Permalänk
Medlem

Ny laptop, märklig upplösning

Hej!

Ni kanske kan hjälpa mig att förstå om något är fel på laptopskärmen eller om det är "normalt".

Köpte en laptop häromdagen. Startar datorn, allt är fint. Men märker att upplösningen inte verkar vara helt okej.
Jag jobbar en del med bildbehandling, så jag märker snabbt avvikelser av denna typ.
Upplösningen verkar vara lite "noisy". En blank svart, eller blåt, eller villken färg som helst egentligen, ser inte helt blank ut,
utan är lite fläckig, lite noisy. Det är svårt att förklara, men ser ut som filtret "noise" Photosop, i liten grad - om någon vet vad det är.

Speciellt syns detta vid ljuseffekter. Om jag exempelvis tittar på en svart bild med ljuseffekt, ser man "noiset" på ett tydligt sätt, övergången från ljusare till mörkare är inte mjuk helt enkelt.

Om jag i upplösninginställningar i kontrollpanelen sätter ner bit-inställningarna från 32 (som det givetvis skall vara) till 16 förstärks denna effekt.

Har skapat en testbild över hur det ser ut lite grand - effekten är lite förstärkt på bilden.

http://imageshack.us/photo/my-images/714/testqf.jpg/

Kan tilläggas att jag har en "17.3"" LED-backlit TFT LCD Display -skärm
Video Graphics AMD Radeon HD 7670M (Thames-XT)

Hoppas att någon kan hjälpa mig.

Tack på förhand,

Rez

Permalänk
Rekordmedlem

Är det ojämn belysning du vill visa? För jag har svårt att förstå varför du skriver upplösning i rubriken och vad den bilden ska visa som har med upplösning att göra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Kan du prova med att koppla in en extern skärm och kolla?

Permalänk
Medlem

Inte ojämn belysning - utan märklig noisy grafik rent allmänt. Svårt att beskriva. Det som visas på skärmen är inte helt klart utan lite ojämnt, noisy.

Permalänk
Medlem

Kanske bra idé att koppla in extern skärm. Ska testa.

Permalänk
Rekordmedlem

Om det är ett foto så är det ojämn belysning du lider av

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kopplade till en extern skärm och jag det ser bra ut. Problemet finns inte.
Det är inte foto det handlar om, utan allting som laptopskärmen visar.

Permalänk
Rekordmedlem

Jo men jag menade om det är ett foto av skärmen eller en printscreen? alltså var problemet uppstår?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Nej, det är inte belysning, visar för lite färger och nyanser så blir det så.

Permalänk
Avstängd

Kan du ta reda på vilken spec skärmen har? Kan ju rota lite i inställningarna till grafikkortet. kanske är någon energi spar funktion som försämrar bild kvaliten. Gör det på min bärbara.

Koppla in AC sladden, sätt på hög prestanda.

Permalänk
Medlem

Har du ställt färgdjupet till 32 bitar?

Permalänk
Medlem

Är det möjligtvis en skärm ed anti-glare av "dålig" kvalitet som innebär grynighet på skärmen?

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

Fullt möjligt att det är en skärm av dålig kvalitet, men jag är inte säker. Ja, GRYNIGHET var nog termen jag letade efter.
Lite som när man fotat, men i dåligt ljus.

Färgdjupet är 32.

Sladd är ikopplad, prestanda är max.

Det var ingen printscreen utan en effekt som jag skapde i PS för att visa på hur det ser ut.

Är grynigheten något som man kan göra något åt? Skall det behöva vara så?

Tack för era eminenta svar.

Permalänk
Medlem

Lite mer info om det hjälper:

Display "17.3"" LED-backlit TFT LCD Display
resolution: HD+ 1600x900 / 16:9
Display type: (Typical 200-nit)
16ms response time
NTSC:45%"
LCD Type Glare
External video display modes "HDMI 1.4
VGA max. 2048•1536 @85Hz refresh rate"
Video Graphics AMD Radeon HD 7670M (Thames-XT)
Graphics by CPU N/A
Video memory DDR3 1GB

Permalänk
Medlem

Min första tanke är. Har du köpt en laptop med TN-panel?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

"LCD Type Glare" är blank, ja. Så det är inte anti-glare coatingen som lurar. Om den är köpt i butik kan du gå tillbaka och kolla visningsexet i butiken. Om det lider av samma är det helt enkelt en dålig panel. Annars är det kanske bara ditt ex och då kan du ju prata med butiken om att få den utbytt.

