Dreamhack vill göra Stockholm till e-sportens europeiska huvudstad

Permalänk
Medlem

Jag som Skåning tycker detta verkar vara en utmärkt idé. Det är mycket lättare för DH att flyga in proffs och kommentatorer, för att inte tala om internationella gäster till Stockholm än till Jönköping. Dessutom är Stockholm en mycket trevligare stad att ta sig runt i än Jönköping (inget illa ment om Jönköping, men den staden är inte turistvänlig). Vill jag ta mig dit så tar det inte mer än ca. 4 timmar med tåg + taxi till Globen. Det kan jämföras med åktid + bensin för att åka till DHW/DHS.

Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo Evolv. MB Gigabyte GA-z97M-D3H. CPU Intel Core i5-4670K@4.3GHz. Kylning Phanteks PH-TC14PE BLUE. SSD OCZ-Agility 3 120GB. GPU Gigabyte GTX 780 GHz @1440MHz. RAM 16GB Kingston HyperX blu 1600mhz. PSU Antec High Current Pro 1200W.
Laptop ASUS K55VM, Intel Core i5-3210M, Nvidia GT630M 2GB. 6GB RAM. Samsung 840 250GB SSD.

Permalänk
Avstängd

Flytta hela DH till stockholm istället för jöön-kööp-iing

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KTL:

Ja, du har missförstått det hela. Hela evenemanget flyttar inte, det utökar med ett större e-sport evenemang i Stockholm. Läs artikeln igen.

Det är la onödigt nu när du har förklarat allt!

Permalänk
Medlem

Läsförståelse 0.

Kommer nog gå på detta bor inom bekvämt avstånd med tuben.

Jönköping verkar definitivt vara enklast att flyga till från europa då dom huserar norra europas största flygplats!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Kul! Men Dreamhack kommer då vara kvar i Jönköping för DHS och DHW Bara att det utökas och blir mer i Stockholm

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

För att tillföra lite nostalgi till tråden så kan jag posta en bild på en gammal DH biljett jag har kvar från Borlänge tiden

Visa signatur

• AMD Ryzen 7 7800x3D • 32Gb G.Skill TZ5 Neo RGB DDR5 • XFX Radeon RX 6900XT Speedster Merc 319 Black Limited • Kingston Fury Renegade 1Tb M.2 NVMe • Microsoft Sculpt Ergonomic Desktop • Fractal Design Torrent • Internet 500Mbit Bredband2 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av mitrix:

Jönköping är inte i i "mitten" Jönköping är väldigt långt söderut.

Sundsvall hade väl varit ungefär mitten.
Åtminstone så ska Mittsverigebanan ligga i de trakterna.

Skrivet av z2k:

De flesta här verkar tänka alldeles för lokalt. De vill göra Stockholm till Europas e-sportcentrum. Vart tror ni det är lättast för majoriteten av alla europeer att ta sig, Stockholm eller Jönköping?

Malmö?

Malmö har Malmö Airport som är Sveriges fjärde största flygplats.
Dessutom bra förbindelser till Kastrup, Københavns Lufthavn, som är Nordens största flygplats.
Skulle man köra bil från Tyskland eller angränsande Europeiska länder är det närmare till Malmö.
Tycker man det är för långt med bil kan man kanske flyga till Kastrup.

Sen ligger Malmö sämre till än Stockholm för de flesta Svenskar förutom skåningarna.

Går ju inte att göra alla nöjda. Tror nog ändå att Stockholm är en bra kompromiss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limo:

Lättare att ta sig till för stockholmare.
Jönköping är ju mycket närmre för resten av Sverige (om man kollar på fördelningen av befolkningen).

Lättare att ta sig till Stockholm eller ingen skillnad för 4,8 miljoner svenskar. ~4 milj av dem är det lättare för skulle jag säga. Tar vi med utrikes besökande så har Jönköping tyvärr ingen chans alls med tanke på att även om man ska till Jönköping så flyger man till Arlanda.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Lättare att ta sig till Stockholm eller ingen skillnad för 4,8 miljoner svenskar. ~4 milj av dem är det lättare för skulle jag säga. Tar vi med utrikes besökande så har Jönköping tyvärr ingen chans alls med tanke på att även om man ska till Jönköping så flyger man till Arlanda.

