Permalänk
Avstängd

Det går ej att ändra hastighet på h100

Har kopplat in fläktarna på radiatorn eller pumpen eller vad det nu är..
Sedan kopplade jag den till CPU FAN connectorn på moderkortet men grejen är den att även på lägsta hastigheten från själva h100 så snurrar de på 2100-2200 varv.. Ändrar jag till medium eller high så körs de fortfarande på 2100-2200 varv..
Har provat att ändra hastigheten via ASUS FanXpert men det funkar inte heller..

Någon här som skulle kunna hjälpa mig?

Sen så tänkte jag även köpa nya fläktar till den.. Helst ganska tysta men ändå med grym luft flöde.. ALL HJÄLP TAS EMOT

Ni får ha en bra kväll för jag ska sova nu :).. Svarar så fort jag vaknar imorgon.. Ha det

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att det har med att du satt in kontrollern på PWM fläktar och använder vanliga DC-only fläktar eller tvärt om..

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem

Hej, det låter som om du har fått en H100 med fel på den inbyggda fläkt-kontrollen!
Här är en artikel här om det!
http://www.sweclockers.com/nyhet/14550-kranglande-flaktkontro...

Jag har det problemet som artikeln nämner samt det serienr. som det gäller.
Har dock inte reklamerat utan kör fläktarna via en annan fläkt-kontroll!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

Har kopplat in fläktarna på radiatorn eller pumpen eller vad det nu är..
Sedan kopplade jag den till CPU FAN connectorn på moderkortet men grejen är den att även på lägsta hastigheten från själva h100 så snurrar de på 2100-2200 varv.. Ändrar jag till medium eller high så körs de fortfarande på 2100-2200 varv..
Har provat att ändra hastigheten via ASUS FanXpert men det funkar inte heller..

Någon här som skulle kunna hjälpa mig?

Sen så tänkte jag även köpa nya fläktar till den.. Helst ganska tysta men ändå med grym luft flöde.. ALL HJÄLP TAS EMOT

Ni får ha en bra kväll för jag ska sova nu :).. Svarar så fort jag vaknar imorgon.. Ha det

hehe, jag tror inte du behöver oroa dig :), tror nog att det funkar som det skall..
när du klickar på pumpen för högre hastighet steg1-2-3 så är det just pumphastigheten och MÖJLIGHETEN till snabbare varvtal på fläktarna som ökar, men är tempen under kontroll så rampar inte fläktarna upp i hastighet.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem

jag har ett h100 på ett asus formula V med fyra fläktar dock inte orginal längre men det är samma kopla dom till moderkortet och inte till pumpen sen in i bios så växla till DC läge på fläktarna sen kan du använda dig antigen av bios och reglera hastighet beroende på temp eller så använder du ASUS FanXpert funkar bra

så löste jag det fick nämligen aldrig h100 att varva ner ordentlit när fläktarna var koplade till pumben nu varvardom ner till 0 rpm om jag vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

Har kopplat in fläktarna på radiatorn eller pumpen eller vad det nu är..
Sedan kopplade jag den till CPU FAN connectorn på moderkortet men grejen är den att även på lägsta hastigheten från själva h100 så snurrar de på 2100-2200 varv.. Ändrar jag till medium eller high så körs de fortfarande på 2100-2200 varv..
Har provat att ändra hastigheten via ASUS FanXpert men det funkar inte heller..

Någon här som skulle kunna hjälpa mig?

Sen så tänkte jag även köpa nya fläktar till den.. Helst ganska tysta men ändå med grym luft flöde.. ALL HJÄLP TAS EMOT

Ni får ha en bra kväll för jag ska sova nu :).. Svarar så fort jag vaknar imorgon.. Ha det

Skrivet av Rogga67:

hehe, jag tror inte du behöver oroa dig :), tror nog att det funkar som det skall..
när du klickar på pumpen för högre hastighet steg1-2-3 så är det just pumphastigheten och MÖJLIGHETEN till snabbare varvtal på fläktarna som ökar, men är tempen under kontroll så rampar inte fläktarna upp i hastighet.

Borde inte fläktarna gå på lägsta hastighet då tempen verkar vara under kontroll?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jekean:

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att det har med att du satt in kontrollern på PWM fläktar och använder vanliga DC-only fläktar eller tvärt om..