Permalänk
Medlem

Ja, det är nog en TN-panel. Ingen dyr laptop. Men jag tycker ändå att det inte ska vara som det är.
Kan inte titta på en annan dator eftersom den är köpt på webhallen, de har inga visningsex.

Permalänk
Rekordmedlem

Det skulle kunna kallas clouding om man ser det som mindre än normala moln, jag vet inte riktigt vad felet annars ska klassas som http://guide2lcdtv.com/2008/10/checklists-new-lcd-televisions...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att de är något av det som presenteras i länken. Det är grynight helt enkelt.
Hittade en äldre kort tråd om någon som verkar ha samma problem.

http://www.sweclockers.com/forum/67-barbara-datorer-support-o...

Är det så att monitorn helt enkelt är av så pass dålig kvalitet, eller bör jag reklamera datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cafecafe:

Display "17.3"" LED-backlit TFT LCD Display
resolution: HD+ 1600x900 / 16:9

Dum fråga, men du har väl ställt in windows så den kör i 1600x900?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Hej igen,

Yes. Det är inställt till 1600x900.

Jäkligt konstigt detta.

Killen här verkar lida av samma problem:

http://www.sweclockers.com/forum/67-...a-dell-laptop/

Permalänk
Avstängd

Kan du prova att sänka skärpan om det är möjligt.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är nog så att skärmen helt enkelt inte är bättre än så.
Reklamera eller acceptera....

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Att en skärm lider av brus/grynighet har jag aldrig tidigare sett, men efter dina beskrivningar verkar det inte kunna vara någonting annat.

Skulle du kunna fota din skärm och visa hur illa det ser ut, istället för att bara försöka göra en liknelse med hjälp av Photoshop-filter?

Permalänk
Medlem

Inte lätt att fota en skärm, men jag har gjort ett försök.

Bortse från ränderna, de ollika färgnyanserna och ljusfläckarna - ser ni grynigheten? Nu är den förvisso lite förstärkt eftersom fotot i sig är grynigt, men ändock. En blan grå yta exempelvis, är inte helt blank, utan lite grynig om man tittar noga.

Är det en skärm av dålig kvalitet, eller en defekt sådan`?

http://imageshack.us/photo/my-images/542/testjpz.jpg/

Förstora gärna bilden, så ser ni.

Permalänk
Skrivet av cafecafe:

Inte lätt att fota en skärm, men jag har gjort ett försök.

Bortse från ränderna, de ollika färgnyanserna och ljusfläckarna - ser ni grynigheten? Nu är den förvisso lite förstärkt eftersom fotot i sig är grynigt, men ändock. En blan grå yta exempelvis, är inte helt blank, utan lite grynig om man tittar noga.

Är det en skärm av dålig kvalitet, eller en defekt sådan`?

http://imageshack.us/photo/my-images/542/testjpz.jpg/

Förstora gärna bilden, så ser ni.

Den där bilden säger inte mycket...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Subdubwise:

Den där bilden säger inte mycket...

Kolla upp mot övre hörnen. Det syns. Grynigt

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Svårt att ta en bättre bild. En jämn blank yta ser alltså inte jämn och blank ut, om man tittar noga, utan verkar ha en struktur, grynighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Kolla upp mot övre hörnen. Det syns. Grynigt

Ser mer ut som grynighet från kameran. Bilden säger inte mycket tyvärr.

Permalänk
Medlem

Tänk att den grynigheten som du säger är en effekt av kameran också finns på skärmen, om än inte i samma styrka, kanske hälften.
Men det är irriterande.

Har en gammal laptop som knappt funkar, och aldrig varit en höjdare från början, men inga sådana konstigheter där.