Jönköping har också en flygplats
Om vi generaliserar och säger att ingen bor norr om Uppsala så ligger Jönköping verkligen i centrum.
Tror du missar både Göteborg och Malmö i ditt resonemang.

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av raubtier:):

Hur kan det vara stört? det driver publik och tar in pengar, E-sports kommer vara nästa stora grej och Sverige är smarta nog att satsa på det, då vi är redan kända för Dreamhack är vi redan i bra position.

Skrivet av TiasE:

Varför är det stört? Klart mycket mer intressant att kolla på SC2 matcher än t.ex fotboll

För att när jag var ett litet barn var det endast underhållning, inget mer och det är så jag är uppväxt.

Yeap, fotboll är totalt ointressant för mig också. Det ända jag ser som intressant är kampsport och vissa datorspel.. ytterst få idrotter intresserar mig. Springa efter en boll.. det är för hundar hehe.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zin:

Jönköping är mer centralt, har inte lust att åka 4ggr längre sträcka om läget kommer att jag vill dra till DH.

4ggr så lång sträcka.. Då har du ganska nära till DH jämfört med andra.

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enity:

Det är endast en väldigt liten del av götaland som har närmre till stockholm än till jönköping.

Sen kan du ju inte räkna med att hela svealand har närmre till stockholm för så är det inte.
Det är närmre till jönköping än till stockholm från karlstad, kumla, arvika som exempel.

Men i vilket fall som helst så var min poäng att vad norrlänningar tycker är bättre är egentligen helt ointressant eftersom norrlänningarna är endast 12% av befolkningen.
Samt att i skandinavien är inte stockholm speciellt centralt beläget utan stockholm är endast en liten stad som fått storhetsvansinne och kallar sig capital of scandinavia.
Det är snarare starcraft som gjort e-sport till vad det är idag trots att det endast varit marginaliserat utanför sydkorea, men det är ändå detta man försöker kopiera över till resten av världen.

Nej, nej, nej, Karlstad, Arvika och Kumla har alla kortare restid till Stockholm än till Jönköping med bil och tåg så jag har ingen aning om varför du nämner dom städerna .Har själv kört genom Sverige flera gånger och kan lova dig att eniro kommer visa kortare restid till Stockholm. Jag skulle inte kalla Norrköping och Linköping för små städer iaf. Båda dessa ligger i götaland och har kortare/samma restid med tåg till Stockholm. Nu ska jag inte glida från topic mer men rätt ska vara rätt :D. Sen kan man inte kasta bort Norrland bara för att de är i minoritet. 1,3 miljoner är inte så "bara" Det är ju sjukt konstigt att inte räkna med dom bara för att de är färre, räkna i % i stället.

Vad har DH med Stockholms storhetsvansine att göra? E-sport är ju grymt mycket större här än i Norge och Danmark så visst är Stockholm den bästa platsen i Skandinavien för E-sport. Helsingfors kan möjligtvis utmana. Sen att Köpenhamn skulle vara den riktiga huvudstaden i skandinavien, det kan jag hålla med om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limo:

Jönköping har också en flygplats
Om vi generaliserar och säger att ingen bor norr om Uppsala så ligger Jönköping verkligen i centrum.
Tror du missar både Göteborg och Malmö i ditt resonemang.

Missar inget i mitt resonemang. Jönköpings flygplats är inte jämförbar med Stockholm då man kan åka flyg från hela världen till Stockholm, vilket gör det mycket enklare för personer som färdas från t.ex. Korea eller USA. Dessutom går det inrikesflyg till Stockholm från i princip varenda flygplats i Sverige.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Inaktiv

Rent geografiskt är Skåne det ultimata stället för ett evenemang som detta, att säga att Stockholm har bättre infrastruktur är ju idiotiskt

Tycker jönköping defenetivt ligger bättre till , men allt för esporten ska växa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173009:

Rent geografiskt är Skåne det ultimata stället för ett evenemang som detta, att säga att Stockholm har bättre infrastruktur är ju idiotiskt

Tycker jönköping defenetivt ligger bättre till , men allt för esporten ska växa.