Använder bara tillkommande fläktar just nu

Skrivet av Zahiren:

Hej, det låter som om du har fått en H100 med fel på den inbyggda fläkt-kontrollen!
Här är en artikel här om det!
http://www.sweclockers.com/nyhet/14550-kranglande-flaktkontro...

Jag har det problemet som artikeln nämner samt det serienr. som det gäller.
Har dock inte reklamerat utan kör fläktarna via en annan fläkt-kontroll!

Läste lite artikeln. Jag har inte det serienumret och där står det att det ENDAST är de som har fel? :S

Skrivet av Rogga67:

hehe, jag tror inte du behöver oroa dig :), tror nog att det funkar som det skall..
när du klickar på pumpen för högre hastighet steg1-2-3 så är det just pumphastigheten och MÖJLIGHETEN till snabbare varvtal på fläktarna som ökar, men är tempen under kontroll så rampar inte fläktarna upp i hastighet.

tror inte jag.. har den på "lägsta varvtal" just nu, tempsen är mellan 24-28 men fortfarande på 2200 rpm.. Under BF3 går tempsen upp till 55 grader som max men grejen är den att fläktarna låter så jävla mycket när det är på "LOW" . Så nej, det funkar inte.. Står även på AL SUITE II att fläkten ska vara på 20% men icke.. har provat även att lägga på max men funkar ej.. Det var samma sak med Noctuas cpu fläkt jag hade..
Den vad ständigt på 1300 rpm när max var 1600 så jag fattar inte vad jag gör fel :S

Skrivet av iarexor:

jag har ett h100 på ett asus formula V med fyra fläktar dock inte orginal längre men det är samma kopla dom till moderkortet och inte till pumpen sen in i bios så växla till DC läge på fläktarna sen kan du använda dig antigen av bios och reglera hastighet beroende på temp eller så använder du ASUS FanXpert funkar bra

så löste jag det fick nämligen aldrig h100 att varva ner ordentlit när fläktarna var koplade till pumben nu varvardom ner till 0 rpm om jag vill.

men problemet är att man inte ska behöva koppla de till moderkortet utan till pumpen. Provade på BIOS att lägga CPU fan på max.. Funkar inte.. Hade samma problem med Noctua.. Så kanske jag som gör något fel? :S

Skrivet av Zahiren:

Borde inte fläktarna gå på lägsta hastighet då tempen verkar vara under kontroll?

tänkte samma sak

Här får ni 2 bilder för att se vad jag menar

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem

Det du pratar om är väl pumpen som alltid går konstant. Vill minnas att fläktarna ej gick att se hastigheten på.
Bara att ändra hastigheten via pumpen och lyssna om fläktarna ändrar hastighet, då det ej syns.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ODDNAME:

Det du pratar om är väl pumpen som alltid går konstant. Vill minnas att fläktarna ej gick att se hastigheten på.
Bara att ändra hastigheten via pumpen och lyssna om fläktarna ändrar hastighet, då det ej syns.

Kollade du ens mitt sista inlägg?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem

Precis, kollar man i BIOS eller så, så ser det alltid ut som att fläktarna går på max eftersom fläktarna styrs internt av pumpen och inte påverkas av vilken hastighet CPU_FAN ger.

Visa signatur

Case: Fractal Design Arc MoBo: Asus SaberTooth P67 B3 CPU: Intel Core i5 2500k @4.5 GHz Cooler: Noctua NH-D14 GFX: Asus Geforce GTX 690 RAM: 16 GB Corsair Vengeance 1600 MHz SSD: Intel 320 series 160GB HDD: WD Caviar Green 2 TB PSU: Corsair TXV2 650W Monitor: LG IPS231P Accessories: Steelseries Sensei ¤ MS Sidewinder X4 ¤ Steelseries Siberia V2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svj0hn:

Precis, kollar man i BIOS eller så, så ser det alltid ut som att fläktarna går på max eftersom fläktarna styrs internt av pumpen och inte påverkas av vilken hastighet CPU_FAN ger.

Sorry om jag är jobbig nu. Men med det menas?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem

För att ta full kontroll över fläktstyrningen av alla Corsairs slutna vattenkylningar krävs att man köper till Corsairs egen LINK COOLING KIT..
Annars är det defaultsättningarna och kurvorna som gäller.
http://www.corsair.com/corsair-link/corsair-link-kits/corsair...

