Minne 8GB 1600MHz DDR3 - varför finns det så många olika?

Permalänk
Medlem

Minne 8GB 1600MHz DDR3 - varför finns det så många olika?

Jag ska skaffa nytt minne.

... till min PC

Jag har idag PC3-12800 DDR3 SDRAM UDIMM vilket säger mig i princip ingenting.

Jag kollade på dustin.se och hittade 15 olika bara av märket Corsair!

http://www.dustinhome.se/dimm-ddr-iii/xgroup/18267?sortby=Ran... desc&CurrentPage=1

Vad är det för skillnad på dem (förutom priset)?

Snälla hjälp en som behöver det...

Visa signatur

Fractal Design R3 Black Pearl|FD Edison M 750W|ASRock P67 Pro3|Intel Core i7 2600K|Corsair Vengeance 32GB|MSI GeForce GTX 760 2GB|ASUS Xonar DG|2 x Intel 530 240GB SSD RAID 0|HGST 1TB HDD|Samsung BD|EIZO FlexScan 27"|Logitech Combo mx800|ASUS RT-N66U|ASUS PCE-AC68|Compal CBN CH 7486E|2 x WD MyBook Studio II 2TB RAID 1|WD My Passport 1TB|WD My Passport Ultra 2TB|WD Red 1TB i alu-ask|Det finns inget "för mycket back-up"|Win10Pro|

Permalänk
Medlem

olika latency, olika storlek på modulerna 1-8gb. olika hastighet(mhz) mm mm

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

Tack för svaret Solding, men det hjälpte inte mig särskilt mycket.

Olika hastighet, har inte alla de jag länkar till 1600MHz?

...det andra begrep jag mig inte alls på

Har du eller någon annan en rekommendation?

Visa signatur

Fractal Design R3 Black Pearl|FD Edison M 750W|ASRock P67 Pro3|Intel Core i7 2600K|Corsair Vengeance 32GB|MSI GeForce GTX 760 2GB|ASUS Xonar DG|2 x Intel 530 240GB SSD RAID 0|HGST 1TB HDD|Samsung BD|EIZO FlexScan 27"|Logitech Combo mx800|ASUS RT-N66U|ASUS PCE-AC68|Compal CBN CH 7486E|2 x WD MyBook Studio II 2TB RAID 1|WD My Passport 1TB|WD My Passport Ultra 2TB|WD Red 1TB i alu-ask|Det finns inget "för mycket back-up"|Win10Pro|

Permalänk
Skrivet av FEA:

Jag ska skaffa nytt minne.

... till min PC

Jag har idag PC3-12800 DDR3 SDRAM UDIMM vilket säger mig i princip ingenting.

Jag kollade på dustin.se och hittade 15 olika bara av märket Corsair!

http://www.dustinhome.se/dimm-ddr-iii/xgroup/18267?sortby=Ran... desc&CurrentPage=1

Vad är det för skillnad på dem (förutom priset)?

Snälla hjälp en som behöver det...

Du har med andra ord DDR3 1600MHz-minne. Men du får nog köra CPU-z, SIW, HWinfo eller liknande program så vi får lite mer kött på benen angående exakt vad för minne du har.

Skillnaden mellan alla olika minnen är storlek (GB), latencies (responstid), märkspänning (rekommenderad spänning som minnet skall köras i) samt maxhastighet som minnet är specificerat för (1600MHz i ditt fall).

Dessutom säljs minnet som enkla stickor, i identiska tvåpack och i identiska trepack. De flesta minnen säljs i tvåpack, då de populäraste plattformarna har två minneskanaler och då får man bäst prestanda med ett identiskt minnespar (eller två par). Socket 1366 har tre minneskanaler och ger bäst prestanda med tre identiska minnesstickor (eller sex).

Edit: Länken du la upp funkar inte för mig

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Länken funkar inte längre för mig heller...

Skrivet av WrongTarget:

Men du får nog köra CPU-z, SIW, HWinfo eller liknande program så vi får lite mer kött på benen angående exakt vad för minne du har.

