Permalänk
Medlem

Amd phenom hjälp!

Tjenis SweC.
Har en amd phenom II x4 960t på stock kylaren och överklockad till 3.4Ghz och ett msi 760gm-e51 och i minecraft ligger processorn i 37 grader är det okej eller är den för varm?

Permalänk
Medlem

Den är alldeles för varm.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Adchen:

Den är alldeles för varm.

minecraft slukar en del av cpu kraften och det är helt godkänt temp som TS har.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av saides10:

Tjenis SweC.
Har en amd phenom II x4 960t på stock kylaren och överklockad till 3.4Ghz och ett msi 760gm-e51 och i minecraft ligger processorn i 37 grader är det okej eller är den för varm?

Det är helt okej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Det är helt okej.

Så det är helt okej så min cpu är inte för varm?

Permalänk
Medlem

i idle ligger den på 33 grader är det okej och vad är max tempen för min cpu?

Permalänk
Medlem

Jag kör processorn i min signatur, lätt överklockad.
Dock hamnar jag på 29 i Idle och 43 i load. Men tänk på att jag har vattenkylning också. Om du har samma tempgränser på din processor som min så har din processor 72° som max.

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shamzin:

Jag kör processorn i min signatur, lätt överklockad.
Dock hamnar jag på 29 i Idle och 43 i load. Men tänk på att jag har vattenkylning också. Om du har samma tempgränser på din processor som min så har din processor 72° som max.

men är min temp för hög eller inte?

Permalänk
Medlem

Inte i Idle, nej.

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Den ligger i 24 i idle och i minecraft 36 grader det är okej eller???

Permalänk
Skrivet av saides10:

Den ligger i 24 i idle och i minecraft 36 grader det är okej eller???

Ja. Går den över 65 är det för mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja det är helt OK, står lite olika specs på nätet.
Men håller du dig under 55 grader så kan du vara lugn.

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av saides10:

Den ligger i 24 i idle och i minecraft 36 grader det är okej eller???

Ja herregud

Permalänk

Akta så din dator inte brinner upp!

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Regel nummer 1: LITA ALDRIG på CPU temps från mjukvara i datorn, särskillt inte när den kommer från AMD(dock är inte intel så mycket bättre). Om du vill ha din CPU temp så är det enda korrekta värdet du kan få från en extern temp sensor till t ex en fläktkontroller.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LTsm:

Regel nummer 1: LITA ALDRIG på CPU temps från mjukvara i datorn, särskillt inte när den kommer från AMD(dock är inte intel så mycket bättre). Om du vill ha din CPU temp så är det enda korrekta värdet du kan få från en extern temp sensor till t ex en fläktkontroller.

Här har du fel, AMD själva säger att deras temps inte stämmer på låg temperatur men den stämmer exakt när den når de högre mer farliga temperaturerna (55+ tror jag). Det är 62 grader som det börjar bli farligt på AMDs processorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liqqan:

Här har du fel, AMD själva säger att deras temps inte stämmer på låg temperatur men den stämmer exakt när den når de högre mer farliga temperaturerna (55+ tror jag). Det är 62 grader som det börjar bli farligt på AMDs processorer

Så mina temps är inte för varma

Permalänk
Rekordmedlem

960 klockar ner sig vid 62 grader, jag har testat, den går fint på 61 men stryper direkt den når 62 grader, jag har min upplåst till 6 kärnig och det ser då ut så här, när 62 grader nås så klockar den ner till 1500Mhz. Förresten överklockad till 3,4 ? Min kör 3,4 direkt via turbocorefunktionen, och går 4ghz utan nått särskillt pill, bara att öka multipeln.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

960 klockar ner sig vid 62 grader, jag har testat, den går fint på 61 men stryper direkt den når 62 grader, jag har min upplåst till 6 kärnig och det ser då ut så här, när 62 grader nås så klockar den ner till 1500Mhz. Förresten överklockad till 3,4 ? Min kör 3,4 direkt via turbocorefunktionen, och går 4ghz utan nått särskillt pill, bara att öka multipeln.
http://forumbilder.se/images/b5201282151AM1b2c.jpg
http://forumbilder.se/images/6c201282031AM6d6d.jpg

Så min ligger på helt okej temps?
Eller borde jag klocka ner den litte så den inte blir så pass varm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av saides10:

Så min ligger på helt okej temps?
Eller borde jag klocka ner den litte så den inte blir så pass varm?

Men JA! du ligger på helt OK temperaturer, inget att oroa sig över.

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av saides10:

Så min ligger på helt okej temps?
Eller borde jag klocka ner den litte så den inte blir så pass varm?

Du ligger helt inom cpuns arbetsområde, jag pysslar med tysta datorer och kör så varmt som möjligt för att få det tyst, att kyla mer än nödvändigt fyller ingen funktion, men har man inte nån bra fläktstyrning som drar igång när det verkligen behövs så kyler de flesta trolige mer än vad som behövs, ska du klocka är det viktigt med kylningen, men för "slösurf" / media är det bara jobbigt med oljud, man behöver inte oroa sig för tempen om den är inom arbetsområdet, att hela tiden ha den vid rumstemp är inte nödvändigt.
Däremot ska man inte heller överhetta, men som du ser går cpun fint vid 61 grader och det ska den göra, men den stryper sig vid 62 för att kyla ner sig, testet jag gjorde var just ett test, normalt sett hade fläktarna startat upp och cpun hade inte gått över 60 grader, man bör ha ca 2 graders marginal med de enkla sensorer och styrningar man har i en pc.
Dessutom är tempsensorn oftast rätt bra just i det område den ska funka för att skydda, den kan visa lite vadsomhelst vid låga temp, troligen för att progen inte vet hur den är gjord, men den både visar rätt och fungerar när man kommer upp nära maxtempen.
Det var inga problem att ligga på 61 grader men direkt den mätte 62 så slog nedklockningen till, så systemet funkade bra även med en upplåst 960t vilket jag ville kolla med den där temptortyren.
Så länge kylaren sitter på och man inte har vridit upp spänningen så ska moderna cpuer inte gå att bränna sönder, de är bra skyddade mot det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Min ligger på 45c vid idle, och 55 vid load, har inte så bra chassi och luftfflöde men der ska bytas ut snarast, hur tycker ni mina temps ligger till??

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R4, XFX 550w+ bronze, ASUS Z87-A, Intel i7 4770k, Gigabyte GTX 770 4GB, Corsair vengeance LP 8gb, Cooler Master hyper 212 evo

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av darippsta:

Min ligger på 45c vid idle, och 55 vid load, har inte så bra chassi och luftfflöde men der ska bytas ut snarast, hur tycker ni mina temps ligger till??

Skickades från m.sweclockers.com

55 är inom tempoområdet, amd s cpuer har idag 61-72 Grader som max, om datorn är stabil så behöver man inte oroa sig så mycket. du ligger i övre delan av tempområdet, men det viktigaste är trots allt att man inte går utanför cpun arbetsområde.
Jag ligger just nu när jag skriver det här på 37 grader med en tyst dator, (Ninjan är väldigt bra på låg luftflödeskylnnig ) det som hörs mest är en extern hårddisk som överröstar datorlådan helt just nu

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.