Vilken CPU ger bäst överklockning för ENKELtrådat spel (FSX)

Permalänk
Medlem

Vilken CPU ger bäst överklockning för ENKELtrådat spel (FSX)

Jag tänkte dra till med en uppgradering av burken för FSX som i princip är enkeltrådat så den kommer att ligga på max turbo då det nästan bara är en kärna som belastas.

Det blir en rejäl vattenkylning på det för att uppnå maximal överklockning.

Jag läste dock att Ivy bridge klockar SÄMRE än Sandy bridge, och det låter ju inte alls bra.

Vad skulle ni satsa på för att uppnå maximal överklockning? Ivy bridge? Sandy bridge? Vänta på haswell som man ju i och för sig inte vet så mycket om? Jag är alltså ute efter att välja rätt plattform och prolle, samt rätt moderkort med bäst överklockningspotential. Budget är väl typ 3k för prolle och 2k för mobot.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem
Skrivet av davyp3:

Det blir en rejäl vattenkylning på det för att uppnå maximal överklockning.

Hur pass hög överklockning söker du, och varför behöver du ha en hög klockfrekvens för FSX?

Skrivet av davyp3:

Jag läste dock att Ivy bridge klockar SÄMRE än Sandy bridge, och det låter ju inte alls bra.

Källa?

Ivy Bridge har lägre strömförbrukning, högre IPC och högre klockfrekvens än motsvarande Sandy Bridge-processorer. Söker du efter hög klockfrekvens och bra prestanda i enkeltrådade applikationer så rekommenderar jag att du åtminstone väntar och ser hur Ivy Bridge presterar när den väl släpps.

Permalänk
Medlem

Tror att haswell kommer prestera väldigt bra men det är långt kvar...:)

Skulle satsa på ivy och jag skulle vilka veta källa på ditt uttalande om att ivy klockar sämre.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Hur pass hög överklockning söker du, och varför behöver du ha en hög klockfrekvens för FSX?

Källa?

Ivy Bridge har lägre strömförbrukning, högre IPC och högre klockfrekvens än motsvarande Sandy Bridge-processorer. Söker du efter hög klockfrekvens och bra prestanda i enkeltrådade applikationer så rekommenderar jag att du åtminstone väntar och ser hur Ivy Bridge presterar när den väl släpps.

Källa:

http://www.tweaktown.com/articles/4621/intel_ivy_bridge_overc...

De skriver:

Citat:

The general consensus is that Ivy Bridge just isn't as strong at overclocking at the moment when it comes to air cooling and basic water cooling setups. Pouring LN2 over the chips will help you get massive MHz, but at the moment, the current crop including the most recent versions aren't overclocking as strong.

Som svar på hur hög klockfrekvens säger jag: Så hög det går. Anledningen är att FSX är så omodernt att det utför nästan all simulering på en och samma kärna, även tilläggen man installerar för nästan kusligt verklig simulering av flygplan med alla system går på samma kärna.

Därför behöver man massivt överklockad prolle för att få ordentligt flyt.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

Det enda de nämner i artikeln är att deras exemplar inte kom upp i en hög klockfrekvens, men vänta in fler recensioner så får vi se hur det ligger till.

Jag rekommenderar ändå att du väntar på Ivy Bridge, kollar på fler recensioner samt exemplar och enbart då bestämmer dig för vad som passar bäst.

Sedan vet jag inte hur det ligger till med uppdateringar för FSX, men har du kollat så det inte finns någon SMP patch, inställningar eller liknande som kan fördela arbetet bättre över flera kärnor?
http://www.fsdreamteam.com/forum/index.php?topic=3489.0

Permalänk
Medlem

IB klockar bättre än SB.
End of story

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

IB klockar bättre än SB.
End of story

Intressant argumentering!

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Intressant argumentering!

Kanske. Men så är det. SB överklockar inte bättre än IB.
IB når högre klockfrekvens jämfört mot SB på identisk spänning.
Sen kör IB svalare. Så folk med Corsair H100 kommer kunna köra 5.0GHz utan problem med IB.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Det enda de nämner i artikeln är att deras exemplar inte kom upp i en hög klockfrekvens, men vänta in fler recensioner så får vi se hur det ligger till.

Jag rekommenderar ändå att du väntar på Ivy Bridge, kollar på fler recensioner samt exemplar och enbart då bestämmer dig för vad som passar bäst.

Sedan vet jag inte hur det ligger till med uppdateringar för FSX, men har du kollat så det inte finns någon SMP patch, inställningar eller liknande som kan fördela arbetet bättre över flera kärnor?
http://www.fsdreamteam.com/forum/index.php?topic=3489.0

Ok, då blir det att vänta på IB och se lite fler tester på hur bra de överklockar och vilken man ska satsa på.

Angående SMP-patch så får man i SP2 ett visst SMP-stöd, men det är långt ifrån lika bra anpassat som till exempel BF3.
Så här ser det till exempel ut när jag flyger med höga inställningar i FSX, men med standardplan, tredjepartsplanen är ännu mer krävande på kärna 0.

Men det lutar väl åt en IB. Den stora frågan blir vilken vattenkylning det blir till den (vilken djungel!) samt vilket moderkort som överklockar bäst. Ett vattenkylt GTX680 blir det säkert också, jag gillar verkligen adaptive v-sync och att den anpassar kortets frekvenser efter belastning. FSX drar som ni ser väldigt lite

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

FSX skulle behöva en rejält stor SP3 från MS, med mycket bättre multicore stöd, stöd för moderna grafikkort som också kan göra en del av jobbet i FSX inte bara vara en dum bildvisare, samt en hel del av buggfixar, men det kommer nog aldrig hända tyvärr

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

FSX skulle behöva en rejält stor SP3 från MS, med mycket bättre multicore stöd, stöd för moderna grafikkort som också kan göra en del av jobbet i FSX inte bara vara en dum bildvisare, samt en hel del av buggfixar, men det kommer nog aldrig hända tyvärr

Nej, tyvärr kommer det inte bli någon mer utveckling för FSX, men MS FLIGHT däremot satsar de på.
Men det är ju FSX som lockar mig i alla fall, och då är det fet överklockning som gäller.

edit: När du säger "high end överkylning", har du nåt galleri till det kanske?

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]