Foxconn anställer 18 000 arbetare för Iphone 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Billig arbetskraft = Bättre pris till slutkund

Det stämmer ju inte riktigt om de kan ta ut 45% i vinstmarginal för hela sin verksamhet..
http://macworld.idg.se/2.1038/1.428762/apples-marginal-hogsta...
Om man bara kollar på själv Iphonen så är vinstmarginalen betydligt högre.
http://www.bgr.com/2011/10/06/apple-maintains-big-margins-on-...

Permalänk
Medlem

Säker på att den heter "iPhone 5" och inte "The new iPhone"?

Visa signatur

Tack till SAiKoU för avataren!
Stationär: i5-8400 | MSI Z370-A PRO | 24 GB DDR4 | 850EVO 500GB | Corsair VX450 | 1060 6GB Windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av fish:

Som några redan nämnt så är inte Foxconn ägt av Apple, de anlitar dem bara för att producera produkter för dem.

40% av all hemelektronik i hela världen tillverkas av Foxconn http://en.wikipedia.org/wiki/Foxconn

sant, men det är fortfarande dom som har högst vinstmarginal på sina telefoner och borde då av ren god vilja donera pengar så deras arbetare får det bättre.

Permalänk

Man får ju hoppas att Apple har fixat 4G så att det fungerar i europa(sverige) också

Visa signatur

Intel Core i7 6700k | MSI 1080 | Asus WS Z170 | Corsair 32 GB | FD DS

Intel Xeon E5 2680 v2 | Supermicro X9SRL-F | 64GB ECC | ~40TB + ~4TB cache | Intel X550 T2 | LSI 9305-24i | FD XL2

Permalänk
Skrivet av flashen:

Billig arbetskraft = Bättre pris till slutkund

Det är en balansgång, man kan ju klaga att det är en låg lön (håller med) men sen vill folk inte betala 20/30.000;- för en iPhone heller om lönerna höjs

Världen vi lever i

Iphones pris har ingen matematisk korrelation med produktionskostnad.

Iphones pris är beroende på vad kunderna är beredda att betala för en iphone - that's it. Man gör marknadsundersökningar där man kollar på vilken prisnivå folk inte längre är intresserade av en Iphone, och sedan väljer man den prisnivån som i slutändan genererar högst vinst - inte den som säljer flest enheter.

Det är loggan på telefonen/distrubutionen som genererar de sista 4-5k på prislappen.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fixoon:

Säker på att den heter "iPhone 5" och inte "The new iPhone"?

Sant Med allt som en Android mobil har haft i 5år och Apple säger ''new'' till

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

Jo.. Apple har inte råd att betala sina arbetare en rimlig summa pengar eftersom dom inte gör någon vinst... fattar inte hur det kan vara lagligt att tillverka premium telefoner som dom kallar det för när de som sätter ihop dom får slavlöner, inte konstigt att svenska industrier stänger ner och flyttar utomlands.

Inget ovanligt inom olika branscher att LÄGST offert vinner avtal...
DU tror inte att Volvo har underlevenratörer i tex. Afrika som ligger långt under vad vi i Europa anser vara normen?
De som ger lägst bud får tillverka grejer.....och någonstans måste kostnaderna hållas igen.
Alltför ofta är det lönerna.....

Jag säger absolut inte att jag accepterar eller uppskattar det, det är den bistra sanningen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Jag kan tänka mig att de som köpte den lovprisade iPhone 4S går i taket när de får reda på att iPhone 5 kommer till sommaren. Då får de vänta ett år på iPhone 5S istället

Varför? Det är väl bara att köpa en, förstår inte problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

sant, men det är fortfarande dom som har högst vinstmarginal på sina telefoner och borde då av ren god vilja donera pengar så deras arbetare får det bättre.

Visst.... Går Samsung, HTC, LG, Nokia, Sony och RIM i bräschen för detta så tror jag säkert Apple gör samma sak...

Permalänk
Medlem

Jag garvar lika mycket varje gång dessa rykten om specs kommer, telefonerna som levereras lever aldrig upp till dem men ryktena är fortfarande lika höga varje gång. :>

Permalänk
Medlem

"4 tum eller mer" då kan även vi med bannanfingrar ha en chans att använda telefonen!!!

