Sex SSD-enheter i 120 GB

Permalänk
Melding Plague

Sex SSD-enheter i 120 GB

En rejäl SSD är ett måste i alla prestandaorienterade datorsystem. SweClockers inleder årets tester av SSD-enheter med modeller i den populära storleksklassen 120 GB.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt test. Har aldrig haft en SSD, men jag tycker det är tillräckligt snabbt och bra med två stycken 7200RPM hårddiskar i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Underbart att se fler SSD-tester. GT börjar få motstånd i vissa tester ser jag, det väntade jag mig inte så snart...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Testen verkar ju konstig när en av de nackdelarna på Kingston SSDNow V+200 (120 GB) är "Hög prislapp i förhållande till konkurrenterna", medan dem samtidigt är den billigaste av alla testade SSD:er...

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Hzup:

Testen verkar ju konstig när en av de nackdelarna på Kingston SSDNow V+200 (120 GB) är "Hög prislapp i förhållande till konkurrenterna", medan dem samtidigt är den billigaste av alla testade SSD:er...

Formulerade om där. Det jag vill ha fram är att prisskillnaden till en bättre modell är såpass liten att det nog inte är värt, snarast dumsnålt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Trevlig läsning! Plextor ser riktigt intressant ut.

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Medlem

Trevligt test, har precis skaffat en Intel 520 som jag är väldigt nöjd med men "Permanent prestandabortfall efter hård belastning" lät ju inget vidare

Permalänk
Medlem

Har en Samsung 830 och gillar den skarpt! Programvaran som följer med hjälper en också att slå av funktioner i Windows som kan trötta ner din SSD-enhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Formulerade om där. Det jag vill ha fram är att prisskillnaden till en bättre modell är såpass liten att det nog inte är värt, snarast dumsnålt.

Har man bara X antal kronor i plånboken och vill ha en SSD är det väl knappast dumsnålt att köpa den produkt man har råd med just vid tidpunkten av behov. Om nu Kingstons SSD är så dålig att du inte anser den värd sina pengar borde man nästan införa en ny standard, "avrådan" eller liknande för att markera både för läsare och för tillverkaren själva att vi inte alls är nöjda med denna produkt.

Jag köpte mig en OCZ Vertex Plus 120GB för 890kr
Hade inte mer pengar just då, den är SATA 3,0 Gbps, mitt moderkort har inte SATA 6,0 Gbps standard. Känner mig inte dumsnål, utan snarare som ett geni. Tittar på siffrorna mellan olika SATA 3,0 Gbps och SATA 6,0 Gbps. Skillnaden på papper kan vara stor, men med min varseblivning uppfattar jag resultatet som detsamma jämfört med mekaniska diskar.
Min OCZ Vertex Plus håller ännu och tillfredsställer mina behov med goda marginaler, och för halva priset av de SSD i detta test med undantag från Kingstons. Dock ändå 50% billigare än även den.
Om Kingston SSDNow V+200 är dålig/tveksam produkt, säg det rakt ut. Våga tala klarspråk.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem

Trevligt! Det känns nästan som att en SSD börjar falla ner på "rimligt" pris. Det ända jag oroar mig över att det verkar som
alla SSD har många buggar osv.

Permalänk
Medlem

Lite frågor, är trim något som man själv måste aktivera, eller sköts det automatiskt av datorn/hårddisken?

När man kollar på tortyrtestet, är dessa siffrorna stabiliserade, eller kommer de fortsätta sjunka allt som tiden går?

Skulle en ominstallation/formatering av hårddisken återställa prestandan?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av jioop:

Har man bara X antal kronor i plånboken och vill ha en SSD är det väl knappast dumsnålt att köpa den produkt man har råd med just vid tidpunkten av behov. Om nu Kingstons SSD är så dålig att du inte anser den värd sina pengar borde man nästan införa en ny standard, "avrådan" eller liknande för att markera både för läsare och för tillverkaren själva att vi inte alls är nöjda med denna produkt.

Jag köpte mig en OCZ Vertex Plus 120GB för 890kr
Hade inte mer pengar just då, den är SATA 3,0 Gbps, mitt moderkort har inte SATA 6,0 Gbps standard. Känner mig inte dumsnål, utan snarare som ett geni. Tittar på siffrorna mellan olika SATA 3,0 Gbps och SATA 6,0 Gbps. Skillnaden på papper kan vara stor, men med min varseblivning uppfattar jag resultatet som detsamma jämfört med mekaniska diskar.
Min OCZ Vertex Plus håller ännu och tillfredsställer mina behov med goda marginaler, och för halva priset av de SSD i detta test med undantag från Kingstons. Dock ändå 50% billigare än även den.
Om Kingston SSDNow V+200 är dålig/tveksam produkt, säg det rakt ut. Våga tala klarspråk.

