Vilket program är närmast sanningen vid temp?

Permalänk

Vilket program är närmast sanningen vid temp?

Använderr Coretemp, Asus, Hwmonitor, OCC ingen av dom visar lika.
Dock ligger coretemp, hwmonitor och occ inom 4-5 grader.
Asus visar långt under.

Enligt en som jobbar för Asus på Asusforum ska Asus AI 2 visa rätt då det är calibrerat för Asus moderkort.
Litar inte på detta då jag får runt 69c med andra program och 45c med Asus.

i2500K volt 1,44 @4,7GHz

2h prime 95. Vilket program ska man lita på?

Uploaded with ImageShack.us

Visa signatur

Laptop Asus K56CB

Permalänk
Medlem

Jag skulle litat mer på core temp eftersom det är skräddarsytt till intel, finns inget program som visar 100% säkerhet men nära handlar bara om några 2-3 grader så du behöver inte oroa dig ^^

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk

69 grader med den där kyler... Hmm skulle nog sänka klocken lite om jag var du (samma med spänningen lite)
Jag litar mest på coretemp, hwmonitor är också bra, vissar oftast lika för mig förutom dom sista 2kärnorna brukar dom skilja ca4grader under lång tids användning och när jag kör med högre klock.

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Skrivet av Fakkahe:

Jag skulle litat mer på core temp eftersom det är skräddarsytt till intel, finns inget program som visar 100% säkerhet men nära handlar bara om några 2-3 grader så du behöver inte oroa dig ^^

Ok men enligt Asus mannen "som jobbar för Asus" så är inte coretemp mfl. optimerade för dagens nya datorer med Asus kort. Han menar att Asus programvara är den rätta. Att svara att coretemp eller hwmonitor är bättre eller sanna i temp känns inte ok. Vad bygger ni det på? vill gärna ha ett svar som bygger på något jag kan utforska själv och då gärna källförteckning till flera oberoende källor.

Jag är inte ute efter att säga att era svar är fel men jag vill gärna veta hur ni kommit fram till dom?

Fakkahe;12131113 att coretemp är skräddarsytt för Intel och visar rätt med just min lntel dator, vad har du för källa på det?

Glad påsk på er alla Sweckare.

Visa signatur

Laptop Asus K56CB

Permalänk
Medlem

1,44v och 45 grader ser lite lågt i mina ögon. Har du bytt fläktarna eller är det original?
Du får tänka på att kylarens temp är din rumstemp om du inte ens hade haft en CPU, har tyvärr ingen erfarenhet på den kylaren med kolla tester?

Kör också med coretemp, tycker det visar bäst, sen förövrigt är det inte ovanligt att en eller 2 cores visa fel, tror det har med sensor att göra, vissa program kanske tom kan känna av sånt och dra till med vad de borde ligga på, dvs en chansning. (spekulationer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av rockabilly65:

Ok men enligt Asus mannen "som jobbar för Asus" så är inte coretemp mfl. optimerade för dagens nya datorer med Asus kort. Han menar att Asus programvara är den rätta. Att svara att coretemp eller hwmonitor är bättre eller sanna i temp känns inte ok. Vad bygger ni det på? vill gärna ha ett svar som bygger på något jag kan utforska själv och då gärna källförteckning till flera oberoende källor.

Jag är inte ute efter att säga att era svar är fel men jag vill gärna veta hur ni kommit fram till dom?

Fakkahe;12131113 att coretemp är skräddarsytt för Intel och visar rätt med just min lntel dator, vad har du för källa på det?

Glad påsk på er alla Sweckare.

Detta handlar inte om "Optimering för dagens nya datorer med Asus kort", han snackar lite goja.

Att Core Temp och Asus AI Suite visar olika är helt som det ska vara. Det är helt enkelt för att det läser av olika sensorer. Äpplen och Päron.

Core Temp läser precis som det låter CoreTemp, temperatur per kärna, medan AI Suite visar TCase. TCase brukar vara runt 10 grader lägre än CoreTemp då sensorerna sitter på olika ställen i prollen och har olika syften. Om du har riktigt bra kontakt mellan processorn och kylaren så kan deltat mellan CoreTemp och Tcase vara något lägre. Hur som helst, CoreTemp är inte menat att för att mäta exakt temperatur med vid överklockning utan är en del utav systemet som ska klocka ner processorn om den blir för varm och i det syftet behöver den inte vara så exakt för att fylla sin funktion.

Jag vet med mig att Tcase på mitt moderkort är TMPIN3 i hwmonitor. De visar alltid exakt samma värde medan CPUTIN inte har någon fungerande funktion alls.

På ditt kort vet jag inte men det ser ut som att TMPIN3 är samma som "Package" och är alltså inte Tcase.
HWMonitor kan inte se vad som är vad pga alla olika typer av moderkort och lösningar tillverkarna har så det är bara vissa sensorer som alltid är "rätt märkta", exempelvis CoreTemp.

Att värdena i Core Temp och respektive i hwmonitor kan skilja sig per kärna lite beror nog på att de inte uppdaterar informationen på samma intervaller och att medel värdet per cykel då blir annorlunda.

Så jag tycker allt ser ut som det ska hos dig.

Som referens har du hwmonitor, Ai Suite och CoreTemp från min dator nedan:

Visa signatur

><((((°>
◄|Rtx 3090| Ryzen 7 5800X |Ek water blocks|►
◄|Asus Crosshair VIII Hero | Vengance Pro 32GB DDR4 3600 |►
◄|Samsung EVO 970 1Tb | AX 1200i modular green sleeve|►

Permalänk

Mycket bra svar från dig ecidemon.

Visa signatur

Laptop Asus K56CB