Foxconn anställer 18 000 arbetare för Iphone 5

Permalänk
Medlem

större skärm än ip4s ? nej tack för min del,börjar bli löjligt stora för min del.
Kan lika gärna tejpa en ipad vid örat och köra skype :S

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

Uhhh va? Nej det gör det inte, snacka om att ha förutfattade tankar....

Visst finns det. En enkel sökning på Google leder exempelvis till den här artikeln: http://www.dailytech.com/Foxconn+Installs+AntiSuicide+Nets+at...

Du kanske ska testa att söka lite innan du nedvärderar andra och det de faktiskt vet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonteponte:

Jag skulle gissa att hälften av bruttomarginalen kommer från högre priser. Eller rätta sagt priser som inte sjunker kontinuerligt. Dom stannar ju på samma nivå under i alla fall ett år. En valfri Androidmobil börjar ju reas ut redan efter ett par månader = sjunkande marginaler under livstiden på produkten.

Den andra hälften beror dels på att Apple är världsbäst på "supply-chain management". Man är den *enda* tillverkaren som investerar miljardbelopp i dollar hos sina leverantörer för att de skall kunna leverera till den kvalitet och mängd som Apple kräver. Man skriver sedan exklusiva kontrakt under lång tid där Apple initialt får bra priser på nya komponenter och sedan när leverantören får sälja till andra kunder, fantastiska priser på samma komponent. Samsung kommer inte att släppa någon produkt som har Apples iPad-display inom det närmaste två åren. Om nånsin, även om de faktiskt tillverkar den.

Ytterligare en del är sedan volymerna. Apple beställer exakt samma komponenter i sådana mängder att priserna per komponent kommer ner dramatiskt. Ingen annan är i närheten. Samsung skryter om man man sålt fem miljoner Galaxy Note under ett antal månader. Det är närmast en droppe i havet jämfört med 4S som sålde 4 miljoner under första helgen. Sånt har väldigt stor betydelse.

Apple kommer förmodligen att sälja närmare 200 miljoner iOS-devices detta året, vilket egenligen är helt galet med tanke på att man sålde noll innan 2007. Och då har man bara 9% av den globala mobilmarkanden än.

Det är svindlande.

Trevligt med ett sakligt inlägg
Absolut är det som du skriver.
En annan reflektion över att en android-telefon reas ut efter några månader är ju den stora kostnaden för tillverkaren att pumpa ut nya modeller.
De borde ju vara enorma. Vore intressant att se om någon annan prövade på att bara släppa nån enstaka modell om året.
Samsung t ex har ju hållt sig ganska lugna med antalet modeller och det verkar ju ha slått väl för dem.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Ni som pratar om Apples vinster, utöver tillverkning så finns R&D, reklam, logistik etc etc.
Tillverkningskostnaden är bara en bråkdel.
Apple tar visserligen bra betalt, men anledningen till deras stora vinster är till stor del att de sköter de andra områdena betydligt effektivare än sina konkurrenter.
Och gissningsvis har de som är anställda av Apple och inte någon underleverantör inga slavlöner.

Går fortfarande inte att förneka att Apple gör grova vinstmarginaler på varje sålt hipster enhet (Iphone, Ipad),
en Iphone kostar i affär ca 6000 kronor, men under 1000 kronor att tillverka, räknat sen på att det inte kostar så mycket att skeppa Iphones runtom i världen.
De sköter då inte sina affärer bättre än andra, de tar ett grovt överpris på en bit Samsung elektronik med plast och ett äpple-logo.

Permalänk
Skrivet av flashen:

Billig arbetskraft = Bättre pris till slutkund

Det är en balansgång, man kan ju klaga att det är en låg lön (håller med) men sen vill folk inte betala 20/30.000;- för en iPhone heller om lönerna höjs

Världen vi lever i

att säga att billig arbetskraft = bättre pris till slutkund skulle stämma håller inte då det finns saker som kostar skitlite och har billig arbetskraft men kostar skitmycket

EDIT: såg att nån redan hade svarat

tycker dock att företag kan ge ut högre löner... fast det ska ju självklart alltid vara chefen som ska ha mijonlönen sen får alla andra skitrester

