Permalänk

Vad begränsar minnenas hastighet?

Vad är det som begränsar hastigheten på RAM-minnena? Vad är det som begränsar hur mycket RAM-minne man kan ha totalt? Jag har för mig att det var processorn/moderkortet, eller båda två. Minns dock inte, en fin förklaring vore på sin plats varför det är på det här viset. Är det någon märkbar skillnad mellan minnen @ 2000~ MHz eller minnen @ 1500~ MHz?

För övrigt! Varför innebär "DRAM Frequency" som står på 668,9 MHz? Jag har Corsair 4 GB 1333 MHz XMS3 (2 stycken), men ingenstans kan jag läsa "1333 MHz" när jag kollar upp mina datorspecifikationer med hjälp av mjukvara.

Permalänk
Medlem

DDR = Dubbel Data Rate.
Så tillverkare dubblar glatt den egentliga frekvensen för att förvirra lite.

Permalänk
Skrivet av Subdubwise:

Vad är det som begränsar hastigheten på RAM-minnena? Vad är det som begränsar hur mycket RAM-minne man kan ha totalt? Jag har för mig att det var processorn/moderkortet, eller båda två. Minns dock inte, en fin förklaring vore på sin plats varför det är på det här viset. Är det någon märkbar skillnad mellan minnen @ 2000~ MHz eller minnen @ 1500~ MHz?

För övrigt! Varför innebär "DRAM Frequency" som står på 668,9 MHz? Jag har Corsair 4 GB 1333 MHz XMS3 (2 stycken), men ingenstans kan jag läsa "1333 MHz" när jag kollar upp mina datorspecifikationer med hjälp av mjukvara.

http://i41.tinypic.com/rcm3k6.png

Tagits upp tidigare, att du läser 668,9 istället för 1333 är för att det är på 668,9 eller snarare 668,5 om man ska tänka enkelt och så dubblerar man det = ddr2 samma gäller för ddr3 alltså stämmer det och 2000 eller 1500 är skitsamma, princip endast nödvändigt om du tänkt clocka CPUn mycket.

Förstnämnda orkar jag inte leta svar på då jag inte vet själv.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan 1500/2000mhz är, i spel, någon procent (beroende på hur man räknar) om ens det. Sitter man i minnesintensiva program så som photoshop så är det däremot mer skillnad.

Till en spelburk finns det ingen anledning (vad kag vet) att köra på minnen snabbare än 1600mhz såvida man inte vill klocka väldigt högt på en äldre processor än de två senaste generationernas core i-serien då man på senare tid endast ändrar multiplier och inte FSBn

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Skrivet av Antzo:

Skillnaden mellan 1500/2000mhz är, i spel, någon procent (beroende på hur man räknar) om ens det. Sitter man i minnesintensiva program så som photoshop så är det däremot mer skillnad.

Jag använder mig mycket av Photoshop och gör där väldigt krävande grejer, så då skulle jag alltså ha användning av snabbare minnen. Synd bara att min processor, Intel i7 2600, verkar vara begränsad till 1333 MHz-minnen. :/

Permalänk
Medlem

Jag gillar att pressa ut det absolut mesta ur mina prylar, vattenkyler mina minnen för att slå personliga rekord tom :). Men resultatet från olika sidor är ganska trista, du tjänar inte mycket på snabbare minnen
http://www.tomshardware.com/reviews/memory-scaling-i7,2325-11...

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

jo det skapas ju i princip en tråd om dagen om det här ämnet.
även fast det finns en klistrad tråd

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Skrivet av astrob0y:

Jag gillar att pressa ut det absolut mesta ur mina prylar, vattenkyler mina minnen för att slå personliga rekord tom :). Men resultatet från olika sidor är ganska trista, du tjänar inte mycket på snabbare minnen
http://www.tomshardware.com/reviews/memory-scaling-i7,2325-11...

Tack för intressant läsning!

Gillar det här citatet: "premium RAM can be compared to a high-end sports car: it may provide better performance, but the benefit in everyday life is often very limited".