Permalänk
Medlem

Kylning till en i5 750, Corsair H80?

Tjo,

har haft kontinuerliga värmeproblem med min cpu senaste året och har nu ledsnat då stock-kylaren efter ett otal omonteringar, rengöringar o.dyl. helt enkelt inte verkar vilja vara med längre. Jag misstänker att ett av "benen" börjar ge upp vilket gör att kylaren inte får så bra kontakt som den borde. Maxar på 98 grader i load, vid stockclock, just nu och det känns helt åt fanders.

Då ljud har blivit något av ett argument nu när man har sambo så har jag börjat titta på Corsair H80 kombinerat med tysta fläktar och undrar om jag är på rätt väg i mina tankebanor?

Datorn kommer potentiellt bytas ut inom ett år eller så och då mot ett IB system så ska helst ha något som kan kyla även ett sånt.

Har sett trådar om Antec Kühler vs Corsair Hxx och blir helt ärlig inte så klok då jag ser att Corsair har en tendens till problem med pumparna medan Antec verkar ge alldeles för lite kylning i det tysta läget.

Ett helt annat alternativ kan ju vara någon slags redig luftkylning och där känner jag mig om möjligt ännu osäkrare än när det gäller vätskealternativen eftersom jag inte läst på något alls om luftkylning.

Alla ideér mottages jättegärna!

Har ett Fractal Design Define R2 chassi då jag förstått att chassit är viktigt i dagsläget när kylare bli större och större.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Hedersmedlem

hej jag rekomenderar denna kylaren det är en riktigt bra luftkylare http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=581326#extra

den är inte riktigt lika bra som h80 men den räker fint om du inte skall klocka processorn för mycket

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk

Jag har en H80 och är väldigt nöjd med den.Den lät lite väl mycket första veckan,fläktarna är inte tysta precis så jag har satt dit 2 noctua fläktar istället

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk

Noctuas cpu kylare är alltid bra, H80 är nog ett snäpp bättre än Antect kuhler 620 vilket jag använder. Då får jag ungefär 38 idle och 60 i load med 3.6 ghz@1.3~ volt. Så jag tror att H80 blir säkert jätte bra, dock brukar pumparna på dessa typer av cpu-kylare låta en liten stund i början men det går oftast över väldigt fort!

Visa signatur

l Asus P8Z77-V Pro l i5 3570k l Asus Gtx 680 Dcii OC l

l Corsair Veng. 8gb l FSP Aurum 700W 80+G l Intel 330 - 120 gb l

l Nzxt Switch 810 vit l

Permalänk
Medlem

Jag kör en h80 och är nöjd.. Med GT-fläktar som styrs via moderkortet är det tyst och fint..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Det känns lite som att det kommer bli en H80 faktiskt, nästa fråga är då vilka fläktar jag ska ha till. Har läst mycket gott om både noctuas olika varianter och GT fläktar. Båda sorterna verkar finnas i diverse RPM och namnkonventioner vilket gör det hela lite svårare för mig.

Har Nexus real silent som utblås i chassiet just nu är lite sugen på att prova något annat bara för att se om prisskillnaden är motiverad.

En kanske lite dum fråga är även hur svårt det är att installera en H80. Är det "rätt" fästanordning på från början eller kommer jag få krångla en massa för att få på den på min S-1156 plattform?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |