Permalänk
Medlem

Guide på att klocka i7 2600k

Äger Noctua NH-U9B SE2. Kan den klara av en klockad i7 2600k? Tänker mig runt 4.6 GHz. Söker också en guide för hur man klockar upp en sådan prolle ordentligt.

Permalänk
Medlem

För sökfältet är trasigt och Google har gått i konkurs.

Det finns otaliga guider. Det är bara att gräva lite. Tänk också på vad det är för mobo du har. Lägg till mobotillverksrens namn i en sökning på google på "overclock 2600k"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Jag trodde också att man behövde en guide i början men det behövs absolut inte. Det är bara att prova sig fram med multipliern/ turbomulitplier samt höja vcore.

Börja på t.ex multiplier på 45x samt 1.35 vcore och kör stresstest. Sen sänker du spänningen till du får blåskärm under stresstest, då höjer du till det föregående då det funkade och kör på det.

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk

Beror helt okch hållet vad du för moderkort? Ca 4,5ghz ska den klara:) men i spel märker man inte skillnad mellan 4.2 eller 4,6ghz.

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

För sökfältet är trasigt och Google har gått i konkurs.

Det finns otaliga guider. Det är bara att gräva lite. Tänk också på vad det är för mobo du har. Lägg till mobotillverksrens namn i en sökning på google på "overclock 2600k"

Skickades från m.sweclockers.com

Svårt att veta vad som är legit. Sedermera så hade jag fått för mig att det redan fanns en guide här på forumet, men som jag ej hade hittat. Ingen som känner till denna eventuellt existerande guide?

Skrivet av mr_svahn:

Jag trodde också att man behövde en guide i början men det behövs absolut inte. Det är bara att prova sig fram med multipliern/ turbomulitplier samt höja vcore.

Börja på t.ex multiplier på 45x samt 1.35 vcore och kör stresstest. Sen sänker du spänningen till du får blåskärm under stresstest, då höjer du till det föregående då det funkade och kör på det.

Grejen är att jag aldrig har gjort detta förut, så jag vet inte hur jag ska gå till väga. Jobba i BIOS eller?

Skrivet av Failbygge:

Beror helt okch hållet vad du för moderkort? Ca 4,5ghz ska den klara:) men i spel märker man inte skillnad mellan 4.2 eller 4,6ghz.

Ska kylaren klara 4.5 GHz? Har auto-klock med MSI till 4.2. Skulle nog vilja prova på runt 4.4-4.6.

MSI P67A-GD55

Permalänk

Det skulle den, eller beror ju helt på hur bra ventilation du har i lådan, är bara testa dig fram helt enkelt!:)

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem

Borde bara vara att sätta multipeln på x46 och köra tester.
BCLK på 100mhz är ett måste (original), får du bluescreen för då höja volt lite.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Failbygge:

Det skulle den, eller beror ju helt på hur bra ventilation du har i lådan, är bara testa dig fram helt enkelt!:)

Okej ;).

Skrivet av BergEr:

Borde bara vara att sätta multipeln på x46 och köra tester.
BCLK på 100mhz är ett måste (original), får du bluescreen för då höja volt lite.

Fortfarande behöver jag veta hur jag ska gå till väga!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av borgona:

Okej ;).

Fortfarande behöver jag veta hur jag ska gå till väga!

Du går in i Bios direkt när du startar datorn (brukar vara DEL man ska trycka på). Sen borde det finnas någon typ av avancerade inställningar med "frequency" samt "voltage" som underrubriker (kan även heta annat men nåt i den stilen). Du går in under "voltage" och sätter spänningen på t.ex. 1.35 MANUELLT inte automatiskt. Sen går du in under "frequency" och sätter Turbomultiplier på 45x. Då går den endast upp i 4.5Ghz under load, den ligger på 1.6 i idle. = miljösmart

Nu väljer du Save and Exit, du ska nu komma in i windows. Kör något stresstest (OCCT, Prime95 eller Intel Burn Test) samtidigt som du håller på på temperaturen (HWmonitor) samt spänningen/klocken (CPUz).

Om du klarar av t.ex. 3 rundor IBT (intel burn test) på High med bra temperaturer (under 73grader) så kan du stänga av datorn och gå in i BIOS igen. Då kan du sänka spänningen till 1.345 alternativt höja multipliern.

Hoppas det hjälpte, blev kanske lite rörigt men har försökt iaf.

