Hjälp mig att komma igång med LoopiaDNS.EU

Permalänk

Hjälp mig att komma igång med LoopiaDNS.EU

Tjena alla Sweclockers medlemmar.

Nu är det så att jag har beställt ett domännamn från Loopia. De hade ett bra erbjudande för en .eu domän. Tänkte att det skulle bli smidigare att fjärrstyra min dator och ftp från andra datorer genom att ha. mindomän.eu
Har en DIR-655 router där det skall vara inbyggt DNS.

Har tyvärr dynamisk ip adress så måste ha ett program, använder dynsite just nu.

tror dock jag har fått det att fungera, pingar jag min domän så får jag upp min ip adress och det verkar fungera, men om jag ska fjärrstyra eller gå in på min FTP så laddar det bara och säger misslyckas, då har jag öppnat port till RDP 3389 och ändrat i System inställningarna så det tillåts, däremot kan jag logga in på min lokala ip adress 192.168.0.XXX utan några som helst problem, jag har säkert glömt något jätte enkelt fast kommer inte på det för tillfälligt.

Ändrade något här också om jag inte minns fel, var lite halv trött inatt när jag försökte.

Hoppas jag har gett er den informationen ni behöver för att hjälpa mig, försöker att vara så aktiv som möjligt för att svara på frågor om ni har några.
Tack på förhand, glad påsk!

Permalänk
Medlem

Sålänge du kan pinga ditt domännamn och kommer till rätt IP så beror inte felet på domännamnet.
Testa stäng av Windowsbrandväggen om du redan gjort portforwarding.

Permalänk
Skrivet av Tyrken:

Sålänge du kan pinga ditt domännamn och kommer till rätt IP så beror inte felet på domännamnet.
Testa stäng av Windowsbrandväggen om du redan gjort portforwarding.

Den är avstängd, porten är öppen, kan gå in på min lokala ip adress vilket jag tycker är konstigt.

Permalänk
Medlem

Om du kan gå in på din lokala adress, men inte extern, då är det antingen brandvägg (vilket du stängt av) eller din router/modem som stoppar.

Har tyvärr inget annat att föreslå, men det är inte ditt domännamn som är problemet om den går mot rätt IP-adress.
Varför kör du med dyndns i router och med program?

Permalänk
Medlem

Fungerar det om du använder din externa ip-adress? Om det inte gör det så klipp bort alla dns saker från inlägget då det är oralevent för problemet. Speciellt eftersom en nslookup/ping ger din korrekta externa adress.

Permalänk
Medlem

Liten korrigering.

Och en fråga till, hur testar du köra rdp mot datorn?

Sitter datorn du testar att ansluta från och din dator på samma router?
Om så är fallet, testa att ansluta med en dator utifrån.

Permalänk
Skrivet av Tyrken:

Och en fråga till, hur testar du köra rdp mot datorn?

Sitter datorn du testar att ansluta från och din dator på samma router?
Om så är fallet, testa att ansluta med en dator utifrån.

Jag har testat rdp på min bärbara dator, som är anslutet på samma nätverk. Kan ju som sagt ansluta via min lokala ip adress 192..168.0.xxx men inte domännamnet xxxxxxx.eu

ställde just in detta :

*ändrade i routern också.

tex om jag sitter i skolan och vill logga in på min dator hemma så vill jag bara kunna skriva in xxxx.eu och då ska den ansluta till min stationära som jag satt 192.198.0.xxx

Permalänk
Medlem

Testa från en annan anslutning och ansluta mot ditt domännamn, kan vara så att routern inte klarar av att du kör på extern adress.

Vill du så skickar du mig ett meddelande med ditt domännamn så kan jag testa.

Permalänk
Medlem

portforwarding på routern?

Visa signatur

Ei bor i stockholm och tar inget ansvar för allt som han säger
7900, 64 gig ram, radeon r290
Solna arbetscenter

Permalänk
Skrivet av Ei:

portforwarding på routern?

Permalänk
Medlem

"men om jag ska fjärrstyra eller gå in på min FTP så laddar det bara och säger misslyckas"

Har du inte forward på port 21, så kan du väl inte förvänta dig att kunna komma åt FTP utifrån?

Permalänk
Skrivet av gnypp45:

"men om jag ska fjärrstyra eller gå in på min FTP så laddar det bara och säger misslyckas"

Har du inte forward på port 21, så kan du väl inte förvänta dig att kunna komma åt FTP utifrån?

TROR jag har ordnat allting nu faktiskt. Kan i alla fall fjärrstyra och komma åt min FTP med hjälp av min domän, fast sitter som sagt lokalt nu, men det bör ju inte vara någon skillnad med tanke på att jag använder domännamnet