Ja om danskarna hade varit intresserade av E-sport så hade det varit smart att ha DH i Malmö men nu är dom ju inte det... Jävligt smidigt dock att gå ner en våning på kastrup och rulla in på Malmö C. Hade det inte varit för alla remarks på krogen att man är stockholmare hade jag gärna haft DH i Malmö/Lund

Permalänk
Medlem

Problemet med Malmö är att DH då skulle behöva köpa in skottsäkra västar till både deltagare och besökare. Blir ju alldeles för dyrt. Malmö verkar ju vara sveriges vilda västern.

Visa signatur

[Intel Core i5 2500k] [Asus P8Z68-V Pro] [2x ATI 6950 1gb] [Fractal Design XL] [Corsair HX 750W] [Corsair 16Gb 1600MHz] [OCZ SSD Vertex3 120GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av rullekorn82:

Ja om danskarna hade varit intresserade av E-sport så hade det varit smart att ha DH i Malmö men nu är dom ju inte det... Jävligt smidigt dock att gå ner en våning på kastrup och rulla in på Malmö C. Hade det inte varit för alla remarks på krogen att man är stockholmare hade jag gärna haft DH i Malmö/Lund

Ville bara kommentera på vad du sa först.... Är Danskarna inte intresserade av E-sport ? Var har du fått det ifrån ? Det är faktiskt väldigt stort där..... Och då pratar jag både om personer som tittar på det och personer som håller på med E-sport.... Särskillt i DOTA.....

Men till vad jag skulle skriva...... Det kanske är största delen Svenskar som kommer på detta, men de vill få in så många som möjligt från resten av världen.... Och då kan man inte ha det i Jönköping.... Man måste ha det i stor stad, som många kan komma till....

För oss här i Sverige gör det väll inget om det tar lite längre tid.... Jag bor i Malmö, och jag tycker inte det hade varit något jobbigt att få åka lite längre med tåget....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Missar inget i mitt resonemang. Jönköpings flygplats är inte jämförbar med Stockholm då man kan åka flyg från hela världen till Stockholm, vilket gör det mycket enklare för personer som färdas från t.ex. Korea eller USA. Dessutom går det inrikesflyg till Stockholm från i princip varenda flygplats i Sverige.

Hur smidigt är det att ta flyget till när man har chassi, skärm, liggunderlag m.m.?

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limo:

Hur smidigt är det att ta flyget till när man har chassi, skärm, liggunderlag m.m.?

Det är inget LAN.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hevin:

Ville bara kommentera på vad du sa först.... Är Danskarna inte intresserade av E-sport ? Var har du fått det ifrån ? Det är faktiskt väldigt stort där..... Och då pratar jag både om personer som tittar på det och personer som håller på med E-sport.... Särskillt i DOTA.....

Men till vad jag skulle skriva...... Det kanske är största delen Svenskar som kommer på detta, men de vill få in så många som möjligt från resten av världen.... Och då kan man inte ha det i Jönköping.... Man måste ha det i stor stad, som många kan komma till....

För oss här i Sverige gör det väll inget om det tar lite längre tid.... Jag bor i Malmö, och jag tycker inte det hade varit något jobbigt att få åka lite längre med tåget....

Ok då lärde jag mig något nytt Är själv inte insatt i DOTA men i spel som Starcraft 2 är danskarna ganska anonyma. Men kul att höra att E-sport är stort där också. Sen är det sant som du säger, det är ingen nämnvärd skillnad att ta X2000 till Jönköping som till Stockholm/Malmö.

Permalänk

Alla pratar om restiderna. Men lokaliseringen till Jönköping handlar om DHs samarbete med Elmiamässan.

Att esporten nu flyttar till stockholm är mer logiskt med tanke på att den på senaste dhw flyttat till kinneviks arena lååångt ifrån mässan. Som nån nämnde tidigare, kommunikationerna internt i Jönköping lämnar en del övrigt att önska.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ojoj, inte dåligt Sjukt kul att Sverige börjar bli mer och mer förknippat med E-sporten. Och att man bor 5 minuter ifrån globen är inte så speciellt dåligt heller

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allroundnörd:

Alla pratar om restiderna. Men lokaliseringen till Jönköping handlar om DHs samarbete med Elmiamässan.

