Permalänk
Medlem

Vädret just nu

Hej!

Jag har nu arbetat i flera timmar med en funktion som hämtar mobilens position genom GPS och skriver ut det aktuella vädret, samt den aktuella temperaturen och vinden. Jag är väldigt nöjd med resultatet, men jag får nästan alltid "Kunde tyvärr inte hitta din position" med min Sony Ericsson Xperia X10 Mini Pro. Det kan vara på grund av mobilen, då en polare till mig, som har en HTC, får allt att fungera hur bra som helst.

Nu till saken. Jag skulle uppskatta om ni kunde se om ni får samma fel som mig, eller om sidan fungerar hur bra som helst för er. Om många av er får samma fel som mig, måste jag undersöka vad som kan skapa problemet, men jag tror dock att det bara är min lilla skitmobil som bara vill jävlas med mig

Adress: http://vadret-just.nu/

Tack på förhand

Uppdaterad
Vädret just nu har blivit rejält uppdaterad och även blivit öppen källkod. Ni kan hitta källkoden på GitHub. Alla förslag är välkomna

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Avstängd

Om jag vill veta hur vädret är just nu där jag befinner mig (Jag brukar befiinna mig på samma ställe som min mobil) så tittar jag ut genom fönstret, eller om jag befinner mig ute tittar jag mig omring

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

På min HTC Desire Z får jag bara upp Denna webbsida ör enbart designad för mobiltelefoner

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Om jag vill veta hur vädret är just nu där jag befinner mig (Jag brukar befiinna mig på samma ställe som min mobil) så tittar jag ut genom fönstret, eller om jag befinner mig ute tittar jag mig omring

Jåå, men om man tittar ut, så kan man inte veta hur kallt eller varmt det är, hur snabbt det blåser och i vilken riktning vinden blåser mot Man får då bara reda på själva vädret och även måste kolla på en skärm för att se temperaturen. Varför inte se allt detta på enklaste möjligaste sätt?

EDIT
Vad dum jag var! Såklart man kan känna vilken riktning vinden blåser mot. Man kan till och med titta på omgivningen runt sig för att se vart det blåser från.

Skrivet av CyberVillain:

På min HTC Desire Z får jag bara upp Denna webbsida ör enbart designad för mobiltelefoner

Väldigt konstigt! Jag använder mig av en PHP-klass som kollar om besökaren sitter vid en mobil eller inte. Mycket konstigt (eller inte, egentligen) att den inte funkar som den ska :S

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Funkar för mig.
Samsung Galaxy S2

Permalänk
Medlem

Fungerade, men kartan var lite skum... Hade min position i övre vänstra hörnet och kartan verkade tro att det var mitten på skärmen för den cullade bort högra delen av kartan hela tiden.
(har iPhone 3gs)

Permalänk
Medlem
Skrivet av KriJu:

Funkar för mig.
Samsung Galaxy S2

Perfekt! ^^

Skrivet av Orgondor:

Fungerade, men kartan var lite skum... Hade min position i övre vänstra hörnet och kartan verkade tro att det var mitten på skärmen för den cullade bort högra delen av kartan hela tiden.
(har iPhone 3gs)

Jag har märkt det jag med, men jag har då rört på skärmen och "skrollat" med fingret, innan allt ens hade laddats klart. Gjorde du detta också, eller lät du den bara ladda klart?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Fungerade för mig med bara att den visade positionen ca 800m fel (Iphone 3GS)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murtin:

Fungerade för mig med bara att den visade positionen ca 800m fel (Iphone 3GS)

Satt du inomhus när du testade sidan, eller var du utomhus? Man får bättre mottagning/resultat när man är utomhus, men att den visade fel med 800 meter var ju verkligen inte bra! Jag ska se om det kan vara något problem i källkoden när jag väl orkar igen. Är helt slut efter natten

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Avstängd

Klickar jag i Mobilvy under inställningar fungerar det. Men jag har aldrig den ikryssad. Annars fungerar det..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Satt du inomhus när du testade sidan, eller var du utomhus? Man får bättre signal när man är utomhus, men att den visade fel med 800 meter var ju verkligen inte bra! Jag ska se om det kan vara något problem i källkoden när jag väl orkar igen. Är helt slut efter natten

Jag satt inomhus under ett stort plåttak så de kan ju vara det:P

Permalänk

Sony Ericsson Xperia Arc
Karta tar upp övre 25% av skärmen, sedan kommer :
Väder
Klart

Temperatur
+9c

Vind
4 meter per sekund, nordlig vind

Tätt följt av ytterligare 25% vit yta.

Kartmarkeringen var ungefär 2km fel, men det är ju samma väder oavsett så det spelar inte mycket roll. Det var däremot lite krångligt att hantera kartan när den var så utzoomad och så liten.
Texten kan göras kompaktare och kanske låta den ta upp de 25% i botten, ta bort det tomma utrymmet och expandera kartan så den tar upp 75% av skärmen.

Visa signatur

Stationär: Processor: Intel i5 3.2GHz, RAM: 4Gb, Grafikkort: ATI Radeon HD 5850, OS: Windows 7 Proffessional x64
Laptop: ASUS K53E, Processor: Intel i5 2450M, RAM: 4Gb, Grafik: Integrerad Intel GMA HD, OS: Win7 Home Premium x64 och Xubuntu 10

Permalänk

Funka här också! Ingen diff på positionen.
HTC Sensation 4.0.3

Visa signatur

ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 5 3600 | Corsair 16GB 3200Mhz Vengeance | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8G | Corsair HX 750W 80+ | Noctua NH-U12A | Fractal Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Klickar jag i Mobilvy under inställningar fungerar det. Men jag har aldrig den ikryssad. Annars fungerar det..

Det ska inte göra någon större skillnad, då den bara anpassar innehållet efter mobilens skärm, men ingenting är ju omöjligt inom teknikvärlden ><

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Airikr:

Det ska inte göra någon större skillnad, då den bara anpassar innehållet efter mobilens skärm, men ingenting är ju omöjligt inom teknikvärlden ><

Nej, Om du har mobilvy ikryssad så skickas en Useragent som gör att din kod kan identifiera klienten som en mobil, kryssar man ur den skickas en Webkit user agent mer lik Chrome.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Galaxy s2 och funkar prima.
Fungerar dock inte i dolphinbrowser eller maxthon browser. Där bara stod det laddar och inget hände.
Nice ide. Nu kan man kolla vad det är för väder utanför så man kan fundera på om det är värt att kravla upp ur sängen på morgonen XD

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Hjälpsam

HTC Desire Standard webläsare OK, inomhus och inom 100m
iPhone 4 Safari OK, inomhus och inom 200m

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

"Vi kan inte hitta din position" QQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av morphman86:

Kartmarkeringen var ungefär 2km fel, men det är ju samma väder oavsett så det spelar inte mycket roll. Det var däremot lite krångligt att hantera kartan när den var så utzoomad och så liten.
Texten kan göras kompaktare och kanske låta den ta upp de 25% i botten, ta bort det tomma utrymmet och expandera kartan så den tar upp 75% av skärmen.

Då det finns personer (jag är en av dem) som har en liten mobil med en liten skärm, så kan en stor karta vara alldeles för stor Jag har dock ökat höjden på den med 50 pixlar i hopp om att det är mer godkänt nu. Jag ökar annars på mer och anpassar den efter hur hög enhetens skärm är.

Man behöver dock inte fylla ut det tomma utrymmet med något mer, då den enbart ska visa just den informationen

Skrivet av CyberVillain:

Nej, Om du har mobilvy ikryssad så skickas en Useragent som gör att din kod kan identifiera klienten som en mobil, kryssar man ur den skickas en Webkit user agent mer lik Chrome.

Aha! Då lärde jag mig något nytt ^^ Tack!

Skrivet av RainesX:

Galaxy s2 och funkar prima.
Fungerar dock inte i dolphinbrowser eller maxthon browser. Där bara stod det laddar och inget hände.
Nice ide. Nu kan man kolla vad det är för väder utanför så man kan fundera på om det är värt att kravla upp ur sängen på morgonen XD

Härligt ^^ Synd bara att webbsidan inte funkade i de 2 övriga webbläsarna. Jag ska ta en titt på det vid tillfälle. Tack för kritiken!

Skrivet av A4TechX7:

"Vi kan inte hitta din position" QQ

Vad har du för mobil?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk

Ungefär 1 km fel , Iphone 3gs
Sitter inomhus

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Hej!

Jag har nu arbetat i flera timmar med en funktion som hämtar mobilens position genom GPS och skriver ut det aktuella vädret, samt den aktuella temperaturen och vinden. Jag är väldigt nöjd med resultatet, men jag får nästan alltid "Kunde tyvärr inte hitta din position" med min Sony Ericsson Xperia X10 Mini Pro. Det kan vara på grund av mobilen, då en polare till mig, som har en HTC, får allt att fungera hur bra som helst.

Nu till saken. Jag skulle uppskatta om ni kunde se om ni får samma fel som mig, eller om sidan fungerar hur bra som helst för er. Om många av er får samma fel som mig, måste jag undersöka vad som kan skapa problemet, men jag tror dock att det bara är min lilla skitmobil som bara vill jävlas med mig

Adress: http://erik-edgren.nu/weather

Tack på förhand

Fungerar prefect på Samsung Galaxy Nexus.

Vad använder du för information för att ta reda på väder?

För att få bästa och mest relevant information borde du se om du inte kan få in Luftfartsverkets METAR dvs en observation som tas in varje 30min.

Du skulle också kunna lägga till deras TAF som är en Otroligt exakt Prognos.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

På min HTC Desire Z får jag bara upp Denna webbsida ör enbart designad för mobiltelefoner

Det hände mig också med En Desire Z.
Men kolla inställningarna i browsern, du har säkert "mobilsida inställningen" av.
När jag slog på mobilsidavisning så funkar sidan.

Skrivet av Murtin:

Fungerade för mig med bara att den visade positionen ca 800m fel (Iphone 3GS)

Men vad spelar 800 m för roll?
Det lär inte vara annat väder 800 m längre ner på gatan precis

Permalänk
Skrivet av Airikr:

Då det finns personer (jag är en av dem) som har en liten mobil med en liten skärm, så kan en stor karta vara alldeles för stor Jag har dock ökat höjden på den med 50 pixlar i hopp om att det är mer godkänt nu. Jag ökar annars på mer och anpassar den efter hur hög enhetens skärm är.

Man behöver dock inte fylla ut det tomma utrymmet med något mer, då den enbart ska visa just den informationen

max-width och max-height?
Sen så pratade jag inte om att fylla utrymmet med något annat, bara att utnyttja den nästan halva skärmen som står tom, när kartan är på tok för liten för att hantera. Om den inte är menad att hanteras, plocka då bort zoomen och gör kartan statisk

Visa signatur

Stationär: Processor: Intel i5 3.2GHz, RAM: 4Gb, Grafikkort: ATI Radeon HD 5850, OS: Windows 7 Proffessional x64
Laptop: ASUS K53E, Processor: Intel i5 2450M, RAM: 4Gb, Grafik: Integrerad Intel GMA HD, OS: Win7 Home Premium x64 och Xubuntu 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

Det hände mig också med En Desire Z.
Men kolla inställningarna i browsern, du har säkert "mobilsida inställningen" av.
När jag slog på mobilsidavisning så funkar sidan.

Men vad spelar 800 m för roll?
Det lär inte vara annat väder 800 m längre ner på gatan precis

Näe spelar såklart ingen roll men tänkte bara så TS är medveten om det, utifall det är något som är fel.

Permalänk
Medlem

HTC Desire S :
Originalbrowsern - inga problem
Opera Mini - "Funktionen som krävs, är för tillfället inte tillgänglig"

Permalänk
Medlem

Får man fråga hur du gjorde för att få GPS informationen?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Funkar bra på HTC Sensation xl, dock får jag också som någon annan att den visar din position högst upp i vänstra hörnet istället för mitten av skärmen.

Visa signatur

The computer is a moron.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tappi:

Fungerar prefect på Samsung Galaxy Nexus.

Vad använder du för information för att ta reda på väder?

Jag hämtar väderinformation från det alldeles underbara och väldigt (till skillnad från andra, förutom Yahoo) exakta Google Weather ^^

Skrivet av Agonotheta:

Men vad spelar 800 m för roll?
Det lär inte vara annat väder 800 m längre ner på gatan precis

Min far bor cirka 2.5 kilometer norr om mig. De gångerna jag har tittat på ... um, termometern? Hur som helst, varje gång jag har tittat på den här hemma innan jag har åkt hem till han, för att sedan titta på hans "termometer", så har det skillt sig några grader. Det har även hänt att det har regnat bara kanske 1 kilomet från mig, medan det var strålande solsken ovanför mitt hem.

Skrivet av morphman86:

max-width och max-height?
Sen så pratade jag inte om att fylla utrymmet med något annat, bara att utnyttja den nästan halva skärmen som står tom, när kartan är på tok för liten för att hantera. Om den inte är menad att hanteras, plocka då bort zoomen och gör kartan statisk

Om jag väljer att använda mig av max-height och max-width, så måste jag anpassa webbsidans höjd och bredd med de olika skärmarna på alla mobiler där ute. Det kan vara lite jobbigt Du menar zoomen på själva kartan? Nä! Den är väldigt användbar, ifall man vill kolla lite mer vart exakt man är i världen

Skrivet av Mahalio:

HTC Desire S :
Originalbrowsern - inga problem
Opera Mini - "Funktionen som krävs, är för tillfället inte tillgänglig"

Där kom det meddelandet fram ^^ Jag undrade allt när den egentligen skulle dyka upp. Tack! Jag ska ta en titt på varför det blir så inom kort.

Skrivet av swehunter2000:

Får man fråga hur du gjorde för att få GPS informationen?

Jag använder mig av Google Maps JavaScript API v3 för att plocka fram både koordinaterna och även kartan.

Skrivet av jungklo:

Funkar bra på HTC Sensation xl, dock får jag också som någon annan att den visar din position högst upp i vänstra hörnet istället för mitten av skärmen.

Gjorde du något på skärmen medan webbsidan laddades?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Inaktiv

Ipad 2 - Fungerar men ser inte Å,Ä och Ö?
HTC Incredible S - Ser temp & vind men visar fel plats med 3 kilometer..

Permalänk
Medlem

funkar bra för mig iphone 4s/safari

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |