Permalänk

Klocka nuvarnade system !

Köpte dessa varor fråm inet...Detta är mitt system och det är för nuvarande helt oklockat. har inte rört det... min fråga är hur jag kan göra det bättre... Har hört ifall man klockar så kan det gå sönder mkt fortare.. om man räknar med att det ska hålla minst 10månader inga misstag... hur ska man klocka för att det ska vara maximalt...med detta menar jag cpu / minne / gpu... vill helst ha ren fakta förhoppningsvis någon som klockat innan, vill inte ha några debatter på denna tråd...

Produkt Pris Antal Summa
Gigabyte Z68AP-D3 944 kr 1 st 944 kr
2TB Seagate Barracuda Green 5900rpm 1 041 kr 1 st 1 041 kr
Intel Core i5 2500K 3,3GHz 1 795 kr 1 st 1 795 kr
Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE 396 kr 1 st 396 kr
OCZ SSD Agility 3 120GB 1 199 kr 1 st 1 199 kr
Cooler Master Hyper 212 EVO 299 kr 1 st 299 kr
XFX Radeon HD6970 2048MB 3 067 kr 1 st 3 067 kr
Fractal Design Define R3, Titanium + 140mm på köpet! 699 kr 1 st 699 kr
Tillbehör till Fractal Design Define R3, Titanium + 140mm på köpet!
FD 140mm Inet-bundling 0 kr 1 st 0 kr
---
DVD±RW Samsung 22X DL Svart OEM 199 kr 1 st 199 kr
DVI-kabel ha-ha 2m 129 kr 1 st 129 kr
Corsair Gaming Series 800W 80+ 949 kr 1 st 949 kr
Asus Xonar D1 573 kr 1 st 573 kr
Frakt: 0 kr
Summa: 11 290 kr
Varav moms: 2 258 k

Är mkt taksam för alla svar som hjälper mig ! noobs stay out ! <MvH NesKnighr>

Permalänk
Medlem
Skrivet av NesKnight:

Köpte dessa varor fråm inet...Detta är mitt system och det är för nuvarande helt oklockat. har inte rört det... min fråga är hur jag kan göra det bättre... Har hört ifall man klockar så kan det gå sönder mkt fortare.. om man räknar med att det ska hålla minst 10månader inga misstag... hur ska man klocka för att det ska vara maximalt...med detta menar jag cpu / minne / gpu... vill helst ha ren fakta förhoppningsvis någon som klockat innan, vill inte ha några debatter på denna tråd...

Produkt Pris Antal Summa
Gigabyte Z68AP-D3 944 kr 1 st 944 kr
2TB Seagate Barracuda Green 5900rpm 1 041 kr 1 st 1 041 kr
Intel Core i5 2500K 3,3GHz 1 795 kr 1 st 1 795 kr
Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE 396 kr 1 st 396 kr
OCZ SSD Agility 3 120GB 1 199 kr 1 st 1 199 kr
Cooler Master Hyper 212 EVO 299 kr 1 st 299 kr
XFX Radeon HD6970 2048MB 3 067 kr 1 st 3 067 kr
Fractal Design Define R3, Titanium + 140mm på köpet! 699 kr 1 st 699 kr
Tillbehör till Fractal Design Define R3, Titanium + 140mm på köpet!
FD 140mm Inet-bundling 0 kr 1 st 0 kr
---
DVD±RW Samsung 22X DL Svart OEM 199 kr 1 st 199 kr
DVI-kabel ha-ha 2m 129 kr 1 st 129 kr
Corsair Gaming Series 800W 80+ 949 kr 1 st 949 kr
Asus Xonar D1 573 kr 1 st 573 kr
Frakt: 0 kr
Summa: 11 290 kr
Varav moms: 2 258 k

Är mkt taksam för alla svar som hjälper mig ! noobs stay out ! <MvH NesKnighr>

Med min dator som jag har i signaturen har jag kört över 1 år med 4 GHz, knappt behövt höja spänningen. Visst, CPUn kanske dör 5 år tidigare pga det men inga problem att klocka systemet lite. Läs överklockningsguider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NesKnight:

vill helst ha ren fakta förhoppningsvis någon som klockat innan

då har du ju ett perfekt läge att använda sök knappen här på sweclockers då jag garanterar att det finns massor med fakta angånde klockning bara du söker

Visa signatur

3900x | 2080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk

http://www.google.se/search?q=i2500k+overclock&ie=utf-8&oe=ut...
Ungefär 13 000 000 resultat (0,22 sekunder)

Medlem sen -08 då borde man ha lite mer koll kan jag tycka ( hur man söker här, inte hur man klockar).
12 000 000 av svaren tillhör nog Sweclockers *L*

Visa signatur

Laptop Asus K56CB

Permalänk

Asså har inte mkt koll på detta mitt förra system var typ 5 år gammalt och nu vill jag fixa mitt nya.. Folk länkar bara till andra saker.. finns det inte någon som kan ge mig ett rakt svar på detta ?... vill klocka min dator på ett sätt så den inte går sönder (förhoppningsvis)... minnet går väll till 1600 så det borde ju vara enkelt... min i5 borde ju gå 4ghz lätt men ge mig specs plz (gigabyte modekort)... grafikkortet vet inte riktigt vad man ska göra åt det... vet inte ifall man måste byta fläktar innan man vågar klocka upp det...

Ge mig ett riktigt svar och inte massa skit som titta på detta... svara inte i så fall skriv något om du vet något !

Permalänk
Medlem

jo jag tänker skriva ändå, klockning finns mycket att säga om så om du vill ha ett komplett svar så får du söka upp det, finns massor med info om det här vid dina fingerspetsar om du söker

och nej vi kan inte ge dig färdiga specs då det är lite olika för alla även om man sitter på samma hårdvara.

var inte så lat du har svaret vid dig men orkar helt enkelt inte söka, då lär du heller inte få nån hjälp!

Visa signatur

3900x | 2080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Skrivet av NesKnight:

Asså har inte mkt koll på detta mitt förra system var typ 5 år gammalt och nu vill jag fixa mitt nya.. Folk länkar bara till andra saker.. finns det inte någon som kan ge mig ett rakt svar på detta ?... vill klocka min dator på ett sätt så den inte går sönder (förhoppningsvis)... minnet går väll till 1600 så det borde ju vara enkelt... min i5 borde ju gå 4ghz lätt men ge mig specs plz (gigabyte modekort)... grafikkortet vet inte riktigt vad man ska göra åt det... vet inte ifall man måste byta fläktar innan man vågar klocka upp det...

Ge mig ett riktigt svar och inte massa skit som titta på detta... svara inte i så fall skriv något om du vet något !

Hm, vad är du ute efter? Om du inte ens orkar läsa på lite i alla dessa tusentals trådar om just i2500k då ska du kanske inte överklocka.

Det är inte raketforskning direkt att klocka en i2500k, det var mera jobb förr.
Välj turbo eller något i ditt bios och skippa resten tycker jag.
Jag rekommenderar dig dock att läsa i lite trådar både här och där.
Då kan du finjustera systemet. Mindre vcore, mindre värme och ibland mera Ghz.

http://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?t=18375640

Lättare än så kan jag inte göra det för dig.

Jo det kunde jag: http://www.sweclockers.com/forum/search.php?searchid=2037989

Visa signatur

Laptop Asus K56CB

Permalänk
Hedersmedlem

Alright, eftersom ingen verkar vilja lägga en liten stund av sin söndagsförmiddag och förklara läget så gör jag det.

När man överklockar finns det inga bestämda värden, alla exemplar av samma processor/grafikkort klarar inte samma hastigheter under samma spänning. Det bästa sättet för att hitta vad just din processor/ditt grafikkort klarar, är att testa sig fram, i små steg. Både processor och grafikkort kan ge stora prestandaökningar vid överklockning, med RAM-minnen blir det bara en väldigt liten skillnad, därför brukar dessa lämnas oklockade. Så hur gör man?

Processorn:

Börja med att ladda ner ett kompetent program för att mäta temperaturer, samt ett för att stresstesta datorn. Jag rekommenderar HWInfo för temperaturer, och OCCT för stresstest. Överklockningen sker sedan i BIOS/UEFI, via en funktion som heter något i stil med "CPU Multiplier".

1. Höj multipliern ett eller några steg. Varje steg representerar 100 MHz höjning.
2. Starta om och stresstesta datorn, i typ tre minuter. Se till att temperaturer håller sig under 70 grader.
3. Om den var stabil och inte för varm, börja om på steg 1, annars fortsätt till steg 4.
4. Höj spänningen lite, gå sedan tillbaka till steg 1. Var mycket försiktig med spänningen dock, det är med denna man kan skada/förstöra processorn.

Kör efter det där tills temperaturerna inte kan hålla sig under 70 grader i stresstestet, då har du nått din maxnivå. Rekommenderat att klocka ned lite, för att inte ligga precis på max.

Grafikkort:

Att överklocka grafikkort brukar anses enklare än processorn, då detta görs i Windowsmiljö. Det följer i grund och botten samma princip som processorn dock.
Även här behövs det programvara, och denna gången är det MSI Afterburner som sensorer/överklockning, och FurMark till stresstest. Överklockningen sker genom att man ökar Core-frekvensen samt Memory-frekvensen. De stora prestandavinsterna ligger på Core, och den är den mest tåliga, så att klocka minnet för hårt ska vi inte göra.

1. Höj Core-frekvensen en aning (Större steg i början, kanske 40Mhz)
2. Stresstesta. Syns inga artefakter (grafikfel), och temperaturer är under 90C, är det lugnt.
3. Vid stabilt system, börja om på 1, annars gå till 4.
4. Höj spänningen något. Samma här, med spänningen kan man sabba grafikkort, var försiktig. (För att kunna ändra spänning måste du tillåta det i Afterburners inställningar).
5. Börja om på 1.

När kortet blir för varmt, då har du nått maxgränsen, klocka ned lite, och ligg där sedan.

Såhär överklockar man, svårare än så är det inte! Bara fråga om du undrar något, lycka till!

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.