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_svahn:

Du går in i Bios direkt när du startar datorn (brukar vara DEL man ska trycka på). Sen borde det finnas någon typ av avancerade inställningar med "frequency" samt "voltage" som underrubriker (kan även heta annat men nåt i den stilen). Du går in under "voltage" och sätter spänningen på t.ex. 1.35 MANUELLT inte automatiskt. Sen går du in under "frequency" och sätter Turbomultiplier på 45x. Då går den endast upp i 4.5Ghz under load, den ligger på 1.6 i idle. = miljösmart

Nu väljer du Save and Exit, du ska nu komma in i windows. Kör något stresstest (OCCT, Prime95 eller Intel Burn Test) samtidigt som du håller på på temperaturen (HWmonitor) samt spänningen/klocken (CPUz).

Om du klarar av t.ex. 3 rundor IBT (intel burn test) på High med bra temperaturer (under 73grader) så kan du stänga av datorn och gå in i BIOS igen. Då kan du sänka spänningen till 1.345 alternativt höja multipliern.

Hoppas det hjälpte, blev kanske lite rörigt men har försökt iaf.

Vid vilken spänning vill man hamna? Högre multiplier = högre klock?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av borgona:

Vid vilken spänning vill man hamna? Högre multiplier = högre klock?

Så låg spänning som möjligt, för låg leder till instabilitet = blåskärm. Japp, högre multiplier = högre klock.

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk

högre multi ger högre klock ja, jag kör 100*48 med en volt som går upp till max 1.392 Har läst att man bör hålla sig under 1.375 om jag inte minns fel, jag kör inte manuell volt utan med offset vilket ger en mycket lägre idle volt. kör dessutom med vattenkylning (riktig sådan) inget H-tjafs!

googla på 2600K 24/7 oc eller nåt, eller 2600K 4.5GHz oc guide.

/Danne

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ryzen 5600X, 32Gb ram, 3070Ti

Permalänk

Om du nu är så osäker inom det här skulle jag hålla mig ifrån det, testa klocka till 4,0ghz eller 4,2ghz först såfall,

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-... bra läsning för dig:)

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_svahn:

Så låg spänning som möjligt, för låg leder till instabilitet = blåskärm. Japp, högre multiplier = högre klock.

Bra, tack ;).

Skrivet av Flexymannen:

högre multi ger högre klock ja, jag kör 100*48 med en volt som går upp till max 1.392 Har läst att man bör hålla sig under 1.375 om jag inte minns fel, jag kör inte manuell volt utan med offset vilket ger en mycket lägre idle volt. kör dessutom med vattenkylning (riktig sådan) inget H-tjafs!

googla på 2600K 24/7 oc eller nåt, eller 2600K 4.5GHz oc guide.

/Danne

Skickades från m.sweclockers.com

H-tjafs? Luftkylare duger alldeles utmärkt. Okej, får kolla på det.

Skrivet av Failbygge:

Om du nu är så osäker inom det här skulle jag hålla mig ifrån det, testa klocka till 4,0ghz eller 4,2ghz först såfall,

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-... bra läsning för dig:)

Alla måste börja någonstans, eller hur? Du måste också ha varit nybörjare en gång i tiden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av borgona:

Bra, tack ;).

H-tjafs? Luftkylare duger alldeles utmärkt. Okej, får kolla på det.

Alla måste börja någonstans, eller hur? Du måste också ha varit nybörjare en gång i tiden.

Exakt, börja på 4.0 - 4.2 Ghz

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Medlem

xroo har guider för OC av sandybridge

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
ESXI: Intel NUC,i7-8559U 32GB Ram,1TB
Rojter: Edgerouter 4, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_svahn:

Exakt, börja på 4.0 - 4.2 Ghz

Det har jag prövat med auto-klock (MSI OC Genie). Varför skulle 4.2 vara så mycket lättare än 4.6? Det är väl fortfarande samma princip? Det blir väl ändå inte svårare för att man måste sänka volten ännu mer? Eller något...

Skrivet av qhrizz:

xroo har guider för OC av sandybridge

Länk?

Permalänk

Knappt att du behöver höja volten för 4.0gtz,
Men det är inte så svårt, men var försiktigt... Och låt det ta tid att hitta rätt volt! Inget du ska göra slarvigt precis.. Lycka till!

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av borgona:

Det har jag prövat med auto-klock (MSI OC Genie). Varför skulle 4.2 vara så mycket lättare än 4.6? Det är väl fortfarande samma princip? Det blir väl ändå inte svårare för att man måste sänka volten ännu mer? Eller något...

Länk?

Du behöver knappt höja spänningen för 4-4.2ghz.

