Överklockningsguide - törs man lita på den här?

Permalänk

Överklockningsguide - törs man lita på den här?

Jag är helt ny i överklockningsgemet men är ändå rätt sugen på att överklocka min i5 2500K som dyker upp på tisdag (j*vla långhelg som bråkar med mitt dåliga tålamod!). Jag har läst på en hel bunt trådar här på forumet - den klistrade informationstråden har jag gått över tre gånger nu - men känner mig ändå inte självsäker nog att pilla själv utan underlag eller annan hjälp. Så jag gav mig ut på nätet och letade reda på en guide som verkar bra och pålitlig, men eftersom jag som sagt inte har helkoll kan jag heller inte säga huruvida den faktiskt är pålitlig.

Så jag ber er fantastiska, kunniga människor på sweclockers verifiera att guiden jag hittat faktiskt kan användas utan oro.

Här är guiden från bit-tech.net som jag kollat upp.

Vad tror ni? Kan jag följa den här guiden till punkt och pricka utan att oroa mig?

Permalänk
Medlem

Jag ser inga problem med den men jag kör AMD och har inte testat att OCa SB men det värsta som kan hända är att du får köra en bios reset(eller att den överhettar men om du inte kör på stock kylaren och inte meckar med volten så är det lugnt)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joforsell:

Jag är helt ny i överklockningsgemet men är ändå rätt sugen på att överklocka min i5 2500K som dyker upp på tisdag (j*vla långhelg som bråkar med mitt dåliga tålamod!). Jag har läst på en hel bunt trådar här på forumet - den klistrade informationstråden har jag gått över tre gånger nu - men känner mig ändå inte självsäker nog att pilla själv utan underlag eller annan hjälp. Så jag gav mig ut på nätet och letade reda på en guide som verkar bra och pålitlig, men eftersom jag som sagt inte har helkoll kan jag heller inte säga huruvida den faktiskt är pålitlig.

Så jag ber er fantastiska, kunniga människor på sweclockers verifiera att guiden jag hittat faktiskt kan användas utan oro.

Här är guiden från bit-tech.net som jag kollat upp.

Vad tror ni? Kan jag följa den här guiden till punkt och pricka utan att oroa mig?

Alltså, inställningarna som är stabila för dem på Bit-tech kommer med största sannolikhet att inte vara lika stabila för dig. Du kan använda sidan som referens (läs gärna på många andra sidor också).

Permalänk
Medlem

Vette 17 varför man ska behöva guider för det, om man inte tänkt sig en nära-max klockning såklart.
Ratta upp multipeln tills det inte är stabilt längre (eller temperaturerna säger stopp).
När du når max med std spänning så är det oftast inte så mycket mer att vinna på ökad spänning och vidare rattande.
Oftast bara 2-300 MHz till innan du nått definitivt max.
Och då har du en strömförbrukning som är väldigt mycket högre än vad max med std spänning har, vilket get värme som in sin tur innebär ljudnivå.
Att hålla på och stänga av strömsparfunktioner etc för att få några få extra MHz är riktigt dumt IMO, det enda du egentligen får ut av det är en högre elräkning och ett varmare rum.
Minnena sköter sig i princip själva om du sätter dom i XMP läge ("Extreme Memory Profile"...)
Och busshastigheten låter du vara, otrevliga saker kan hända med din data om du drar upp den för högt (103+ typ) =).

All CPU klockning förutsätter såklart att du har vettig chassikylning och en bra CPU kylare.

Permalänk
Skrivet av hejkk:

Alltså, inställningarna som är stabila för dem på Bit-tech kommer med största sannolikhet att inte vara lika stabila för dig. Du kan använda sidan som referens (läs gärna på många andra sidor också).

Jo, har förstått att det är många olika saker som påverkar. Skulle jag kunna använda guiden, köra ett test på Prime95 ett par timmar och ratta vidare om det inte verkar stabilt? Min största oro är att jag ska förstöra något i datorn, riskerar jag det om jag kör efter den här guiden?

Skrivet av Svensktiger:

Vette 17 varför man ska behöva guider för det, om man inte tänkt sig en nära-max klockning såklart.
Ratta upp multipeln tills det inte är stabilt längre (eller temperaturerna säger stopp).
När du når max med std spänning så är det oftast inte så mycket mer att vinna på ökad spänning och vidare rattande.
Oftast bara 2-300 MHz till innan du nått definitivt max.
Och då har du en strömförbrukning som är väldigt mycket högre än vad max med std spänning har, vilket get värme som in sin tur innebär ljudnivå.
Att hålla på och stänga av strömsparfunktioner etc för att få några få extra MHz är riktigt dumt IMO, det enda du egentligen får ut av det är en högre elräkning och ett varmare rum.
Minnena sköter sig i princip själva om du sätter dom i XMP läge ("Extreme Memory Profile"...)
Och busshastigheten låter du vara, otrevliga saker kan hända med din data om du drar upp den för högt (103+ typ) =).

All CPU klockning förutsätter såklart att du har vettig chassikylning och en bra CPU kylare.

Jo, man ska ju inte behöva guider om man känner att man verkligen har koll. Men riktigt så bra koll har jag inte. Jag har fått en förståelse för ungefär vad man ändrar och varför CPUn presterar mer, men vill påstå att jag inte har kunskap nog att gå in och fiddla med kontroller helt själv som sagt.

Vad gäller temperaturer har jag en Cooler Master Hyper 212 EVO att sätta på processorn och förutsätter att jag ska lyckas få vettig luftströmning i chassit.

Skulle du rekommendera att jag hellre jobbar igenom överklockningsinformation tills jag känner mig säker nog att ordna allt själv? Eller klarar jag mig med guiden och några eventuella ändringar om så behövs?

Tack för svar.

Permalänk
Medlem

Ska du bara klocka måtligt säg upp till 4,3Ghz så behövs inga guider, är egentlig bara ett par få saker att hålla reda på då, multipiler samt volt till CPU som du ställer in manuellt, börja med att låsa den på den volt du får med auto i stockklock

Låt minnet vara som det är bara, tex den giude du länka till säger 1.65volt på minnet, men förutsätter att du just har sånt minne, vanligare är ju 1.5 volt spec på minnet idag, så lita inte på att några värden är korrekta i guider, förutsätter exakt samma hårvara i allt då.

Problemet med guider som beskriver mata in si och så är att man MÅSTE ha koll på vad man gör och veta VAD man gör. finns flera som eldat upp hårdvara genom att följa "guider"

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av joforsell:

Jo, har förstått att det är många olika saker som påverkar. Skulle jag kunna använda guiden, köra ett test på Prime95 ett par timmar och ratta vidare om det inte verkar stabilt? Min största oro är att jag ska förstöra något i datorn, riskerar jag det om jag kör efter den här guiden?

Ingenting går sönder om du inte skriver in en massa extrema värden.

Permalänk

Om guiden du följer har bilder så kan jag tänka mig att Nisse 5år kan fixa det.

Vill du klocka din cpu till max vs Temp då krävs det lite mera slipande i bios.
Men att klocka en i2500k till 4,5 Ghz borde även den dummaste av dumma klara då det inte kräver någon som helst intelligens. Klicka på typ turbo, clock, eller vad det nu heter i bios. Verkar som att alla tillverkare valt 4,5GHz som max.

Det är inte längre en konst att klocka, släpp myten och testa. Allt är inställt på att stänga av innan du förstör... Om du inte är knäpp och maxar allt då på en enda gång.

Klocka på

Visa signatur

Laptop Asus K56CB