Bakplåten sitter fast på gamla moderkortet, snabba svar!

Permalänk
Medlem

Bakplåten sitter fast på gamla moderkortet, snabba svar!

Då jag behöver snabb hjälp, så postar jag på rätt ställe i forumet,
Det är så att jag köpt ett nytt moderkort, och sålt mitt andra, men igår skulle jag byta över allt från det gamla.
Problemet är att bakplåten eller vad det heter sitter fast med 2 dubbelhäftande tejp, eller kuddar.
Ska dessa tas av eller ska man låta dem sitta kvar? För just nu sitter jag med en halv ihopbyggd dator och måste fixa något idag,
snabba svar uppskattas, här är lite bilder,
känns som att kan inte ska ta av bakplåten, för det känns som man skadar något ifall man gör så,
Behövs mer info eller bilder så skickas det.
Det är hållare till en Antec Kühler 620 H2O

Permalänk
Medlem

ska du ha kylaren behöver du den ju. annars fråga bara han som köpt det om han vill ha den eller inte. är nog inget problem att dra bort den om du är försiktig

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem

okej, men när man försöker få av den känns det som att man behöver lägga aldeles för mycket kraft.
Så man brukar ta med plåten när man byter moderkort?

Permalänk

Dubbelhäftande tejpkuddar brukar vara känsliga för vridning. Se om du inte kan få loss den genom att vrida från sida till sida i stället för att dra.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk

Jag skulle tro att du måste hitta något liknande och ersätta med till ditt nya kort. Jag har själv inte installerat en kylare med någon "tejp" på. Men utifrån de bilder jag sett så ser de ganska mycket ut som vanliga Tesakuddar. Dessa går aldrig att återanvända.
Tesas kuddar brukar dela sig på mitten och sedan får man rulla bort resterna med fingret.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattsingen:

Jag skulle tro att du måste hitta något liknande och ersätta med till ditt nya kort. Jag har själv inte installerat en kylare med någon "tejp" på. Men utifrån de bilder jag sett så ser de ganska mycket ut som vanliga Tesakuddar. Dessa går aldrig att återanvända.
Tesas kuddar brukar dela sig på mitten och sedan får man rulla bort resterna med fingret.

Men antar att jag bara kan köpa en standard 1155 backplate?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du borde kunna få loss den om du lirkar försiktigt, gick fint för mig i alla fall att ta bort den. Däremot blev det bara skrot av ena kudden så den lämnade lite rester på moderkortet.

OT: Någon som har ett förslag på nå skumgummimaterial som man vanligtvis har hemma som jag skulle kunna ersätta kudden med? Dubbelhäftande tejp går väl att köpa lir varstans.

Permalänk

Den ska inte vara några problem att få bort. jag har dock aldrig använt mig av någon tejp när jag monterar backplates till kylare då jag tänkte lite framåt och inte vill ha kvar en massa tejp om man vill byta kylare.

Men till saken, det ska inte vara några problem att få bort den, sen ang om att köpa en vanliga 1155backplate!? Vad ska du med det till? ska du använda dig av samma kylare lär du ha den backplaten som sitter fast på andra moderkortet :/

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, problemet är att jag fick datorn ihopbyggd från komplett, och den sitter stenhårt, sen så skrev andra här att det kan vara tesa tejp som inte kan återanvändas, så därför undrar jag om jag kan ha en vanlig standard backplate istället för den andra?

Permalänk
Medlem

Ta en fiskelina och skär med. Klassikt knep för att ta bort dekaler/märken på bilar med..

//Lasse

Permalänk
Medlem

Okej, men jag tror fortfarande inte att tejpen blir något att behålla, så min fråga är fortfarande, - Kan jag använda vilken backplate som helst till min H2O kylare som är 1155 standard?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Men antar att jag bara kan köpa en standard 1155 backplate?

Tycker att monteringstejp borde fungera bra att ersätta kuddarna med. Kan hittas på typ Claes Ohlsson eller liknande. Eventuellt får du ta två lager om tejpen är för tunn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chasi: Thermaltake XaserVI LBNS | Mobo: P9X79 PRO
Cpu: SB-E 3930k 4.8ghz @ 1.34v | Kylning: 2x Laing DCC, EK supreme HF Cu, 45*60cm nissan bilkylare.
Ram: 6x4GB G.skill 2133mhz cl11 | Disk: Samsung 830 256GB

Permalänk
Medlem

Okej, då får jag fixa något sådant, men jag vill fortfarande veta om standard 1155 backplate funkar till min antec küler 620 ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Okej, då får jag fixa något sådant, men jag vill fortfarande veta om standard 1155 backplate funkar till min antec küler 620 ....

Nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Okej, men jag tror fortfarande inte att tejpen blir något att behålla

Syftar du på tejpen på kuddarna nu eller syftar du på hela kuddarna?

Om du lyckas få av dom utan att göra slarvsylta så är det ju bara att återanvända dom utan tejp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MikeyDN:

Syftar du på tejpen på kuddarna nu eller syftar du på hela kuddarna?

Om du lyckas få av dom utan att göra slarvsylta så är det ju bara att återanvända dom utan tejp.

Kör på tipset med fiskelina när jag kommer hem

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av iSw3de:

Kör på tipset med fiskelina när jag kommer hem

Skickades från m.sweclockers.com

Känns som en dålig ide med tanke på att baksidan på moderkortet är allt annat än slät. Hade själv samma problem och det gick rätt lätt med lite våld.

Först steget var att pilla ut de 4 metallpinnarna i hörnen som går igenom hålet på moderkortet, sen var det bara att vrida på backplaten fram och tillbaka tills den lossnade.

Permalänk
Medlem

Vi fixade av den med fiskelina, nu är bara frågan om vi kan sätta dubbelhäftande tejp mot det nya moderkortet, då där ligger ett antal slingor med små gropar i,

Permalänk
Skrivet av iSw3de:

Vi fixade av den med fiskelina, nu är bara frågan om vi kan sätta dubbelhäftande tejp mot det nya moderkortet, då där ligger ett antal slingor med små gropar i,
också, varför är där kuddar då jag kommer spänna skruvarna så hårt att det inte känns som att kuddarna skulle göra något här kommer lite bilder,

Du behöver ingen tejp som håller backplaten alls. jag skulle tro att den är där bara för att den ska underlätta motering.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

När man monterar bakplåten (eller ja, plastbiten) så hamnar den över lödningarna på moderkortet och trycker mot dessa, är det ett problem eller spelar det ingen roll? Hittade denna frågan, ringde även komplett, men jag tror vi kör utan skumgummit

Permalänk

Jag tror de endast är till för att underlätta monteringen. Tycker du att du behöver så finns liknande på många ställen. Jag köpte ett paket fästkuddar på Coop Forum.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.