Skillnad mellan 1440x900 och 1920x1080 i spel?

Permalänk

Skillnad mellan 1440x900 och 1920x1080 i spel?

Har funderat på om det är bättre att köpa bärbart eller inte. men till den stora frågan. jag har en dell se198wfp 19" 1440x900, den är några år gammal men färgerna är grymmt bra, jämnfört med min gammal. den är rijält byggt, asså inge plast. MEN MEN. hur stor är skillnaden på 1920x1080 och 1440x900 i spel?och filmer? jag klarar mig fint med 1440x900. men har ALDRIG testat en full HD i spel eller över huvudtaget. om vi säger såhär. vad är skillnaden i FPS/grafik i bf3?jag har också läst någonstans att man ser folk i spel fortare i Full HD, och sen är skärmen (Min nuvarande) på 5ms. kan det bli problem i spel?skulle vara bra o veta om de är värt att köpa skärm, eller om man ska köpa en grym dator istl. för 1600kr på ett grafikkort gör stor skillnad

Tack på förhand Mvh

Permalänk
Medlem

Vad man gör när man höjer upplösningen är att man gör bilden klarare. En bildskärm i 19" i 1440*900 är inte lika skarp som en i 1920*1080, då skärmen i 1920*1080 har 160% av pixlarna mot 1440*900 på samma yta. Bilden blir mindre suddig, helt enkelt.

Dock så är 1080p mycket tyngre att driva för ett grafikkort av just denna anledning. istället för 1440*900 pixlar som ska få individuell information kommer 1920*1080 pixlar behöva individuell information. Säg en FPSdrop på 30%, kanske (gissar)?

Personligen ser jag inte skillnad på responstider. 5ms eller 2ms spelar ingen roll för mig (men det kan göra för andra).

Permalänk

Jag kör Mw2 nu på datorn jag har, tycker det ser bra ut, och jag får inte huvudverk efter 2timmars spelande som jag fick av min förra. så jag ÄLSKAR DENNA SKÄRM, bara för att jag inte får huvudverk. en sak jag har varit bryd över med HD och inte HD, det är solen, och hur det lyser i bf3. typ själva skänslan av det. såna saker kan vara kanska viktiga för mig. finns det något test om det? eller kan jag testa det på något sätt?

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte vad du frågar efter?

Permalänk

Ursäkta, Uhm asså hur mycke och hur mycke bättre blir skillnaden med en Full-HD skärm?typ Som solen lyser i bf3 osv. typ att allt inte ser pixlikt ut osv. tack för att du tar dig tid o hjälpa mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WowÄlaskarn:

Ursäkta, Uhm asså hur mycke och hur mycke bättre blir skillnaden med en Full-HD skärm?typ Som solen lyser i bf3 osv. typ att allt inte ser pixlikt ut osv. tack för att du tar dig tid o hjälpa mig

Jag bytte upp mig från 1440x900 till 1080p. Som natt och dag. Både grafikmässigt, och när det gäller FPS. Fick en fin FPSdump i battlefield, kan jag säga. Haha.

Solen är skitdryg på alla skärmar. Inte pixlig för fem öre i 1080p, men för stark helt enkelt. Kul att vara blind hela tiden.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av WowÄlaskarn:

Ursäkta, Uhm asså hur mycke och hur mycke bättre blir skillnaden med en Full-HD skärm?typ Som solen lyser i bf3 osv. typ att allt inte ser pixlikt ut osv. tack för att du tar dig tid o hjälpa mig

Allt blir mycket skarpare.. Sen när du läser saker / kollar på hemsidor så blir allt mindre kort och gott..

Permalänk
Skrivet av WowÄlaskarn:

Ursäkta, Uhm asså hur mycke och hur mycke bättre blir skillnaden med en Full-HD skärm?typ Som solen lyser i bf3 osv. typ att allt inte ser pixlikt ut osv. tack för att du tar dig tid o hjälpa mig

Masa dig till närmsta tv/dator affär och ta en titt själv

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Vad man gör när man höjer upplösningen är att man gör bilden klarare.

