Permalänk
Medlem

Ny inom vattenkylning

Hej!

Hur gör man egentligen när man fyller på ett system för första gången ?

Enligt vad jag förstår så ska man ha ett reservoar ovanför pumpen för att all luft går till den..

Men var fyller jag på ? Gör man det i reservoaren ?

Hur gör jag egentligen när radiatorn sitter i toppen av chassit, inte direkt så att jag kan fylla på i en t-koppling vid radiatorn ?

Sedan så tänkte jag höra om det finns någon butik där man kan få tag i de tillsatser som folk säger att jag ska ha utöver batterivatten som ska skydda mot alger och korrosion?

Jag tänkte också kolla om min loop jag tänkt göra är "godkänd". Så som jag vill ha det så pumpar pumpen direkt till reservoaren, pump > res > rad > cpu >gpu
men bak och fram kanske funkar bättre ? pump > gpu > cpu > rad >res. Åsikter ?

Mvh Robin

PS. Det kommer komma bygglog och galleri framöver. Är bara i planeringsstadiet just nu.

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 2x Samsung 128GB | GeForce GTX 1080TI | Gigabyte P850-GM | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dulingen:

Hej!

Hur gör man egentligen när man fyller på ett system för första gången ?

Enligt vad jag förstår så ska man ha ett reservoar ovanför pumpen för att all luft går till den..

Men var fyller jag på ? Gör man det i reservoaren ?

Hur gör jag egentligen när radiatorn sitter i toppen av chassit, inte direkt så att jag kan fylla på i en t-koppling vid radiatorn ?

Man fyller på i reservoaren. Det blir olika beroende på vilken reservoar man har samt hur den sitter. Det är enklast om man har en tub reservoar och skruvar av toppen.

Om radiatorn sitter över pump / reservoar spelar ingen roll. Man kan ändå fylla på vid reservoaren. En t-lina kan du använda istället för en reservoar om du vill, dock kommer det att bli svårare att få ut luftbubblor ur loppen då.

Skrivet av dulingen:

Sedan så tänkte jag höra om det finns någon butik där man kan få tag i de tillsatser som folk säger att jag ska ha utöver batterivatten som ska skydda mot alger och korrosion?

Denna:
http://coolingstuff.se/p/483/feser-base

Eller denna som inte finns i lager just nu, men räcker till mycket mer vatten.
http://coolingstuff.se/p/501/mayhems-biocide-10ml

Skrivet av dulingen:

Jag tänkte också kolla om min loop jag tänkt göra är "godkänd". Så som jag vill ha det så pumpar pumpen direkt till reservoaren, pump > res > rad > cpu >gpu
men bak och fram kanske funkar bättre ? pump > gpu > cpu > rad >res. Åsikter ?

Det enda som spelar roll i vilken ordning du sätter delarna är att reservoaren måste komma före pumpen, så att den drar in vattnet direkt från reservoaren.

Permalänk
Medlem

Lista vad du har för res tack.
Dom flesta reservoarer är gjorda för att du skall kunna fylla på direkt i dom.
Om inte får det bli en fillport kopplar till reservoaren (samma sak som tidigare) eller t-koppling (lite jobbigare).

Pumpen skall alltid vara direkt efter reservoaren för att den inte skall gå torr.
Sen spelar det ingen roll i vilken ordning allt är kopplat då tempen från kallast till varmast i loopen inte är mer än 1-2 grader (det är en ordentlig fart på vattnet.)

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

okej, då kanske det ordnar sig, jag tänkte att det skulle bli svårt att fylla på då jag har pumpat vattnet runt så borde ju allt mellan rad och res rinna ner till reservoaren och fylla upp den..måste va snabb att stänga av pumpen då antar jag.

jag har en moddad http://www.coolingstuff.se/p/287/ek-reservoir-combo-dcp-2-2 som går att fylla på uppifrån, dock ryms inte allt för mycket vatten i den.

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 2x Samsung 128GB | GeForce GTX 1080TI | Gigabyte P850-GM | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dulingen:

okej, då kanske det ordnar sig, jag tänkte att det skulle bli svårt att fylla på då jag har pumpat vattnet runt så borde ju allt mellan rad och res rinna ner till reservoaren och fylla upp den..måste va snabb att stänga av pumpen då antar jag.

jag har en moddad http://www.coolingstuff.se/p/287/ek-reservoir-combo-dcp-2-2 som går att fylla på uppifrån, dock ryms inte allt för mycket vatten i den.

Ja, man fyller reservoaren en bit, startar pumpen och stänger av den när vattennivån nästan är i botten. Sedan fyller man på mer och upprepar detta tills hela loopen är fylld, och vatten flödar tillbaka till reservoaren. Det viktigaste är att pumpen aldrig är på med en tom reservoar, om den "pumpar" luft skadas den.

Permalänk
Medlem

Simplaste man kan göra är ju att lägga ned den, tilta, luta eller vända upp och ned på burken etc.

EDIT: Ah, har min lilla runda tank precis innan pumpen på samma höjd. Den står då inte och gurglar på nå sätt. Gravitationen gör en del då det kommer vatten ned från radiatorn i toppen. Bubblorna, om det nu finns några, sitter i radiatorn i mitt Corsair 700D chassi. Dock går det ju att lösa det med metoden ovan om det börjar "leva om".