Visa signatur

Speldator: i7 2600k @ stock/ corsair vengeance 1600Mhz 2*4GB/ gigabyte 6950 2GB
Kontorsdator: AMD athlon 64 3800+ 2.4Ghz/ ram 776MB

Permalänk
Skrivet av PerZerk:

Jag kan tänka mig att de som köpte den lovprisade iPhone 4S går i taket när de får reda på att iPhone 5 kommer till sommaren. Då får de vänta ett år på iPhone 5S istället

hehe ja jag känner en som är sur nu. Själv så förlänger jag mitt abbonemang i aug då blir det det såklart en 5:a

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem

Borde väl bli Iphone 6 om man går efter tidigare namngivningsschema, alternativt Iphone 4g eller the new Iphone.

1. Iphone
2. Iphone 3g
3. Iphone 3gs
4. Iphone 4
5. Iphone 4s
6. Iphone 5/6/4g/The new Iphone ???

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

iPhone 5 skall ha varit Steve Jobs sista projekt innan han avled. Det skall bli intressant att se vad som händer framöver.

mm, för VD'n i ett företag brukar ju ha väldigt mycket att göra med produktutformning, inte alls ingenjörer och designers som gör sånt, nix, superman Jobs fixar allt!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nioreh83:

Borde väl bli Iphone 6 om man går efter tidigare namngivningsschema, alternativt Iphone 4g eller the new Iphone.

1. Iphone
2. Iphone 3g
3. Iphone 3gs
4. Iphone 4
5. Iphone 4s
6. Iphone 5/6/4g/The new Iphone ???

Namnet borde ju bli iPhone 5.

Iphone 3G hette 3G pga _3G_, och S är för speed antar jag.
Aldrig i livet att den kommer heta varken 4, 5, eller 6G.

iPhone 5, eller The New iPhone kommer den heta.

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Skrivet av simon253:

Jag tycker synd om arbetarna Kommer aldrig köpa Iphone för jag hatar både foxconn och apple. seriöst hur kan folk tillåta detta?
-.-

Skiter väl i arbetarna. Duger det inte kan dom gå.

Permalänk
Skrivet av simon253:

Jag tycker synd om arbetarna Kommer aldrig köpa Iphone för jag hatar både foxconn och apple. seriöst hur kan folk tillåta detta?
-.-

Då kan du inte köpa Sony eller Microsoft heller. Xbox 360 och PS3 tillverkas också av Foxconn.

EDIT: Även Dell köper mycket av de så du kan inte köpa Dell heller.

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Jag tycker synd om arbetarna Kommer aldrig köpa Iphone för jag hatar både foxconn och apple. seriöst hur kan folk tillåta detta?
-.-

Och har du sett hur man utvinner mineralerna som används till mobilbatterierna kan du inte köpa en mobil öht, punkt

Permalänk
Medlem

Till alla som påstår att foxconn ger dålig lön:

Många här påstår att en arbetare på foxconn får alltför dålig lön, men det många inte tänker på är att löner är relativa. Den viktiga frågan att ställa sig är alltid ;"hur mycket får jag för summan pengar jag tjänar"?

I en tidigare artikel som skrivits av sweclockers framgår det att en foxconnanställd får ca 12kr i timmen, men det sägs samtidigt att de får betala 4kr för en lunch.

Ska man relatera till svenska förhållanden är de ungefär de samma, ett scenario kan vara att en anställd tjänar 120kr per timme, samtidigt kostar kanske en lunch 40kr(i bästa fall).

Det jag försöker säga är att allt är relativt. En norrman säger säkert att det är dåliga löner i sverige, men samtidigt är allting hälften så dyrt, så det går på ett ut.

Bara en tanke, kanske är inte lönerna på foxconn så dåliga ändå?

Permalänk
Skrivet av leafbranch:

50kr i timmen?

snarare fem kronor i timmen, men troligtvis mindre.

Permalänk

hoppas som gör en man kan tappa i en vattenpöl från 1½ meter utan den går sönder .. eller skärmen spricker , och använder glas som inte repas . orka fippla med skärmskydd när det blir sämre bild

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

tänker hålla mig kort när det gäller mobil produkter... http://www.youtube.com/watch?v=RFZrzg62Zj0

Indeed

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av simon253:

Ni tre e några jävla idioter som bara hakar upp sej på att någon försöker tänka out of the box

Ojojoj då. Det verkar mest som att du inte kan tänka out of the box med ditt "Jag hatar apple"-snack.

Skrivet av riktigninja:

hoppas som gör en man kan tappa i en vattenpöl från 1½ meter utan den går sönder .. eller skärmen spricker , och använder glas som inte repas . orka fippla med skärmskydd när det blir sämre bild

3GS
Nytt glas: 189kr (vitt glas, 299kr).
Byte: 10-20 minuter.