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Skrivet av Jaekae:

tror det blir

1. Iphone
2. Iphone 3g
3. Iphone 3gs
4. Iphone 4
5. Iphone 4s
6. new Iphone
7. newest iPhone
8. newer than the newest iPhone
9. slightly newer than the one thats newer than the one thats newer than the new iPhone

Varför inte. Iphone 5 Steve Jobs Edition

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gurrty:

Nej för då kommer Foxconn och Apple driva sina företag i diket och alla aktieägare kan runka perukerna av de godhjärtade idiot direktörerna och arbetaren skriker på chefen att hon inte längre har något jobb och att den lilla flickan där hemma är hungrig. Sen kommer Foxconn 2.0 och Apple 2.0 med sina massiva kapitalinvesteringar i girigt vinstintresse och räddar alla.

Känns det bra att sånna som du sprider hunger, skräck och olycka i världen för att "ni inte vet bättre och bara ville väl?". Skärpning du skadar andra människor och dig själv. Gud förbarma dig.

Hur menar du nu? På vilket sätt skadar jag människor? Givetvis hade dom kunnat höja lönerna och göra arbetet mindre slitsamt för dom anställda, folk tar ju för fan livet av sig och jobbar mer eller mindre dygnet runt och bor på sin arbetsplats, givetvis är detta inte ok. Dom (Apple) hade ju en vinstmarginal på 46% men du menar att högre löner hade fått dom att lägga ner alltsammans? 20, 30 eller endast 40% hade inte varit gott nog?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jonteponte:

Precis varenda tillverkande verksamhet på jorden finns för att målet är att göra den lönsam. Även de vars mål är att ge överkskottet till bättre behövande. En del verksamhet är mer lönsam än andra antingen för att man har ett defacto monopol eller för att man tillverkar produkter som är eftertraktade. Microsoft har bruttomarginaler på de flesta av sina viktiga produkter på över 60% och har så haft sedan slutet av 80-talet. En del oljebolag har en kostnad på att ta upp ett fat olja som understiger $10 men kan just nu sälja den för $125. Ändå ser jag inga som står på barrikaderna för att kräva att dessa bolag skänker bort sitt överkott? Det gäller tydligen bara Apple.

Ironin i allt detta är att om Apple hypotetiskt skulle avsätta en del av det de betalar till Foxconn i en lönepott specifikt för att höja lönerna till de som monterar Apple-produkter så skulle det sätta enorm press på de övriga Foxconn-kunderna. De har i många fall små eller inga marginaler alls på sina produkter. En eventuell höjd kostnad för dem kan ha katastrofala följder för lönsamheten. Resultatet kan alltså bli att höjda kostnader för Apple sänker deras bruttomarginal med någon enstaka procent medans halva (eller hela) vinsten försvinner för en del andra.

Dvs, bara ytterligare ett sätt som Apple pressar sina konkurrenter. Det är egentligen genialt.

Om ni tror att Apples konkurrenter kommer att fortsätta tillverka produkter som inte är lönsamma i all oändlighet så bedrar ni er storligen. Speciellt eftersom de flesta inte har något ekosystem som de också tjänar pengar på.

Givetvis ska man tjäna pengar och kunna ta ut en fet vinst, men inte det som jag kritiserar utan att man gör det på andra människors bekostnad.
Givetvis är det också Foxconn som ska höja lönerna och standarden, inte Apple, men dom får såklart betala för det i slutändan. Att använda den motivering du gör kan man ju lika gärna förbjuda lönehöjningar överallt då mer eller mindre alla branscher skyller på att de "har små eller inga marginaler". Det verkar aldrig finnas marginaler till högre löner eller att tänka på dom anställda i främst låglöneländer. En hemsk människosyn att försvara någons starkt överdrivna vinst på andra människors bekostnad, för det kan man ju inte förneka. Det handlar ju om småsummor, kan också fundera på hur man höjde de anställdas löner med, vad var det? Ca 20% efter självmorden, blev det panik hos Foxconns kunder då? Försvann deras vinst? Knappast

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

Visst finns det. En enkel sökning på Google leder exempelvis till den här artikeln: http://www.dailytech.com/Foxconn+Installs+AntiSuicide+Nets+at...

Du kanske ska testa att söka lite innan du nedvärderar andra och det de faktiskt vet?

Skickades från m.sweclockers.com

Och du kanske skall testa att tänka till lite innan du kastar ur dig korkade saker... jag citerade inte om det fanns det eller inte jag citerade ang att det tyder att dom har slavlöner...

Permalänk
Medlem
Skrivet av icelaw:

Går fortfarande inte att förneka att Apple gör grova vinstmarginaler på varje sålt hipster enhet (Iphone, Ipad),
en Iphone kostar i affär ca 6000 kronor, men under 1000 kronor att tillverka, räknat sen på att det inte kostar så mycket att skeppa Iphones runtom i världen.
De sköter då inte sina affärer bättre än andra, de tar ett grovt överpris på en bit Samsung elektronik med plast och ett äpple-logo.

Absolut, men du missar massa kostnader när du antyder att de skulle göra 5000 i vinst på en iphone.

De sköter definitivt sina affärer mer kostnadseffektivt än de flesta andra.

Samma bit samsungelektronik med annan logga på är inte mycket billigare om man köper den löst och har samma pris om man köper den med abonnemang.
Oavsett om vi pratar telefon eller platta.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

Och du kanske skall testa att tänka till lite innan du kastar ur dig korkade saker... jag citerade inte om det fanns det eller inte jag citerade ang att det tyder att dom har slavlöner...

Sedär, då var det ett missförstånd från min sida.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Skrivet av icelaw:

Går fortfarande inte att förneka att Apple gör grova vinstmarginaler på varje sålt hipster enhet (Iphone, Ipad),
en Iphone kostar i affär ca 6000 kronor, men under 1000 kronor att tillverka, räknat sen på att det inte kostar så mycket att skeppa Iphones runtom i världen.
De sköter då inte sina affärer bättre än andra, de tar ett grovt överpris på en bit Samsung elektronik med plast och ett äpple-logo.

"Bill of materials" för iPhone4S var (enligt iSuppli http://www.isuppli.com/Teardowns/News/Pages/iPhone-4S-Carries... följande vid release i oktober:

16GB $188
32GB $207
64GB $245

Detta är alltså endast komponentkostnaden. Sen tillkommer en lång lista andra kostnader att addera ovanpå detta. Inklusive R&D, montering, marknadsföring, avskrivningar, frakt osv... Förmodligen uppåt $100 per device. Summa närmare $300 (För 16GB). Sen läggs marginal även på av återförsäljarna för de mobiler som inte säljs direkt via Apple. Och det är fortfarande majoriteten av sålda exemplar med god marginal. Dvs Apple tjänar mer på sin egen försäljning än via andra återförsäljare. Och detta är en stor skillnad från andra konkurrenter som inte har någon egen försäljning och alltså måste ge även återförsäljaren en cut = sjunkande marginaler. Varför tror du Google ryktasl öppna egen tablet-affär på nätet?

När jag föröker hitta samma siffror för Galaxy Nexus eller Galaxy S2 så verkar det märkligt nog inte finnas. Har Googlat rätt seriöst och endast hittat BOM för Nexus One, $174: http://www.techngadgets.com/14682/nexus-one-parts-cost-174-15.... Men BOM för Galaxy Nexus och S2 lär ligga i samma härad. Dvs ingen större skillnad mot 4S. Ändå kostade vad jag vet Nexus och S2 i samma prisklass som billigaste iPhone (kontantpris) när de kom.

Det är kanske dags att ta demonstrationsplakaten även till Samsung?

Priserna har sjunkit sedan dess eftersom det kommer konkurrenter med liknande produkter på samma plattorm (Android) och enda sättet att hålla uppe efterfrågan är att sänka priset. Något som Apple uppenbarligen inte behöver göra. Man säljer ändå allt man tillverkar. Hade samma förhållande rått för Samsungs produkter hade man inte sänkt priset, det kan jag lova. Samsung är ingen välgörenhetsinrättning hur gärna ni än önskar det.

