Geforce GTX 690 kan släppas i april

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Jovisst har AMD och även ATI gjort grafikkort med flera GPU's på ett PCB tidigare men någon historielektion var inte syftet med inlägget utan bara nämna några av de senare modellerna där det hänt saker gällande antalet PCB's som använts och där en motsvarande produkt funnits hos konkurrenten. Att HD4870 X2 var viktig går ju inte frånta men helt klart så fanns det visst ett HD3870 X2 med, samt både 3850 X2 och 4850 X2. X1950 fanns även den, och där snackar vi ju onekligen om en ren ATI-produkt.

Ati Rage Fury Maxx ligger väl ändå lite väl långt tillbaks i tiden för att vara relevant, Nvidia hade dessutom inte någon Dual GPU-lösning vid den tiden att möta denna med? Såvida man nu inte vill få ihop 3DFX som Nvidia då vilket får ses vara lite tidigt då köpet av 3DFX-resterna trots allt gjordes senare.

Du skrev första ..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jao, det där var fräckt på den tiden, men det var inte ati/amd ..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlummbulleN:

Då kepler är helt värdelös till GPGPU rekommenderas det inte.

Precis, det blir nog dubbla 580 för min del, eller så väntar jag till "big kepler". Var mest nyfiken på hur det fungerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kulgan:

Skulle vara intressant att se ett generationstest 480 580 680.
(eller som i mitt fall jämförelse med 460)

Inte så mycket "vilket kort ska jag välja" som "är det lönt att byta" eller
"hur mycket bättre blir det om jag byter".

Håller med..Mitt GTX480 hänger på bra fortfarande..

Skippar nog denna serie trots allt och går på nästa generation AMD eller nvidia

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

tycker mitt 590 tuffar på bra..meen jag blir sugen!

Visa signatur

Chassi Obsidian 800D Aggregat Corsair TX V2 850W Processorer Intel® Core i7-2600K Moderkort MSI Z68A-GD65 (Gen3) Minne Kingston DDR3 4X4GBGrafikkort ZOTAC GeForce GTX 590 3072MB Hårddisk SSD Corsair 120GB Hårddisk,Seagate Barracuda® XT 2TB Tillbehör Razer BlackWidow, Mus Logitech G400 Bildskärm Samsung 23" 120hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Håller med..Mitt GTX480 hänger på bra fortfarande..

Skippar nog denna serie trots allt och går på nästa generation AMD eller nvidia

läs mitt tidigare inlägg.

Permalänk
Medlem

Kewl att nvida dänger upp AMD med 680it, vilket samtliga AMDs fanboys verkar vägra inse.
Visst kan dom gotta sig åt att det är bättre på vissa saker som GPGPU, men hur många av er använder er av det, mer än som argument?

Detta är dessutom som ni säger "den lilla kärnan", och går då av någon anledning bort även i nvidiaanhängares ögon.
Hade det gjort någon som helst skillnad om det istället stått GK100 på kärnan?

Amd är besegrade denna generation, face it.
Nvidia spatserar rätt lätt förbi AMD's bästa försök och behöver inte ens släppa deras bästa kärna för att göra det.
Men den är fortfarande dålig, för det är ju inte den BÄSTA GK kärnan som finns! Allt bara för att den heter GK104 o inte GK100...

Grow up -.- Vilket företag släpper bättre saker än som behövs? Nu är ju grovjobbet redan gjort för 7** serien och dom har god tid på sig att fixa iordning GK110/GK100 så den är så stabil och buggfri det går innan den släpps, och behöver inte stressa ut den för att slå AMD, iom att det gör dom redan med GK104.
Således blir produktionskostnaden betydligt lägre för nästa generation, något som inte kan sägas om AMD då detta redan hårt åtgångna företag måste slänga ännu mer deg in i leken för att ens ha en chans att spela i nästa gen.

Permalänk

Microstuttering= Nej tack. *Spyr*

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Vanligt folk kallar fortfarande Dual GPU-lösningar för dubbelmackor då de inte fattat att man snackat om Dual PCB vilket både AMD och Nvidia övergett. Första revisionen av GTX 295 körde dubbla PCB's, andra endast en PCB likt AMD's HD4870 X2 (vilket var AMD's första Dual GPU-lösning med en PCB).