Nu tar du allt i från tårna.
Om du läser hela slutsatsen och inte bara stolparna står det rätt tydligt att V+200 är en bra enhet, dock lite högt prissatt. Varför ska jag avråda?

Det handlar om en bra produkt, och för någon eller några hundralappar mindre ett finfint köp. När Vertex 3 och Force GT kostar en knapp hundralapp mer är det dock värt att spara det där lilla extra, panta burkar eller vadsom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Megacrash:

Trevligt test, har precis skaffat en Intel 520 som jag är väldigt nöjd med men "Permanent prestandabortfall efter hård belastning" lät ju inget vidare

Jo Man blir orolig, har själv beställt en 240GB Intel så man undrar hur hög belastningen ska vara och vad man ska göra för att få HDen att tappa permanent.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av f0kkeriet:

Trevligt! Det känns nästan som att en SSD börjar falla ner på "rimligt" pris. Det enda jag oroar mig över att det verkar som
alla SSD har många buggar osv.

Om det bara är buggar som oroar dig kan jag varmt rekommendera den metod jag tillämpade, köpte en pinsamt billig Kingston 40gb SSD, av den typ med Intels hårdvara i. Fick inte plats med mer än OS på den, men jösses vilket lyft det blev ändå. Kostade mig 600kr då för två år sen.
Om jag vore du skulle jag i dag kolla på en billig 60gb SSD för omkring 400-500kr och köra på den. Det spelar inte så stor roll vilket märke det är. Vill mest bara att du ska uppleva lyftet.
Once you go SSD, you never go back.

OCZ Vertex Plus 60GB <- Det är den jag har fast 120gb-versionen
OCZ Agility 3 60gb <- Denna är bättre om ditt moderkort stöder SATA 6,0Gbps
Vad jag vet så är det bara OCZ som har billiga modeller ute, billiga som fungerar bättre än de flesta som ändå kostar mer än dubbelt så mycket.
Lycka till!

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem

skulle vilja se Kingston HyperX istället V+200

Visa signatur

Chassi: Thermaltake Level 10 GT || CPU: Intel® Core™ i7-4770K @ 4.5 GHz || GPU: ASUS GeForce GTX 770 DirectCU II OC || MB: ASUS Z87-Deluxe || SSD: Samsung SSD 840 Basic 250GB || RAM: Crucial Ballistix Elite 2x8GB 1866mhz || PSU: be quiet! Dark Power Pro 10 - 650W || Cooler: Prolimatech Genesis Black @ 2x Prolimatech Ultra Sleek Vortex - 140mm || Monitor: MSI Optix MAG251RX IPS 240 Hz ||

Permalänk
Medlem

Undrar hur testet hade sett ut på 240/256gb varianterna!

Själv mycket nöjd med mina Samsung 830 ssds, både 60gb varianten i min htpc och 256gb varianten i min speldator!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av f0kkeriet:

Trevligt! Det känns nästan som att en SSD börjar falla ner på "rimligt" pris. Det ända jag oroar mig över att det verkar som
alla SSD har många buggar osv.

Har själv kingston hyperx 120gb's diskar.

Har inte haft ett enda prblem med någon av dem.

1st sitter i min rigg i sign.

1st sitter i en gammal laptop som bara stödjer sata2 men gjorde datorn som ny

2st i raid i hemmaservern för cachning.

Alla dock uppdaterade till senaste firmware!

Kan varm rekommendera Kingston's HyperX modeller.
Deras 24/7 support är också grymt trevliga och svarar inom 30 minuter.

Permalänk
Skrivet av jioop:

Har man bara X antal kronor i plånboken och vill ha en SSD är det väl knappast dumsnålt att köpa den produkt man har råd med just vid tidpunkten av behov. Om nu Kingstons SSD är så dålig att du inte anser den värd sina pengar borde man nästan införa en ny standard, "avrådan" eller liknande för att markera både för läsare och för tillverkaren själva att vi inte alls är nöjda med denna produkt.

Jag köpte mig en OCZ Vertex Plus 120GB för 890kr
Hade inte mer pengar just då, den är SATA 3,0 Gbps, mitt moderkort har inte SATA 6,0 Gbps standard. Känner mig inte dumsnål, utan snarare som ett geni. Tittar på siffrorna mellan olika SATA 3,0 Gbps och SATA 6,0 Gbps. Skillnaden på papper kan vara stor, men med min varseblivning uppfattar jag resultatet som detsamma jämfört med mekaniska diskar.
Min OCZ Vertex Plus håller ännu och tillfredsställer mina behov med goda marginaler, och för halva priset av de SSD i detta test med undantag från Kingstons. Dock ändå 50% billigare än även den.
Om Kingston SSDNow V+200 är dålig/tveksam produkt, säg det rakt ut. Våga tala klarspråk.

