Permalänk
Medlem

Uppgraderat dator, höga ljudnivåer

Jag har precis uppgraderat min dator till ett Sandy Bridge system, men tycker att ljudnivåerna är extremt höga för systemet, samtidigt som de enda två fläktarna som är "i drift" är Processorkylaren och nätagget, både verkar gå på 100% hela tiden.

Processrokylaren är en Noctua NH-12P och jag har ett Corsair TX 650W nätagg (nyköpt)

Övriga specs:
Core i3 2100
ASUS P8Z68-V LX
8GB DDR3 RAM
2x WD Green HDD
2x SSD.

Permalänk
Hedersmedlem

hej hur högt låter din dator ungefär lite svårt att veta
skulle rekommendera dig att sätta på minst 2 fläktar till i din dator som sköter lite luft in och ut en som blåser in i fronten och en som blåser ut längst back

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem med min Sandy Bride i5 2500. Per default så verkar fläkten snurra i 100 % konstant. Men du kan få fläkten helt ljudlös genom att använda en fläktkontroller. Du har förmodligen en sådan i bios. Jag hör inte ens av cpu-fläkten då jag spelar krävande spel. Men pressar jag den till max med något benchmark program så kan man höra den.

Stock kylaren på Sandy Bridge är alltså helt ok. Defualt fläktinställningar i bios är det inte normalt inte.

Edit: ooops, läste ditt inlägg lite slarvigt och missade att du inte har några chissifläktar överhuvudtaget samt någon specialfläkt (?) på din processor. Då var mitt svar lite meningslöst. Sorry.

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att mitt moderkort inte kan kontrollera fläktar med 3-pin kontakt? I så fall, vart kan jag hitta 120 mm fläktar med 4-pin kontakt?

Edit: Har kommit fram till att PSUn är defekt, och att moderkortet bara är allmänt kasst. Ska försöka byta ut mitt nätagg och i värsta fall gå tillbaka till intels stock kylare.

Permalänk
Hedersmedlem

gå inte tilbac till stock kyllaren den e sämre än alla som går att köpa köper man en för 199 eller så e den ände bättre
vet inte vr mn får tag på läktar med 4 pins kontakt jag har 3 pin och kan styra dom uan problem men har ju inte intel har amd deras modekort gillar jag mer alla sata är sama och inte nån 6 gb/s och nån 3...

men de finns nog och få tag på såna flätar om du kollar på google (kan ej lova att det finns men det är det störs chans om det fins att det dycker upp nåt)

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Skrivet av Sir. Haxalot:

Jag har precis uppgraderat min dator till ett Sandy Bridge system, men tycker att ljudnivåerna är extremt höga för systemet, samtidigt som de enda två fläktarna som är "i drift" är Processorkylaren och nätagget, både verkar gå på 100% hela tiden.

Processrokylaren är en Noctua NH-12P och jag har ett Corsair TX 650W nätagg (nyköpt)

Övriga specs:
Core i3 2100
ASUS P8Z68-V LX
8GB DDR3 RAM
2x WD Green HDD
2x SSD.

Tror ej att fläktarna till din kylare stödjer styrning via moderkortet. Det följer dock med motstånd till båda fläktar som kan få ner ljudnivån rejält. Även på lägsta bör den kylaren klara av en i3 2100, annars sätter du helt enkelt Noctua-fläktarna i chassit och skaffar en ny PWM-styrd fläkt.

Permalänk
Medlem

3 pins fläktar kan inte styras på det moderkortet samt via CPU_FAN, måste vara 4 pins PWA styrd fläkt
Inet, komplett m.f har sådana

corsair TX agg brukar vara ganska tysta, men beror ju också på hur din burk ser ut, om agget tar luft inifrån eller utifrån lådan, och hur hett det är i chassit om inifrån, samt strömförbrukning.

Moderkortet är bra, även om det är mer budget än jag skulle skaffa eller rekommendera någon att skaffa, men beror ju på vad man ska använda det till, för en standard dator som man inte ska klocka är det utmärkt till, men styra 3 pins fläktar blir mer och mer ovanligt, inga moderkort Asus har kan det, osäker på resten av fabrikaten

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Lyckades fulhacka ner hastigheten på fläktarna och få ett nytt nätagg. Problemet är att tydligen så låter helt enkelt Corsair TX650V2 skitmycket så jag antar att det inte är så mycket att göra åt det... Kanska kan undersöka möjligheten att få ett nytt agg på öppet köp, men jag har ingen aning om vad man isf ska köpa för ~700 ?

Kan förövrigt tillägga att agget tar luft från botten (utifrån chassit) och rumstemperaturen är låg, mellan 16-18 grader.

Permalänk
Medlem

Corsair aggen verkar blivit mycket sämre, än dom varit och Noctua cpu-fläktarna låter en del...ja om man inte använder motstånd då...

Jag har föregångaren till denna http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev... och är väldigt nöjd! En nätdel som fått beröm för att vara bra och tyst, är denna http://www.inet.se/produkt/6900306/fractal-design-tesla-650w-... Vet inte vad du har för chassi, men det finns en del dämpade sånna t.ex. http://www.inet.se/produkt/6901316/fractal-design-define-r3-u... Med detta (utan grafikkort eller ett passivt) borde det bli mycket tyst!

Visa signatur

I5 9600K - Hyper 212 EVO - Corsair 3200MHz 4x8GB - ASUS Z390-F GAMING - 850 PRO 512GB - 860 EVO 500GB - Asus GTX1070 OC - EVGA Supernova G2 650w - Corsair Carbide 275R + Samsung Q60R 75" + Logitech Z906 + PS5

Permalänk
Avstängd

Alltså vad är det med er folk från Sweclockers nu för tiden?
Det är väl bara att byta ut nätaggregatsfläkten? *Screwy*
Jag slet bort min när den började göra missljud, satt dit en ny & drog kabeln till ett av moderkortets fläktuttag för chassifläktar. Funkar ypperligt.

Permalänk
Medlem

Processorkylarfläkten sänker du genom att gå in i bios o ställ in fläktarna på Silent, den står säkert på High.

Permalänk
Hedersmedlem

det går vist att styra fläktar med 3 pin datorn ändrar volten som fläktarna får, får den mindre stöm går den saktare
ja man kan ju alltid byta utt fläkten i agget men det finns hör riska att man råkar förstöra nåt och så gäller ej garantin längre...

men satsa på motstånd istället det är bättre

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!