"
Memory

--------------------------------------------------------------------------------

[General information]
Total Memory Size: 8 GBytes
Total Memory Size [MB]: 8192

[Current Performance Settings]
Maximum Supported Memory Clock: 666.7 MHz
Current Memory Clock: 798.2 MHz (8 : 1 ratio)
Current Timing (tCAS-tRCD-tRP-tRAS): 9.0-9-9-24
Memory Runs At: Dual-Channel

Command Rate: 1T
Read to Read Delay (tRD_RD) Different Rank: 1T
Read to Read Delay (tRD_RD) Different DIMM: 3T
Write to Write Delay (tWR_WR) Different Rank: 3T
Write to Write Delay (tWR_WR) Different DIMM: 3T
Read to Write Delay (tRD_WR) Same Rank: 3T
Read to Write Delay (tRD_WR) Different Rank: 3T
Read to Write Delay (tRD_WR) Different DIMM: 3T
Write to Read Delay (tWR_RD) Same Rank (tWTR): 6T
Write to Read Delay (tWR_RD) Different Rank: 1T
Write to Read Delay (tWR_RD) Different DIMM: 1T
Read to Precharge Delay (tRTP): 6T
Write to Precharge Delay (tWTP/tWR): 12T
RAS# to RAS# Delay (tRRD): 5T
Refresh Cycle Time (tRFC): 128T
Four Activate Window (tFAW): 24T

Row: 0 - 4096 MB PC3-12800 DDR3 SDRAM A-DATA Technology DDR3 1600G

--------------------------------------------------------------------------------

[General Module Information]
Module Number: 0
Module Size: 4096 MBytes
Memory Type: DDR3 SDRAM
Module Type: Unbuffered DIMM (UDIMM)
Memory Speed: 800.0 MHz (PC3-12800)
Module Manufacturer: A-DATA Technology
Module Part Number: DDR3 1600G
Module Revision: 0
Module Serial Number: 0
Module Manufacturing Date: Year: 2000, Week: 0
Module Manufacturing Location: 0
SDRAM Manufacturer: Unknown
Error Check/Correction: None

[Module characteristics]
Row Address Bits: 15
Column Address Bits: 10
Number Of Banks: 8
Module Density: 2048 Mb
Number Of Ranks: 2
Device Width: 8 bits
Bus Width: 64 bits
Module Nominal Voltage (VDD): 1.5 V

[Module timing]
Minimum SDRAM Cycle Time (tCKmin): 1.500 ns
CAS# Latencies Supported: 6, 7, 8, 9
Minimum CAS# Latency Time (tAAmin): 13.125 ns
Minimum RAS# to CAS# Delay (tRCDmin): 13.125 ns
Minimum Row Precharge Time (tRPmin): 13.125 ns
Minimum Active to Precharge Time (tRASmin): 36.000 ns

Supported Module Timing at 666.7 MHz: 9-9-9-24
Supported Module Timing at 533.3 MHz: 7-7-7-20
Supported Module Timing at 400.0 MHz: 6-6-6-15

Minimum Write Recovery Time (tWRmin): 15.000 ns
Minimum Row Active to Row Active Delay (tRRDmin): 6.000 ns
Minimum Active to Active/Refresh Time (tRCmin): 49.125 ns
Minimum Refresh Recovery Time Delay (tRFCmin): 160.000 ns
Minimum Internal Write to Read Command Delay (tWTRmin): 7.500 ns
Minimum Internal Read to Precharge Command Delay (tRTPmin): 7.500 ns
Minimum Four Activate Window Delay Time (tFAWmin): 30.000 ns

[Features]
On-die Thermal Sensor (ODTS) Readout: Not Supported
Auto Self Refresh (ASR): Supported
Extended Temperature Refresh Rate: Not Supported
Extended Temperature Range: Supported
Module Temperature Sensor: Not Supported
Module Nominal Height: 29 - 30 mm
Module Maximum Thickness (Front): 1 - 2 mm
Module Maximum Thickness (Back): 1 - 2 mm

