Permalänk
Medlem

Inet har vattenkylning, borde man köpa?

Hej

Jag såg igår att Inet har fixat vattenkylning vid köpet utav Indomo, så nu undrar jag vad jag kan få för nytta utav detta om jag skulle skaffa det.

Jag sitter nu på två AMD 5870 med Arctic cooling kylare som kan bli upp till 70 grader om jag spelar Battlefield 3, processorn kanske når 60, och till den har jag Corsair H70.
Chassit är ett Corsair 650D så kommer väll bara att få plats med en 240 radiator.

En annan sak är att jag flyttar runt datorn ungefär +4 gånger i månaden, lägger den ner och sånt, kan detta ge någon negativ effekt om det skulle börja läcka?

Kan det bli mycket stor skillnad vid temperaturerna eller borde jag strunta i det helt?
Det är nämligen inget måste att jag ska skaffa det, tänkte bara på om det är värt det.

Mvh Albin

Visa signatur

Bildskärm: Acer 27" WQHD 170Hz 2560x1440
Datorsystem: AMD Ryzen 3600 @4.0GHz - Nvidia RTX 3060 - ASUS TUF GAMING X570-PLUS - NZXT H440 Blue
Övrigt: Corsair K95 RGB - Corsair Scimitar - Corsair VOID Wireless

Permalänk
Medlem

Om din CPU blir 60 grader i load så har du ett problem med flödet i chassis. Jag kylar min med en hyper 212 och den gär aldrig över 55, med en GT 1850 fläkt. Sitter på multiplier 40 just nu, inte 45.

Mitt råd, spara pengar, sälj dina 2 gfx kort, köp en bra, 7970 eller 680, inte referens, och lite fläkt till chassis.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Jag röstar på Inte värt det. Totalt onödigt att lägga ännu mer pengar för att få ner temperaturerna när grafikkort samt cpuer klarar höga temperaturer upp mot 80/90C. visst dem mår bättre av lägre temps men om du nu hade "uppemot" 70C i load så absolut inte. OM inte du skall klocka skiten ur grejerna.
Spara pengarna och köp något annat för dem istället. Min åsikt

Visa signatur

CPU: I7 5820k Kylning: Vatten Mobo: X99 Asus Pro GPU: EVGA RTX2080Ti Ram: 2666 32Gb PSU: Corsair AXi 760W Chassi: Define S Skärm: ASUS 27" PG279Q 165hz 2560x1440

Permalänk
Medlem

Håller med här helt och hållet, folk är för känsliga med deras komponenter, dem klarar högre temperaturer än vad ni tror. Jag har klockat 4.6Ghz på min i7 och ligger ungefär 60-65C vid Load under många tim speltid.

Vet inte om det finns många som vet om det här. När dem skapar processorerna på INTEL så bakas dem i en ugn som går upp emot 140C i ungefär 8min för att testa hållbarheten. så 60-70C är ingenting.

Skrivet av Argybarg:

Jag röstar på Inte värt det. Totalt onödigt att lägga ännu mer pengar för att få ner temperaturerna när grafikkort samt cpuer klarar höga temperaturer upp mot 80/90C. visst dem mår bättre av lägre temps men om du nu hade "uppemot" 70C i load så absolut inte. OM inte du skall klocka skiten ur grejerna.
Spara pengarna och köp något annat för dem istället. Min åsikt

Visa signatur

NZXT Phantom Full-T | nVidia GeForce GTX590 675| 1350 | 3700MB | Antec Kuhler H20 620 |
XFX 850W Core - PSU P1-850S-NLB9 | Intel Core I7 2600K 3.4GHz(4.6GHz - 1.36v) | Asus Sabertooth P67 - Sandy Bridge
Kingston HyperX 16GB DDR3 1600MHz | Seagate 1000GB 7200RPM 32MB | OCZ Solid Series 3 120GB - 500 MB/550 MB/sek (SSD)

Permalänk
Medlem

Det man kan vänta sig med vattenkylning är något lägre temperaturer och/eller lägre ljudnivå under belastning beroende på vad man prioriterar. Utöver det kan man även vänta sig en tom plånbok och mycket knep och knåp.

En i5/i7:a på 70-80 grader är ingenting att oroa sig över och grafikkort klarar uppemot åtminstone 90 grader. Däremot så går det tveklöst att komma upp i ganska höga temperaturer om man överklockar en del. Först då visar vattenkylning framfötterna.

Det går knappast säga att det är värt att skaffa vattenkylning om man inte känner att man verkligen vill ha det. Personligen skaffade jag det för att jag ville lära mig och ha något nytt att pyssla med, så för mig var det värt det.

Permalänk

Om man tycker om att pilla med prylar så kan vattenkylning vara skoj sysselsättning.

Ser att du kör med 3,7Ghz på din CPU, tycker du har lite hög temp på den så försök att sänka vcore.
Anar att den står på AUTO i bios.

Är du osäker så finns det hjälp att få...

Permalänk

Min cpu temp är aldrig över 50grader t.ex. Och jag har vattenkylt med lågvarviga 240mm fläktar i taket med radiatorn under fläktarna i chassits tak.

Permalänk
Medlem

Inte värt... CPU tempen är ju hyffsad. Gpu tempsen är bättre än normalt.

Ser ingen anledning till att byta faktiskt.

M.v.h Kakan

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Okej tack så mycket för alla svar

Visa signatur

Bildskärm: Acer 27" WQHD 170Hz 2560x1440
Datorsystem: AMD Ryzen 3600 @4.0GHz - Nvidia RTX 3060 - ASUS TUF GAMING X570-PLUS - NZXT H440 Blue
Övrigt: Corsair K95 RGB - Corsair Scimitar - Corsair VOID Wireless