Du får la för fan söka?! kan du inte söka efter en guide kommer du nog inte kunna följa den...

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Failbygge:

Knappt att du behöver höja volten för 4.0gtz,
Men det är inte så svårt, men var försiktigt... Och låt det ta tid att hitta rätt volt! Inget du ska göra slarvigt precis.. Lycka till!

Ah visst, tack ;).

Skrivet av mr_svahn:

Du behöver knappt höja spänningen för 4-4.2ghz.

Du får la för fan söka?! kan du inte söka efter en guide kommer du nog inte kunna följa den...

Inte den tonen tack! Om du syftar på xroo så var länk förfrågan inte ämnad för dig.

Permalänk
Skrivet av borgona:

Ah visst, tack ;).

Inte den tonen tack! Om du syftar på xroo så var länk förfrågan inte ämnad för dig.

Börja kolla på någon Guide där dom har samma moderkort som du. För kan skilja mycket i vad för spänning du ska ha i en viss klock beroende på vad gör moderkort. Oftast relativt lika men skiljer ibland en hel del i volt:) lycka till!

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem

Ändra multiplier till 42.
Ställ cpu voltage alternativt vcore voltage på 1.3.
Grattis. Du har 4.2GHz.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Failbygge:

Börja kolla på någon Guide där dom har samma moderkort som du. För kan skilja mycket i vad för spänning du ska ha i en viss klock beroende på vad gör moderkort. Oftast relativt lika men skiljer ibland en hel del i volt:) lycka till!

Får la göra det ;).

Skrivet av XrOo:

Ändra multiplier till 42.
Ställ cpu voltage alternativt vcore voltage på 1.3.
Grattis. Du har 4.2GHz.

Okej, så du är länken ^^. Men om jag vill ha 4.6GHz då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av borgona:

Får la göra det ;).

Okej, så du är länken ^^. Men om jag vill ha 4.6GHz då?

Multiplier x46
Cpu/vcore voltage 1.35

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Kids these days...
Edit: onT: använd sökfunktionen nästa gång. Finns redan 100+ trådar om samma sak.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Multiplier x46
Cpu/vcore voltage 1.35

Kommer det vara stabilt eller bör jag sträva efter lägre volt?

Är det för mig då bara att direkt gå in i BIOS, ändra multipliern samt voltagen, och sedan bara stresstesta för att kolla stabilitet, sedan så är det klart?

Permalänk
Medlem

Hm.

Själv kör jag just nu 4.6GHz med Asus egna Vcc-kontroll (Sabertooth P67) - som toppar vid 1.437V och 69C på luft vid stresstest, så du kan "misshandla" CPUn rätt friskt. Läs lite trådar, kör med känsla (i mitt fall - automagiskt således, orkar inte fippla) och allt blir bara bra.

Visa signatur

[Atari 400|600XL|800XL|XEGS|ST|STe|Mega ST|Mega STe|Portfolio][Commodore VIC20|64|116|128|+/4|8032|Amiga 500|Amiga 1200][BBC Micro][Sinclair QL|ZX81][TI 99/4A][Sord M5][Spectravideo 328|728][Cambridge Z88][ABC80][MFP-II][IBM RS/6000 59H][Apple LCII][Zaurus SL5000D][PDP 11/34][...massor av bråte...]

Permalänk
Medlem
Skrivet av borgona:

Kommer det vara stabilt eller bör jag sträva efter lägre volt?

Är det för mig då bara att direkt gå in i BIOS, ändra multipliern samt voltagen, och sedan bara stresstesta för att kolla stabilitet, sedan så är det klart?

Du verkar kunna det hela. Varför ställa frågor som du redan har svar på?

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corran:

Hm.

Själv kör jag just nu 4.6GHz med Asus egna Vcc-kontroll (Sabertooth P67) - som toppar vid 1.437V och 69C på luft vid stresstest, så du kan "misshandla" CPUn rätt friskt. Läs lite trådar, kör med känsla (i mitt fall - automagiskt således, orkar inte fippla) och allt blir bara bra.

Okej.

Skrivet av XrOo:

Du verkar kunna det hela. Varför ställa frågor som du redan har svar på?

Jag lärde mig detta efter det ni har sagt. Men om de stämmer, kommer volten du angav vara stabil, eller gissar du bara? Det låter som om det är lite pröva sig fram.

Permalänk
Medlem

Jag gissar. 1.3 brukar vara normen vid 4.4-4.6.
Annars fungerar offset voltage också.
+0.100 bör fungera upp till 4.8-5.0(+)

Visa signatur

Star Citizen ❤