[Intel Extreme Memory Profile (XMP)]
XMP Revision: 1.2

[Enthusiast / Certified Profile [Enabled]]
Module VDD Voltage Level: 1.65 V
CAS# Latencies Supported: 5, 6, 7, 8, 9, 10
Minimum SDRAM Cycle Time (tCKmin): 1.250 ns (800.0 MHz)
Minimum CAS Latency Time (tAAmin): 11.250 ns
Minimum RAS# to CAS# Delay Time (tRCDmin): 11.250 ns
Minimum Row Precharge Delay Time (tRPmin): 11.250 ns
Minimum Active to Precharge Delay Time (tRASmin): 30.000 ns
Minimum CAS Write Latency Time (tCWLmin): 11.250 ns
Minimum Write Recovery Time (tWRmin): 15.000 ns
Minimum Active to Active/Refresh Delay Time (tRCmin): 41.250 ns
Maximum tREFI Time (Average Periodic Refresh Interval): 7.875 us
Minimum Refresh Recovery Delay Time (tRFCmin): 160.000 ns
Minimum Internal Read to Precharge Command Delay Time (tRTPmin): 7.500 ns
Minimum Row Active to Row Active Delay Time (tRRDmin): 5.500 ns
Minimum Four Activate Window Delay Time (tFAWmin): 30.0 ns
Minimum Internal Write to Read Command Delay Time (tWTRmin): 7.500 ns
Supported Module Timing at 800.0 MHz: 9-9-9-24
Read to Write CMD Turn-around Time Optimization: No adjustment
Write to Read CMD Turn-around Time Optimization: No adjustment
Back 2 Back CMD Turn-around Time Optimization: No adjustment
System Command Rate Mode: Default
"
... så ser det ut. "Row 2" är identisk

Visa signatur

Fractal Design R3 Black Pearl|FD Edison M 750W|ASRock P67 Pro3|Intel Core i7 2600K|Corsair Vengeance 32GB|MSI GeForce GTX 760 2GB|ASUS Xonar DG|2 x Intel 530 240GB SSD RAID 0|HGST 1TB HDD|Samsung BD|EIZO FlexScan 27"|Logitech Combo mx800|ASUS RT-N66U|ASUS PCE-AC68|Compal CBN CH 7486E|2 x WD MyBook Studio II 2TB RAID 1|WD My Passport 1TB|WD My Passport Ultra 2TB|WD Red 1TB i alu-ask|Det finns inget "för mycket back-up"|Win10Pro|

Permalänk
Medlem

Köp dom billigaste/snyggaste minnena med vald volt och latens.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

har man stor fet gigantisk kylare så är low profil minen att rekommenderas...

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk

Får man lov att fråga vad du behöver mer än 8GB minne till?
Skall du köpa nytt minne (2x8GB) och köra separat, eller skall du köra tillsammans med ditt gamla minne (använder du i dagsläget inte mer minne än du har, lär du märka noll och ingen skillnad om du stoppar i mer minne)? Hur mycket minne har du tänkt att ha totalt?
(Som sagt funkar inte din länk)

Skall du bara ha 2x4GB till, så köp 1600MHz 9-9-9-24 1,5V minnen, så har de samma spec. som dina gamla.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Får man lov att fråga vad du behöver mer än 8GB minne till?

Jag bildbehandlar mycket. Stora och många filer.

Det kan gå lite småsegt ibland.

... och ärligt talat är jag också nyfiken på vilken skillnad det kan bli. Om tillverkaren anger att jag kan använda max. 32GB minne, så undrar jag ju förstås varför man anger det

Dessutom är det inte särskilt dyrt, även om jag skulle behöva ersätta båda minnesmodulerna jag har med nya.

Är jag kanske fel ute, är det något annat jag kan göra istället för att öka RAM? (fast det är kanske en frågeställning för en annan tråd...)

Visa signatur

Fractal Design R3 Black Pearl|FD Edison M 750W|ASRock P67 Pro3|Intel Core i7 2600K|Corsair Vengeance 32GB|MSI GeForce GTX 760 2GB|ASUS Xonar DG|2 x Intel 530 240GB SSD RAID 0|HGST 1TB HDD|Samsung BD|EIZO FlexScan 27"|Logitech Combo mx800|ASUS RT-N66U|ASUS PCE-AC68|Compal CBN CH 7486E|2 x WD MyBook Studio II 2TB RAID 1|WD My Passport 1TB|WD My Passport Ultra 2TB|WD Red 1TB i alu-ask|Det finns inget "för mycket back-up"|Win10Pro|

Permalänk
Medlem

Det kan vara en bra ide att kolla ditt moderkorts " Qualified Vendor List"! Tillverkaren har testat och garantera att minnen i listan fungera i respektive hastighet och kvantitet.
Så slipper du att testa!
(och ev. upptäcka att de inte funkar bra till just ditt MB)!

