Permalänk
Medlem

CPU fläkten startar ej

Tjena!

Har köpt en cooler master CPU fläkt till min nya dator som ej startar. Fläktkabeln har 3 piggar medan inkopplingen på moderkortet har 4. Det finns dock en inkoppling för 3 piggar på moderkortet bredvid de vanliga fläktinkoplingarna där jag kopplat in sladden nu. Problemet är bara att fläkten inte startar. Hur ska jag lösa detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

länka moderkort och fläkt tack. Det gär med 3-pin på 4-pin ,men du kan ej reglera hastigheten då.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Permalänk

Sätt CPU-fläktens kabel på CPU-pin på moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lullebulle:

Sätt CPU-fläktens kabel på CPU-pin på moderkortet.

Problemet är att kabeln har 3 piggar medan moderkortet har 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorham:

länka moderkort och fläkt tack. Det gär med 3-pin på 4-pin ,men du kan ej reglera hastigheten då.

Du kan reglera hastigheten i Bios, Silent,Normal och High.

Skrivet av Wacke:

Problemet är att kabeln har 3 piggar medan moderkortet har 4

Det spelar ingeroll, sätt den där.
Den 4e piggen styr fläkt hasstigheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wacke:

Problemet är att kabeln har 3 piggar medan moderkortet har 4

Funkar fint ändå, låt en pigg vara oanvänd bara

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Stort tack!