Apples högre marginaler beror med alla sannolikhet på en kombination av billigare R&D, större volymer, effektivare produktion, högre investeringar i produktionskapacitet, billigare frakt och ja, större efterfrågan.

Varför skulle BMW sänka priset på sina bästa säljande modeller bara för att man är bättre på att tillverka bilar av hög kvalitet och har större efterfrågan än konkurrenterna? Är företaget dessutom noterat (och inte i privat ägo) så skulle marknaden krossa värderingen på ett sådan bolag om det skedde. Är man noterad så är den viktigaste uppgiften att ge ägarna avkastning. Det är så marknadskapitlism fungerar. Önskar man något annat kan man pröva kommunism om man vill. Eller hålla sitt bolag privat och tillverka och sälja produkter med förlust.

Lycka till med det.

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Medlem

Grymt, kommer bli ett köp!

Permalänk
Medlem

iPhone 4/4s har bara 3,5 tums stor skärm om jag inte misstar mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaekae:

tror det blir

1. Iphone
2. Iphone 3g
3. Iphone 3gs
4. Iphone 4
5. Iphone 4s
6. new Iphone
7. newest iPhone
8. newer than the newest iPhone
9. slightly newer than the one thats newer than the one thats newer than the new iPhone

Haha bästa idag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Då får vi se om det blir SG3 eller iPhone 5 ;>

Har faktisk samma tanke.
Är jävligt sur på samsung som håller på och fjantar sig med att vägra släppa GS3.
Bygga upp förväntningar, my ass!
Nu kommer apple och snor deras 15 minuter i rampljuset!

Permalänk
Skrivet av PerZerk:

Jag kan tänka mig att de som köpte den lovprisade iPhone 4S går i taket när de får reda på att iPhone 5 kommer till sommaren. Då får de vänta ett år på iPhone 5S istället

Skrivet av Agile:

Varför? Det är väl bara att köpa en, förstår inte problemet.

Det finns en hel del teknikhatare som anser att det är dåligt med nya produktsläpp eftersom dom vill sitta och suga på sin nyinköpa Iphone/PS3 osv i flera år innan dom måste känna att det är dags att uppgradera.

Skrivet av mfm:

Det är frivilligt att arbeta på Foxconn så du vet.

Det är frivilligt att leva, bara så du vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Höll väl på att formulera om mitt inlägg vid nåt tillfälle och råkade få bort att jag menade Iphone 4/4S. Det där gäller den allra första generationen.

Högst sannolikt gäller det 4/4S också även om det inte finns skrivet i klartext. För någon månad sedan så rapporterade Apple hur de bidrog till den Amerikanska ekonomin och i den rapporten nämndes Corning som tillverkare av glas till iPhones.

Permalänk
Medlem

...ajfån

Permalänk

Blir inte förvånad om nya generationen skulle heta iphone 4GS

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600, ASUS GeForce GTX1060 Dual OC 3GB, MSI B450 GAMING PLUS, Ballistix Sport LT White DDR4 2666MHz 2x8GB, Corsair VS550 V3 550W, Corsair Spec05 chassi, Kingston SSDNow A1000 240GB
AOC 24"

Permalänk
Skrivet av this:

iOS och Android har sina fördelar och nackdelar. Däremot har jag väldigt svårt att förstå hur du kan tycka det är acceptabelt (vilket är så jag tolkar det du skriver) att Glaset är så pass skört att det knappt tål att tappas en enda gång. När andra telefoner i samma prisklass från tillverkare som HTC, Samsung och SE klarar att total misshandlas utan att glaset spricker. Flera av dem använder Gorilla Glass, vilket gör en hel del. Jag hoppas för Apples skull att de använder ett bättre glas på deras nästa iPhone

Ärligt talat så gillar jag även den lilla extra utmaningen. Byta glas och jailbreaka.
Jag köpte en iPhone för att ha en iPhone. Det handlar inte om vilken telefon som är bäst. Det handlar om vilket operativsystem man vill ha. Sen kan man jämföra telefonerna. Det är dock ingen ursäkt för att Apple ska få smälla på skitgrejer på telefonerna, men jag visste ungefär vilket val jag gjorde när jag köpte telefonen.

Permalänk
Medlem

Hade varit mer intressant om dom anställde 18000 pers för att tillverka RC bilar än fallfrukt..

Visa signatur

Mobil > SE Z5 DualSim Surfplatta > Nexus 9 Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring | Kopplad till 60" FullHD LED Sharp Aquos

Permalänk
Skrivet av Salamisallad:

Rent tekniskt spelar det ingen roll för arbetarna på Foxconn om Apple eldar upp telefonerna eller säljer dem? Så varför bli olika upprörd? Många ologiska argument här på SweC.

Skrivet av Allexz:

Känsloargument och 5årsnivå

Skrivet av Gurrty:

Jag blev helt lycklig av bilderna och skulle gärna jobba där med att bygga roliga prylar jämfört med att slava på ica som enligt svennen har "fantastiska avtal och arbetsvilkor". Sen ska jag nämna fyra sanna tankar som inte kommer fram i era krokiga nervbanor. Jag skapar Iphone för att den är bäst; Jag köper Iphone för att den är nice; Mitt företag tar hem fetaste kontraktet för att vi ska tillverka Iphone; Jag fixade ett jobb och tjänar nu pengar istället för 0 och det är coolt att bygga Iphone.

1. Låt oss leka med tanken att det är omöjligt att använda elektroniska apparater såsom mobiltelefoner eller datorer utan på något sätt gå igenom Foxconn. På vilket sätt hindrar det att man tycker att arbetarna förtjänar bättre villkor, bara för att man äger en dator?

2. Arbetarna på Foxconn har inte råd att köpa produkterna de producerar. De har knappast tid att sitta och beundra företagsledningens lyckade förhandlingar med Apple heller.

3. Nämn ett företag med schyssta arbetsvillkor som är i Foxconns storleksklass och som tvingats sätta upp nät och tvinga arbetarna att skriva på avtal för att hindra folk från att begå självmord.

4. Apple är ett av världens rikaste företag. Nog har de råd att ge människorna som tillverkar deras produkter lite mer i lön och möjlighet att organisera sig fackligt, utan att iPhone för det skulle kosta 30.000 kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av StabTheDrama:

Det är dock ingen ursäkt för att Apple ska få smälla på skitgrejer på telefonerna, men jag visste ungefär vilket val jag gjorde när jag köpte telefonen.

Fast nu är det ju inte det de gjort. Det är inte glaset som är dåligt (Cornings Gorilla som de flesta andra) men däremot är ju designen inte bra sett ur hållbarhetssynpunkt. Glas på båda sidor och väldigt lite skydd för den känsliga glaskanten (som ligger ovanför metalramen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av JPLarsson:

1. Låt oss leka med tanken att det är omöjligt att använda elektroniska apparater såsom mobiltelefoner eller datorer utan på något sätt gå igenom Foxconn. På vilket sätt hindrar det att man tycker att arbetarna förtjänar bättre villkor, bara för att man äger en dator?

Det är nog ingen som inte tycker att arbetarna förtjänar bättre villkor. Att det skall tas upp i varenda jävla tråd rörande Apple är dock extremt tröttsamt (även om det är någorlunda relevant i denna tråd).

Hur ofta ser man denna diskussion dyka upp i trådar rörande Microsoft, Samsung, Asus, Nokia eller andra företag som är precis lika skyldiga till att "utnyttja" denna billiga arbetskraft? Aldrig... har inte sett det en enda gång medan det kommer upp som ett argument för att inte köpa en Apple-produkt gång på gång i trådar som rör Apple. Så många hycklare här inne.

Skrivet av JPLarsson:

2. Arbetarna på Foxconn har inte råd att köpa produkterna de producerar. De har knappast tid att sitta och beundra företagsledningens lyckade förhandlingar med Apple heller.

3. Nämn ett företag med schyssta arbetsvillkor som är i Foxconns storleksklass och som tvingats sätta upp nät och tvinga arbetarna att skriva på avtal för att hindra folk från att begå självmord.

4. Apple är ett av världens rikaste företag. Nog har de råd att ge människorna som tillverkar deras produkter lite mer i lön och möjlighet att organisera sig fackligt, utan att iPhone för det skulle kosta 30.000 kr?

