Foxconn anställer 18 000 arbetare för Iphone 5

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av simon253:

jag vet det men jag hatar apple men inte dom andra så därför tänker jag inte köpa av dom.
jag vill inte ha ngt som apple någonsin kommer produsera

Hatar känns ju lite väl.

Jag tycker iallafall det ska bli intressant och se hur den blir, då jag gillar enkelheten och utseendet i iOS, så iPhone passar bra för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Billig arbetskraft = Bättre pris till slutkund

Det är en balansgång, man kan ju klaga att det är en låg lön (håller med) men sen vill folk inte betala 20/30.000;- för en iPhone heller om lönerna höjs

Världen vi lever i

Apple skulle kunna sälja sina produkter till halva priset och fortfarande göra extremt stora vinster. Jag betalade 3000kr för min lg optimus 2x och vad jag vet så går inte lg back ändå. Apple har inte samlat på sig sitt berg av pengar genom varken att ge ambetarna humana löner eller genom att pressa priser för att det ska bli billigare för kunden. Apple skulle både kunna höja lönerna rejält och sänka priset på sina produkter om de bara bestämde sig för att vara ett vanligt företag som inte värderas högre än hela land. En tråd om apple är inte rätt ställe att diskutera pris till slutkunden

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

Jo visst det har blivit bättre nu men det som fortfarande gör mig undrandes är hurvidare vi kan dömma ett företag för "slavlöner" utan att se hur landets ekonomi är och vad levnadskostnaden där igentligen är.

Att de har "suicide fences" under fönsterna tycker jag tyder på slavlöner

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Apple skulle kunna sälja sina produkter till halva priset och fortfarande göra extremt stora vinster. Jag betalade 3000kr för min lg optimus 2x och vad jag vet så går inte lg back ändå. Apple har inte samlat på sig sitt berg av pengar genom varken att ge ambetarna humana löner eller genom att pressa priser för att det ska bli billigare för kunden. Apple skulle både kunna höja lönerna rejält och sänka priset på sina produkter om de bara bestämde sig för att vara ett vanligt företag som inte värderas högre än hela land. En tråd om apple är inte rätt ställe att diskutera pris till slutkunden

Skickades från m.sweclockers.com

När ska folk lära sig att slutpris inte har ett skit med vad det kostar att göra en produkt. Slutpris har med vad folk är villiga att betala.
Vill massor av folk köpa en iPhone 5 för 6000 kr, varför ska dom då sänka till 5000 kr för att vara snälla mot kunderna?
Det har ju konstaterats för länge sen att vinstmarginalerna för apple är helt absurda. Men jag tror faktiskt dom skulle kunna dubbla lönerna på dom stackars fabriksanställda utan att göra någon större prishöjning för slutkund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sound Shower:

mm, för VD'n i ett företag brukar ju ha väldigt mycket att göra med produktutformning, inte alls ingenjörer och designers som gör sånt, nix, superman Jobs fixar allt!

Oftast är det så, inte i Steves fall, han är sjukligt besatt över hur saker och ting designas och vad som ska göras osv. Han brukar bestämma varenda liten detalj på utformning av hårdvara och mjukvara.

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av StabTheDrama:

Ojojoj då. Det verkar mest som att du inte kan tänka out of the box med ditt "Jag hatar apple"-snack.

3GS
Nytt glas: 189kr (vitt glas, 299kr).
Byte: 10-20 minuter.

Problem? Jag är på mitt femte. Använder inte ens skyddsskal för det är fult.

iOS och Android har sina fördelar och nackdelar. Däremot har jag väldigt svårt att förstå hur du kan tycka det är acceptabelt (vilket är så jag tolkar det du skriver) att Glaset är så pass skört att det knappt tål att tappas en enda gång. När andra telefoner i samma prisklass från tillverkare som HTC, Samsung och SE klarar att total misshandlas utan att glaset spricker. Flera av dem använder Gorilla Glass, vilket gör en hel del. Jag hoppas för Apples skull att de använder ett bättre glas på deras nästa iPhone

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

om man slipper mecka med itunes för att lägga till film/muzak på telefonen så kan jag tänka mig ett köp... eller, det kanske går redan? vad vet jag. sitter på en se arc just nu med utgående abb till sommaren...

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av this:

iOS och Android har sina fördelar och nackdelar. Däremot har jag väldigt svårt att förstå hur du kan tycka det är acceptabelt (vilket är så jag tolkar det du skriver) att Glaset är så pass skört att det knappt tål att tappas en enda gång. När andra telefoner i samma prisklass från tillverkare som HTC, Samsung och SE klarar att total misshandlas utan att glaset spricker. Flera av dem använder Gorilla Glass, vilket gör en hel del. Jag hoppas för Apples skull att de använder ett bättre glas på deras nästa iPhone

Jag har tappat min iPhone 4 kanske 30ggr i asfalt, grus, betong och allt möjligt och har inte pajat min iPhone än, sen så använder även iPhone gorilla glas bara det att glaset har ingen ram runt sig och när man tappar telefonen så den landar på kanten så klarar inte glaset av att absorbera fallet.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

Fattar inte hur folk återigen kan bli förvånade över förhållandena på foxconn. Helt otroligt. Nästan alla era gadgets, kläder och leksaker tillverkas under liknande eller mycket troligt värre förhållanden.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Jag har tappat min iPhone 4 kanske 30ggr i asfalt, grus, betong och allt möjligt och har inte pajat min iPhone än, sen så använder även iPhone gorilla glas bara det att glaset har ingen ram runt sig och när man tappar telefonen så den landar på kanten så klarar inte glaset av att absorbera fallet.

Källa på det?

http://www.corninggorillaglass.com/products-with-gorilla/full... där nämns ingen iphone och tror det blivit vedertaget att konstatera att iphone inte har (just) gorilla glass.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Teddis:

Källa på det?

http://www.corninggorillaglass.com/products-with-gorilla/full... där nämns ingen iphone och tror det blivit vedertaget att konstatera att iphone inte har (just) gorilla glass.

Hehe, faktum är att det var Apple som började med Corning Gorilla Glass och fick igång hela den cirkusen från första början. Det var en nedlagd produkt innan Iphone vill jag minnas.

Edit:

Jobs ended up contacting the CEO of Corning, Wendell Weeks and told him that Apple needed a light yet strong enough glass screen for use in their consumer devices. Weeks told him of the "gorilla glass" that the company had developed in the 1960s but had since been mothballed. Jobs convinced Weeks to immediately put the glass into production for use in the upcoming iPhone. Despite initial skepticism on Weeks' part that Corning could do so and also be able to manufacture enough screens in time for the iPhone's pending release, they did in fact achieve these aims within six months. Corning's Harrodsburg, Kentucky factory was able to supply enough "gorilla glass" screens for Apple's iPhone release in June 2007

http://en.wikipedia.org/wiki/Gorilla_glass

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Att de har "suicide fences" under fönsterna tycker jag tyder på slavlöner

Skickades från m.sweclockers.com

Uhhh va? Nej det gör det inte, snacka om att ha förutfattade tankar....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Varför? Det är väl bara att köpa en, förstår inte problemet.

Jag tänkte på dem som löst 24 månaders abonnemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Jag tycker synd om arbetarna Kommer aldrig köpa Iphone för jag hatar både foxconn och apple. seriöst hur kan folk tillåta detta?
-.-

Då kan du inte heller köpa en ny TV, dvd/blu-ray eller stereo då merparten utav dessa tillverkas i Kina.

Skrivet av StabTheDrama:

...

3GS
Nytt glas: 189kr (vitt glas, 299kr).
Byte: 10-20 minuter.

Problem? Jag är på mitt femte. Använder inte ens skyddsskal för det är fult.

