finns det en uppslöning som är 4k ??? + vad är det

Permalänk
Avstängd

finns det en uppslöning som är 4k ??? + vad är det

finns det tv med den upplösingen det sägs att nästa playstation kommer få det men tacksam för svar:)

Permalänk
Medlem

Javisst finns det en upplösning som benämns 4k. Slå en kik på wikipedia så hittar du nog det du söker
http://en.wikipedia.org/wiki/4K_resolution

Permalänk
Medlem

Själva upplösningen finns men inte på den vanliga marknaden då det är väldigt krävande att spela film och spel i den upplösningen.

Permalänk
Skrivet av damoloni123:

finns det tv med den upplösingen det sägs att nästa playstation kommer få det men tacksam för svar:)

http://www.sweclockers.com/nyhet/14930-eizo-duravision-fdh360...

Permalänk
Medlem

Nästa generationens konsol med 4K? Hah, tveksamt!

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Medlem
Skrivet av phreec:

Nästa generationens konsol med 4K? Hah, tveksamt!

Inte? http://www.pcworld.com/article/252838/playstation_4_is_codenamed_orbis_may_restrict_secondhand_games.html

Permalänk
Avstängd

tack för svaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av phreec:

Nästa generationens konsol med 4K? Hah, tveksamt!

Varför inte? Konsoler har en livslängd på typ 8 år, och om Sony/Microsofts next-gen släpps 2013 så ska de alltså leva under år 2013-2021. Jag tror definitivt 4K hinner bli standard i var mans hem vid den tiden.

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Medlem

Som för sig är kopierat från Kotaku, spelvärldens Fox News.
Visst skulle det vara awesome om det skulle bli så, men 4K låter ändå orimligt just för formatet inte är särskilt populär (än), konsollens kostnad ska försökas hållas låg och hårdvaran som skulle behövas för sån render i 30/60FPS lär ju ändå kosta en del.

Skrivet av Cindori:

Varför inte? Konsoler har en livslängd på typ 8 år, och om Sony/Microsofts next-gen släpps 2013 så ska de alltså leva under år 2013-2021. Jag tror definitivt 4K hinner bli standard i var mans hem vid den tiden.

Ja vi får ju hoppas det. Men vad jag förstått så använder den sig av redan föråldrande hårdvara jämfört med PC?

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cindori:

Varför inte? Konsoler har en livslängd på typ 8 år, och om Sony/Microsofts next-gen släpps 2013 så ska de alltså leva under år 2013-2021. Jag tror definitivt 4K hinner bli standard i var mans hem vid den tiden.

Jag är väldigt tveksam att 4k kommer att bli i var mans hem så tidigt, ialla fall när det kommer till pc monitorer. Alla nya grafikkort har det tufft med 2560x1600 och tänk då 4k!? Playstation 4 kommer att ha en gpu från southern Island (amd) och att spela i 4k med ett grafikkort ur den serien blir i stort sett en mardrömslik upplevelse. Först och främst måste Nvidia och Amd släppa typ 10 ggr kraftfullare grafikkort för att man ska få en trevlig spelupplevelse i 4k för de som spelar såklart.

Permalänk
Medlem

4k är meningslöst på en tv för man sitter för långt ifrån för att kunna se den höga upplösningen. Finns inte heller några planer på att sända tv i den upplösningen eller några nya fysiska format som kan hantera den mängden data. Bluray klarar max 1080p. Nästa generation konsoller kan möjligtvis skala upp till 4k. Att de klarar rendera ngt annat än stillbilder i 4k kommer inte att hända. Ytterst tveksamt om det kommer släppas några tv för konsumentmarknaden i 4K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag är väldigt tveksam att 4k kommer att bli i var mans hem så tidigt, ialla fall när det kommer till pc monitorer. Alla nya grafikkort har det tufft med 2560x1600 och tänk då 4k!? Playstation 4 kommer att ha en gpu från southern Island (amd) och att spela i 4k med ett grafikkort ur den serien blir i stort sett en mardrömslik upplevelse. Först och främst måste Nvidia och Amd släppa typ 10 ggr kraftfullare grafikkort för att man ska få en trevlig spelupplevelse i 4k för de som spelar såklart.

inga problem om det finns i åtanke under spelets utveckling - sänker man bara den övriga kvaliteten med 75% så går det bra marknadsanpassning

Permalänk

Peter Jacksons "The Hobbit" spelas in i 5K..

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ozo64:

4k är meningslöst på en tv för man sitter för långt ifrån för att kunna se den höga upplösningen. Finns inte heller några planer på att sända tv i den upplösningen eller några nya fysiska format som kan hantera den mängden data. Bluray klarar max 1080p. Nästa generation konsoller kan möjligtvis skala upp till 4k. Att de klarar rendera ngt annat än stillbilder i 4k kommer inte att hända. Ytterst tveksamt om det kommer släppas några tv för konsumentmarknaden i 4K.

4k sändningar är på gång i Japan inom några år och det säljs 4k tv apparater "over there in the east"
4k är definitivt nått jag själv skulle vilja ha och troligen kommer att skaffa direkt det blir överkomliga priser på monitorerna, det är ca 12Mpixel, och jag kör idag 5120x1600 + ibland en extra 1920x1080 skärm, det är ca 10Mpixel, tyvärr ryms det inte mera fysiskt för mig 2x30" är ca 140cm brett.
Jag har redan idag högre pixelantal än 4k för biografer det motsvarar ungefär 4 x 1080 skärmar i pixlar när man kör med 2x30" grafikkorten idag räcker precis till för att driva sånt i spel med anständig prestanda, nästa generation kort lär klara det finfint, tänk på att det verkar vara 10" surfplattor på väg med nästan 2x full hd nu, och att oledskärmarna kommer på allvar, och det har även börjat dyka upp hembiotv på 200" så nog lär det finnas ett behov av 4k, jag skulle aldrig vilja backa till 2x full hd nu när jag vant mig vid 2x30" där varje skärm nästan har samma upplösning som 2xfullhd, jag skulle inte vilja ha bredare bild heller, så då återstår det att öka upplösningen, 4k är rätt väg !
http://www.engadget.com/2011/12/07/toshiba-55x3-4k-3dtv-launc...
http://latimesblogs.latimes.com/technology/2012/01/ces-4k-tv-...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Peter Jacksons "The Hobbit" spelas in i 5K..

Jo men bio och vardagsrum är 2 helt skilda saker. 4k för hemmabruk är bara ngt entusiaster kommer köpa för normala människor kommer inte se ngn som helst skillnad.

Själv så kan jag inte påstå jag ser ngn större skillnad på 720 och 1080p på min 60" tv. Jag kommer inte betala extra för högre upplösning än så. Inte värt det då skillnaderna bli mindre och mindre. De kan ju börja med att sända tv i 1080p först innan de ökar upplösningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

4k sändningar är på gång i Japan inom några år och det säljs 4k tv apparater "over there in the east"
4k är definitivt nått jag själv skulle vilja ha och troligen kommer att skaffa direkt det blir överkomliga priser på monitorerna, det är ca 12Mpixel, och jag kör idag 5120x1600 + ibland en extra 1920x1080 skärm, det är ca 10Mpixel, tyvärr ryms det inte mera fysiskt för mig 2x30" är ca 140cm brett.
Jag har redan idag högre pixelantal än 4k för biografer det motsvarar ungefär 4 x 1080 skärmar i pixlar när man kör med 2x30" grafikkorten idag räcker precis till för att driva sånt i spel med anständig prestanda, nästa generation kort lär klara det finfint, tänk på att det verkar vara 10" surfplattor på väg med nästan 2x full hd nu, och att oledskärmarna kommer på allvar, och det har även börjat dyka upp hembiotv på 200" så nog lär det finnas ett behov av 4k, jag skulle aldrig vilja backa till 2x full hd nu när jag vant mig vid 2x30" där varje skärm nästan har samma upplösning som 2xfullhd, jag skulle inte vilja ha bredare bild heller, så då återstår det att öka upplösningen, 4k är rätt väg !
http://www.engadget.com/2011/12/07/toshiba-55x3-4k-3dtv-launc...

http://latimesblogs.latimes.com/technology/2012/01/ces-4k-tv-...

Jepp å den 4k tvn kostar typ 100000 för att se vad? Datorbild på 50cm håll funkar det.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av phreec:

Ja vi får ju hoppas det. Men vad jag förstått så använder den sig av redan föråldrande hårdvara jämfört med PC?

Ja, Sony lär väl traditionsenligt köra med uppskalning från 1080p eller liknande.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Ja, Sony lär väl traditionsenligt köra med uppskalning från 1080p eller liknande.

Sony ska nog koncentrera sig på att bygga en konsoll som orkar rendera i 1080p först
Ps3an klarar knappt 720p i krävande spel

Permalänk
Medlem

det roliga med the hobbit är att den spelas in i 48fps vilket är en jävla skillnad från 24fps som alla filmer spelas in i nu för tiden.

och ögat upplever 60fps inte 30 som alla tror

Permalänk
Medlem

Nja man kan se mer än 60. Anledningen till att man valt 24 är en konstnadsfråga. Ska man använda 48 så är det dubbelt så många bildrutor man måste rendera specialeffekter till och det tar dubbelt så mycket plats.