Visa signatur

CPU: Hexacore i7-980x ¤ KYLNING: moddad Corsair H70 ¤ MB: Asus Rampage 3 Extreme ¤ RAM: 12GB Corsair Dominator 1600MHz ¤ GPU: MSI GTX 760 ¤ PSU: EVGA SuperNOVA G2 1300W ¤ SSDer: Kingston HyperX Predator HHHL 240GB, Intel SSD 520 240GB, Intel SSD 330 120GB, Corsair Force GT SSD 120GB ¤ CHASSI: HAF 932 ¤ TANGB: Ducky Shine 2 MX Clear ¤ SKÄRMAR: Philips BDM4065 VA-LED 40" 3840x2160, QNIX 2710 LED E2 27" 2560x1440 PLS, Benq 24"

Permalänk
Medlem

Tack till alla för bra svar!

Visa signatur

Fractal Design R3 Black Pearl|FD Edison M 750W|ASRock P67 Pro3|Intel Core i7 2600K|Corsair Vengeance 32GB|MSI GeForce GTX 760 2GB|ASUS Xonar DG|2 x Intel 530 240GB SSD RAID 0|HGST 1TB HDD|Samsung BD|EIZO FlexScan 27"|Logitech Combo mx800|ASUS RT-N66U|ASUS PCE-AC68|Compal CBN CH 7486E|2 x WD MyBook Studio II 2TB RAID 1|WD My Passport 1TB|WD My Passport Ultra 2TB|WD Red 1TB i alu-ask|Det finns inget "för mycket back-up"|Win10Pro|

Permalänk
Skrivet av FEA:

Jag bildbehandlar mycket. Stora och många filer.

Det kan gå lite småsegt ibland.

... och ärligt talat är jag också nyfiken på vilken skillnad det kan bli. Om tillverkaren anger att jag kan använda max. 32GB minne, så undrar jag ju förstås varför man anger det

Dessutom är det inte särskilt dyrt, även om jag skulle behöva ersätta båda minnesmodulerna jag har med nya.

Är jag kanske fel ute, är det något annat jag kan göra istället för att öka RAM? (fast det är kanske en frågeställning för en annan tråd...)

OK, då finns det ju möjlighet att du använder mer än 8GB.
Du kan köpa 2x8GB 1600MHz 9-9-9-24 1.5V minne och köra tillsammans med ditt befintliga minne. Skulle det strula (mindre troligt om du sätter minnet i rätt slots, de brukar vara färgkodade så att de båda slotsen till samma kanal har samma färg), så kan du plocka ur ditt gamla minne och köra enbart med det nya.

Har faktiskt aldrig haft problem med att någon viss minnestillverkares minne inte funkar på mitt moderkort (har kört Corsair VS, XMS, Vengeance LP, Kingston VS och A-data på lite olika moderkort), så risken är liten (det var mest förr man såg trådar om att vissa moderkort inte funkar med vissa minnestillverkares minnen).

Angående vad annat du kan göra än att öka minnet, så skulle vi behöva lite mer info om övriga komponenter i din burk, främst processorn då. Dessutom kan det vara intressant att veta vilket/vilka bildbehandlingsprogram (samt vilken version) du kör? Vissa lägger all last på processorn och vissa kan lägga över viss last på grafikkortet (dock utförs det mesta arbetet av processorn).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Angående vad annat du kan göra än att öka minnet, så skulle vi behöva lite mer info om övriga komponenter i din burk, främst processorn då. Dessutom kan det vara intressant att veta vilket/vilka bildbehandlingsprogram (samt vilken version) du kör? Vissa lägger all last på processorn och vissa kan lägga över viss last på grafikkortet (dock utförs det mesta arbetet av processorn).

"Central Processor(s)

--------------------------------------------------------------------------------

[CPU Unit Count]
Number Of Processor Packages (Physical): 1
Number Of Processors Cores: 4
Number Of Logical Processors: 8

Intel Core i7-2600K

--------------------------------------------------------------------------------

[General Information]
Processor Name: Intel Core i7-2600K
Original Processor Frequency: 3400.0 MHz
Original Processor Frequency [MHz]: 3400