Dual GPU med ett PCB är vad nyheten handlar och vad som förväntas komma efter AMD's HD7990 (som såklart är ett Dual GPU-kort med en PCB) om man läser nyheten korrekt.

Tyvärr, AMD har aldrig gjort en dubbelmacka, det är bara nVidia som gjort dem.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

Tyvärr, AMD har aldrig gjort en dubbelmacka, det är bara nVidia som gjort dem.

Jag hade för mig att HD3870 X2 var en sådan, eventuellt X1950 med två GPU'er med men efter en titt så var det single PCB som gällde även på dessa.

Likväl kallas även Radeon-korten av Dual GPU-modell ofta också för just dubbelmackor vilket är felaktigt men lika vanligt (och fel) som när folk snackar om "sin data". Kan vi börja kalla dessa kort för Dual GPU och komma framåt nu, kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlummbulleN:

Då kepler är helt värdelös till GPGPU rekommenderas det inte.

Köp Tesla

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Köp Tesla

Fast jag har en känsla av att storkepler kommer vara bättre på GPGPU, även fast den kommer så sent att den kommer tillhöra 700-serien. Men är inte Radeon 7970 bättre än Tesla?

Permalänk

det här luktar micro stuttering

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon46732:

Och jag vet inte varför jag fortfarande känner att HD7970 känns som ett mer gediget kort än 680. Kanske tack vare minnesmängden, minnesbussen och GPGPU-prestandan. Och högre upplösningar. Jag vet inte, känns som om man kompromissade med 680 för att hålla nere priset. Inte min grej..

"Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away."

Så sant. Varför höja priset i onödan när man kan spöa 7970 ändå?

Skrivet av Mikael07:

Aha, så det går att se ett dubbel GPU kort med totalt 4GB som två separata kort (logiska enheter) med 2GB vardera? I mitt fall går det lika bra att dela upp en större datamängd (säg då 4GB) över två separata enheter (2+2 GB) för behandling, så det gör inget att de inte direkt kan kommunicera med varandra.

Om jag har förstått SLI/CF rätt (vilket det finns en risk att jag inte har eftersom jag inte har jobbat med SLI/CF) så använder de en delad minnesarkitektur med spegling, vilket innebär att båda GPU:erna har tillgång till samma 4 GB som klonas mellan de två korten m.h.a. SLI-/CF-länken. Detta möjliggör mycket enklare programmering då man kan skicka data mellan enheterna genom att den enhet som skickar data skriver till en plats i minnet, medans den andra läser från samma plats i minnet (dock ej exakt samtidigt). Alternativet är distribuerat minne, dvs att båda enheterna har var sina 4GB totalt 8GB, men då måste man hela tiden skicka meddelanden explicit mellan korten vilket medför en hel del huvudvärk och prestandaförluster. Jag skulle tro att för det flesta tillämplingar så är det första alternativet bättre, om man inte nödvändigtsvis behöver allt minne.

Skrivet av anon5930:

Själv hade jag hoppats på ett snabbare enkelkärnigt kort. Visst, GTX 680 är snabb men snarare så att Nvidia släppt något som (oftast) når upp till HD7970 prestandamässigt men inte direkt förbi detta kort. Nu har ju förvisso 680 fördelen att dra något mindre ström vilket är trevligt men det är ju inte direkt så den drar iväg heller (där det räknas).

Say what? Enligt alla recensioner som jag har läst så smiskar GTX 680 HD 7970 ordentligt, t.ex. 40% snabbare i BF3. Skulle gärna vilja se den du har läst.

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolflakes:

Vafan, jag som beställde GTX 680 igår :S

Japp ditt 680 kommer vara helt värdelöst när 690 kommer så släng det, förslagsvis i min papperskorg.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Skrivet av lolflakes:

Vafan, jag som beställde GTX 680 igår :S

GTX 680 är att föredra framför GTX 690 alla dagar i veckan.
Jag skulle inte stoppa in en GTX 690 i datorn även om jag fick betalt för att göra det pga. microstuttering.
Men däremot så skulle jag kunna betala en bra slant för GTX 680.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Aleshi:

Fast jag har en känsla av att storkepler kommer vara bättre på GPGPU, även fast den kommer så sent att den kommer tillhöra 700-serien. Men är inte Radeon 7970 bättre än Tesla?

GPGPU-prestanda varierar ju väldigt kraftigt beroende på tillämpning också så det är svårt att säga rakt av.

Framförallt är det dumt att jämföra spelkort med rena GPGPU-kort. Geforce är till exempel strypta för att vara sämre i GPGPU jämfört med Quadro och Tesla med samma GPU. Sen skiljer det mycket i drivrutiner också. Ett Quadro kommer vara bättre på generella beräkningar än ett Geforce men ett Geforce kommer vara bättre på spel än Quadro även om det är samma kärna, samma klockfrekvenser och samma minne.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jay-C:

Say what? Enligt alla recensioner som jag har läst så smiskar GTX 680 HD 7970 ordentligt, t.ex. 40% snabbare i BF3. Skulle gärna vilja se den du har läst.

Jag kollar i regel bara på 2560x1600/1440 och flerskärmsupplösningar i recensioner. Siffrorna för 1920-upplösningarna är i regel irrelevanta på de snabbaste singel GPU-korten då dessa sällan har problem att uppnå 60FPS i höga grafikinställningar. GTX 680 tappar rätt mycket mot HD7970 ju högre upplösning man kör.

Syns i vilken recension som helst där man valt att testa i högre upplösningar och gärna klockat både GTX 680 och HD7970. Jag är själv ute efter ett nytt kort men det är faktiskt så pass (relativt) jämt att jag har fått svårt att välja kort. Jag hade väntat mig mer prestanda i högre upplösningar sett till övertaget i låga upplösningar, speciellt med tanke på Nvidias kommentarer vid lanseringen av HD 7970. Som det ser ut nu blir det det som når 4000kr eller under med vettig kylning först, bägge korten ger mig i dagsläget det jag prioriterar högst, (minst) tre skärmar med ett kort.

Permalänk
Medlem

Tror vi får se en helt annan prestanda på GTX 680 4GB i högre upplösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Tror vi får se en helt annan prestanda på GTX 680 4GB i högre upplösningar.

Inte med 256 bitars minnesbuss.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

Tror vi får se en helt annan prestanda på GTX 680 4GB i högre upplösningar.

Tveksamt med ett kort, men med två eller fler? Helt klart. Lite synd att Nvidia inte petade in en 512-bits minnesbuss, då hade det sett annorlunda ut i högre upplösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

GPGPU-prestanda varierar ju väldigt kraftigt beroende på tillämpning också så det är svårt att säga rakt av.

Framförallt är det dumt att jämföra spelkort med rena GPGPU-kort. Geforce är till exempel strypta för att vara sämre i GPGPU jämfört med Quadro och Tesla med samma GPU.

Jo det är sant, jag väntar fortfarande på en klient för Folding@home som stödjer GF 680... Så som det är nu presterar min gamla Q6600+GF 470 tre gånger så bra som min i7-3820 + GF 680 GTX i folding.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk

Mitt 460 räcker än så länge väntar på 8970 innan jag köper nytt

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33

Permalänk
Avstängd

asså om jag fattat rätt nu så kommer det komma ut ytterligarre 2 "top" kort med GK110?.. Ska dessa vara då 685 samt 695 eller? :S

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

asså om jag fattat rätt nu så kommer det komma ut ytterligarre 2 "top" kort med GK110?.. Ska dessa vara då 685 samt 695 eller? :S

Det som är rykten är

gtx 690 GK104 och gtx 685 GK110:)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Burks:

Det som är rykten är

gtx 690 GK104 och gtx 685 GK110:)

så enligt rykten så blir det bara ett till kort med GK110?.. och det kommer vara uppföljaren till "580" eller? :P. Haha
Blev lite komplicerat denna gången

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

så enligt rykten så blir det bara ett till kort med GK110?.. och det kommer vara uppföljaren till "580" eller? :P. Haha
Blev lite komplicerat denna gången

Uppföljaren till 580 i prestanda är den ryktade GTX 670 Ti. Uppföljaren till 580 är därimot svårare att säga. Men som det ser ut nu så är det 680.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Det som är rykten är

gtx 690 GK104 och gtx 685 GK110:)

Antagligen är storkepler så sen att den får en helt egen generation, det blir nog GTX 780. Som det blev med Fermi, fulla fermi döptes till GTX 580 även fast det skulle vara GTX 480 egentligen.