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rogga67:

För att ta full kontroll över fläktstyrningen av alla Corsairs slutna vattenkylningar krävs att man köper till Corsairs egen LINK COOLING KIT..
Annars är det defaultsättningarna och kurvorna som gäller.
http://www.corsair.com/corsair-link/corsair-link-kits/corsair...

Aj då. Får väl bara köpa nya fläktar då. Några med bra flöde men tysta som ni rekommenderar?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem

eller så koplar du h100 till SYS FAN connectorn
och köper en "Adapter för 3-pins fläktar Y-kabel 2-1" för 19 kr
http://www.inet.se/produkt/8903247/adapter-for-3-pins-flaktar...
och koplar båda fläktarna till CPU FAN connector

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rogga67:

För att ta full kontroll över fläktstyrningen av alla Corsairs slutna vattenkylningar krävs att man köper till Corsairs egen LINK COOLING KIT..
Annars är det defaultsättningarna och kurvorna som gäller.
http://www.corsair.com/corsair-link/corsair-link-kits/corsair...

om jag köpte den här då och kopplar den till CPU fan. Kommer det gå att styra varvtalet med tanke på att det står att det är möjligt? :S

http://www.inet.se/produkt/6308496/nexus-120mm-pwm

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

om jag köpte den här då och kopplar den till CPU fan. Kommer det gå att styra varvtalet med tanke på att det står att det är möjligt? :S

http://www.inet.se/produkt/6308496/nexus-120mm-pwm

Ja det tror jag iom att det är PWM styrning så borde du kunna styra fläkten, men frågan är om du kommer tjäna så mycket på det?
Jag personligen tycker att Corsairs fläktar är tysta nog, och tillräckligt med luft flyttar dom annars skulle dom inte följa med i "Paketet" H100.

Men däremot så kan du ju köra "Push-Pull" med 4 Fläktar i lägre rpm...men då måste du å andra sidan ha en fläktkontroller.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

Har kopplat in fläktarna på radiatorn eller pumpen eller vad det nu är..
Sedan kopplade jag den till CPU FAN connectorn på moderkortet men grejen är den att även på lägsta hastigheten från själva h100 så snurrar de på 2100-2200 varv.. Ändrar jag till medium eller high så körs de fortfarande på 2100-2200 varv..
Har provat att ändra hastigheten via ASUS FanXpert men det funkar inte heller..

Någon här som skulle kunna hjälpa mig?

Sen så tänkte jag även köpa nya fläktar till den.. Helst ganska tysta men ändå med grym luft flöde.. ALL HJÄLP TAS EMOT

Ni får ha en bra kväll för jag ska sova nu :).. Svarar så fort jag vaknar imorgon.. Ha det

bara för upplysnings skull så har jag ett h80 och de står alltid 2100-2200 rpm på cpufan, vilket inte stämmer då jag HÖR skillnad i hur fläktarna går.
jag märker dock skillnad på LJUDET ifrån fläktarna om jag har ändrar läget på "pumpen".
RPM står alltid på samma för mig dock.
om du inte märker någon som helst skillnad på ljudet när du kör nån cpu benchmark med de tre olika lägena så är de nåt som inte stämmer.
men som andra sagt koppla fläktarna till nån av de andra fläkt platserna på moderkortet och styr dom därifrån.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xedoz1:

bara för upplysnings skull så har jag ett h80 och de står alltid 2100-2200 rpm på cpufan, vilket inte stämmer då jag HÖR skillnad i hur fläktarna går.
jag märker dock skillnad på LJUDET ifrån fläktarna om jag har ändrar läget på "pumpen".
RPM står alltid på samma för mig dock.
om du inte märker någon som helst skillnad på ljudet när du kör nån cpu benchmark med de tre olika lägena så är de nåt som inte stämmer.
men som andra sagt koppla fläktarna till nån av de andra fläkt platserna på moderkortet och styr dom därifrån.

du har faktiskt en poäng.. provade precis och man hör en liten skillnad på de
Ska nog ha den på max då jag hade den på lägsta. och ändå så blev inte processorn mer än 52 grader på BF3 förut

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR