E8400 Överclockning med Noctua U9F - NB-problem

Permalänk
Medlem

E8400 Överclockning med Noctua U9F - NB-problem

Mitt moderkort är ett EVGA nForce 780i SLI, nForce-780i SLI, Socket-775,DDR2,2xGbLAN, 3xPCI-Ex(2.0)16 tillsammans med E8400.
Jag har funderat på att uppgradera burkstackaren lite med detta packet: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=974671

Men efter lite klickande och läsande känns det som om att jag kan komma undan ett tag till (haft nuvarande i 3 år) med att överclocka den lite mer.
Problemet är att NorthBridgen är SVENA-varm. Slår av sig själv ganska ofta, så att jag har problem med värme är en underdrift. CPUn ligger väldigt stabilt så med den är det inge problem. Min NB stock-fläkt har nyss pajjat vilket är lite av anledningen till den höga temperaturen och jag håller tummarna för att det inte blivit några permanenta problem.

Vart i all världen kan jag finna en bra chipset kylare/fläkt till NB? Help me.

Permalänk
Medlem

Fläkt av "lämplig" storlek + buntband brukar kunna lösa de flesta problem, även om fläkten som sitter där från början har konstiga dimensioner.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Hade själv ett 680i och 50mm fläkten från fractal passar med lite moddning i hållaren.(Inet)
Bände bort den gamla fläkten ifrån hållaren och jag tror jag fick borra upp hålen i fläkten lite.
Passar som en smäck.
Kör på fullt ös, ljudlöst jämfört med orginalet. Och kyler bättre.
Micke

Visa signatur

"Det är aldrig för sent att ge upp"

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoggeH:

Hade själv ett 680i och 50mm fläkten från fractal passar med lite moddning i hållaren.(Inet)
Bände bort den gamla fläkten ifrån hållaren och jag tror jag fick borra upp hålen i fläkten lite.
Passar som en smäck.
Kör på fullt ös, ljudlöst jämfört med orginalet. Och kyler bättre.
Micke

Skrivet av lideri:

Fläkt av "lämplig" storlek + buntband brukar kunna lösa de flesta problem, även om fläkten som sitter där från början har konstiga dimensioner.

Tack ska ni ha för snabba svar grappar! Tror jag krämar ur min 8400 ett tag till innan jag kör en uppgradering. Det enda jag ser som en nackdel är att 780i inte stödjer ddr3. Påverkar detta också om grafikkorten kör på DDR3 btw? Tjackar en 60mm fläkt och drämmer på den på NB, känns som en ganska smärtfri kostnad för att kunna överklocka gärnet ur den här gamla skönheten.

Permalänk
Medlem

Körde min 8500 på 4.3Ghz stabilt.
Kolla upp var FSB-hålen ligger på 780i.
Googla.
Lägg minnena på spec.
Micke

Visa signatur

"Det är aldrig för sent att ge upp"

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoggeH:

Körde min 8500 på 4.3Ghz stabilt.
Kolla upp var FSB-hålen ligger på 780i.
Googla.
Lägg minnena på spec.
Micke

Thanks, I will do!
Jag tänkte prova och följa den här guiden då den har mina specs.
http://www.tomshardware.co.uk/forum/247264-11-guide-overclock...

Hur ser den ut?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Det är aldrig för sent att ge upp"