Jo, det är precis det som är att vara dumsnål, tycker jag ialf. Men man kan vara dumsnål på flera sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Nu tar du allt i från tårna.
Om du läser hela slutsatsen och inte bara stolparna står det rätt tydligt att V+200 är en bra enhet, dock lite högt prissatt. Varför ska jag avråda?

Det handlar om en bra produkt, och för någon eller några hundralappar mindre ett finfint köp. När Vertex 3 och Force GT kostar en knapp hundralapp mer är det dock värt att spara det där lilla extra, panta burkar eller vadsom.

Skickades från m.sweclockers.com

Må hända att jag tar i från tårna, och att mina tår är aningen större än genomsnittet. Vad jag dock menar är baserat på vad du skrev i inlägget i forumet. Den är ju billigare, och också kanske av just den anledningen att den inte riktigt når upp till övriga modeller. Man kan gå hur långt som helst när man snackar i begreppen "lägg till någon hundring extra så kan du får den här", men sen då? När du lagt till den hundringen så är det kanske bara hundra ytterligare till nästa modell. Och så vidare, min poäng är, har du X antal guld, spendera ditt guld på vad du har råd med och va glad för det. Alla moderna SSD är bättre än mekaniska hårddiskar, och handlar det om pengar brukar den typen av konsument inte direkt kolla på det absolut bästa, utan mer på mest prisvärd eller rent av; vilken är billigast? Bra, då tar jag den!

Skrivet av furuliden:

Jo, det är precis det som är att vara dumsnål, tycker jag ialf. Men man kan vara dumsnål på flera sätt.

Är din poäng att jag borde köpt en produkt med SATA 6,0 som jag inte kan använda fullt ut, utan presterar lika bra som en produkt för mindre än halva priset bara för att den är bättre i en annan rigg än min? Det är en ganska intressant fråga du väcker nu, för jag är lite av den typen som gärna betalar de där extra slantarna för att ha det bästa även om jag inte alltid kan dra nytta av den prestandan.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem

Jag saknar en diskussion, eller en illustration av skillnaden mellan TRIM och background garbage collection och deras inverkan i kombination med den typen av minnen som SSDn innehåller.

TRIM fungerar inte i alla miljöer (i Raid eller Windows XP t.ex.) och då är det viktigt att background garbage collection gör sitt jobb.

Background garbage collection å sin sida sliter hårda på det begränsade antalet skrivningar som faktiskt kan göras på en SSD och då blir kvalitén på minnena viktigare.

Ett test som jag tycker diskuterade detta väl finns hos x-bit labs.

Får sweclockers bara med den biten också så blir det utmärkt produkt även för fortsatta SSD-tester på sweclockers.

Permalänk
Medlem

Trevligt test! Bra med v200 istället för hyperX, den senare finns det redan nog med tester på!

Och stort plus för att en plextor, variant fanns med, insåg häromveckan att de hade marvellkontroller (var inte specat på prisjakt innan, så när man filtrerade fram marvell så kom inga plextordiskar med:( ) Konstigt att man inte hört mer om dem då crucial m4 fått så bra kritik och blivit lite av en legend... Har kikat på m2p disken lite då den ligger lägre i pris, borde inte vara allt för slö den heller då:)

Permalänk
Medlem

Är ganska nyfiken på vad prestandasiffrorna på Intel 520 skulle vara efter ytterligare ett tortyrtest

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk

Riktigt sugen på samsungen! någon som vet hur många sek de tar för windows att starta med den?

Visa signatur

Oskar :)
Fractal Design Define R3 Black Pearl | Intel Core i5 2500 3.3 GHz | Asus P8P67 LE REV B3 | Asus Radeon HD6870 1GB Referens | Corsair 2x2048MB 1600MHz |1TB Samsung Spinpoint F3 |XFX Core Edition 550W | OS: Windows 7 Ultimate 64bit | Sony MDR-XB700 | Steelseries 6G v2 | Qpad 5K | http://bfbc2.statsverse.com/stats/pc/%5BSWE%5D%20fait/

Permalänk
Medlem
Skrivet av solslidan:

Riktigt sugen på samsungen! någon som vet hur många sek de tar för windows att starta med den?

<--------------------------------> så många sekunder. Hur lång tid det tar för en dator att starta är väl knappast relevant? Omöjligt att säga dessutom. Det tar tillräckligt kort tid.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shoppey:

Har själv kingston hyperx 120gb's diskar.

Har inte haft ett enda prblem med någon av dem.

1st sitter i min rigg i sign.

