Permalänk

Hur viktigt är det att kunna överklocka?

Jag har råkat köpa i7-2600 utan K. Det betyder att jag inte kommer kunna överklocka processorn. Har överklockning stor påverkan på huruvida man kan maxa krävande spel? Hur viktigt är överklockning för krävande spel i framtiden? Ökar prestandan och möjligheten att maxa markant?

Värt att nämna är att datorn är på öppet köp, så jag har möjlighet att lämna tillbaks den för enbart ca 200-300 kr fraktkostnad och uppgradera CPU'n för ytterligare 300 kronor till K
Specs:

CPU: i7-2600 3.3GHz
GPU: GTX 560Ti
MOBO: GA-Z68XP-UD3
PSU: Cooler Master GX 700W
RAM: 8 GB 1600 MHz
HDD: 500 GIG 16 MB SATA 2
Kylare: Zalman 9900 ZNPS9900 Max CPU Cooler
Chassi: Cooler Master Silencio 550 - Black

Permalänk
Medlem

Du ska nog kunna höja Multipern ett par steg

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Att ha en K modell gör livet mycket lättare om du ska överklocka. Varav om du skulle behöva överklocka eller inte är helt upp till dig. Jag tror dock att du kommer klara dig bra utan också.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

beroende på vad du gör med datorn så kanske det kan vara bra, men ska du spela på den så är det rätt få spel som behöver mer klös, och iom att ditt grafikkort inte är så kraftigt så kommer inte processorn att flaska direkt ....

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

K modellen är ju såklart bättre att välja men det är ingen katastrof att ha "non-K"modellen heller.
Du har ju "turbo-mode" upp till 3,8GHz om inte annat. Sen kan du ju fortfarande klocka den lite lite granna ändå.
Men oavsett 2600 är inte i närheten av att "flaska" ett GTX 560Ti.

Och med tanke på ditt chassi kan du inte ha för avancerade grafikkortslösningar, SLI hade jag inte rekommenderat med ett Silencio 550.

I dagsläget har det alltså knappt nån betydelse, du får fundera på om det är värt besväret att skicka fram och tillbaka för lite bättre "framtidssäkerhet".

Permalänk

Så om jag använder GTX 560Ti kommer inte överklockning att göra någon värd skillnad, utan jag måste ha ett bättre grafikkort för det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Greedy:

Så om jag använder GTX 560Ti kommer inte överklockning att göra någon värd skillnad, utan jag måste ha ett bättre grafikkort för det?

om vi säger såhär.. finns inga grafikkort på marknaden som får en i7 2600k att bli flaskhalsen i systemet. oroa dig inte!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

om vi säger såhär.. finns inga grafikkort på marknaden som får en i7 2600k att bli flaskhalsen i systemet. oroa dig inte!

mjo, det finns ta bara fram ett rejält CAD kort

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wully:

mjo, det finns ta bara fram ett rejält CAD kort

Fast jag tvivlar att de är bra att spela spel på.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

själv skulle jag bytt till en K och iaf överklockat max på stockvolt.

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

om vi säger såhär.. finns inga grafikkort på marknaden som får en i7 2600k att bli flaskhalsen i systemet. oroa dig inte!

Dra igång Starcraft 2 och säg om det där...

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghoti:

Dra igång Starcraft 2 och säg om det där...

jo, samma när jag spelar WoW, jämförde med oklockad i5 2500k vs 4.8ghz i5 2500k och det ökade med ungefär 25+ fps..

Permalänk

Så i spelsyfte är det värt att ha möjligheten att överklocka för att få högre FPS men också som en framtidsinvestering för att processorn tillsammans med ett bättre grafikkort ska klara mer krävande spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

om vi säger såhär.. finns inga grafikkort på marknaden som får en i7 2600k att bli flaskhalsen i systemet. oroa dig inte!

varför inte?
hur kommer de sig att man ser increase när man överclockar en i7 2600k då?
vissa spel tjänar man kanske inte speciellt mycke i (såg ett test där de tjänade 4 avg fps i bf3 på 1,5ghz oc)
inget spel använder 100% av en i7 så på så sätt flaskar den inte, men hastighet är ändå hastighet 50% av 4ghz är mer än 50% av 3,5ghz.
men cpu bundna spel tjänar MASSIVT. min gamla amd klockade jag för o spela wow, 20% oc gav en ~20-30% fps gain under raids.
så allt handlar om hur spelet är skrivet.
och hur som helst så är en oc på en cpu en ökning i hastighet.