Apple gör mer än många andra elektonikföretag (även om de självklart kan göra mer). De är de första elektronikföretaget som är med i Fair Labor Association (FLA) och tillsammans med dem och Foxconn försöker förbättra arbetsförhållandena. De har bidragit till höjda löner och nu har de även fått Foxconn att se över andel övertid för arbetarna. Finns massor att läsa i ämnet för den som bryr sig...

Permalänk
Skrivet av anon4992:

Givetvis ska man tjäna pengar och kunna ta ut en fet vinst, men inte det som jag kritiserar utan att man gör det på andra människors bekostnad.
Givetvis är det också Foxconn som ska höja lönerna och standarden, inte Apple, men dom får såklart betala för det i slutändan. Att använda den motivering du gör kan man ju lika gärna förbjuda lönehöjningar överallt då mer eller mindre alla branscher skyller på att de "har små eller inga marginaler". Det verkar aldrig finnas marginaler till högre löner eller att tänka på dom anställda i främst låglöneländer. En hemsk människosyn att försvara någons starkt överdrivna vinst på andra människors bekostnad, för det kan man ju inte förneka. Det handlar ju om småsummor, kan också fundera på hur man höjde de anställdas löner med, vad var det? Ca 20% efter självmorden, blev det panik hos Foxconns kunder då? Försvann deras vinst? Knappast

Det är ju naturligtvis fantastiskt att så många här helt plötsligt visar en så innerlig och äkta omtanke om de som råkar haft oturen att födas i ett betydligt fattigare land. Det är bara lustigt att denna omtanke annars har varit i princip obefintlig så länge jag har varit registrerad här (2002) fram tills ungefär nu när diskussionen har tagit fart därför att just Apple råkar vara en av Foxconns kunder. Maken till indignation och ilska får man leta efter! Man kan undra var den typen av engagemang finns för de som har det *betydligt* sämre än arbetarna på Foxconn. Eller tom arbetarna på Foxconn för tre år sedan. Lönerna har tydligen tredubblats sedan dess redan innan den senaste höjningen. Dessutom har Apple genomfört egna revisioner av alla sina leverantörer sedan 2007 (rapporten finns numer att läsa på deras hemsida) och är fortfarande den enda som har sagt ett pip om vad de gör för att förbättra. Alla andra sitter tyst och är tacksamma för att Apple får ta all skit i denna fråga. Inte ens att 300 Xbox 360-montörer hotade att ta kollektivt självmord i höstas skapade några större rubriker Jag gissar att Microsoft skickade ett tack-kort till Apple för det med tanke på vilken PR-skandal det hade kunna blivit om inte alla världens medier vore helt fokuserade på vad Apple gör och inte gör.

Det som roar mig är att samma folk som passar på att peka finger aldrig skulle tänka tanken att betala en krona mer än de behöver för komponenter till sin dator. Sweclockers forum kryllar av shopping-experter som tävlar i att hitta dom billigaste ställena att köpa nån viss komponent (eller en hel maskin) in absurdum och utan den minsta tanke på hur de som monterar dessa (numer extremt billiga) komponenter har det på jobbet. Men sitter liknande komponenter i en Apple-produkt, då tar det hus i helvete. Apple kan ta lite mer för sina produkter eftersom efterfrågan är större än tillgången. Men de större marginalerna är också ett resultat av gigantiska volymer och mycket bättre execution än sina konkurrenter (se mitt svar på ett annat inlägg längre upp). Man är helt enkelt bättre på att tillverka produkter till bra kvalitet för en lägre konstnad (lite som H&M är inom klädindustrin) än sina konkurrenter och vad man betalar Foxconn för monteringen har relativt liten betydelse för den lägre kostnaden. Det är inte ett påhitt att marginalerna i konsumentelektronikbranchen som helhet är lövtunna Det är ett faktum. Det är bara att titta på lönsamheten de senaste åren som kollapsat för i princip alla utom Apple. Detta för att kunderna förväntar sig bättre hårdvara till lägre priser år efter år efter år. HP är största tillverkare av Wintel-PC i världen men funderade ändå på att sälja den delen av företaget tidigare i höstas eftersom den inte är lönsam. Och dom är störst! Då finns det inget mer att ta av och inga mer dollars att betala till eventuella montörer trots att det är en realtivt liten konstnad. Ultrabooks är ett annat bra exempel där många påstår att Apples MacBook Air är dyr och att de inte kommer att lyfta plånboken en centimeter förrän de kostar max 6-7K. Hur kommer man ner i dessa priser? Genom att kapa kostnader i alla led och bygga av billigast möjliga komponenter. Det är OK att folk är kostnadsmedvetna men om man vill att arbetarna som arbetar med dessa produkter skall ha en chans att få bättre villkor så får man också lägga ner dubbelmoralen och vara beredd att betala lite mer för lite mer kvalitativa produkter. Om alla bygger skit för skitpriser så blir det så här.

