Duktig på tv apparater? Titta hit, tack.

Permalänk
Medlem

Duktig på tv apparater? Titta hit, tack.

Tjena!

Nu har jag bestämt mig för att köpa en ny TV-apparat och jag kan inte mycket om vad som är bra och dålig på dem nya TV-apparaterna så det skulle vara bussigt med lite hjälp.

Jag har kommit fram till att jag vill ha Plasma tv och minst 50" full HD (EJ 3D!) samt en budget på runt 7000 kr. ( jag kan tillägga att jag kommer använda tv:n till väldigt mycket film )

Jag tar tacksamt mot tips om vilket TV märke ( och tv om möjligt ) man ska välja samt vilka butiker/webb sidor som är bra att beställa ifrån.

Vad är det viktigaste man ska tänka på när man köper en TV ? Bildkontrastförhållande? eller kanske Hz:en?

Kan någon utav dessa TV apparater vara värd att köpa? :
http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/lcd_led-och-plasma-tv/...

Tack så mycket på förhand

Med vänliga hälsningar,

Daniel.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Personligen så har jag inga positiva erfarenheter utav plastma skärmar men det kanske bara är jag och de skärmar jag sett (samsung). Och när det kommer till vad som är viktigaste faktorn när man väljer ny TV så är det väl en kompromiss av kontrast, ljusstyrka och bildförbättringsfunktioner.. Det är dock i verkligheten extremt svårt att säga om man inte har apparaterna framför sig och jämför bilden in i det sista bild bredvid bild...

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Kolla denna tråd kanske hjälper något.
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=291610

btw varför vill du inte ha 3D? det är en funktion som finns nästan på alla nya aparater, och det varken försämrar eller gör panelen dyrare, det är lixom standard nu

Men om du skall hålla dig till film skulle jag iaf gå på någon av Panasonics plasmor, kanske en LG också.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Antagligen det bästa valet för bildkvaliten, något över budget. Skulle rekommendera denna.
http://www.dustinhome.se/samsung-ps-51d555-51-plasma-full-hd-3d/product/5010587190?intcmp=searchProvider_dacsa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jekean:

Personligen så har jag inga positiva erfarenheter utav plastma skärmar men det kanske bara är jag och de skärmar jag sett (samsung). Och när det kommer till vad som är viktigaste faktorn när man väljer ny TV så är det väl en kompromiss av kontrast, ljusstyrka och bildförbättringsfunktioner.. Det är dock i verkligheten extremt svårt att säga om man inte har apparaterna framför sig och jämför bilden in i det sista bild bredvid bild...

Plasma är definitivt det man ska ha, speciellt om man ska titta på mycket film. Plasma har i princip alltid bättre bildkvalitet än LCD samt LED LCD. Om man har TVn i starkt ljud hade jag däremot satsat på en LCD TV.

Permalänk
Medlem

Jag äger en likadan TV som TS har länkat och måste säga att jag är hel nöjd med den!
Vi har den enbart för Bluray och streamad film. Vi betalade runt 6000kr för vår när vi köpte den i höstas och vi blev väldigt possitivt överraskade av hur fin och färgrik bilden är.

Vi har använt tv ganska mycket och upplever att färgerna blivit ännu bättre med tiden.
Kan bara rekomendera TVn!

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Har du lust att summa upp fördelarna med plastma framför LCD vid tv tittande?

Enligt min erfarenhet så ger det en mycket död bild i ljusa scener och ett extremt störande coil whine (på de jag sett)

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem

Jekean : Tack för ditt svar!

altair4 : Tack för tipsen! Vet du någbot om Dustins företag? Har dem bra service och dylikt?

Oneone : Tack! Jag vill inte ha 3D av det skälet att man måste ha brillor på sig, samt att jag tycker 3D inte är en hit och kommer förmodligen försvinna i framtiden, + att om man jämnför en vanlig tv med en 3d tv och dom kostar lika mycket så får troligtvis mer andra bra saker på den tv som ej är 3D? Är inte 3D rätt så dyrt? + att måste man inte titta med brillor varje gång? eller kan man stänga av 3D:n i tvn?

Yoshifavorite-94 : Tack för tipset! Dock vill jag ej ha 3D

cat_fish_1 : Tack för din åsikt!

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

hehe, jo bara för att en tv kan visa 3d så betyder det inte att den alltid gör om allt till 3d...
bara för att du kan tex. springa så springer du inte alltid eller ?

de flesta "proffs" gillar plasma bättre till film i ett mörklagt rum.

panasonic är väl de som gör bäst plasma tv.

Lcd tv tekniken har dock blivit bättre på sistone men du måste mer eller mindre upp i de senaste och dyrare prisligorna för att bli nöjd,l gäller väl de flesta tekniker om man har lite krav...

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

hehe, jo bara för att en tv kan visa 3d så betyder det inte att den alltid gör om allt till 3d...
bara för att du kan tex. springa så springer du inte alltid eller ?

de flesta "proffs" gillar plasma bättre till film i ett mörklagt rum.

panasonic är väl de som gör bäst plasma tv.

Lcd tv tekniken har dock blivit bättre på sistone men du måste mer eller mindre upp i de senaste och dyrare prisligorna för att bli nöjd,l gäller väl de flesta tekniker om man har lite krav...

Så om jag tex köper denna tv http://www.dustin.se/samsung-ps-51d550-51-plasma-full-hd-3d/p... , så kan jag stänga av 3D:n och kolla vanliga filmer samt på tv utan att behöva använda glasögon?

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpus:

Så om jag tex köper denna tv http://www.dustin.se/samsung-ps-51d550-51-plasma-full-hd-3d/p... , så kan jag stänga av 3D:n och kolla vanliga filmer samt på tv utan att behöva använda glasögon?

Klart man måste kunna stänga av 3D effekten! xD

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sonyboj:

Klart man måste kunna stänga av 3D effekten! xD

Jag är inte så duktig på 3D tv apparater så måste ju fråga haha

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

En fråga: Om man vill koppla in sin FULL-HD tv i sin dator, och titta på en HD-film, måste man använda sig utav en HDMI-kabel eller kan man utnyttja VGA ingången och ändå få ut full hd bild på tv:n?

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpus:

En fråga: Om man vill koppla in sin FULL-HD tv i sin dator, och titta på en HD-film, måste man använda sig utav en HDMI-kabel eller kan man utnyttja VGA ingången och ändå få ut full hd bild på tv:n?

VGA stödjer inte full hd vad jag vet.
Du får kolla i manualen hur högupplösning den klarar via VGA.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Nu har jag tittat runt lite och hittat en TV som jag är intresserad utav, http://www.pixmania.se/se/se/11438982/art/samsung/3d-plasma-t... jag kommer aldrig använda 3Dn och eftersom man kan stänga av den är det inget problem, vad tycker NI om den här tv:n ? Är den värd att köpa och använda till att glo film & Tv på ?

Tack på förhand

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpus:

Tjena!

Nu har jag bestämt mig för att köpa en ny TV-apparat och jag kan inte mycket om vad som är bra och dålig på dem nya TV-apparaterna så det skulle vara bussigt med lite hjälp.

Jag har kommit fram till att jag vill ha Plasma tv och minst 50" full HD (EJ 3D!) samt en budget på runt 7000 kr. ( jag kan tillägga att jag kommer använda tv:n till väldigt mycket film )

Jag tar tacksamt mot tips om vilket TV märke ( och tv om möjligt ) man ska välja samt vilka butiker/webb sidor som är bra att beställa ifrån.

Vad är det viktigaste man ska tänka på när man köper en TV ? Bildkontrastförhållande? eller kanske Hz:en?

Kan någon utav dessa TV apparater vara värd att köpa? :
http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/lcd_led-och-plasma-tv/...

Tack så mycket på förhand

Med vänliga hälsningar,

Daniel.

Läs alla 14 recensioner se vad folk tycker som har köpt tv:n!

Visa signatur

╠═►MSI GX660 15,6'' 1920x1080 ╠═►Intel i5-450m ╠═►4GB ╠═►500GB ╠═►ATI HD5870 1GB ╠═►HDMI ╠═►BT╠═►W7HP

Konsole ╠═► Ps3 Slim 120G

Permalänk
Medlem

Jag hade väl helst velat att Pioneer fortfarande gjorde plasmor men nu när de lagt ned så har ju Panasonic tagit över tronen och därför länkar jag till en sådan, priset ligger helt rätt och Panasonic är i framkant numer då det gäller plasma kvalite och teknik. Modellen har funnits i ungefär 9 månader.

edit: glömde länken

http://www.pixmania.se/se/se/9603937/art/panasonic/plasma-tv-...

Review: http://www.digitalversus.com/tv-television/panasonic-viera-tx...

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

VGA stödjer inte full hd vad jag vet.
Du får kolla i manualen hur högupplösning den klarar via VGA.

VGA upplösningar till och med en bit över 1080p så det skall inte vara några problem

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jekean:

VGA upplösningar till och med en bit över 1080p så det skall inte vara några problem

Jo fast bilden är helt klart sämre kvalitet än DVI eller HDMI

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sonyboj:

Jo fast bilden är helt klart sämre kvalitet än DVI eller HDMI

Uppfattade det inte som det var frågan men det säger jag verkligen inte emot, VGA är inte speciellt 2012 så att säga...

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem

SvinVild : Bra snack! Det är dock så mycket insider när det gäller kommentarer på egna varor osv, därför jag frågar på detta forum, då det finns väldigt många kunniga personer här

Johnny: Tack för tipset! Gillar dock inte Panasonic så värst mycket, dem har så fula tv apparater

Jekean & Sonyboj : Jag tror jag formulerade mig lite fel, jag menade faktiskt om bilden blir lika bra med VGA som HDMI, eftersom att båda stödjer 1080p så borde det väl inte vara något problem? Blir det bättre bild om man använder en KABEL HDMI-DVI-D SINGLE LINK guldplaterad ? dvs DVI uttaget i datorn sedan HDMI i tvn, får man ut full HD bild då på tvn lika bra som att det skulle vara HDMI uttaget i datorn man använde?

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Om man köper två exakt likadana tv apparater fast ena tvn har 3D och inte den andre, så stänger man av 3Dn på 3d-tvn, presterar båda tv apparater lika bra bild mässigt då?

vad är skillnaden på Aktiv 3D och Passiv 3D?
betyder det att aktiv 3D apparater inte går att stänga av 3Dn på utan att man MÅSTE se på 3D på dem? eller går det stänga av 3Dn på precis alla tv-apparater och så presterar dem ändå lika bra bild mässigt som om 3dn är på?

tack på förhand

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Undvik samsung då deras kondingar ger sig ganska snabbt sen om det är bättre sämre i olika modeller vet inte jag men sett många som fått byta dem.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpus:

Om man köper två exakt likadana tv apparater fast ena tvn har 3D och inte den andre, så stänger man av 3Dn på 3d-tvn, presterar båda tv apparater lika bra bild mässigt då?

vad är skillnaden på Aktiv 3D och Passiv 3D?
betyder det att aktiv 3D apparater inte går att stänga av 3Dn på utan att man MÅSTE se på 3D på dem? eller går det stänga av 3Dn på precis alla tv-apparater och så presterar dem ändå lika bra bild mässigt som om 3dn är på?

tack på förhand

3D är en funktion, precis som stereon i din bil.. Du kan köra din bil utan att ha stereon på.

Aktiv/passiv är 3D-tekniken. Passiv betyder att du har ett par helt "oelektriska" glasögon medan aktiv har active shutters och kräver kommunikation med tvn. Testa googla lite så hittar du mer om detta.

Permalänk
Medlem

Men vart är kvalitén på detta forum påväg?

En tycker att man ska jämföra tv-apparaterna bredvid varandra, och hur ska det gå till? Ja, möjligen om du får ett biorum i en butik till ditt förfogande samt får kalibrera tv-apparaterna, annars är jämförelsen tämligen värdelös.

En annan tycker att man ska läsa amatörrecensioner.

Vill man ha bra åsikter kring tv-apparater vänder man sig antingen till minhembio eller läser proffsrecensioner, amatörrecensioner och att jämföra apparater i butik är ju tyvärr något intetsägande om hur bra bild respektive tv-apparat kan ge.

Permalänk
Medlem

Jag står nu inför ett val om jag ska åka till mediamarkt imorgon och inhandla mig denna tv, http://produkter.mediamarkt.se/store.../ps51d535.html för 7000 kr

eller om jag ska beställa denna tv http://www.dustinhome.se/samsung-ps-...uct/5010621472 för 6000 kr.

Vilken tv skulle DU välja ? Vilken levererar bäst bild?

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Men vart är kvalitén på detta forum påväg?

En tycker att man ska jämföra tv-apparaterna bredvid varandra, och hur ska det gå till? Ja, möjligen om du får ett biorum i en butik till ditt förfogande samt får kalibrera tv-apparaterna, annars är jämförelsen tämligen värdelös.

En annan tycker att man ska läsa amatörrecensioner.

Vill man ha bra åsikter kring tv-apparater vänder man sig antingen till minhembio eller läser proffsrecensioner, amatörrecensioner och att jämföra apparater i butik är ju tyvärr något intetsägande om hur bra bild respektive tv-apparat kan ge.

"Hej jag är amatör och ska köpa ny TV" Att läsa andra amatörers erfarenhet av dem verkar tämligen rimligt i mina öron.

Att jämföra i butik kan säga en hel del. TV apparaterna kan vara om natt och dag, dessutom kan du själv testa funktionerna och se hur de ser ut "IRL".

Dock så kan jag hålla med om att läsa proffs recensioner helt klart är en fördel.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 PSU: Fractal Design Tesla 650 80+ Moderkort: Asus P9X79
CPU: Intel Core i7 3820 4.2 GHz CPU Kylning: Corsair H60 RAM: Corsair vengeance 16GB
Grafikkort: MSI GeForce GTX 680 2048MB SSD: OCZ SSD Agility 3 120GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Systix:

"Hej jag är amatör och ska köpa ny TV" Att läsa andra amatörers erfarenhet av dem verkar tämligen rimligt i mina öron.

Att jämföra i butik kan säga en hel del. TV apparaterna kan vara om natt och dag, dessutom kan du själv testa funktionerna och se hur de ser ut "IRL".

Dock så kan jag hålla med om att läsa proffs recensioner helt klart är en fördel.

Så som amatör är det okej att köpa annat än det bästa till en själv?

Ja, vi är väl alla olika på den punkten så svara du ja så får jag acceptera det.

Jaså, en hel del? Du kan inte kalibrera färgerna, du har inte en hemmamiljö så du vet inte alls hur tv-apparaten upplevs på plats. Ljuskällor och storlek på rummet mm spelar roll. Sen, natt och dag, vi drar oss till överdrivna färger per automatik, det gör inte dessa färger bättre. I en butik sticker den tv-apparat ut mest som också har mest överdrivna färger.

Vilka funktioner kan man testa? Alla "bildförbättringsfunktioner" på en tv-apparat ska vara av för bäst upplevelse. Efter att man slagit av allt kalibrerar man tv-apapraten och så var det klart. Lägsta möjliga input lag och färger som ska vara närmast verkligheten.

Du kan inte se hur det ser ut IRL i en butik, såvida du inte är i ett hembiorum, förslagsvis likt ditt eget.

Permalänk
Medlem

försök å få tag i en Pioneer plasma från KURO serien, där har du en tv som sopar mattan med allt vad tv innebär!!

Visa signatur

* Fractal Meshify 2/TG Light Tint * MSI Z490I Unify * Intel i5 10600KF+Alphacool Eisbaer Aurora 360 Digital RGB * Corsair Vengance 16GB * MSI 2080 Ventus V2+Bykski Full Coverage GPU Water Block * Samsung 840 250gb SSD * Corsair GT 120GB SSD * Corsair RM750X 80+ gold * Benq XL2420T * Benq G2420HD * Roccat Kone XTD * QPAD MK-85 Pro * Steelseries 840 *