Nej. Man får även mer utrymme. Du kommer se mer i spel med högre upplösning.
Ett bra exempel är eyefinity:

http://i806.photobucket.com/albums/yy342/Grumpbeard/TF2_Eyefi...

Där kan du se mer åt sidorna därför att du har mer pixlar att använda.

Du kommer få samma effekt om du höjer upplösningen på en skärm.

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk

Tack för alla svar vet nu vad skillnaden är så jag tar o köper en ny skärm!:)Har kollat på denna. http://www.inet.se/produkt/2203178/benq-tft-27-gl2750hm . är den bra för spel?kan man får huvudvärk av den?min gammla skärm "AOC en 20tummare fick jag huvudvärk efter 2-3timmars spelande. trode att de va andra problem men sen testade jag en annan skärm, min dell som jag har nu, och jag har inte haft huvudvärk på en månad. MEN, hur och vad ska man kolla efter på en skärm för spel?
och jag vill helst ha en stor STOR skärm

Ursäkta om det blir konstigt skrivet/fel skrivet ibland, INTE helt svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cindori:

Nej. Man får även mer utrymme. Du kommer se mer i spel med högre upplösning.
Ett bra exempel är eyefinity:

http://i806.photobucket.com/albums/yy342/Grumpbeard/TF2_Eyefi...

Där kan du se mer åt sidorna därför att du har mer pixlar att använda.

Du kommer få samma effekt om du höjer upplösningen på en skärm.

Så du menar att en med 1080p ser mindre åt sidorna än en spelare som har 4K upplösning i ett spel? Så är det inte.

Permalänk
Avstängd

1440x900 är 16:10

1920x1080 är 16:9

16:9 är bättre för spel. Större synfält (fov)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joss:

Så du menar att en med 1080p ser mindre åt sidorna än en spelare som har 4K upplösning i ett spel? Så är det inte.

Beror på aspect ratio.

är 4K skärmen 16:10 kommer du se mer med 1920x1080.

Om 4K skärmen är 16:9 ser du lika mycketsom med 1920x1080.

Permalänk
Skrivet av kol:

1440x900 är 16:10

1920x1080 är 16:9

16:9 är bättre för spel. Större synfält (fov)

hehe, har man lärt sig anu en sak idag!:) Man tackar man tackar :). så är det någon som vet hur denna skärm är? http://www.inet.se/produkt/2203178/benq-tft-27-gl2750hm . eller om någon har ett tips på en stor skärm, helst 27tum, ska vara starka färger :)om någon har tips så vill jag inte att det ska vara att ni har läst info om den och tror att den är bra, utan att ni har en eller har en polare som har en sådan.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

16:9 är bättre för spel. Större synfält (fov)

Fast vänta lite nu va. Det där var inte särskilt logiskt

Du ser ju mer på en 16:10 skärm än på en 16:9 skärm, förutsatt att det är samma pixeltäthet på skärmarna. En 16:10 skärm har samma bredd som en 16:9 skärm, men är högre, och således ser du mer (större synfält).

Men sen är det ju klart att man ser mer med 1920x1080 än 1440x900

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Beror på aspect ratio.

är 4K skärmen 16:10 kommer du se mer med 1920x1080.

Om 4K skärmen är 16:9 ser du lika mycketsom med 1920x1080.

Beror på vad för spel det är.
Kan lika gärna vara tvärt om, att du ser mindre med 16:9 än vad du gör med 16:10.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Avstängd
Skrivet av alex5555:

Fast vänta lite nu va. Det där var inte särskilt logiskt

Det är mycket logiskt.

Här kan du lära dig.
http://en.wikipedia.org/wiki/Field_of_view_in_video_games

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Enity:

Beror på vad för spel det är.
Kan lika gärna vara tvärt om, att du ser mindre med 16:9 än vad du gör med 16:10.

Kan och kan. I pincip i alla spel sa ser du mer i 16:9.

Se länk ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Kan och kan. I pincip i alla spel sa ser du mer i 16:9.

Se länk ovan.

