Permalänk
Medlem

Problem med i7 2600k

Hej! Jag har nu byggt ihop min dator för ca en månad sen. Allt har fungerat fint men helt plötsligt har min cpu börjat nå extrema temperaturer extremt snabbt. När jag bara har datorn igång, inga program, ligger den runt 40 grader. Om jag startar WoW eller liknande går den på en eller två sekunder upp till 86 grader. Har hittills stängt av direkt när jag ser så höga temperaturer så vet inte om den går högre. Kör med standardkylaren som följde med processorn, men den borde väl ändå klara att kyla någolunda?

Tack för tips!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ygedey:

Hej! Jag har nu byggt ihop min dator för ca en månad sen. Allt har fungerat fint men helt plötsligt har min cpu börjat nå extrema temperaturer extremt snabbt. När jag bara har datorn igång, inga program, ligger den runt 40 grader. Om jag startar WoW eller liknande går den på en eller två sekunder upp till 86 grader. Har hittills stängt av direkt när jag ser så höga temperaturer så vet inte om den går högre. Kör med standardkylaren som följde med processorn, men den borde väl ändå klara att kyla någolunda?

Tack för tips!

Kan vara dålig pasta, eller så har kylaren lossnat lite. Den använder pushpins. Testa om du kan klicka i den hårdare!

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ygedey:

Hej! Jag har nu byggt ihop min dator för ca en månad sen. Allt har fungerat fint men helt plötsligt har min cpu börjat nå extrema temperaturer extremt snabbt. När jag bara har datorn igång, inga program, ligger den runt 40 grader. Om jag startar WoW eller liknande går den på en eller två sekunder upp till 86 grader. Har hittills stängt av direkt när jag ser så höga temperaturer så vet inte om den går högre. Kör med standardkylaren som följde med processorn, men den borde väl ändå klara att kyla någolunda?

Tack för tips!

Håller med tidigare talare. Se till så det finns nog kylarpasta, men inte för mycket. Kylaren skall även sitta ordentligt. Kylaren som medföljer CPUn skall utan problem kunna kyla processorn och hålla temperaturerna på en ok nivå, dock till ett pris av oljud.
Lycka till

Mvh,
Patrik

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Tog bort kylaren, satte på ny kylpasta och satte dit den ordentligt. Temperaturen går inte upp lika snabbt, men den ligger fortfarande mellan 65-80 i spel som wow och battlefield. Är det att kylaren som följer med inte orkar eller är det något fel med något annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ygedey:

Tog bort kylaren, satte på ny kylpasta och satte dit den ordentligt. Temperaturen går inte upp lika snabbt, men den ligger fortfarande mellan 65-80 i spel som wow och battlefield. Är det att kylaren som följer med inte orkar eller är det något fel med något annat?

Helt normal temp med stock-kylaren, finns det något du kan göra med chassit för att få bättre luftflöde?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Moderkort: ASRock Z87 Extreme4 ATX] - [CPU: Intel i7 4770K @ 4.4 with Phanteks PH-TC14PE] - [Minnen: Corsair 4st*4GB=16GB-1600Mhz VENGEANCE LP] - [GPU: Asus GTX 780 3GB DirectCU II [SSD: Samsung EVO 256GB] - [Nätdel: be quiet! Straight Power E9 680W - [Chassi: Corsair Obsidian 550D] - [OS: Windows 7 Ultimate 64bit] - [Skärm: BenQ XL2420t]

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tror problemet ska vara löst. Det visade sig att BIOS av någon anledning började överklocka den extremt. Vet inte om det är jag som har råkat vara på några inställningar men nu har jag lite lägre temperaturer. Tack för svar och tips, ny kylare på väg