Att esporten nu flyttar till stockholm är mer logiskt med tanke på att den på senaste dhw flyttat till kinneviks arena lååångt ifrån mässan. Som nån nämnde tidigare, kommunikationerna internt i Jönköping lämnar en del övrigt att önska.

Skickades från m.sweclockers.com

Du menar kinnarps arena? Den ligger precis bredvid elmiamässan.

Visa signatur

Citera så svarar jag!

Permalänk
Medlem

Ni behöver inte oroa er.. Dreamhack får massor med pengar och stöd från mindre kommuner ute i landet (inte bara jönköping som vill ha dreamhack hos sig) vilket är mer hopplöst i Stockholm då kommunen inte har tid eller råd samt att det redan finns massor av annat som lockar folk till staden.

Permalänk
Skrivet av mitrix:

Nja, nog är Stockholm mer centralt, nästan alla transporter, flyg, tåg och bussar går antingen direkt till Stockholm eller går att hitta en rutt som går via Stockholm, och Jönköping är inte i i "mitten" Jönköping är väldigt långt söderut. Kan däremot tycka att dreamhack passar bra i Jönköping och blir lite ledsen för Jönköping som stad om DH flyttar, då det säkerligen är ett värderat evenemang och ger bra med affärer för en medelstor stad. Jönköping borde också ha en prisfördel, inte för att veta någonting alls om hyrorna, men lokalhyrorna för DH borde rimligtvis vara avsevärt lägre i Jönköping än i Stockholm, och boende i Stockholm har nog möjligheten att vara dyrare också! I alla fall LAN-delen av DH tjänar nog på att det är billigt, då en stor del av kundgruppen är ungdomar.

Eh du har ju uppenbarligen inte koll på nånting... Jönköping är centraliserat till var majoriteten av sveriges befolkning är bosatta. Du har den kanske mest trafikerade motorvägen i Sverige som paserar rakt igenom Swebus, Bus4you, SJ och ett gäng andra resebolag har billiga resor till jönköping från Stockholm, Göteborg och Malmö i stort sett 1 gång i timmen... ifrån jönköping är det inte lika ofta dock men flera avgångar om dagen... så det är knappast svårt att ta sig dit... Men festivalen håller på att växa ut ur de största lokalerna Jönköping kan erbjuda så jag antar att det inte finns så mycket annat att göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Att flytta spektaklet till hjortkvarn är det enda rätta
http://www.scb.se/statistik/BE/BE0101/2007M11/Bild.jpg

Skrivet av chstoffesson:

Eh du har ju uppenbarligen inte koll på nånting... Jönköping är centraliserat till var majoriteten av sveriges befolkning är bosatta. Du har den kanske mest trafikerade motorvägen i Sverige som paserar rakt igenom Swebus, Bus4you, SJ och ett gäng andra resebolag har billiga resor till jönköping från Stockholm, Göteborg och Malmö i stort sett 1 gång i timmen... ifrån jönköping är det inte lika ofta dock men flera avgångar om dagen... så det är knappast svårt att ta sig dit... Men festivalen håller på att växa ut ur de största lokalerna Jönköping kan erbjuda så jag antar att det inte finns så mycket annat att göra

Fel, då är det hjortkvarn som gäller. Sveriges deografiska mittpunkt, här når man flest människor i sverige.

Permalänk
Medlem

VAFAN Så alla år i Jönköping ska bara gå rakt ner i graven?! Jävla brats..

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Njaaaaa Finspång är nog the place to be asså!

Haha e du galen? xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersT:

För att tillföra lite nostalgi till tråden så kan jag posta en bild på en gammal DH biljett jag har kvar från Borlänge tiden

http://thorvaldsson.nu/Old_DH-ticket.jpg

Fan vad coolt, vetranen himself. Åker du fortfarande?

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordarosten:

Fan vad coolt, vetranen himself. Åker du fortfarande?

De va ett tag sen nu.. tror sista gången va Winter 2009

en bild på några gamla armband från DH

Visa signatur

• AMD Ryzen 7 7800x3D • 32Gb G.Skill TZ5 Neo RGB DDR5 • XFX Radeon RX 6900XT Speedster Merc 319 Black Limited • Kingston Fury Renegade 1Tb M.2 NVMe • Microsoft Sculpt Ergonomic Desktop • Fractal Design Torrent • Internet 500Mbit Bredband2 •