Tyävrr så stödjer inte bluray eller ngn tv för den delen 48p så tyvärr blir det formatet endast för bio

Permalänk
Medlem
Skrivet av xarl:

och ögat upplever 60fps inte 30 som alla tror

är det inte så att ögat inte kan registrera fler än (nummer) FPS, men kan se skillnad i flyt ifall det är fler FPS än (nummer)?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av ozo64:

Nja man kan se mer än 60. Anledningen till att man valt 24 är en konstnadsfråga. Ska man använda 48 så är det dubbelt så många bildrutor man måste rendera specialeffekter till och det tar dubbelt så mycket plats.

Tyävrr så stödjer inte bluray eller ngn tv för den delen 48p så tyvärr blir det formatet endast för bio

Jaså? Hur fungerar det med TV-apparater som har 100Hz+?

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag är väldigt tveksam att 4k kommer att bli i var mans hem så tidigt, ialla fall när det kommer till pc monitorer. Alla nya grafikkort har det tufft med 2560x1600 och tänk då 4k!? Playstation 4 kommer att ha en gpu från southern Island (amd) och att spela i 4k med ett grafikkort ur den serien blir i stort sett en mardrömslik upplevelse. Först och främst måste Nvidia och Amd släppa typ 10 ggr kraftfullare grafikkort för att man ska få en trevlig spelupplevelse i 4k för de som spelar såklart.

alltså det beror ju på vad skärmen ska visa, kör du pong så kommer ju det knappast bli ett problem men nästan 10 ggr kraftfullare kort borde vara om 3 generationer. (korten borde vara 8 gånger snabbare än vad dom är idag då) Så det kanske inte är mer än 3-5 år kvar till 4k.

Skrivet av ozo64:

Nja man kan se mer än 60. Anledningen till att man valt 24 är en konstnadsfråga. Ska man använda 48 så är det dubbelt så många bildrutor man måste rendera specialeffekter till och det tar dubbelt så mycket plats.

Tyävrr så stödjer inte bluray eller ngn tv för den delen 48p så tyvärr blir det formatet endast för bio

jag tror du har missuppfatta vad "48p" skulle betyda. Det du sa är att blue ray eller Tv inte stödjer en upplösning med en höjd på 48 "progresiva" pixlar. Det är inte hur många bildrutor per sekund som du försökte få det till

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_man550:

Jaså? Hur fungerar det med TV-apparater som har 100Hz+?

Det är utgående hz dvs hz som visas. Inkommande hz som stödjs idag är 24/50/60

Permalänk
Medlem

Ja, tv-satelliterna lär ju inte orka sända 4k på bra många år heller.. pallar väl knappt 1080i i dagsläget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Filmar de inte hobbit i 48fps för att det ska bli 24fps för varje öga? Har för mig att den ska vara i 3D.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrGoreMann:

Filmar de inte hobbit i 48fps för att det ska bli 24fps för varje öga? Har för mig att den ska vara i 3D.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, när man filmar 3d i 24fps så är det med två separata kameror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

jag tror du har missuppfatta vad "48p" skulle betyda. Det du sa är att blue ray eller Tv inte stödjer en upplösning med en höjd på 48 "progresiva" pixlar. Det är inte hur många bildrutor per sekund som du försökte få det till

Han har helt rätt. Det p som man lägger till efter antalet vertikala pixlar står för progressive. Det kan också stå ett i efteråt, det står för interlaced. På samma sätt gör man detta för uppdateringsfrekvenser, tex, 48p, 60p, 24p, 60i, osv..

nästa gång du försöker "läxa" upp någon, kolla upp din fakta först...

Visa signatur

Asus M4A79XTD | Phenom II 925 | HD4870 512 | SSD 510 120GB | Caviar Blue 500GB | 4Gb 1600mHz | Corsair VX550
EK-CoolStream RAD XTC 280 | DD-4870 | EK Supreme HF | Phobya DC-12 260 | Phobya Balancer 150

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrGoreMann:

Filmar de inte hobbit i 48fps för att det ska bli 24fps för varje öga? Har för mig att den ska vara i 3D.

Skickades från m.sweclockers.com

3d på bio idag visas i 72hz för varje öga (24x3). Med 48fps så blir det antagligen 144 per öga (48x3). Det betyder inte att alla biografer klarar av det dock så de återstår att se hur det blir

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av ozo64:

Sony ska nog koncentrera sig på att bygga en konsoll som orkar rendera i 1080p först
Ps3an klarar knappt 720p i krävande spel

Ja, men jag tänker mig faktiskt ändå att PS4 kommer klara av 1080p.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers