Permalänk
Medlem

CPU överhettas växelvis vid uppstart.

Halloj.

Min CPU har på senare tid börjat överhettas till avstängning vid varje ny uppstart efter att ha stått avstängd ett tag. Efter att den stängt av sig själv då den blivit överhettad och startar upp sig igen fungerar den klockrent.

Jag laddade ner speedfan för att kolla ifall alla fläktar fungerade som de ska och upptäckte då att "Sys Fan" var på 0 rpm och höjde den då, vilket gjorde att cpu-temperaturerna sjönk snabbt ner till normala 52 grader. Det verkar alltså som att vid ny uppstart efter längre avstängning så går "Sys Fan" inte igång av någon anledning och efter jag stängde ner speedfan överhettades CPU:n snabbt igen och nu fungerar den normalt efter överhettningen.

Jag bytte CPU-kylare någon gång i januari men problemet har inte uppstått förrän i början av mars så jag tror inte att problemet sitter i fläkten i sig. Enligt speedfan så ligger "CPU0-Fan" på stadiga 860 rpm konstant.

Permalänk
Rekordmedlem

Det enklaste är nog att titta efter om fläktarna roterar när du startar datorn eller inte, det kan vara nån som inte orkar start om tex ett lager är dåligt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det borde inte vara problemet eftersom de startar normalt vid andra uppstarten samt att jag kan starta dem manuellt i speedfan.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är onaturligt att du ska behöva starta dem manuellt i en normal dator, har du en kylare som ska orka med passiv kylning ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nej det har jag inte, det är liksom där problemet ligger, den startar sig inte, men jag kan starta den manuellt, vid den andra uppstarten så går den igång själv, men inte vid första.

Permalänk
Medlem

Avinstallera speedfan, det ser ut till att det tar över kontrollen av fläkten och det fungerar tydligen sådär.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Franok: Problemet fanns innan jag installerade speedfan, jag installerade speedfan idag enbart för att kolla ifall fläktarna gick som de skulle.

Permalänk
Skrivet av Xeonic:

Halloj.

Min CPU har på senare tid börjat överhettas till avstängning vid varje ny uppstart efter att ha stått avstängd ett tag. Efter att den stängt av sig själv då den blivit överhettad och startar upp sig igen fungerar den klockrent.

Jag laddade ner speedfan för att kolla ifall alla fläktar fungerade som de ska och upptäckte då att "Sys Fan" var på 0 rpm och höjde den då, vilket gjorde att cpu-temperaturerna sjönk snabbt ner till normala 52 grader. Det verkar alltså som att vid ny uppstart efter längre avstängning så går "Sys Fan" inte igång av någon anledning och efter jag stängde ner speedfan överhettades CPU:n snabbt igen och nu fungerar den normalt efter överhettningen.

Jag bytte CPU-kylare någon gång i januari men problemet har inte uppstått förrän i början av mars så jag tror inte att problemet sitter i fläkten i sig. Enligt speedfan så ligger "CPU0-Fan" på stadiga 860 rpm konstant.

Säker på att du inte snackar om "Cold Boot"?

Så som jag uppfattar det hela så "startar datorn sig" men sedan lägger den av för att starta sigt själv igen efter några sekunder?

Cold Boot kan uppstå om du har ett kalt rum (dvs, under 20 grader) vilket jag själv har haft "problem med" (då jag gillar att ha 17 grader där datorn är)
För mig så hade jag en switch på mitt moderkort som förhindra "Cold Boot" att uppstå, tror switchen hätte LN2-Mode eller något som ska vara på "ON" (Tror den är menat för OC med flytande kväve egentligen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tedwallpro:

Säker på att du inte snackar om "Cold Boot"?

Så som jag uppfattar det hela så "startar datorn sig" men sedan lägger den av för att starta sigt själv igen efter några sekunder?

Cold Boot kan uppstå om du har ett kalt rum (dvs, under 20 grader) vilket jag själv har haft "problem med" (då jag gillar att ha 17 grader där datorn är)
För mig så hade jag en switch på mitt moderkort som förhindra "Cold Boot" att uppstå, tror switchen hätte LN2-Mode eller något som ska vara på "ON" (Tror den är menat för OC med flytande kväve egentligen)

Nej den bootar windows och jag kan sitta i windows med speedfan och se temperaturen gå upp. Den överhettas inte förrän efter ~5 min idle.

Jag får ett meddelande efter boot efter den stängt ner om "CPU Overheat Error".

Permalänk
Skrivet av Xeonic:

Franok: Problemet fanns innan jag installerade speedfan, jag installerade speedfan idag enbart för att kolla ifall fläktarna gick som de skulle.

Speedfan är inte att lita på.Testa HWMonitor är mycket bättre.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonic:

Franok: Problemet fanns innan jag installerade speedfan, jag installerade speedfan idag enbart för att kolla ifall fläktarna gick som de skulle.

uppdatera BIOS....