EVGA släpper Geforce GTX 680 Hydro Copper

Permalänk
Medlem

Kortet ser blankt och fräscht ut, och stiligt med en backplate.
Så varför förstör dem det med stackade mattsvarta strömkontakter och folje över den extra DVI-kontakten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Kortet ser blankt och fräscht ut, och stiligt med en backplate.
Så varför förstör dem det med stackade mattsvarta strömkontakter och folje över den extra DVI-kontakten?

Det är ett vanligt referens PCB grafikkort, så det är därför den har dessa saker. Förhoppningsvis släpper de en ny senare med singelslot design när de kommit igång med specialgjorda PCBs, dock är vattenblocket från Swiftech de använder inte kompatibelt med en extra strömkontakt bredvid den nuvarande, så det är inte säkert att det går.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Marcusk:

Det är ett vanligt referens PCB grafikkort, så det är därför den har dessa saker. Förhoppningsvis släpper de en ny senare med singelslot design när de kommit igång med specialgjorda PCBs, dock är vattenblocket från Swiftech de använder inte kompatibelt med en extra strömkontakt bredvid den nuvarande, så det är inte säkert att det går.

Nu är ju PCB'n märkt EVGA vilket gör att man ändå anser att företaget i fråga kunde ha designat om resten av kortet när de ändå petade dit sin logo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

2GB är fortfarande för lite tyvärr, BF3 drar 2.7GB i 5760x1080

Nej, det där stämmer inte.

Exempel 1: Sweclockers test 5760x1080p@Ultra settings (singleplayer). Här vinner 680 trots mindre minne, men testet är singleplayer.
http://www.sweclockers.com/recension/15196-geforce-gtx-680-ke...

Exempel 2: 1x GTX 680 5760x1080p@Ultra 64-players Caspian
http://www.reddit.com/r/buildapc/comments/rgpm6/actual_gtx680...
Jämför 2: 1xHD 7970 5760x1080p@Ultra 64-players Caspian
http://hardforum.com/showpost.php?p=1038355581&postcount=40
I multiplayer-exemplet vinner HD 7970 knappt men kortet är överklockat vilket inte 680-kortet var. Finns ingen average fps på 680-testet, men den ser ut att snitta mellan 25-30fps. Han som testa HD 7970 rapporterade 28-32 fps.

Skulle grafikminnet tagit slut så skulle fps legat mycket lägre. Det är döden för fps när grafikminnet tar slut, det vet jag av egen erfarenhet sen jag tweakat och kört med stora texture-moddar i Skyrim och ibland lagt på mer än mitt grafikkort klarar (det har 1,5GB).

Många som rapporterar höga minneskrav gör det bara genom att titta på hur mycket grafikkortet drar i GPU-Z, Process Explorer eller liknande program. Det går inte att göra någon slutsats av det, eftersom det inte går att säga hur mycket av det minnet som används. Ett spel kan mycket väl cacha grafikminne, så länge det finns minne kvar och spelet är igång är det ingen fördel att tömma minne på grafikkortet när det inte används längre.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av zhrooms:

2GB är fortfarande för lite tyvärr, BF3 drar 2.7GB i 5760x1080

http://www.evga.com/articles/00669/#GTX680HydroCopper ?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Inaktiv

Varför köra vattenkylning när man ändå måste ha fläktar och höra pumpen arbeta. Vattenkylning är bara bortkastade pengar!

Permalänk
Skrivet av dj christian:

Varför köra vattenkylning när man ändå måste ha fläktar och höra pumpen arbeta. Vattenkylning är bara bortkastade pengar!

Inte alls, jag har t.ex. mina radiatorer samt pump i ett annat rum. Dator är knäpptyst
Sedan går aldrig temperaturerna över 40 grader, vilket också är trevligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Varför köra vattenkylning när man ändå måste ha fläktar och höra pumpen arbeta. Vattenkylning är bara bortkastade pengar!

Vattenkylning är tystare om man jämför med luftkylare ( Decibels / tempratur )
En vattenkylning ger dig mindre decibels per grad än lufkylning

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sacrum:

Vattenkylning är tystare om man jämför med luftkylare ( Decibels / tempratur )
En vattenkylning ger dig mindre decibels per grad än lufkylning

Vattenkylning är inte tystare om man kör fläktar på 500-700rpm. Kör man vattenkylning så ska man inte köra fläktar punkt slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Vattenkylning är inte tystare om man kör fläktar på 500-700rpm. Kör man vattenkylning så ska man inte köra fläktar punkt slut!

Jo, för du kan låta fläktarna arbeta mindre och effektivare, alltså tystare än direkt luftkylning. Varför detta hate mot vattenkylning? Det är ju ren fakta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Vattenkylning är inte tystare om man kör fläktar på 500-700rpm. Kör man vattenkylning så ska man inte köra fläktar punkt slut!

Ingen kylning låter minst av allt, är det en bra idé tycker du? Vatten kyler bra och är tyst.

Visa signatur

Chasi: Thermaltake XaserVI LBNS | Mobo: P9X79 PRO
Cpu: SB-E 3930k 4.8ghz @ 1.34v | Kylning: 2x Laing DCC, EK supreme HF Cu, 45*60cm nissan bilkylare.
Ram: 6x4GB G.skill 2133mhz cl11 | Disk: Samsung 830 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Vattenkylning är inte tystare om man kör fläktar på 500-700rpm. Kör man vattenkylning så ska man inte köra fläktar punkt slut!

Funkar det att passivt kyla radiatorerna om man inte toköverklockar eller rent av kör på stock frekvens?
Typ en i7 2600k eller ett GTX 680?

Skrivet av Worse:

Jo, för du kan låta fläktarna arbeta mindre och effektivare, alltså tystare än direkt luftkylning. Varför detta hate mot vattenkylning? Det är ju ren fakta.

Sanning med modifikation, om jag kör samma lågvarviga och "tysta" fläktar så spelar det ingen roll om dom sitter på en radiator eller kylflänsar till cpu fläkt.
Så datorn blir ju inte tystare, och fläktarna blir ju inte effektivare.
Det som händer är väl att CPU/gpu blir svalare

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Entusiast
Skrivet av dj christian:

Varför köra vattenkylning när man ändå måste ha fläktar och höra pumpen arbeta. Vattenkylning är bara bortkastade pengar!

För att man kan köra högre överklockningar med vatten utan att höja ljudnivån. Hur får man till exempel tre överklockade 680 i SLI och en överklockad processor tyst på luft? Det kommer vara trångt så man måste ha massa fläktar som kör på för fullt. Med vatten kan man ösa på med fler radiatorer och långsammare fläktar istället så den totala ljudnivån blir lägre. Sen ska du kunna komma upp i högre klockfrekvenser totalt sett också än du gör med luft eftersom du kan kyla mer.

Jag tror du tänker på de där slutna vattenkylarna för processor som blivit populära nu. De har ju visat sig ha begränsad användningsbarhet då de kyler ungefär som en tornkylare för halva priset och låter dessutom mer.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Nautilus011:

Sanning med modifikation, om jag kör samma lågvarviga och "tysta" fläktar så spelar det ingen roll om dom sitter på en radiator eller kylflänsar till cpu fläkt.
Så datorn blir ju inte tystare, och fläktarna blir ju inte effektivare.
Det som händer är väl att CPU/gpu blir svalare

Fel, du kan ha större värmeöverförande yta med vattenkylning så du kan köra med fler fläktar som snurrar långsammare istället för få som snurrar snabbt. När man pressar ett system kommer vattenkylning alltid vinna i ljud. Om man inte pressar systemet är dock luft överlägset tystas. Jag har till exempel ingen fläkt alls på varken processor eller GPU. Det som låter mest i min dator är hårddiskarna.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Funkar det att passivt kyla radiatorerna om man inte toköverklockar eller rent av kör på stock frekvens?
Typ en i7 2600k eller ett GTX 680?

Sanning med modifikation, om jag kör samma lågvarviga och "tysta" fläktar så spelar det ingen roll om dom sitter på en radiator eller kylflänsar till cpu fläkt.
Så datorn blir ju inte tystare, och fläktarna blir ju inte effektivare.
Det som händer är väl att CPU/gpu blir svalare

Det spelar en ganska stor roll, i en större radiator får du ju betydligt mycket större "yta" där värmen kan ventileras bort, kylflänsarna på grafikkort är ju oftast ganska små.

edit: 2a

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Vattenkylning är inte tystare om man kör fläktar på 500-700rpm. Kör man vattenkylning så ska man inte köra fläktar punkt slut!

Tror du också att alla kylare låter precis lika mycket? T.ex. en stockkylare mot en NH-D14? Med vattenkylning använder man radiatorer som är många gånger större än vanliga kylare, och kan således köra fläktarna mycket långsamt för att få bort värmen. Dessutom är högpresterande grafikkort i princip alltid högljudda under luftkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag tror du tänker på de där slutna vattenkylarna för processor som blivit populära nu. De har ju visat sig ha begränsad användningsbarhet då de kyler ungefär som en tornkylare för halva priset och låter dessutom mer.