I princip alla spel?
Du får ta fram bevis om du ska komma med ett sådant påstående, för du vet lika väl som jag att det inte är sant.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Så, jag får sämre FOV på en skärm med 1920x1080 än en skärm med 1920x1200? Eftersom det är fler pixlar på höjden, borde jag ju se mer, inte mindre? :S

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Enity:

I princip alla spel?
Du får ta fram bevis om du ska komma med ett sådant påstående

Det är bara att gå in på widescreen gaming och ttta. De har att registersom visar det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av alex5555:

Så, jag får sämre FOV på en skärm med 1920x1080 än en skärm med 1920x1200? Eftersom det är fler pixlar på höjden, borde jag ju se mer, inte mindre?

Sluta babbla nu och läs på

http://en.wikipedia.org/wiki/Field_of_view_in_video_games

Permalänk
Medlem

Aha... känner mig dum nu xD Aja, då har jag lärt mig något nått idag då

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Det är bara att gå in på widescreen gaming och ttta. De har att registersom visar det.

Jaha, de har alltså ett register med alla spel som någonsin släppts?
Nej, just det.

Hor+ är vanligt nu för tiden det är sant, men att hävda att alla spel har det är helt enkelt felaktigt, inte ens en majoritet av alla spel som någonsin släppts är hor+.

Skrivet av alex5555:

Aha... känner mig dum nu xD Aja, då har jag lärt mig något nått idag då

Det beror helt på vilket spel det är.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Avstängd
Skrivet av alex5555:

Aha... känner mig dum nu xD Aja, då har jag lärt mig något nått idag då

Inga problem. Det är tyvärr vanligt att folk har den felaktiga tron att du får större synfält med högre upplösning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Enity:

Hor+ är vanligt nu för tiden det är sant, men att hävda att alla spel har det är helt enkelt felaktigt, inte ens en majoritet av alla spel som någonsin släppts är hor+.

Vi får tala om vanliga spel idag. Den som vill ha stort synfält ska då generellt sätt ha 16.9 upplösning.

Gemene man spelar inte spel från 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Vi får tala om vanliga spel idag. Den som vill ha stort synfält ska då generellt sätt ha 16.9 upplösning.

Gemene man spelar inte spel från 1997.

Snarare bättre att köpa det man själv föredrar.
Det släpps fortfarande titlar som inte är hor+ och då får man helt enkelt tvinga pillarbox istället för att förlora information.

Personligen föredrar jag 16:10 eftersom majoriteten av all tid vid datorn är annat än att spela för min del och de få spel jag spelar som är hor+ går alldeles utmärkt att köra med letterbox eller ställa in fov fritt.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk

Hallå?ingen som har eller har en polare some har en sådan skärm?eller som kan säga om den är bra för spel, om den är ljusstark, och starka men mjuka färjer http://www.inet.se/produkt/2203178/benq-tft-27-gl2750hm

Glömde länken :)
Permalänk
Medlem
Skrivet av WowÄlaskarn:

Hallå?ingen som har eller har en polare some har en sådan skärm?eller som kan säga om den är bra för spel, om den är ljusstark, och starka men mjuka färjer http://www.inet.se/produkt/2203178/benq-tft-27-gl2750hm

Den som lever får se? Sök på Google efter resensioner? Eller så köper du den och testar. Är du inte nöjd använder du bara ångerrätten.

Och att bumpa trådar (skriva onödiga inlägg bara för att tråden ska synas) är inte tillåtet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Chmat76:

Den som lever får se? Sök på Google efter resensioner? Eller så köper du den och testar. Är du inte nöjd använder du bara ångerrätten.

Och att bumpa trådar (skriva onödiga inlägg bara för att tråden ska synas) är inte tillåtet.

Skickades från m.sweclockers.com

jag har sökt på google och inte hittat det jag söker. och vrf jag det är väll klart att jag vill att tråden ska synas om jag fortfarande har frågor. och det är väll det forumet är till för, att få svar och ge frågor. och det är väll lättare att få veta av någon som har en eller har en polare some har och få veta vad han/hon tycker. istl för att beställa och inte vara nöjd, och sedan behöva skicka tibax den eller vad man nu ska göra. och det är väll inte ONÖDIGT att ställa en fråga om en skärm som man kanske ska köpa.

tänk på va du skriver.

tack för alla svar jag har fått lärt mig mycket på någon dag