1st sitter i en gammal laptop som bara stödjer sata2 men gjorde datorn som ny

2st i raid i hemmaservern för cachning.

Alla dock uppdaterade till senaste firmware!

Kan varm rekommendera Kingston's HyperX modeller.
Deras 24/7 support är också grymt trevliga och svarar inom 30 minuter.

Trevligt!
Det var nog bara för jag såg på fredagspanelen och det kändes som alla hade problem Får nog
bli en SSD vid nästa uppgradering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jioop:

Verkar som att du blivit nedtryckt och måste gå till motattack mot folk just nu. Du verkar bara jobbig.

Permalänk
Medlem

Kul att se att Plextor återvänder med en såhär pass stabil produkt, intressant!

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Narien:

Lite frågor, är trim något som man själv måste aktivera, eller sköts det automatiskt av datorn/hårddisken?

När man kollar på tortyrtestet, är dessa siffrorna stabiliserade, eller kommer de fortsätta sjunka allt som tiden går?

Skulle en ominstallation/formatering av hårddisken återställa prestandan?

Skrivet av _Merc_:

Jo Man blir orolig, har själv beställt en 240GB Intel så man undrar hur hög belastningen ska vara och vad man ska göra för att få HDen att tappa permanent.

TRIM sköter sig själv, så länge du har ett operativsystem med stöd (Windows 7, till exempel) och enheten i ACHI-läge.

Tortyrtestet kan nog sannolikt ge ytterligare prestandatapp med längre körning, men då börjar man också närma oss löjliga nivåer. Den belastning som vi lägger på är inget som uppstår hemma på kammaren utan specialdesignad för snabbt resultat, och någostans måste vi avväga var tiden används mest effektivt. Att tortera en SSD-enhet i flera timmar för att påvisa att prestandan i teorin kan bli X känns inte så prioriterat.

En formattering i Windows 7 återställer prestandan till den "gula" stapeln, då TRIM-kommandot är en del av processen. För att återställa helt krävs "secure erase", vilket tar bort precis all lagrad information.

Skrivet av NoTeBo0K:

skulle vilja se Kingston HyperX istället V+200

Kingston HyperX är testad här: http://www.sweclockers.com/recension/14204-ssd-sommaren-2011

Skrivet av Iwar:

Undrar hur testet hade sett ut på 240/256gb varianterna!

Själv mycket nöjd med mina Samsung 830 ssds, både 60gb varianten i min htpc och 256gb varianten i min speldator!

Vi återkommer med större modeller, den här gången koncentrerade vi oss runt 120 GB.

Skrivet av xemacs:

Jag saknar en diskussion, eller en illustration av skillnaden mellan TRIM och background garbage collection och deras inverkan i kombination med den typen av minnen som SSDn innehåller.

TRIM fungerar inte i alla miljöer (i Raid eller Windows XP t.ex.) och då är det viktigt att background garbage collection gör sitt jobb.

Background garbage collection å sin sida sliter hårda på det begränsade antalet skrivningar som faktiskt kan göras på en SSD och då blir kvalitén på minnena viktigare.

Ett test som jag tycker diskuterade detta väl finns hos x-bit labs.

Får sweclockers bara med den biten också så blir det utmärkt produkt även för fortsatta SSD-tester på sweclockers.

Det är absolut värt att tänka på! Kanske inte blir av redan till nästa test, men ska jobba på att få med den typen av information. För de testade enheterna har Marvell och Samsung "passiv" garbage collection som arbetar när enheten är i vila, samtidigt som Sandforce har en "aktiv" variant som arbetar kontinuerligt.. men, det tror jag du redan visste.

Skrivet av solslidan:

Riktigt sugen på samsungen! någon som vet hur många sek de tar för windows att starta med den?

Skrivet av JesperA:

<--------------------------------> så många sekunder. Hur lång tid det tar för en dator att starta är väl knappast relevant? Omöjligt att säga dessutom. Det tar tillräckligt kort tid.

Som "JesperA" säger är det ett ganska meningslöst värde, helt beroende av övrig hårdvara och i någon mån slumpen. Alla tjänster körs inte varje gång, speciellt inte med antivirusprogram och liknande installerat.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Jag tycker man ska köpa en beprövad ssd som är stabil sitter på en 320 nu tror knappast jag skulle märka skillnad på en snabbare förutom då i tester.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Verkar som jag gjorde helt rätt i att köpa Samsung SSD 830. Inte den snabbaste SSD'n som sagt men jätteviktigt att den inte tappar prestanda med tiden. Sådant skulle jag aldrig acceptera med en vanlig HDD så då gäller samma för SSD. Kul också att en relativt Okänd SSD presterade så pass bra, och tack för ett bra test Sweclockers!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.