Foxconn anställer 18 000 arbetare för Iphone 5

Permalänk
Medlem

Får se om det blir ett köp. Alltid gillat Apples produkter, ska bli mycket till innan man väljer något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

Jo.. Apple har inte råd att betala sina arbetare en rimlig summa pengar eftersom dom inte gör någon vinst... fattar inte hur det kan vara lagligt att tillverka premium telefoner som dom kallar det för när de som sätter ihop dom får slavlöner, inte konstigt att svenska industrier stänger ner och flyttar utomlands.

Genom att gå runt, via Foxconn, som då finns i Kina. Tadaaa, problem löst för Apple

Visa signatur

| Lenovo Legion Y520 | i7 8700K | ASUS Rog Strix Z370-F GAMING | Corsair CL15 Vengeance 3000Mhz | Acer 27" Predator XB271HU | Fractal Design Meshify C | EVGA CLC 280 WaterCooling | Samsung 860 Evo 1Tb/850 Evo 512 Gb| RTX Strix Asus 2070 | EVGA 650W GQ | Steelseries Rival | Logitech G105 | Playstation 4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fixoon:

Säker på att den heter "iPhone 5" och inte "The new iPhone"?

Gissar på the new iPhone. Är väl den enda produkten nu med versions nummer de har. Lika bra att ta bort det också.

Visa signatur

Case-Labs Mercury S8 - ASUS Rampage V-10 / 6850K@4.1GHz / 2x MSI GTX1080 OC SLI | ASUS Z-170A / 6700K@4.2GHz / MSI 980Ti OC | Synology NAS DS2419+ 80TB | NVIDIA Shield TV | AppleTV 4 | Amiga 500+ & 1200 (030) | C64 | Atari STE (4Mb) | Mac Mini (i5 - oct-12) - NES | NES Mini | N64 | GC | PS4-Pro | Xbox One X

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Dock är det ju inte bara Apple, folks ögon är bara riktade åt det hållet.

Apple är de som gör mest vinst... Vilket betyder att det sticker lite mer i folks ögon när de anställer slav-arbetare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kvicksilv3r:

Verkar inte vara något att hurra över IMO, den nya iPhonen alltså

nja men det är för tidigt. tror dock att den kommer i augusti.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem

Det som inte nämnts i artikeln, är tillverkningen handlar om den 5 generationen av iphone och iphone 4S tillhör 5 generationen. Så nån iphone 5 kommer det inte vara och förmodligen kommer under 4 kvartalet.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Skrivet av Ixos:

Apple är de som gör mest vinst... Vilket betyder att det sticker lite mer i folks ögon när de anställer slav-arbetare.

Ingen tänker på alla andra slav-arbetare det finns. tex, dom som syr våra kläder. Eller att en kaffe-arbetare i Brasilien tjänar knappt 1500kr i månaden..Dax att sluta dricka kaffe eller??

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Skrivet av XPerion:

Det som inte nämnts i artikeln, är tillverkningen handlar om den 5 generationen av iphone och iphone 4S tillhör 5 generationen. Så nån iphone 5 kommer det inte vara och förmodligen kommer under 4 kvartalet.

Vi får väl se

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Det är tragiskt att de använder människor och inte maskiner.

Hemskt att människor får jobb.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Uvania:

Jo.. Apple har inte råd att betala sina arbetare en rimlig summa pengar eftersom dom inte gör någon vinst... fattar inte hur det kan vara lagligt att tillverka premium telefoner som dom kallar det för när de som sätter ihop dom får slavlöner, inte konstigt att svenska industrier stänger ner och flyttar utomlands.

Fråga Hu Jintao. Så går det när man ger sig fan på att vara en pseudokommunistisk diktatur.

Permalänk
Medlem

Kul sen när de inte behövs längre...

Visa signatur

Superb CPU/GPU renderengine 40K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av leafbranch:

Vi tar den enkla vägen, att inte tänka på de andra utan bara på våran egna situation, att vi för billigare leksaker att leka med.

Exakt, kineserna skulle må mycket bättre utan export Kina och Sverige är helt jämförbara lönemässigt för båda är kommunistiska diktaturer. Av detta kan vi dra slutsatsen att alla kineser snart dör, då ingen hade klarat sig på 12 kronor om dagen i Sverige.

Seriöst, kan vi ha lite jävla NIVÅ på debatten här?