Permalänk
Medlem

jag ska inte ha min pump i toppen...vet inte var jag skrev det..

Ungefär såhär tänkte jag min loop.

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 2x Samsung 128GB | GeForce GTX 1080TI | Gigabyte P850-GM | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dulingen:

jag ska inte ha min pump i toppen...vet inte var jag skrev det..

Ungefär såhär tänkte jag min loop.
http://i43.tinypic.com/ws8gv8.png

Det där kommer att fungera utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dulingen:

jag ska inte ha min pump i toppen...vet inte var jag skrev det..

Ungefär såhär tänkte jag min loop.
http://i43.tinypic.com/ws8gv8.png

Oh noes, hjärnspöken.
Niiiinjaedit.

Den där setupen är som standard.

Permalänk
Medlem

Okej, bra. vilket håll ska jag pumpa dock ? pump > res eller pump > gpu ?

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 2x Samsung 128GB | GeForce GTX 1080TI | Gigabyte P850-GM | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Det där kommer att fungera utmärkt.

Har en fråga bara. Räcker en 240mm rad till både gpu och cpu:P? Eller ska man ha en 120mm också?

Visa signatur

Jag har T igen!:D
Citera tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dulingen:

Okej, bra. vilket håll ska jag pumpa dock ? pump > res eller pump > gpu ?

Pump -> GPU. Pumpen ska alltid vara efter reservoaren.

Skrivet av Jakob.L:

Har en fråga bara. Räcker en 240mm rad till både gpu och cpu:P? Eller ska man ha en 120mm också?

Börja med en 240 och se hur det fungerar.. Allting beror på vilka fläktar du har.

Permalänk
Medlem

http://www.coolingstuff.se/p/372/mistral-140

dessa blev det runtom mitt chassi, ser bra ut ?

Har inte fått hem dom ännu men dom känns prisvärda!

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 2x Samsung 128GB | GeForce GTX 1080TI | Gigabyte P850-GM | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem

Har någon nån aning om vad temperaturen kan vara på vattnet på ett ungefär ut från radiatorn om man nu säger att man har en bra radiator och bra fläktar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkoo96:

Har någon nån aning om vad temperaturen kan vara på vattnet på ett ungefär ut från radiatorn om man nu säger att man har en bra radiator och bra fläktar?

Det beror helt på vilken temperatur du har i rummet.. men 27-30C är väl normalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Babianen:

Det beror helt på vilken temperatur du har i rummet.. men 27-30C är väl normalt.

Kan nån annan också bekräfta detta? för 27-30C direkt ur radiatorn låter ganska högt.. :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkoo96:

Kan nån annan också validera detta? för 27-30C direkt ur radiatorn låter ganska högt.. :S

Varför skulle det vara högt? Genomsnittlig rumstemperatur är väl typ 22-24 grader.

Visa signatur

Main Rig
Intel Core i5-4690K @ 4.5Ghz | MSI Z97 Gaming 5
2x4GB Kingston HyperX | EVGA 780 Ti | Darkpower Pro 750W
Samsung SSD 850 Pro 256GB | Corsair Obsidian 800D
Custom Water Cooled

Permalänk
Medlem

okej, tack Babianen och SanCo

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att det är okej att referera folk till annan tråd men om ni har hjälpt Dulingen och har lite tid får ni jätte gärna hoppa till en tråd som jag startade i köpråd forumet men har än inte fått nån svar

speldator-jobb-dator

PS. jag har också funderingar kring vattenkylning men kommer nog att tweaka idén lite med att stoppa radiatorn i en liten kylskåp.. det kan bli roligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkoo96:

Jag hoppas att det är okej att referera folk till annan tråd men om ni har hjälpt Dulingen och har lite tid får ni jätte gärna hoppa till en tråd som jag startade i köpråd forumet men har än inte fått nån svar

speldator-jobb-dator

PS. jag har också funderingar kring vattenkylning men kommer nog att tweaka idén lite med att stoppa radiatorn i en liten kylskåp.. det kan bli roligt!

Hate to burst your bubble men kylskåp är tyvärr inte byggda för att kyla ner något på det sättet. Det kommer paja efter en stund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dulingen:

Sedan så tänkte jag höra om det finns någon butik där man kan få tag i de tillsatser som folk säger att jag ska ha utöver batterivatten som ska skydda mot alger och korrosion?

Tänkte lite snabbt bara svara på en del av frågorna. Istället för vanliga tillsatser kan man sätta ner en bit rent silver i reservoaren, det hindrar alger från att växa. Det skyddar inte mot korrosion, men det är inget direkt problem idag då inga nyare block är gjorda av aluminium.

Permalänk
Medlem

Du kan alltid kolla på denna guide, han förklarar ganska bra hur du ska göra under första loop fyllningen och vad du ska tänka på etc..

http://www.youtube.com/watch?v=krgK2dcxJ5g&feature=relmfu

Visa signatur

ASUS CROSSHARI V FORMULA-Z | AMD FX-8350 | XFX Radeon R9 390X | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9 | Corsair RM 1000W | NZXT Phantom Fulltower |