Koppla dator till tv, vill ha bild på bägge bildskärmarna

Permalänk

Koppla dator till tv, vill ha bild på bägge bildskärmarna

Hej.

Jag har en "vanlig" bildskärm kopplad till datorn via en VGA kabel.
Jag kopplar in TV:n via HDMI kabel.
Problemet är att när jag kopplar in TV:n (sätter i HDMI-kabeln i datorn) så blir "vanliga" bildskärmen svart.
Jag får bild och ljud på TV:n om jag startar om datorn med TV:n inkopplad.
Jag vill att båda skärmarna ska fungera samtidigt, samma bild på bägge skärmarna. Men jag får det inte att fungera.

Någon som kan ge ett bra tips?

Jag har följande mög i datorn:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1657323/2012-04-03
MK Gigabyte GA-A75M-UD2H mATX, socket FM1
AMD A6 X4 3670K 2,7Ghz 4MB, 100W, FM1, APU
Corsair 8GB [KIT] DDR3 1333Mhz unbuffered
Windows®7 Home Swe 64-bit Single OEI, SP1
HD2TB Seagate SATA 6Gb/s 64MB ST2000DM001

Tack för svar.

Permalänk
Medlem

Tryck win+p välj spegla eller utöka tillexempel

Visa signatur

| CPU : TR1950X | GPU :Powercolor RX6800 | PSU : EVGA Supernova G3 750W | MOBO : MSI X399 GAMING PRO CARBON AC | RAM : 32GB 3200mhz GSkill | Asus MG279Q |

Permalänk
Skrivet av ANDI:

Tryck win+p välj spegla eller utöka tillexempel

Funkar tyvärr ej.

Om jag startar datorn med både TV och bildskärm inkopplade fungerar bara TVn. Om jag kör win+p så händer inget. Bara TVn funkar.

Om jag startar datorn utan TVn inkopplad måste jag starta om datorn när jag sättet i HDMI kabeln, för att få TVn att fungera.

Jag vill ju ha bägge inkopplade hela tiden. När jag sitter med datorn vill jag använda bildskärmen, sambon ska då kunna titta på TV. När vi sen vill kolla en film så växlar jag läge på TVn och får då upp filmen på TVn. Så vill jag ha det Jag vill ju inte behöva stoppa i och ur sladdar och starta om datorn och ha mig så fort jag vill kolla på film.

Något annat bra tips?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Känns som du kopplat fel. Läs manualen till grafikkortet. Vissa portar brukar vara delade så man kan inte skicka ut genom bägge samtidigt.

Permalänk
Skrivet av ozo64:

Känns som du kopplat fel. Läs manualen till grafikkortet. Vissa portar brukar vara delade så man kan inte skicka ut genom bägge samtidigt.

Ja, möjligen är det så. Men jag kan inte se hur jag kan ha kopplat fel. Datorn har bara en VGA anslutning och en HDMI anslutning. TVn har 3 olika HDMI anslutningar (samma resultat i alla) och en VGA anslutning.

Ett alternativ är väl att köra TVn via VGA anslutningen. Det har jag alltid gjort till min laptop och det har funkat perfekt. Men kvalitetsmässigt är väl HDMIn att föredra...

Men som du säger, jag får läsa in mig på manualen igen. Kanske har jag missat något uppenbart.

Någon som har något annat tips medans jag sitter och läser manual?

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan vara så enkelt som att hdcp stänger av vgautgången när du använder hdmi, och varför ska du spegla skärmarna, utöka verkar bättre för det du ska göra, ska du spegla så ska skärmarna ha samma upplösning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Klarar ditt grafikkort driva två skärmar samtidigt? (dom flesta grafikkort klarar det, men bäst fråga ändå)

Jag kör precis som du vill göra. I windows kör jag "extended desktop" till min TV (HDMI). Skärmen är "primary" och TVn är "secondary". På TV'n så får jag växla till HDMI 2 eftersom HDMI 1 är till digital boxen. Funkar jättebra, kan starta VLC och dra över föntret till TV desktop och maximera där för fullskärm. Ljudet går i samma HDMI kabel till TVn, så det är jättesmidigt om man har AMD grafikkort som stödjer audio i HDMI (mini-DP>HDMI adapter).

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det kan vara så enkelt som att hdcp stänger av vgautgången när du använder hdmi, och varför ska du spegla skärmarna, utöka verkar bättre för det du ska göra, ska du spegla så ska skärmarna ha samma upplösning.

Blottar min okunskap... vad betyder egentligen "utöka" i detta sammanhang? Jag trodde att "spegla" betydde att det visas samma sak på båda skärmarna?

Det jag vill är att jag på datorskärmen ska kunna se samma sak som på TVn. Anledningen till det är ju att jag har tangentbord och mus vi datorn så det är ju därifrån jag manövrerar eländet. Om datorskärmen blir svart så blir det ju lite svårt att tex byta film eller pausa eller vad jag nu får för mig att hitta på.

Permalänk
Skrivet av lacrits:

Klarar ditt grafikkort driva två skärmar samtidigt? (dom flesta grafikkort klarar det, men bäst fråga ändå)

Jag kör precis som du vill göra. I windows kör jag "extended desktop" till min TV (HDMI). Skärmen är "primary" och TVn är "secondary". På TV'n så får jag växla till HDMI 2 eftersom HDMI 1 är till digital boxen. Funkar jättebra, kan starta VLC och dra över föntret till TV desktop och maximera där för fullskärm. Ljudet går i samma HDMI kabel till TVn, så det är jättesmidigt om man har AMD grafikkort som stödjer audio i HDMI (mini-DP>HDMI adapter).

Du är ju spot on! Kan jag komma och hämta dina grejer

Har hittat manualen nu, grafikkortet klarar flera skärmar, men det verkar som att den inte kan köra HDMI och D-sub samtidigt. (googlar jag D-sub så ser den ju ut som VGA). Så jag antar att det är där skon klämmer. Ska läsa på lite till.

Permalänk

DVI-D + HDMI = Sant?

Nu har jag varit och köpt en DVI-D kabel som jag ska använda till bildskärmen. Hoppas att det funkar... Återkommer med rapport...

Fick förklarat för mig att man aldrig kan köra VGA ich HDMI samtidigt pga att den ena är analog och den andra digital. Om det nu stämmer... Man ska ju aldrig säga aldrig...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Blowisking:

Blottar min okunskap... vad betyder egentligen "utöka" i detta sammanhang? Jag trodde att "spegla" betydde att det visas samma sak på båda skärmarna?

Det jag vill är att jag på datorskärmen ska kunna se samma sak som på TVn. Anledningen till det är ju att jag har tangentbord och mus vi datorn så det är ju därifrån jag manövrerar eländet. Om datorskärmen blir svart så blir det ju lite svårt att tex byta film eller pausa eller vad jag nu får för mig att hitta på.

Spegla är att båda visar samma bild, men vga stödjer inte hdcp, så om det är en fullhd signal på hdmi kontakten så stängs vga av, ska du spegla måste det vara på 2 dhcp kapabla enheter om det ska fungera, eller så går det bara i låg upplösning, jag tror det är det som är ditt grundproblem

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Nu funkar det.... ok i alla fall...

Tack alla ni som svarat.

Jag har fått igång det nu. Skapligt bra i alla fall, kommer väl få finjustera lite vad det lider.
Jag köpte en DVI-D kabel till datorskärmen och jag kör en HDMI kabel till TVn. Det verkade dock inte fungera i alla fall. Men jag försökte på en mängd sätt. Bla försökte jag komma in i BIOS för att stänga av Dual Link DVI mode (stod i manualen att det kunde vara ett problem). Men jag kom inte in i BIOS hur jag än försökte.

Till slut startade jag datorn med enbart TVn inkopplad. Sen kopplade jag in datorskärmen. Sen valde jag att spegla dessa. De andra alternativen blev inget bra. Spegeln blev inte heller klockrent på TVn. Men det funkar att bra att köra film med VLC och det är ju det jag främst ska ha TVn till.

Så nu är jag skapligt på banan i alla fall. Ska pilla lite med upplösning och bildformat och sånt...

Återigen, tack ni som svarat.