Citat:

Värt att nämna är att datorn är på öppet köp, så jag har möjlighet att lämna tillbaks den för enbart ca 200-300 kr fraktkostnad och uppgradera CPU'n för ytterligare 300 kronor till K

byt då om du vill ha möjligheten att klocka, det går klocka utan K fast inte lika bra / lätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Greedy:

Så i spelsyfte är det värt att ha möjligheten att överklocka för att få högre FPS men också som en framtidsinvestering för att processorn tillsammans med ett bättre grafikkort ska klara mer krävande spel?

ja

Permalänk
Medlem

Om du precis har skaffat den så passa på och utnytja ångersrätten och skaffa dig rätt modell!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Även fast du nu klarar att spela ditt favorit spel i acceptabel fps just nu så är ju överlockning gratis prestanda.
Visst, just nu kommer de säkert bara höja din fps från 100-140 eller liknande, och iaf jag kunde inte bry mig mindre om "siffrorna". Men...
När jag bygger en dator vill jag som de flesta ha så framtidssäker dator som möjligt, så billigt som möjligt. Och är du påläst, väljer rätt komponenter och lägger ner lite tid på att pilla så kan man tjäna närmare 50% "gratis" prestanda vilket hade kostat duktigt mycket mer.
De kan tom vara vad en dator ett år från nu presterar i samma prisklass (såklart oklockad då). Att inte klocka innebär snabbt sammanfattat att du helt enkelt lär byta dator oftare. En oklockad 2500 kan säkert klara sig ett par år till. Men med en 2500k i 4.8ghz kan du nog nästan multiplicera den tiden.

Det är iaf mina tankar.

Permalänk

Enligt denna artikel verkar det knappt bli någon FPS förändring alls av öveklockning för BF2: Bad Company: http://www.overclockersclub.com/reviews/intel_core_i7_3960/12...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Greedy:

Enligt denna artikel verkar det knappt bli någon FPS förändring alls av öveklockning för BF2: Bad Company: http://www.overclockersclub.com/reviews/intel_core_i7_3960/12...

som sagt, vissa spel märks de mer och vissa mindre.
det hela handlar om ifall grafikkortet flaskar lr ej.
ett spel som mest beroende av grafik kortet tjänar mindre, men nu är många spel cpu bundna oxå, de med mer krav på cpun tjänar självklart mer på en oc.
bästa exemplet är wow där folk upgraderar sina grafik kort ifrån 2008 till 2011 och tjänar kanske 10fps. men om de klockar processorn så går fpsen upp markant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xedoz1:

varför inte?
hur kommer de sig att man ser increase när man överclockar en i7 2600k då?
vissa spel tjänar man kanske inte speciellt mycke i (såg ett test där de tjänade 4 avg fps i bf3 på 1,5ghz oc)
inget spel använder 100% av en i7 så på så sätt flaskar den inte, men hastighet är ändå hastighet 50% av 4ghz är mer än 50% av 3,5ghz.
men cpu bundna spel tjänar MASSIVT. min gamla amd klockade jag för o spela wow, 20% oc gav en ~20-30% fps gain under raids.
så allt handlar om hur spelet är skrivet.
och hur som helst så är en oc på en cpu en ökning i hastighet.

byt då om du vill ha möjligheten att klocka, det går klocka utan K fast inte lika bra / lätt.

jag kör enbart min 4.8ghz för WoW och det ökar min FPS en del faktiskt.. försökte bara vara lite snäll mot TS.. är ju faktiskt inte så många spel där han tjänar på överklockad processor