De kyler ju ändå bättre än de bästa luftkylarna. Tror heller inte de behöver låta mer. Sedan så tar det ju inte lika stor plats och täcker minnen heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Vattenkylning är inte tystare om man kör fläktar på 500-700rpm. Kör man vattenkylning så ska man inte köra fläktar punkt slut!

"Punkt slut" i ett forum, uh ganska meningslöst. Vad är poängen med att posta ens om man inte kan diskutera?

Man slipper automagiska uppspolningar av fläktar med vattenkylning då grejerna får arbeta vilket gör datorn oftast/att den upplevs mycket tystare. Om inte annat så blir "arbetsmiljön" helt annan då nånting som spolar upp och ned är mer påverkande och irriterande än ett konstant flås dag ut och dag in.

Anyways, vattenkylning är på sätt och vis billigare i långa loppet då allt är universialt i det stora hela och endast en ny plåt för att montera på x generation utav processorer behövs. Lite knepigare på GPU sidan dock, men singelblock funkar bra det med många gånger men är inte lika snyggt som ett heltäckande.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av qMetal:

De kyler ju ändå bättre än de bästa luftkylarna. Tror heller inte de behöver låta mer. Sedan så tar det ju inte lika stor plats och täcker minnen heller.

http://www.anandtech.com/show/5054/corsair-hydro-series-h60-h...

"In terms of performance and noise levels, the Silver Arrow is probably the best option out of the tested coolers."

Finns många fler tester som kommer fram till samma sak. En sluten vattenkylare presterar ungefär likvärdig som en bra tornkylare. En tornkylare är till och med bättre än de billigare slutna vattensystemen, både när det gäller kylning och ljudnivå.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Alla EVGAs kort kan ni se här: http://www.evga.com/articles/00669/#GTX680

Classified kommer att ha 8+6 ström försörjning med 14 faser och 4gb minne, Hydro copper Classified kommer att ha samma fast 8+8... Ganska saftigt!
Nästa steg ner med 4gb minne kommer att vara GTX 680 FTW 4gb som endast har 8 faser med 6+8 ström försörjning.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | EVGA RTX 3090 | Gigabyte x570 Aourus Master | 32gb G-Skill TridentZ Royal Silver | EVGA T2 850w | WD Black 2TB NVME | 2x Samsung EVO 850 1TB RAID 1 | Lian Li O11 Dynamic | Acer Predator x34
Custom Loop: 2x 360 EK Rad, EK Velocity Full Nickel, EK GPU Fullcover

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Vill bara informera om att de kommer en bättre version senare. GTX 680 Hydro Copper Classified Med 4096 MB GDDR5, 8+8 Pin Power Design, 14 Phase PWM Design och OC BIOS Mode.

*Dreggel*

Skrivet av gammarayburst:

Antar att han menar detta: http://www.evga.com/articles/00669/#GTX680Classified, känns väl troligt att det också kommer i vattenversion

Skulle vilja vänta på nästa generation men om dom säljer 4GB 680 Hydrocoppers i svenska butiker så kommer jag inte kunna behärska mig (:

Permalänk
Avstängd

5800 kr, och bara 2 gb minne?
no thx

5800 kr för ett grafikkort? lol då har man liten penis

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

5800 kr, och bara 2 gb minne?
no thx

5800 kr för ett grafikkort? lol då har man liten penis

eller mer pengar?

Visa signatur

CM Cosmos II | Msi Big Bang Xpower II | I7 3960x @ 4.60 vattenkyld | 4Way GTX 680 @ stock | 32GB Corsair Dominator Gt 2000MHz | 4x OCZ Vertex 3 @ raid0 + 8tb Caviar Black | Dell U3011
Xtreme Eyefinity Galleri http://www.sweclockers.com/galleri/8871-xtreme-eyefinity

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Vattenkylning är inte tystare om man kör fläktar på 500-700rpm. Kör man vattenkylning så ska man inte köra fläktar punkt slut!

så vilka grafikkort i övre segmentet har fläktar runt 500 pm?
Vattenkylning kräver även fläktar, svårt att komma runt dem- iaf om man har gpu och cpu i lopp.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Sanning med modifikation, om jag kör samma lågvarviga och "tysta" fläktar så spelar det ingen roll om dom sitter på en radiator eller kylflänsar till cpu fläkt.
Så datorn blir ju inte tystare, och fläktarna blir ju inte effektivare.
Det som händer är väl att CPU/gpu blir svalare

inte riktig så, vatten tar upp värme bättre från processor eller grafikkort än heatpipe, dessutom radiatorer är av koppar som avger värme dubbelt så bra jämfört med aluminium (som sitter oftast på luftkylare pga materialkostnad), dessutom du kan leda slangar som du vill och placera radiator i en bra läge så att du får bra luftflöde i chassi, lägre temperatur på andra komponenter och sen dumpa allt värme utanför chassi, med luftkylare blir det alltid lite värme som cirkulerar inne även med bra luftflöde i chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

så vilka grafikkort i övre segmentet har fläktar runt 500 pm?
Vattenkylning kräver även fläktar, svårt att komma runt dem- iaf om man har gpu och cpu i lopp.

allt beror hur mycket plats har du för radiatorer, man kan alltid koppla det till två stora passiva kylare som är lika stora som sida på corsair 800d

men med fläkt kan man använda tre gånger mindre radiator för samma prestanda (beror lite på fläktprestanda)
men fläktarna kan styras av kontroller osv och utan ngn belastning (websurfing osv) går det att stänga av de, men pumpen måste vara igång hela tiden och har man kass pump blir det lite ljud därifrån

annars visst, det är bättre och tystare med vatten först har du temperaturer under 60 grader minst, sen även med överklockning och belastning blir det inte mer högljud, dator stänger inte av efter en timme BF3 osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av tatus_se:

allt beror hur mycket plats har du för radiatorer, man kan alltid koppla det till två stora passiva kylare som är lika stora som sida på corsair 800d

men med fläkt kan man använda tre gånger mindre radiator för samma prestanda (beror lite på fläktprestanda)
men fläktarna kan styras av kontroller osv och utan ngn belastning (websurfing osv) går det att stänga av de, men pumpen måste vara igång hela tiden och har man kass pump blir det lite ljud därifrån

annars visst, det är bättre och tystare med vatten först har du temperaturer under 60 grader minst, sen även med överklockning och belastning blir det inte mer högljud, dator stänger inte av efter en timme BF3 osv

Japp. Tanken om en passivt kyld dator med kraftfull gfx och cpu finns. Har inte hittat något sånt bygge. Har du någon länk till ett sådant bygge då det skulle vara kul att se hur de löste det :).

Själv sitter jag med ett system med 480+360+140 radiator där tre nexsus-fläktar får sköta luftflödet. Jag märker ärligt ingen skillnad om de är på eller av då bakgrundsljudet i min lägenhet är större än ljudet från dem

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Discokungen
Skrivet av rektor:

5800 kr, och bara 2 gb minne?
no thx

5800 kr för ett grafikkort? lol då har man liten penis

Ja? Det är vattenblock med full garanti? 5800kr är billigt med tanke på att ett vattenblock kostar runt tusenlappen att köpa löst! Och då får man ju garantin som sagt. Dessutom så kostade GTX 580 Hydro Copper fina 6500kr, så jag skulle säga att 5800kr är billigt som faen!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Japp. Tanken om en passivt kyld dator med kraftfull gfx och cpu finns. Har inte hittat något sånt bygge. Har du någon länk till ett sådant bygge då det skulle vara kul att se hur de löste det :).

Själv sitter jag med ett system med 480+360+140 radiator där tre nexsus-fläktar får sköta luftflödet. Jag märker ärligt ingen skillnad om de är på eller av då bakgrundsljudet i min lägenhet är större än ljudet från dem

Jag kan posta en bild på mitt egna bygge när jag kommer hem... Passiv radiator med (för tillfället) en 'slacker' Q6600 och överclockad 470 från EVGA.
Temperaturer vid load runt 60 grader, 55 grader om jag ställer reseratorn i fönstret (men då blir det någon jäkla resonans med fönsterbänken så att man hör vattenpumpen)...

0 stycken fläktar (en fläkt på nätagget) !

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk

Blir nog att byta ut mitt 7970 med dubbla 4gb'are

Visa signatur

Case: Cooler Master HAF-X | Motherboard: Asus Rampage IV Extreme | SSD 1: Corsair Force GT 120gb | SSD 2: Crucial M4 512gb | HDD 1: Western Digital 500gb | HDD 2: Western Digital Caviar Green 2tb | CPU: Intel i7 3930k @ 4,7ghz | RAM: 32gb Corsair Vengeance 2133Mhz | GPU: Gigabyte GTX980 Ti G1 Gaming | PSU: Corsair 1200i Digital