Datorbranchen verkar vara tämligen unik där det snart inte existerar något prissegment annat än "billigast möjliga". Om någon förutom Apple försöker göra något av lite högre kvalitet så belönas det med dålig försäljning. Branchen är helt "commoditized" jämfört med bilbranchen där många lever gott på att sälja bilar med högre kvalitet/design och/eller prestanda till ett högre pris. I datorbranchen finns i princip bara Apple och dom får bara skit för det. Förutom från kunderna då, som älskar produkterna och tycker att det är värt att betala lite mer för det.

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

Jo.. Apple har inte råd att betala sina arbetare en rimlig summa pengar eftersom dom inte gör någon vinst... fattar inte hur det kan vara lagligt att tillverka premium telefoner som dom kallar det för när de som sätter ihop dom får slavlöner, inte konstigt att svenska industrier stänger ner och flyttar utomlands.

slavlöner? Det är säkert helt OK lön där de bor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salamisallad:

Lol, hade det inte varit värre om de bränt upp alla producerade iPhones? Det har ju varit rejält onödigt gjort. Men man blir bara arg när människor använder telefonerna? Så när produkterna gör gott för människor, då blir man förbannad?...

Rent tekniskt spelar det ingen roll för arbetarna på Foxconn om Apple eldar upp telefonerna eller säljer dem? Så varför bli olika upprörd? Många ologiska argument här på SweC.

Rent tekniskt spelar det faktiskt JÄTTE stor roll vad de gör med telefonerna och hur mycket vinst de gör.

Hade de brännt up telefonerna hade de nämligen gått med förlust och blivit tvungna att avskeda alla arbetarna (men det kanske inte du tänkte på).

Eftersom de inte gör det utan går med ordentligt stor vinst finns det istället gott om utrymme och marginaler för att höja lönerna och förbättra arbetarnas förhållande.

Det är av den anledningen folk blir mer kritiska när ett företag som gör mycket vinst såsom IKEA eller Apple anställer kinesiska arbetare till slavlöner, då de har råd att behandla dem lite bättre.

Skrivet av Noobenu:

slavlöner? Det är säkert helt OK lön där de bor.

Jo men visst... Det är därför de tar självmord för de får så OK lön. Ett företag som gör så stor vinst borde se till att alla som arbetar för dem får del av den, även underleverantörer i Kina. Däreför borde inte lönen vara OK (vilket jag för övrigt starkt betvivlar) utan bäst i området då apples vinst är bäst.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det är lite som att säga att Bill Gates inte hade något att göra med Windows. Jag tycker du har gjort bort dig.

Folk i allmänhet ser Jobs som en gud, nästan som Kim Jong-Il framställs/framställdes i Nordkorea.

Sen skapade och utvecklade Bill Gates & co Microsoft och Windows 1975. Det är över 35 år sedan. Gates titlar, positioner och arbetsuppgifter har förändrats flera gånger under åren, samma med Jobs. Tror liksom inte att Gates sitter och programmerar windows och designar utseendet när de har tiotusentals anställda, alla med specifika arbetsuppgifter. En VD har inte som uppgift att vara involverad i produktdesign, utan att sköta företaget rent generellt.

Eller tror du att Mark Zuckerberg, Bill Gates och Steve Jobs gör allt själva? Dagens "one man armys" -> one man corporation?