Permalänk
Medlem

Här är Foxconns största kunder enligt Wikipedia:

Acer
Amazon.com
Apple
ASRock
Asus
Barnes & Noble
Cisco
Dell
EVGA Corporation
Hewlett-Packard
Intel
IBM
Lenovo
Logitech
Microsoft
MSI
Motorola
Netgear
Nintendo
Nokia
Panasonic
Philips
Samsung
Sharp
Sony Ericsson
Toshiba
Vizio

så innan ni spyr ut onödiga kommentarer och tror att ni är så himla smarta som inte köper Apple produkter och därmed bidrar till missförhållanden som media vinklar till att Apple är de ända skylldiga till. Som en innan mig skrev så kan man bara ta och kolla på klädesindustrin, där tex otroligt många arbetare i länder som Indien bokstavligen badar i olika typer av kemikalier. Ni uttrycker å ena sidan hat mot apple och att ni aldrig skall köpa deras produkter, men vad använder ni för elektronik själva då?något från ovanstående?

här kan vara något att läsa: http://blog.rankabrand.org/2012/03/foxconn-why-are-we-only-pi...

Visa signatur

Amd Phenom II 965 BE (3,8Ghz)| 3*2048Corsair XMS3 | GTX 560TI | Asus M4N75td
HTPC/Server - Amd 6000+, l asus M2N-E sli l l 3*1024CorsairDDR2 l 8400gs 512 mb
|q6600@ 3.2 Ghz 3*Corsair DDR2 800mhz HD3870 |
MacbookPro 2010 i7+HT

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjorten66:

Ingen tänker på alla andra slav-arbetare det finns. tex, dom som syr våra kläder. Eller att en kaffe-arbetare i Brasilien tjänar knappt 1500kr i månaden..Dax att sluta dricka kaffe eller??

Kaffe och kläder kan man till skillnad från smartphone välja att köpa både ekologiskt och fairtrade. Hade gärna betalt 500-1000:- extra ifall jag visste att
arbetarna fick skäligt betalt, att fackföreningar respekterades liksom största möjliga hänsyn togs till miljön. Tror dessutom att Apple hade tjänat
ännu mera pengar, på att inte bara gå före i produktutveckling (sett till skala) utan också på andra områden. Känns som det är det som saknas
i deras varumärke.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ixos:

Apple är de som gör mest vinst... Vilket betyder att det sticker lite mer i folks ögon när de anställer slav-arbetare.

Lol, hade det inte varit värre om de bränt upp alla producerade iPhones? Det har ju varit rejält onödigt gjort. Men man blir bara arg när människor använder telefonerna? Så när produkterna gör gott för människor, då blir man förbannad?...

Rent tekniskt spelar det ingen roll för arbetarna på Foxconn om Apple eldar upp telefonerna eller säljer dem? Så varför bli olika upprörd? Många ologiska argument här på SweC.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av orginallinus:

Kaffe och kläder kan man till skillnad från smartphone välja att köpa både ekologiskt och fairtrade. Hade gärna betalt 500-1000:- extra ifall jag visste att
arbetarna fick skäligt betalt, att fackföreningar respekterades liksom största möjliga hänsyn togs till miljön. Tror dessutom att Apple hade tjänat
ännu mera pengar, på att inte bara gå före i produktutveckling (sett till skala) utan också på andra områden. Känns som det är det som saknas
i deras varumärke.

Fackföreningar är förbjudna i Kina, så good luck with the sossetänk. När ska ni förstå att Kina är en efterbliven diktatur? Du kan förövrigt vara lugn, kineserna räknar kallt med att vi ska producera deras saker i framtiden. Vilket lär hända med tanke på takten människor hoppar av gymnasiet här i Svedala.

Permalänk
Sötast
Skrivet av simon253:

Jag tycker synd om arbetarna Kommer aldrig köpa Iphone för jag hatar både foxconn och apple. seriöst hur kan folk tillåta detta?
-.-

Tur att det finns såna som dig som står upp emot dessa hemska företag! Stackars arbetare som begick/försökte begå självmord.

ELAKA APPLE!!!!

Eller vänta nu lite här.

Det räcker att man går in på Wikipedia och läser på litegrann om Foxconn.

Det verkar nästan som att Foxconn grundades 1974, det företaget har 12 fabriker i 9 länder och c:a 1.2 miljoner anställda, alltså närmre 10% av sveriges befolkning.

Jag ska bara slänga ut en vild gissning här och anta att fler än 20 personer begick självmord i Sverige samma år som det spränges upp i media angående Foxconn.

Det finns redan en annan person i tråden som skrivet ut Foxconns största kunder och vi kan bara gissa på hur många hundra kunder till det finns som är för små för att listas här.

Det betyder att eftersom du är så hemskt duktig och står emot såna här företag inte ens har skrivet ditt inlägg på sweclockers till att börja med då du inte använder dig av datorer, eller mest troligt inte av någon form av elektronik alls för den delen.

Du äger ingen dator, telefon, konsoll eller ens en TV apparat, eller hur?
Inte heller bär du kläder eller dricker kaffe, läsk eller något sådant alls.

Du bor i en grotta och du är underbart smart.

Permalänk
Skrivet av orginallinus:

Kaffe och kläder kan man till skillnad från smartphone välja att köpa både ekologiskt och fairtrade. Hade gärna betalt 500-1000:- extra ifall jag visste att
arbetarna fick skäligt betalt, att fackföreningar respekterades liksom största möjliga hänsyn togs till miljön. Tror dessutom att Apple hade tjänat
ännu mera pengar, på att inte bara gå före i produktutveckling (sett till skala) utan också på andra områden. Känns som det är det som saknas
i deras varumärke.

Alla vill tjäna pengar..Har du någon aning om hur många svenska företag som har flyttat sin tillverkning till låglöne länder??

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobCar:

50kr i timmen?

Skrivet av Greve_Peter:

Undrar vad kvalifikationerna är för jobbet.. "Vi söker en person som inte behöver vare sig sömn, mat eller ett liv."

Jag blev helt lycklig av bilderna och skulle gärna jobba där med att bygga roliga prylar jämfört med att slava på ica som enligt svennen har "fantastiska avtal och arbetsvilkor". Sen ska jag nämna fyra sanna tankar som inte kommer fram i era krokiga nervbanor. Jag skapar Iphone för att den är bäst; Jag köper Iphone för att den är nice; Mitt företag tar hem fetaste kontraktet för att vi ska tillverka Iphone; Jag fixade ett jobb och tjänar nu pengar istället för 0 och det är coolt att bygga Iphone.

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Tur att det finns såna som dig som står upp emot dessa hemska företag! Stackars arbetare som begick/försökte begå självmord.

ELAKA APPLE!!!!

Eller vänta nu lite här.

Det räcker att man går in på Wikipedia och läser på litegrann om Foxconn.

Det verkar nästan som att Foxconn grundades 1974, det företaget har 12 fabriker i 9 länder och c:a 1.2 miljoner anställda, alltså närmre 10% av sveriges befolkning.

Jag ska bara slänga ut en vild gissning här och anta att fler än 20 personer begick självmord i Sverige samma år som det spränges upp i media angående Foxconn.

Det finns redan en annan person i tråden som skrivet ut Foxconns största kunder och vi kan bara gissa på hur många hundra kunder till det finns som är för små för att listas här.

Det betyder att eftersom du är så hemskt duktig och står emot såna här företag inte ens har skrivet ditt inlägg på sweclockers till att börja med då du inte använder dig av datorer, eller mest troligt inte av någon form av elektronik alls för den delen.

Du äger ingen dator, telefon, konsoll eller ens en TV apparat, eller hur?
Inte heller bär du kläder eller dricker kaffe, läsk eller något sådant alls.

Du bor i en grotta och du är underbart smart.

Klockrent.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem

Det var mycket snack om Apples slavdriveri... företag som använder Foxconns tjänster:

Acer, Amazon, Apple, Cisco, Dell, HP, Intel, Microsoft, Motorola, Nintendo, Nokia, Samsung, Sony, Toshiba, Vizio.

Nokia är ju dessutom fortfarande den största mobiltelefontillverkaren, så man kan anta att de bidrar till ännu mer slavdriveri (fler kretsar som ska produceras). På något sätt får Apple all skit för att de förväntas vara annorlunda, eller vad det nu kan vara.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av flashen:

Billig arbetskraft = Bättre pris till slutkund

Det är en balansgång, man kan ju klaga att det är en låg lön (håller med) men sen vill folk inte betala 20/30.000;- för en iPhone heller om lönerna höjs

Världen vi lever i

eller

Billig arbetskraft = i dont give a shit about the workforce = profit

Med de vinster som Foxconn och Apple gör har dom lätt råd med att öka lönerna utan att behöva öka priset.

Permalänk
Medlem

ARG! När ska ni förstå! Nästa generation Iphone kommer inte kallas "Iphone 5". Varför skulle den det? Iphone 5 var ju Iphone 4s
Låt mig förklara
Iphone 1 = "Iphone" släpptes juni 2007 (även kallad Iphone 2g)
Iphone 2 = "Iphone 3G" släpptes juli 2008
Iphone 3 = "Iphone 3Gs" släpptes juni 2009
Iphone 4 = "Iphone 4" släpptes juli 2010
Iphone 5 = "Iphone 4s" släpptes oktober 2011
Iphone 6 = "Namn okänt" ännu inte släppt

Förstår ni nu? Det finns ingen anledning i världen att den skulle kallas Iphone 5, kanske Iphone 4G pga stöd för 4G men det skulle bara vara dumt

Permalänk
Medlem

Namngivningen kommer väl säkert följa samma trend som alla andra produkter i deras sortiment, dvs att de bara heter vad de heter. MacBook Pro, iMac, iPad, iPhone etc.

Efter n:te iterationen blir det fånigt med siffror annars. iPhone XVII?

Permalänk
Medlem

Allt det här snacket om slavlöner gjorde mig lite intresserad igen och jag måste bara kasta ur mig detta, kan man som ni verkar göra jämföra ett lands ekonomi med ett annat? Ni säger att dom har slavlöner för att dom har (vad ni tror) 50kr timmen, vad säger att detta inte är rätt jävla mycket mer än vad en medel svensk har i lön om man ställer det vad det faktist kostar att bo i landet? Snackar inte alla om att dom åker till thailand etc och handlar så jävla billigt där, vadå? Tror ni att ni är speciella eller att befolkningen inte handlar för samma pris där? Någon får gärna rätta mig om jag har fel men att jämföra 2 olika länders ekonomi funkar inte och har aldrig funkat.

Permalänk
Medlem

Hoppas man kan ringa på den... (,:

Permalänk
Medlem
Skrivet av FknDemo:

Hoppas man kan ringa på den... (,:

hahahahhaha^ bäst

Visa signatur

| Temjin TJ08B-E | Asus Xonar Essence STX | i5 2500K @ 4GHz | Asus 1070 | Asus Gene-Z | Dominator 8GB 1600mhz | Samsung 250GB + WD 2TB | RM750W | Cooler Master V8 utan plastkåpa, + Enermax-fläkt | Asus 144Hz | Logitech Vertical | Filco Minila MX Brown |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

eller

Billig arbetskraft = i dont give a shit about the workforce = profit

Med de vinster som Foxconn och Apple gör har dom lätt råd med att öka lönerna utan att behöva öka priset.

Nej för då kommer Foxconn och Apple driva sina företag i diket och alla aktieägare kan runka perukerna av de godhjärtade idiot direktörerna och arbetaren skriker på chefen att hon inte längre har något jobb och att den lilla flickan där hemma är hungrig. Sen kommer Foxconn 2.0 och Apple 2.0 med sina massiva kapitalinvesteringar i girigt vinstintresse och räddar alla.

Känns det bra att sånna som du sprider hunger, skräck och olycka i världen för att "ni inte vet bättre och bara ville väl?". Skärpning du skadar andra människor och dig själv. Gud förbarma dig.

Permalänk
Skrivet av Destromath:

Allt det här snacket om slavlöner gjorde mig lite intresserad igen och jag måste bara kasta ur mig detta, kan man som ni verkar göra jämföra ett lands ekonomi med ett annat? Ni säger att dom har slavlöner för att dom har (vad ni tror) 50kr timmen, .

för några årsedan så hade arbetarna på Foxconn ca 50kr/dag i lön och jobbade 36timmarsskift samt helt utan skyddsutrustning. efter många stora ramaskrin har det blivit någorlunda bättre.

Visa signatur

4790K @4.6 | EVGA GTX1080 Founders Ed. | 16gb ram | 240+120+40gb ssd | 14TB mekanisk lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoffipoff:

för några årsedan så hade arbetarna på Foxconn ca 50kr/dag i lön och jobbade 36timmarsskift samt helt utan skyddsutrustning. efter många stora ramaskrin har det blivit någorlunda bättre.

Jo visst det har blivit bättre nu men det som fortfarande gör mig undrandes är hurvidare vi kan dömma ett företag för "slavlöner" utan att se hur landets ekonomi är och vad levnadskostnaden där igentligen är.