Windows 8 Metro förvirrar för "vanliga" användare

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Det där är nog delvis rätt, men efterfrågan på större laptop och stationära kommer nog fortfarande bli rätt hög, och lämpliga OS.

För att "konsumera" bild ljud info osv är det du beskriver ganska sannolik utveckling, men det hela passar sig inte bra för att utveckla, programmera, editera, samt kanske även skriva mycket text.
Där ser jag det svårt att att använda touch, små enheter, molnet, TV, osv, dvs för producerande inte ens molnet blir så vanligt mer än som kompliment när man är ute o reser och liknade, här då linor kan vara bristfälliga eller så går det ner, eller tappar kontakt, sånt går inte när tid är pengar, och man måste ha datan man jobbar med snabbt tillgänglig och alltid.

Där slår nog inget den vanliga desktopen med tangentbord och mus, samt ritplatta + lokala diskar i nätverket eller i datorn, molnet jo som komplement.

Man kan tänka sig större skärm med touch, men tänk dig själv att utföra arbete några timmar vid den sittandes, med armarna rakt ut, 5-10 minuter är kanske vad man orkar...

Touch är för små handhållna enheter, eller där man kanske står och söker info en kortare stund, tex kan tänka mig en liten köksenhet med lite större skärm vinklad 45grader, där man letar info och recept, kanske beställer mat eller annat..
Men som jobbredskap passar det inte för bra

Ja, i jobbsammanhang, absolut. Men hur många sitter hemma och knackar kod?Inte många... I hemsammanhang (surfa, maila, skriva, betala räkningar, enklare fotohantering och filmhantering) räcker en platta rätt långt redan idag. Kombinerar man med ett trådlöst tangentbord så kan man skriva precis lika bra som på en laptop. Att spara det man gör i molnet kommer bli vanligare och vanligare tror jag. Både Apple och Google har rätt bra fungerande lösningar redan idag, MS är snart där, Ubuntu med... Kombinerar man detta med att internetuppkoppling byggs ut rätt snabbt i de flesta länder så tror jag att det lokala sparandet - för hemmabruk - kommer försvinna mer och mer.

Jag tror inte heller att desktops/laptops kommer försvinna i första taget, men väldigt många av de som säljs idag - i den industrialiserade världen - skulle kunna ersättas med en sketen platta hur lätt som helst. Jag kan tänka mig att "de tre stora" - Apple, Google och MS har tänkt så.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=ltE_ekc8kE8&list=PLD03201610D9...
Här använder samma gubbe Ubuntu. Som ni kan se så är linux(iaf Ubuntu)överlägset win8 XP

Permalänk
Medlem

Touch är en bekväm funktion men när målet är att minimera tiden det tar för en användare att mata i en vissa mängd data suger det till allt förutom simpel grafik.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Jag installerade Consumer Preview på en virtuell maskin idag vid 12-tiden och slutade använda det vid 15-tiden. Tycker dom har lagt till mycket intressanta funktioner men i övrigt så känns det inte som att det var någon större skillnad mot Windows 7. Dock så måste jag säga att den som kom på idén att lägga in metro och göra det omöjligt att stänga av utan 3e parts program måste ha ramlat och slagit sig ganska ordentligt. Hoppas dom åtgärdar detta innan dom släpper det.

Visa signatur

Acer Triton 500 | CPU: Intel 9750H | Ram: 16gb ddr4 2666mhz | Nvme1: Samsung 970 EVO Plus 500gb | Nvme2: Samsung EVO Plus 1TB | Gpu1: Intel UHD 630 | Gpu2: Nvidia RTX2060 Mobile | OS: Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Visst, men tror du gubben i videon skulle kunna lista ut det? Allt går bara man vet hur man gör, men är det verkligen meningen att det ska vara så krångligt att man måste ta hjälp för att göra en sån enkel sak som att stänga av datorn? Det ska vara så enkelt som det är i Windows 7. Varför ta något som fungerar väldigt bra och göra det svårare?

Bejje, exakt dörför man använder kommandon, därför de flesta UNIX-/Linuxtekniker jag träffat arbetar snabbare med kommandon än musklick...
Nu var det ju så att det var mer en kommentar på att han läste datavetenskap på högskola... Då är saker rätt lätta att lista ut.

Permalänk
Medlem

Windows 8 UTAN metro vore trevligt, med metro är det ren skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lumpan2:

Bara jag som tänkte på att en microsoft utvecklare hade en mac mus låg i bakgrunden? D:

Tror nog MS är lite mer liberala än tex Apple. Kollat en hel del videos om betan för visual studio 11 och MVC 4. Inte ovanligt att man ser anställda på ms eller folk som arbetar för ms väljer att demonstrera tex MVC 4 applikationer i Google Chrome

Skrivet av mOOpiTh:

Behöver man göra allt det för att stänga av datorn? Snacka om onödigt isåfall värsta omvägen ju:S

Beror ju på hur snabbt man skriver

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av chila:

Tror nog MS är lite mer liberala än tex Apple. Kollat en hel del videos om betan för visual studio 11 och MVC 4. Inte ovanligt att man ser anställda på ms eller folk som arbetar för ms väljer att demonstrera tex MVC 4 applikationer i Google Chrome

Beror ju på hur snabbt man skriver

Som någon skrev i tråden tidigare så har man inte fingrarna vid tangentbordet hela tiden när man surfar runt t.ex.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk

Många verkar tro att pads/telefoner ska ta över hela laptop/stationärmarknaden.

Det kommer aldrig hända. För den som enbart surfar och gör grejer på internet så räcker säkert en pad/telefon, men så fort du behöver lite mer prestanda så slår du taket.

Att surfa helt ordinärt har man alltid kunnat göra även på den sämsta skiten, även se filmer och lyssna på musik. det gick på min p3:a också, den var faktiskt snabbare än en modern netbook.

Det kommer alltid finnas en stor marknad för högpresternade saker och högpresternade saker suger ström som dom omvandlar till värme. Även om man teoretiskt sett skulle kunna klämma in dubbla sandy bridge i7 i en ipad så får den ca 20 sekunders batteritid och blir 250 grader varm dom sekunderna. Som köksredskap så fungerar det säker bra, men som dator?

Kommer ni ihåg netbookboomen? Hur många använder netbooks idag? Dom flesta tröttnade väl ganska fort på den sega prestandan. Det vara en modegrej, uuuh jag har en netbook liksom. Det är samma sak med pads och telefoner, telefonerna har fyller ju dock funktionen att du kan ringa med dom, så där kommer det nog inte mattas av. Men mycket snart kommer padmarkanden mättas för en pad kommer alltid vara segare än en stationär dator, ja t o m en skitlaptop är snabbare. Även om 20 år så kommer den tidens pads vara exakt lika slöa som dom är nu jämfört mot en stationär procentuellt. Utvecklingen går ju knappast bakåt heller så det kommer bli mycket mer krävande att surfa t e x.

Jag tror inte det tar en så lång tid innan folk börjar tröttna på pads.

Och därför tror jag både ubuntu och m$ gör bort sig ganska rejält när dom lägger alla ägg i en korg, och satsar alla pengarna på padkortet. För om ett par år så tror jag inte det finns ett sånt behöv längre. Ja vi får väl se. Jag känner många med datorer, nästan alla har minst en stationär och en laptop, men jag vet bara en på rak arm som har en pad. Kanske har att göra med att så gott som alla dom jag känner vill ha prestanda, och ingen är så värst sugen på att köpa en ganska oanvändbar "leksak". För en pad är egentligen en leksak och inget annat. Sure vill man dra ner sin produktivitet minst 700% vad man än gör så är en pad perfekt.

Visst finns det alltid situationer och miljöer där en pad är att föredra av olika anledningar men till det normalt folk gör? Nja ställer mig lite kritisk där faktiskt.

Men visst för att stilla padägares OS-hunger fungerar nog W8 bra ett tag men sen då när folk tröttnat? Ska dom gå tillbaka till vanliga OS då eller?

Upp som en sol, ned som en pannbiff?

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk

Tänkte göra ett tillägg.

Inom 8 år så kommer det tillkomma ca 3 miljarder nya internetanvändare (det är ca 2 nu) och det är uteslutande från utväcklingsländer, u-länder, och eftersom dom knappast har några pengar där så blir det troligtvis våra 5-10 år gamla grejer dom får nöja sig med (precis som våra gamla mobiler går till såna marknader). För en svensson är en pad typ det fjärde datorköpet man gör, man kanske köper en bärbar först eller stationär och sen en bärbar. Jag har 3 bärbara och typ 5 stationära, alla göra olika saker. Men en pad kommer garanterat efter stationär och bärbar eller efter 2 bärbara, så som bäst kan den vara den tredje "datorprodukten" man köper för en normal människa.

Är det då rätt att göra OS:et mer eller mindre specifikt och inriktat för en sån "nisch-produkt"? Det låter helt vrickat i min värld, speciellt när man ganska fort inser att dom nya 3 miljarerna användare inte kommer ha nytta av eller vilja ha ett sånt OS, och 3 är som bekant mer än 2 miljader. Men så går det väl när man räknar med arslet antar jag, m$ är knappast först med att göra det. Hoppas det svider.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigmac pro:

Tänkte göra ett tillägg.

Inom 8 år så kommer det tillkomma ca 3 miljarder nya internetanvändare (det är ca 2 nu) och det är uteslutande från utväcklingsländer, u-länder, och eftersom dom knappast har några pengar där så blir det troligtvis våra 5-10 år gamla grejer dom får nöja sig med (precis som våra gamla mobiler går till såna marknader). För en svensson är en pad typ det fjärde datorköpet man gör, man kanske köper en bärbar först eller stationär och sen en bärbar. Jag har 3 bärbara och typ 5 stationära, alla göra olika saker. Men en pad kommer garanterat efter stationär och bärbar eller efter 2 bärbara, så som bäst kan den vara den tredje "datorprodukten" man köper för en normal människa.

Är det då rätt att göra OS:et mer eller mindre specifikt och inriktat för en sån "nisch-produkt"? Det låter helt vrickat i min värld, speciellt när man ganska fort inser att dom nya 3 miljarerna användare inte kommer ha nytta av eller vilja ha ett sånt OS, och 3 är som bekant mer än 2 miljader. Men så går det väl när man räknar med arslet antar jag, m$ är knappast först med att göra det. Hoppas det svider.

OLPC visar att det är tablethållet det går åt även i uländer

Permalänk

En enkel sak Microsoft skulle kunna göra är samma som de gjorde i Windows 95 när de skiftade från Program Manager till Start; ett alternativ under installationen vilket shell man vill använda.
Man kunde ju välja att få progman startat vid boot. Startmenyn startades fortfarande, men det gjorde att man kunde få det lite lättare att gå över till det nya.

Skrivet av frankof:

Det är väl fortfarande en stor risk för olika korruption av olika filar etc vid fysisk avstängning, så även om det sitter en knapp där är det inte så smart att använda den.

Ett vanligt tryck (inte 5sek) är samma sak som att trycka på Stäng av i startmenyn.
Den funktionen har funnits ända sen Windows 98, kanske t.om. 95 med förutsättning att datorn är ATX och inte AT.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

nej har inte ens installerat dyngan för att inse vad det är för skit... har ju varit varannan version som varit helt kass typ.. vista= dynga, win7= kuuung , win8 = paddifierat dravel...

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk

Jag tänkte prova w8, vill ju inte totalsåga det utan att ha provat ens. Men stötte på vissa problem

Som vanligt en komplett logg på vad som gick fel, not

Fick även se den nya blåskärmen, hann dock inte då nån bild på den. Återställningen till win7 funkade dock, det trodde jag inte, lol

Nä jag håller mig till Linux, har win7 kvar också eftersom jag spelar lite ibland. Annars skulle det åka ur burken illa kvickt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Jag tänkte prova w8, vill ju inte totalsåga det utan att ha provat ens. Men stötte på vissa problem

http://i919.photobucket.com/albums/ad33/thereal_twisted/20120...

Som vanligt en komplett logg på vad som gick fel, not

http://i919.photobucket.com/albums/ad33/thereal_twisted/20120...

Fick även se den nya blåskärmen, hann dock inte då nån bild på den. Återställningen till win7 funkade dock, det trodde jag inte, lol

Nä jag håller mig till Linux, har win7 kvar också eftersom jag spelar lite ibland. Annars skulle det åka ur burken illa kvickt!

Tror det kanske är smartare att göra en ren installation. Det är ju inte ens beta än, så det är klart att uppgraderingar och sånt kan krångla.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Skrivet av Bejje:

Tror det kanske är smartare att göra en ren installation. Det är ju inte ens beta än, så det är klart att uppgraderingar och sånt kan krångla.

Jodå, det lär det va. Får se om jag orkar

Permalänk

Nu har jag kört den färdiga versionen av windows 8 i ungefär en vecka och har så smått hunnit bilda mig en uppfattning. Det känns lite mer rappt än tidigare versionener av windows och vad gäller Metro så har jag börjat se fördelarna med det, egentligen är det en mer optimerad startmeny som inte bara består av genvägar utan också en hel del utmärkta appar, jag använder tex people, väder och mail-apparna dagligen nu, facebook kollar jag aldrig via deras webbsida likaså twitter. Problemet med windows 8 och metro om man jämför med tidigare versioner eller andra operativsystem är att inlärningskurvan är lite högre men när du väl lärt dig hur det funkar både med vissa snabbkommandon och vart du ska peka så funkar det riktigt bra och snabbt går det, jag tycker inte heller att det känns konstigt att navigera i metro med musen och tangentbordet. Intressant att fundera på är om det framöver kommer bli appar som används framför den gamla hederliga webbsidan och konsekvensen för webben av det. Vilket fall som helst, bra jobbat Microsoft som vågar sticka ut hakan lite och utmana med något nytt!

Permalänk
Medlem

Jag har inte testat den slutgiltiga versionen, men kan någon som har den nyinstallerad tala om hur mycket plats på disken det tar precis efter installation? Vore kul att veta om det tar mer eller mindre än Windows 7.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580