Problem med bildkvaliteten från dator till TV!

Permalänk
Medlem

Problem med bildkvaliteten från dator till TV!

Har jätteproblem med bildkvaliteten från datorn till tvn.
De e såhär att jag har en ganska gammal bärbar dator, en LG E500 som inte är världens bästa data direkt, MEN jag tänke ändå att det skulle funka att titta på tv via datorn, funkar gör de men h*****e va dålig bild de blev.
Tvn är en Philips 42pfl5603d/12.
Grejen är såhär att datorn har bara ett VGA uttag och datorn har bara HDMI uttag så då köpte jag en signalövergång från VGA till HDMI.
Men bilden är helt kass så därför undrar jag om någon har några ideer på vad man kan göra?
Prövade å ändra upplösningen på datorn till 1280x720 och fick då helskärm på tvn men dålig bild, har prövat alla andra upplösningar som går men ingen med bra resultat.
Kan det helt enkelt vara så att datorn inte klarar av grejerna eller kan de t.o.m. vara tvn?
Ursäkta om jag inte förklarar på ett bra sätt men jag är inte världsvan med datorer, så om de är något som är oklart så fråga bara så ska jag försöka svara så gott jag kan.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Problemet sitter antagligen i din VGA till HDMI, vill man ha bra här får man lätta på lädret, jag antar att du skaffa en billig D/A omvandlare, med passande kontakter, är nått som man får se som en absolut nödlösning.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

ok... nu vet jag ju inte va en bra omvandlare kostar, betalade 600 för den men jag vet inte... skulle bara gett F*n i detta å köpt mig en ny data me hdmi uttag direkt!

Permalänk
Medlem

Men de finns inget annat man kan göra för å ändå få bilden lite bättre? Inställningar nånstans? Drivrutiner som kan laddas ner eller ngot?

Permalänk
Skrivet av T0d3:

men h*****e va dålig bild de blev.

Skrivet av T0d3:

Men bilden är helt kass

Det vore väldigt bra om du faktiskt skulle kunna beskriva vad du menar när du påstår att "bilden är kass". Varför inte ta en bild och posta? En bild säger mer än tusen ord.

Permalänk
Medlem

Ok... bilden blir otroligt suddig... ser ut som om man sitter å kollar på en gammal projektor tv ungefär... annars hänger allting med men just de att de e så suddigt...

Permalänk
Skrivet av T0d3:

Ok... bilden blir otroligt suddig... ser ut som om man sitter å kollar på en gammal projektor tv ungefär... annars hänger allting med men just de att de e så suddigt...

När du beskriver det som "suddigt" är allt jag kan komma att tänka på att du kör en låg upplösning som sedan strechas ut till en större storlek.

Permalänk
Medlem

Ok... jag gör såhär, jag kollar noggrannare imorgon så att jag kan vara lite mer specifik... så får vi se... tack iaf

Permalänk
Medlem

Bilden blir inte suddig... Den blir randig... Men bara när jag ska kolla på tv på internet som den är så dålig... Dvd går jättebra... Hoppas detta kan ge någon klarhet i vad jag menar..?

Permalänk
Skrivet av T0d3:

Bilden blir inte suddig... Den blir randig... Men bara när jag ska kolla på tv på internet som den är så dålig... Dvd går jättebra... Hoppas detta kan ge någon klarhet i vad jag menar..?

Nej, jag förstår tyvärr inte. Varför ska du envisas med att inte ta någon bild som du sedan kan posta här i tråden?