CPU ID: 000206A7
CPU Brand Name: Intel(R) Core(TM) i7-2600K CPU @ 3.40GHz
CPU Vendor: GenuineIntel
CPU Stepping: D2
CPU Code Name: Sandy Bridge-DT XE
CPU S-Spec: SR00C
CPU Thermal Design Power (TDP): 95.0 W
CPU IA Cores Thermal Design Current (TDC): 150.0 A
CPU GT Cores Thermal Design Current (TDC): 32.5 A
CPU Power Limits (Max): Power = Unlimited, Time = Unlimited
CPU Power Limit 1 (Long Duration): Power = 95.00 W, Time = 1.00 sec [Locked]
CPU Power Limit 2 (Short Duration): Power = 118.75 W, Time = 0.00 sec [Locked]
Number of Overclocking Bins: Unlimited
CPU Type: Production Unit
CPU Platform: Socket H2 (LGA1155)
Microcode Update Revision: D

Number of CPU Cores: 4
Number of Logical CPUs: 8

[Operating Points]
CPU LFM (Minimum): 1600.0 MHz = 16.00 x 100.0 MHz
CPU HFM (Maximum): 3400.0 MHz = 34.00 x 100.0 MHz
CPU Turbo: 3800.0 MHz = 38.00 x 100.0 MHz [Unlocked]
CPU Current: 1596.4 MHz = 16.00 x 99.8 MHz @ 0.9807 V

CPU Bus Type: Intel Direct Media Interface (DMI) v2.0
Maximum DMI Link Speed: 5.0 GT/s
Current DMI Link Speed: 5.0 GT/s

[Cache and TLB]
L1 Cache: Instruction: 4 x 32 KBytes, Data: 4 x 32 KBytes
L2 Cache: Integrated: 4 x 256 KBytes
L3 Cache: 8 MBytes
Instruction TLB: 4 KB Pages, 4-way set associative, 64 entries
Data TLB: 4 KB Pages, 4-way set associative, 64 entries "

Photoshop Elements 9

Visa signatur

Fractal Design R3 Black Pearl|FD Edison M 750W|ASRock P67 Pro3|Intel Core i7 2600K|Corsair Vengeance 32GB|MSI GeForce GTX 760 2GB|ASUS Xonar DG|2 x Intel 530 240GB SSD RAID 0|HGST 1TB HDD|Samsung BD|EIZO FlexScan 27"|Logitech Combo mx800|ASUS RT-N66U|ASUS PCE-AC68|Compal CBN CH 7486E|2 x WD MyBook Studio II 2TB RAID 1|WD My Passport 1TB|WD My Passport Ultra 2TB|WD Red 1TB i alu-ask|Det finns inget "för mycket back-up"|Win10Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av FEA:

Jag ska skaffa nytt minne.

... till min PC

Jag har idag PC3-12800 DDR3 SDRAM UDIMM vilket säger mig i princip ingenting.

Jag kollade på dustin.se och hittade 15 olika bara av märket Corsair!

http://www.dustinhome.se/dimm-ddr-iii/xgroup/18267?sortby=Ran... desc&CurrentPage=1

Vad är det för skillnad på dem (förutom priset)?

Snälla hjälp en som behöver det...

Kolla din mail vad för minnen du köpte sist eller plocka ut en sticka/kolla och köp en lika dan. Om du brukar köpa på dustin har du en orderhistorik, leta reda på rätt order och klicka på minnena så kan det va så att de fortfarande säljs där. Annars kan någon annan butik göra det.

Permalänk

Sitter du på en i7 2600K så har du redan en högklassig processor. Du kan iofs öka prestandan på den genom att överklocka den (då rekommenderas att du sätter på en tredjepartskylare med bättre kylförmåga än originalkylaren, om du inte redan har det). 4,3GHz-4,5GHz är lätt att komma upp i (även med BIOS:ets automatiska överklockningsfunktion)

Kan inte påminna mig att jag sett att Elements 9 kan använda sig av grafikkortet för arbetsavlastning, utan arbetet utförs enbart på CPU (mer eller mindre skit samma vilket grafikkort du har m.a.o).

En sak du kan titta på förresten, är att när det segar ned så kolla på hårddiskaktiviteten (HDD-led). Blinkar den snabbt hela tiden är det stor risk att du använder mer än installerat minne och datorn mellanlagrar mot hårddisk istället för RAM, vilket segar ned bra mycket (kolla bara så att du inte har något annat program igång som läser mycket från disk, t.ex. ett antivirusprogram som håller på att scanna av din hårddisk, då även det får hårddisken att jobba febrilt och lampan att blinka snabbt under en längre tid).

Du kan även se i aktivitetshanteraren hur mycket minne du använder.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaio:

Kolla din mail vad för minnen du köpte sist eller plocka ut en sticka/kolla och köp en lika dan. Om du brukar köpa på dustin har du en orderhistorik, leta reda på rätt order och klicka på minnena så kan det va så att de fortfarande säljs där. Annars kan någon annan butik göra det.

Jag köpte inte minnen hos Dustin, den butiken kollade jag bara i nu när jag ska skaffa mer minne.

Datorn köpte jag ihopsatt och klar (Webhallen)

Givetvis kan jag öppna den och kolla, men min fråga var vad som skiljer minnen med specarna: 8 GB, PC3-12800 DDR3 SDRAM UDIMM 1600 MHz, då det finns fler än 15 stycken som har samma specar, men skiljer i pris. Kylflänsar, har jag fattat nu, är en skillnad.

Dessutom har det gått ett år snart, så det kanske inte finns identiska minnen.

Jag har idag 2 stycken 4GB minnen och tänkte skaffa nya 4 stycken 8 GB minnen, så det spelar egentligen ingen roll vad som finns där idag eftersom jag ska ta bort dem.

Tack ändå

Visa signatur

Fractal Design R3 Black Pearl|FD Edison M 750W|ASRock P67 Pro3|Intel Core i7 2600K|Corsair Vengeance 32GB|MSI GeForce GTX 760 2GB|ASUS Xonar DG|2 x Intel 530 240GB SSD RAID 0|HGST 1TB HDD|Samsung BD|EIZO FlexScan 27"|Logitech Combo mx800|ASUS RT-N66U|ASUS PCE-AC68|Compal CBN CH 7486E|2 x WD MyBook Studio II 2TB RAID 1|WD My Passport 1TB|WD My Passport Ultra 2TB|WD Red 1TB i alu-ask|Det finns inget "för mycket back-up"|Win10Pro|

Permalänk
Medlem

Vad är Latency?

Jag har idag minnen med 9 CL vad händer om jag stoppar i minnen med 10 CL?

Visa signatur

Fractal Design R3 Black Pearl|FD Edison M 750W|ASRock P67 Pro3|Intel Core i7 2600K|Corsair Vengeance 32GB|MSI GeForce GTX 760 2GB|ASUS Xonar DG|2 x Intel 530 240GB SSD RAID 0|HGST 1TB HDD|Samsung BD|EIZO FlexScan 27"|Logitech Combo mx800|ASUS RT-N66U|ASUS PCE-AC68|Compal CBN CH 7486E|2 x WD MyBook Studio II 2TB RAID 1|WD My Passport 1TB|WD My Passport Ultra 2TB|WD Red 1TB i alu-ask|Det finns inget "för mycket back-up"|Win10Pro|

Permalänk
Medlem

Jag har nu skaffat mer minne, Corsair Vengeance Quad 32GB DDR3 PC3-12800 1600MHz , och det funkar finfint!

... en sak tänkte jag dock inte på, och det är att trots att moderkortet klarar 32 GB RAM så är det kanske bra om OS:et också gör det...

Jag tog för givet att eftersom min färdiga burk kom med Windows 7 Home Premium 64 bit och som sagt moderkortet klarar 32 GB RAM att det såklart skulle funka.

Nu står det vackert i Egenskaper att jag har 32 GB minne installerat (varav 16 GB kan användas) Kul.

Så går det när man är ovan. Nu vet jag bättre.

Återstår bara att skaffa Proffsvarianten av Win 7 nu då, minnet kan jag ju inte returnera

Visa signatur

Fractal Design R3 Black Pearl|FD Edison M 750W|ASRock P67 Pro3|Intel Core i7 2600K|Corsair Vengeance 32GB|MSI GeForce GTX 760 2GB|ASUS Xonar DG|2 x Intel 530 240GB SSD RAID 0|HGST 1TB HDD|Samsung BD|EIZO FlexScan 27"|Logitech Combo mx800|ASUS RT-N66U|ASUS PCE-AC68|Compal CBN CH 7486E|2 x WD MyBook Studio II 2TB RAID 1|WD My Passport 1TB|WD My Passport Ultra 2TB|WD Red 1TB i alu-ask|Det finns inget "för mycket back-up"|Win10Pro|

Permalänk
Medlem

Då har jag köpt Windows 7 Professional och nu funkar alla 32 GB

... och först nu upptäcker jag att Photoshop Elements enbart kan använda 4 GB RAM eftersom det är ett 32 bitars program.

Fint.

Jag har i alla fall hårdvaruresurserna nu, om Adobe skulle släppa ett 64 bitars Photoshop Elements.

Hur som helst så är det något som förbättrats, för bildbehandligen går mycket smidigare nu (det lilla jag hunnit prova), trots allt

Visa signatur

Fractal Design R3 Black Pearl|FD Edison M 750W|ASRock P67 Pro3|Intel Core i7 2600K|Corsair Vengeance 32GB|MSI GeForce GTX 760 2GB|ASUS Xonar DG|2 x Intel 530 240GB SSD RAID 0|HGST 1TB HDD|Samsung BD|EIZO FlexScan 27"|Logitech Combo mx800|ASUS RT-N66U|ASUS PCE-AC68|Compal CBN CH 7486E|2 x WD MyBook Studio II 2TB RAID 1|WD My Passport 1TB|WD My Passport Ultra 2TB|WD Red 1TB i alu-ask|Det finns inget "för mycket back-up"|Win10Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av FEA:

Då har jag köpt Windows 7 Professional och nu funkar alla 32 GB

... och först nu upptäcker jag att Photoshop Elements enbart kan använda 4 GB RAM eftersom det är ett 32 bitars program.

Fint.

Jag har i alla fall hårdvaruresurserna nu, om Adobe skulle släppa ett 64 bitars Photoshop Elements.

Hur som helst så är det något som förbättrats, för bildbehandligen går mycket smidigare nu (det lilla jag hunnit prova), trots allt

http://www.dustinhome.se/adobe-photoshop-cs5-win-swe-dvd/prod...

Det ser ut som att det finns i 64-bitarsversion redan om du läser i produktbeskrivningen Sista orden är "Upplev snabbheten i 64-bitarssystem."

Visa signatur

CPU: i5 2500K @ 4,7GHz | GPU: Gigabyte GTX 670 OC | Mobo: MSI P67A-GD55 | PSU: BeQuiet Dark Power Pro10 550W | CPU-kylare: Noctua NH9-UB |Chassi: Inget | HDD: 2+1TB WD Green | SSD: Corsair Force GT 120GB | RAM: Corsair 16GB Vengeance CL9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Idumhet:

http://www.dustinhome.se/adobe-photoshop-cs5-win-swe-dvd/prod...

Det ser ut som att det finns i 64-bitarsversion redan om du läser i produktbeskrivningen Sista orden är "Upplev snabbheten i 64-bitarssystem."

Så glad jag blev när jag såg ditt tips - tills jag klickade på länken

Jag använder alltså Photoshop Elements och inte Photoshop. Riktigt så mycket pengar har jag inte

... men tack för omtanken!

Visa signatur

Fractal Design R3 Black Pearl|FD Edison M 750W|ASRock P67 Pro3|Intel Core i7 2600K|Corsair Vengeance 32GB|MSI GeForce GTX 760 2GB|ASUS Xonar DG|2 x Intel 530 240GB SSD RAID 0|HGST 1TB HDD|Samsung BD|EIZO FlexScan 27"|Logitech Combo mx800|ASUS RT-N66U|ASUS PCE-AC68|Compal CBN CH 7486E|2 x WD MyBook Studio II 2TB RAID 1|WD My Passport 1TB|WD My Passport Ultra 2TB|WD Red 1TB i alu-ask|Det finns inget "för mycket back-up"|Win10Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av FEA:

Så glad jag blev när jag såg ditt tips - tills jag klickade på länken

Jag använder alltså Photoshop Elements och inte Photoshop. Riktigt så mycket pengar har jag inte

... men tack för omtanken!

Ah, ursäkta, jag läste inte tillräckligt noga märker jag

Vi får hoppas att Adobe släpper ett 64-bit elements

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: i5 2500K @ 4,7GHz | GPU: Gigabyte GTX 670 OC | Mobo: MSI P67A-GD55 | PSU: BeQuiet Dark Power Pro10 550W | CPU-kylare: Noctua NH9-UB |Chassi: Inget | HDD: 2+1TB WD Green | SSD: Corsair Force GT 120GB | RAM: Corsair 16GB Vengeance CL9