Ni får väl be att de ska använda plast som merparten av alla mobiler har för att skydda skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Billig arbetskraft = Bättre pris till slutkund

Det är en balansgång, man kan ju klaga att det är en låg lön (håller med) men sen vill folk inte betala 20/30.000;- för en iPhone heller om lönerna höjs

Världen vi lever i

Haha, nej, du vet inte vad du pratar om. Världen vi lever i är att företagen vill ha så mycket stålar som möjligt och är giriga. Arbetarna skulle kunna få en vettig lön plus sänka priset på iPhone utan problem!

Redig:
Såg nu att någon annan redan påpekat det. Hoppas du hajar nu

Jag vill tillägga att någon redan påpekat samma sak som jag tidigare.
Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Jag har tappat min iPhone 4 kanske 30ggr i asfalt, grus, betong och allt möjligt och har inte pajat min iPhone än, sen så använder även iPhone gorilla glas bara det att glaset har ingen ram runt sig och när man tappar telefonen så den landar på kanten så klarar inte glaset av att absorbera fallet.

Då har du bara haft tur. Jag har sett nu allt för många trasiga iPhones, inklusive min som pajade på baksidan. Ramlade ur fickan och landade helt platt på asfalt. Glaset sprack från ena kanten högst upp och hela vägen ner, förmodligen kom ett litet gruskorn i kläm eftersom det syns tydligt att sprickan sprider sig från en och samma punkt.
iPhonen är mycket fin, stilren och elegant, men tyvärr så suger verkligen den nuvarande designen just pga. glaset.

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Medlem

Herregud! Har ni inte råd att köpa Apples produkter så välj nått billigare alternativ. Men sluta lipa att produkterna tillverkas av arbetare med små löner, så är de med alla prylar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Jag tänkte på dem som löst 24 månaders abonnemang.

Sen kan alla inte lägga 6k på en ny mobil 2ggr om året heller

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

Har verkligen svårt och tro att Apple släpper en iPhone 5, 4s duger gott och väl i ett halvår till, så varför skulle Apple behöva pressa ut en ny modell?

http://buyersguide.macrumors.com/#iPhone

4s har väl redan stöd för HSPA+?

och NFC har ju bara brister i princip? (om dom inte lösts än såklart)
http://en.wikipedia.org/wiki/Near_field_communication#Securit...

Snabbare processor kräver större batteri, vilket kräver större mobil, så större skärm kanske är troligt?

Jag är ingen expert, men jag hoppas vi får vänta ett tag..

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Har verkligen svårt och tro att Apple släpper en iPhone 5, 4s duger gott och väl i ett halvår till, så varför skulle Apple behöva pressa ut en ny modell?

http://buyersguide.macrumors.com/#iPhone

4s har väl redan stöd för HSPA+?

och NFC har ju bara brister i princip? (om dom inte lösts än såklart)
http://en.wikipedia.org/wiki/Near_field_communication#Securit...

Snabbare processor kräver större batteri, vilket kräver större mobil, så större skärm kanske är troligt?

Jag är ingen expert, men jag hoppas vi får vänta ett tag..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Snabbare processor kräver större batteri, vilket kräver större mobil, så större skärm kanske är troligt?

Jag är ingen expert, men jag hoppas vi får vänta ett tag..

Större skärm drar också bra mycket mer batteri

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Större skärm drar också bra mycket mer batteri

Aah

Apple måste dessutom komma ut med ny upplösning på den nya skärmen? eller ska dom köra samma upplösning på större skärm? då lär den inte bli "retina"?

Edit: Hur många appar använder 4s fulla styrka? bättre processor är onödigt..

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Skrivet av Rawet:

Har verkligen svårt och tro att Apple släpper en iPhone 5, 4s duger gott och väl i ett halvår till, så varför skulle Apple behöva pressa ut en ny modell?

http://buyersguide.macrumors.com/#iPhone

4s har väl redan stöd för HSPA+?

och NFC har ju bara brister i princip? (om dom inte lösts än såklart)
http://en.wikipedia.org/wiki/Near_field_communication#Securit...

Snabbare processor kräver större batteri, vilket kräver större mobil, så större skärm kanske är troligt?

Jag är ingen expert, men jag hoppas vi får vänta ett tag..

NEJ! vi ska inte vänta ett tag,(bara 2-3 mån) hoppas jag. Att det inte kom en 5:a var på grund av vissa hårdvaruproblem mm. 4s är ju bara en upphottad 4:a. Ska bli najs med en 5:a snart

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sound Shower:

mm, för VD'n i ett företag brukar ju ha väldigt mycket att göra med produktutformning, inte alls ingenjörer och designers som gör sånt, nix, superman Jobs fixar allt!

Efter vad jag har förstått så var han perfektionist och visionär, och högst involverad i utvecklingen och designen av iPod, iPhone och iPad, men de som skrivit biografier om honom kan ju ha fel.

http://www.appleinsider.com/articles/11/10/17/apples_2012_iph...

Vilken attityd du har. Noterbart är att jag äger inte en enda appleprodukt, för att jag hatar samtliga, men hur kan du bara avvisa att Steve Jobs skulle ha något att göra med utvecklandet av iPhone? Det är lite som att säga att Bill Gates inte hade något att göra med Windows. Jag tycker du har gjort bort dig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av anon4992:

eller

Billig arbetskraft = i dont give a shit about the workforce = profit

Med de vinster som Foxconn och Apple gör har dom lätt råd med att öka lönerna utan att behöva öka priset.

Precis varenda tillverkande verksamhet på jorden finns för att målet är att göra den lönsam. Även de vars mål är att ge överkskottet till bättre behövande. En del verksamhet är mer lönsam än andra antingen för att man har ett defacto monopol eller för att man tillverkar produkter som är eftertraktade. Microsoft har bruttomarginaler på de flesta av sina viktiga produkter på över 60% och har så haft sedan slutet av 80-talet. En del oljebolag har en kostnad på att ta upp ett fat olja som understiger $10 men kan just nu sälja den för $125. Ändå ser jag inga som står på barrikaderna för att kräva att dessa bolag skänker bort sitt överkott? Det gäller tydligen bara Apple.

Ironin i allt detta är att om Apple hypotetiskt skulle avsätta en del av det de betalar till Foxconn i en lönepott specifikt för att höja lönerna till de som monterar Apple-produkter så skulle det sätta enorm press på de övriga Foxconn-kunderna. De har i många fall små eller inga marginaler alls på sina produkter. En eventuell höjd kostnad för dem kan ha katastrofala följder för lönsamheten. Resultatet kan alltså bli att höjda kostnader för Apple sänker deras bruttomarginal med någon enstaka procent medans halva (eller hela) vinsten försvinner för en del andra.

Dvs, bara ytterligare ett sätt som Apple pressar sina konkurrenter. Det är egentligen genialt.

Om ni tror att Apples konkurrenter kommer att fortsätta tillverka produkter som inte är lönsamma i all oändlighet så bedrar ni er storligen. Speciellt eftersom de flesta inte har något ekosystem som de också tjänar pengar på.

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Medlem

Ni som pratar om Apples vinster, utöver tillverkning så finns R&D, reklam, logistik etc etc.
Tillverkningskostnaden är bara en bråkdel.
Apple tar visserligen bra betalt, men anledningen till deras stora vinster är till stor del att de sköter de andra områdena betydligt effektivare än sina konkurrenter.
Och gissningsvis har de som är anställda av Apple och inte någon underleverantör inga slavlöner.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Hehe, faktum är att det var Apple som började med Corning Gorilla Glass och fick igång hela den cirkusen från första början. Det var en nedlagd produkt innan Iphone vill jag minnas.

Edit:

Jobs ended up contacting the CEO of Corning, Wendell Weeks and told him that Apple needed a light yet strong enough glass screen for use in their consumer devices. Weeks told him of the "gorilla glass" that the company had developed in the 1960s but had since been mothballed. Jobs convinced Weeks to immediately put the glass into production for use in the upcoming iPhone. Despite initial skepticism on Weeks' part that Corning could do so and also be able to manufacture enough screens in time for the iPhone's pending release, they did in fact achieve these aims within six months. Corning's Harrodsburg, Kentucky factory was able to supply enough "gorilla glass" screens for Apple's iPhone release in June 2007

http://en.wikipedia.org/wiki/Gorilla_glass

Höll väl på att formulera om mitt inlägg vid nåt tillfälle och råkade få bort att jag menade Iphone 4/4S. Det där gäller den allra första generationen.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenny88g:

Herregud! Har ni inte råd att köpa Apples produkter så välj nått billigare alternativ. Men sluta lipa att produkterna tillverkas av arbetare med små löner, så är de med alla prylar.

Bara för att det är så, betyder inte att det behöver eller borde vara så.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 @4,2GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, GTX 1080 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Borde väl bli Iphone 6 om man går efter tidigare namngivningsschema, alternativt Iphone 4g eller the new Iphone.

1. Iphone
2. Iphone 3g
3. Iphone 3gs
4. Iphone 4
5. Iphone 4s
6. Iphone 5/6/4g/The new Iphone ???

tror det blir

1. Iphone
2. Iphone 3g
3. Iphone 3gs
4. Iphone 4
5. Iphone 4s
6. new Iphone
7. newest iPhone
8. newer than the newest iPhone
9. slightly newer than the one thats newer than the one thats newer than the new iPhone

Visa signatur

| Intel 8400 wolfdale @ 4 Ghz | Asus Maximus Formula X38 | Crucial Ballistix 8500 2 Gb | 550W Corsair | Gainward 8800GTS 512mb@ 750 / 2000 | Lian-Li PC-101b |

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Ni som pratar om Apples vinster, utöver tillverkning så finns R&D, reklam, logistik etc etc.
Tillverkningskostnaden är bara en bråkdel.
Apple tar visserligen bra betalt, men anledningen till deras stora vinster är till stor del att de sköter de andra områdena betydligt effektivare än sina konkurrenter.
Och gissningsvis har de som är anställda av Apple och inte någon underleverantör inga slavlöner.

Jag skulle gissa att hälften av bruttomarginalen kommer från högre priser. Eller rätta sagt priser som inte sjunker kontinuerligt. Dom stannar ju på samma nivå under i alla fall ett år. En valfri Androidmobil börjar ju reas ut redan efter ett par månader = sjunkande marginaler under livstiden på produkten.

Den andra hälften beror dels på att Apple är världsbäst på "supply-chain management". Man är den *enda* tillverkaren som investerar miljardbelopp i dollar hos sina leverantörer för att de skall kunna leverera till den kvalitet och mängd som Apple kräver. Man skriver sedan exklusiva kontrakt under lång tid där Apple initialt får bra priser på nya komponenter och sedan när leverantören får sälja till andra kunder, fantastiska priser på samma komponent. Samsung kommer inte att släppa någon produkt som har Apples iPad-display inom det närmaste två åren. Om nånsin, även om de faktiskt tillverkar den.

Ytterligare en del är sedan volymerna. Apple beställer exakt samma komponenter i sådana mängder att priserna per komponent kommer ner dramatiskt. Ingen annan är i närheten. Samsung skryter om man man sålt fem miljoner Galaxy Note under ett antal månader. Det är närmast en droppe i havet jämfört med 4S som sålde 4 miljoner under första helgen. Sånt har väldigt stor betydelse.

Apple kommer förmodligen att sälja närmare 200 miljoner iOS-devices detta året, vilket egenligen är helt galet med tanke på att man sålde noll innan 2007. Och då har man bara 9% av den globala mobilmarkanden än.

Det är svindlande.

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||