Problem? Jag är på mitt femte. Använder inte ens skyddsskal för det är fult.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Jag tycker synd om arbetarna Kommer aldrig köpa Iphone för jag hatar både foxconn och apple. seriöst hur kan folk tillåta detta?
-.-

Det är frivilligt att arbeta på Foxconn så du vet.

Skrivet av tokigt:

Till alla som påstår att foxconn ger dålig lön:

Många här påstår att en arbetare på foxconn får alltför dålig lön, men det många inte tänker på är att löner är relativa. Den viktiga frågan att ställa sig är alltid ;"hur mycket får jag för summan pengar jag tjänar"?

I en tidigare artikel som skrivits av sweclockers framgår det att en foxconnanställd får ca 12kr i timmen, men det sägs samtidigt att de får betala 4kr för en lunch.

Ska man relatera till svenska förhållanden är de ungefär de samma, ett scenario kan vara att en anställd tjänar 120kr per timme, samtidigt kostar kanske en lunch 40kr(i bästa fall).

Det jag försöker säga är att allt är relativt. En norrman säger säkert att det är dåliga löner i sverige, men samtidigt är allting hälften så dyrt, så det går på ett ut.

Bara en tanke, kanske är inte lönerna på foxconn så dåliga ändå?

I mer centrala delar i Shenzhen än där Foxconn-fabriken ligger kostar en lite bättre kinesisk snabbmat motsvarande ca 25 kr. En meny på McDonalds kostar ungefär lika, utom när det är luncherbjudande 11-14, då kostar det 12 eller 14 kr har jag för mig. Sen finns det ställen man får helt OK mat för 12 kr (men dricka ingår inte). Gissar att 4kr-lunchen inte är jämförbar med en svensk lunch.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk

alltid massa gnäll från iphone hatarna. Gillar ni inte iphone så behöver ni ej läsa än mindre skriva massa dynga här.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Skrivet av simon253:

Jag tycker synd om arbetarna Kommer aldrig köpa Iphone för jag hatar både foxconn och apple. seriöst hur kan folk tillåta detta?
-.-

Så du har aldrig köpt en hårddisk, moderkort, PC, etc ?

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Minimupp:

Det stämmer ju inte riktigt om de kan ta ut 45% i vinstmarginal för hela sin verksamhet..
http://macworld.idg.se/2.1038/1.428762/apples-marginal-hogsta...
Om man bara kollar på själv Iphonen så är vinstmarginalen betydligt högre.
http://www.bgr.com/2011/10/06/apple-maintains-big-margins-on-...

I stand corrected, tack för din rättelse!

Trodde kopplingen var starkare, skulle googlat först en runda

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Ni tre e några jävla idioter som bara hakar upp sej på att någon försöker tänka out of the box

Kommentaren var kanske inte avsedd för mig men ärligt talat förstår jag inte vad det är du menar är "outside the box" i ditt uttalande att du hatar Foxconn och Apple. Du har ju inte presenterat vad ditt "tänk" är eller vad den alternativa lösningen på ditt hat är.

Skall man vara lite syrlig kan jag tycka att det är extremt "inside the box" att bara framföra hat som enda skäl till att inte vilja köpa en produkt och att de som inte delar denna åsikt är idioter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Jag tycker synd om arbetarna Kommer aldrig köpa Iphone för jag hatar både foxconn och apple. seriöst hur kan folk tillåta detta?
-.-

Så du tror de som skruvar ihop din samsung galaxy har det bättre?

Visa signatur

Case-Labs Mercury S8 - ASUS Rampage V-10 / 6850K@4.1GHz / 2x MSI GTX1080 OC SLI | ASUS Z-170A / 6700K@4.2GHz / MSI 980Ti OC | Synology NAS DS2419+ 80TB | NVIDIA Shield TV | AppleTV 4 | Amiga 500+ & 1200 (030) | C64 | Atari STE (4Mb) | Mac Mini (i5 - oct-12) - NES | NES Mini | N64 | GC | PS4-Pro | Xbox One X

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Jag tycker synd om arbetarna Kommer aldrig köpa Iphone för jag hatar både foxconn och apple. seriöst hur kan folk tillåta detta?
-.-

Vi tar den enkla vägen, att inte tänka på de andra utan bara på våran egna situation, att vi för billigare leksaker att leka med.