PHANTEKS PH-TC14PE i ett Fractal design r3?

Permalänk
Medlem

PHANTEKS PH-TC14PE i ett Fractal design r3?

Enligt fractal design ryms en circa 16,5cm hög cpu-kylare i chassiet.

Phanteks kylare är 17,1cm hög.

Någon som vet om det fungerar? 6mm hit och dit, särskilt när de skriver circa 16,5.

Kollat på bilder av Phantek och där ser det ut som att fläktarna sticker upp om man har dem monterade på mitten, innebär det att man måste montera fläktarna snett för att få den att bli 17,1cm eftersom det är så hög kylaren i sig är eller finns det marginal att ta av om man monterar dem längre ner? Någon som vet eller har en sån kylare?

http://www.dustinhome.se/phanteks-ph-tc14pe-cpu-cooler-am3-11...

EDIT:

hittade på deras hemsida 160mm utan fläktar. Tror ni det går att flytta ner fläktarna ca 1cm? Alternativt att köra med slipstreams istället för medföljande 140mm?

Visa signatur

AMD 1090T, 8gb Corsair xms3, AMD 7870, Sabertooth 990FX, Intel 520 120gb SSD, 750W Corsair 80+ i ett Fractal Design Define R3. HTPC - BitFenix Prodigy, AMD 3870, Samsung 830 128gb, Scythe Ninja 3.

Permalänk
Medlem

Om du bara har LP minnen går det bra att flytta ned fläktarna 1cm, säkert nån milimeter mer om det skulle behövas.

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk

Tyvärr går inte det... Har En kompis som kör en silver arrow (163mm) och då tar den i det skumgummi som sitter vid fläktplatsen du har i sidan, men om man ta bort ljuddämpningen så blir det 3-4mm mellan luckan och kylaren, och 163mm+3mm=166mm så tyvärr:/
Men som du säger om du flyttar ner fläktarna kan det gå, vet inte hur med blir med "piggarna" på ovansidan om dom kommer ta i, men om den tar i 1mm går det men mer än det kan du böja moderkortet eller sidoplåten med tiden...
Men kan rekomendera en silver arrow det är en grym kylare. Inte stor skillnad i temp mellan en arrow och en phantek:)

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem

Polarn har den kombon och det funkar fint.

Visa signatur

Desktop Intel Q6600 | Gigabyte P35-DS4 | Corsair XMS2-6400 2x2048MB | Leadtek 8800 GTS(G92) | Corsair HX-520W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Intel X25-M G2 80GB | HP w2207 | Antec P182 |
HTPC Athlon X2 250 | Gigabyte 785GMT-UD2H | Corsair XMS3-12800 2x2048 | Antec Earthwatts 380W | Antec NSK2480 | Scythe Ninja Mini Rev B

Permalänk
Medlem

Jag vann denna kylaren i tävlingen på sweclockers, Jo den får plats i ett Fractal design R3, och det är verkligen på millimetern!

(har ett R3 själv, har denna kylaren samt en NH-D12 SE2011, båda får plats utan större problem )

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
Medlem

Trevligt!

Vill inte ha silver arrows PWM-fläktar. Stor fördel för Phanteks, tänkte plocka av fläktarna och ha som chassifläktar och köra GT på cpu-kylaren.

Visa signatur

AMD 1090T, 8gb Corsair xms3, AMD 7870, Sabertooth 990FX, Intel 520 120gb SSD, 750W Corsair 80+ i ett Fractal Design Define R3. HTPC - BitFenix Prodigy, AMD 3870, Samsung 830 128gb, Scythe Ninja 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fikkser:

Trevligt!

Vill inte ha silver arrows PWM-fläktar. Stor fördel för Phanteks, tänkte plocka av fläktarna och ha som chassifläktar och köra GT på cpu-kylaren.

Vad är fördelen med att inte ha PWM? Jag anser att nackdelen med min Phanteks jämfört med Silver Arrow är just avsaknad av PWM. Som tur är kan jag lösa det genom att koppla CPU-fläktarna på ett chassi-uttag på moderkortet och styra dem med chassi-fläktkurvor i mjukvara.

Jag har dessutom jämfört min Phanteks mot sambons brors Silver Arrow, i samma låda, samma CPU, samma överklockning m.m. (jag plockade samma delar till honom som jag hade, minus kylaren då SA var billigare och hade PWM). Hans fläktar låter märkbart mindre, men kyler lika bra.

Varför skulle du förresten byta ut bra 140mm-fläktar mot 120mm GT? Bara lite nyfiken eftersom du tappar prestanda om du har den "vanligaste" GTn i åtanke, på 1450rpm. De matchar inte Phanteks original i statiskt tryck (ca 1,29 mot 1,37mm H2O).

Det skulle vara om du kör Gentle Typhoons i 1850rpm eller 2150rpm då antar jag, men då lär det låta desto mer X)

Avslutningsvis kan man flytta upp och ner fläktarna på Phanteks hur man vill då de fästs i valfri fläns-"hylla".

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av fikkser:

Trevligt!

Vill inte ha silver arrows PWM-fläktar. Stor fördel för Phanteks, tänkte plocka av fläktarna och ha som chassifläktar och köra GT på cpu-kylaren.

Dom fläktarna är lika bra om inte lite bättre förhållande till ljudnivån.
Och vad är nackdelen med PWM fläktar? Dessutom kör phantek med PWM fläktar på dina senaste kylare av just den anledningen att det blir tystare och smidigare. Men men alla vill ha olika:)

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem

Har svårt att förstå hur man INTE vill ha PWM-fläktar på sin cpu kylare? Jag fick hem min externa PWM-adapter till Phanteks kylaren för nån vecka sedan och från att ha varit tyst vid 900rpm är den nu helt ljudlös, ligger någonstans just under 600rpm via PWM, ställer in profilen i BIOS.

Ps. Phanteks har _inte_ intergrerat pwm-modulen i sina fläktar så man kan fortfarande köra dem som 3-pin om man vill..

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk
Medlem

Föredrar att koppla till fläktkontrollern och styra manuellt. Råkade köpa en PWM-fläkt förut och då bytte jag till en 3pin-kontakt på den.

Kör en GT 1850rpm just nu, tycker inte den låter, mest bara vinddraget i flänsarna som hörs. Köper jag en phantek-kylare kommer jag inte behöva 2st 140mm som går på maxvarv direkt. ^^ Kan lika gärna ha 2st GT och använda 140mm till chassifläktar (behöver 2st 140mm). Blir ganska billigt med Phantekskylaren med tanke på att fläktarna som hänger med går på ca 400kr för två. Då blir det ungefär 300kr för kylaren iofs samma med silver arrow, men orkar inte med PWM-fläktar.

Visa signatur

AMD 1090T, 8gb Corsair xms3, AMD 7870, Sabertooth 990FX, Intel 520 120gb SSD, 750W Corsair 80+ i ett Fractal Design Define R3. HTPC - BitFenix Prodigy, AMD 3870, Samsung 830 128gb, Scythe Ninja 3.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mille666:

Jag vann denna kylaren i tävlingen på sweclockers, Jo den får plats i ett Fractal design R3, och det är verkligen på millimetern!

(har ett R3 själv, har denna kylaren samt en NH-D12 SE2011, båda får plats utan större problem )

Så ingen moddning av chassi eller kylare behövs? Håller just på att plocka ihop en burk med dessa två komponenter..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ElZoido:

Polarn har den kombon och det funkar fint.

Funkar fint med eller utan moddning av chassi lr kylare?