VMWare, Domänserver och en host

Permalänk

VMWare, Domänserver och en host

Så här ligger det till.
Jag har en dator i garaget som jag idag kör "allt" på.
Den har följande funktioner aktiva: Domänkontroller (PDC), DHCP, DNS, WINS, SMTP, POP3-fetcher, Exchange, filserver, torrent, FTP, mediaserver, backup och en hel del andra funktioner.
Operativsystemet är Windows Server 2003 Small Business. Ni som satt upp en sådan vet att man inte gärna gör om det hur som helst. Burken är snabb nog att köra vilket OS som helst förutom Server 2011SBS.

Min tanke är nu att köra in Windows 7 (kanske Windows 8) på datorn, installera VMWare 8 och sedan köra ovan nämnda server som en virtuell maskin och skala bort allt oviktigt och i princip behålla PDC, DHCP, DNS/Wins och Exchange.
Här kommer problematiken. Den virtuella maskinen blir ju då Domänkontrollant och DHCP server.
Hostmaskinen kommer ju således att starta FÖRST och sedan efter det starta man upp den virtuella PDC'n och DHCP servern.
(Host'en kommer att köra allt lull-lull så som torrent, FTP, backup och filserver mm.)

Hur löser man detta problem snyggt?
Visst kan jag sätta fast IP på host'en men det är ju inget roligt!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Varför köra en Win 7 i botten?

Kör in ESXi 5.0 i botten.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

Ja du ska självklart INTE köra win 7 i botten.

Esxi 5.0 är gratis upp till 32gb ram.

Permalänk

Nu krånglar ni ju till det för mig. Jag har ju PRECIS börjat fatta allt man kan göra med VMware 8.0
Vad är Esxi 5.0? Ett OS va?
Ni tänker då att jag kör både Server2003 OCH min allt i allo server (den jag tänkte köra som Win7) på Esxi?
Har jag fattat rätt då?
Kommer hårdvaran att klara att köra Esxi 5.0 med en virtuell 2003'a och en Windows 7/8
P35 moderkort
E8500 (oklockad men kan klockas om så behövs
4-8 GB ram
Intel 1000 PCIe LAN

Förklara lite kort hur Esxi 5.0 funkar?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

1. Vad är Esxi 5.0? Ett OS va?

Nja, ESXi är en hypervisor som bygger på linux om jag kommerihåg rätt. Den delar i princip bara ut resurser till dina VMs och styr dem. Du kör inte program på den

2.Ni tänker då att jag kör både Server2003 OCH min allt i allo server (den jag tänkte köra som Win7) på Esxi?

Japp..

3. Kommer hårdvaran att klara att köra Esxi 5.0 med en virtuell 2003'a och en Windows 7/8

Prestanda mässigt bör det fungera men det kommer inte gå med raketfart.

Övrigt:
Dock är jag tveksam till att du kommer kunna köra ESXi 5 på nuvarande hårdvara. Detta eftersom den är ganska petig. Kolla på andra trådar i serverdeln här efter fördelar och nackdelar med ESXi samt krav på hårdvara (hårddiskkontroller, nätverk etc.)

mvh
zonar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk

OK, jag börjar fatta men jag kom på en sak som sätter käppar i hjulet för ESXi och det är att jag idag har en del hårddiskar med data på som jag inte kan radera.
För att kunna skapa "shares" på nätverket så måste dessa kopplas till en Windowsburk och då kan jag ju inte köra Win7 virtuellt för då går det inte att koppla diskarna utan att först tömma dom.
I alla fall går det inte i VMware 8. Då måste diskarna först tömmas, kopplas mot VMware som virtuell disk och sedan fyllas med data och då är ju inte längre filerna läsbara i vilken dator som helst utan bara i en virtuell miljö.

Om sedan ESXi är känslig för hårdvara så är jag itne så sugen längre då jag har ont om hårdvara/pengar. Det behöver rulla på den burk jag har!

Visa signatur
Permalänk

Du kan även testa andra hypervisors, som t.ex. Citrix XenServer, Proxmox VE och som Windowsalternativ finns Hyper-V Server 2008, dessa är inte lika kinkiga på hårdvara som ESXi är.

Skrivet av Klimpen717:

För att kunna skapa "shares" på nätverket så måste dessa kopplas till en Windowsburk och då kan jag ju inte köra Win7 virtuellt för då går det inte att koppla diskarna utan att först tömma dom.
I alla fall går det inte i VMware 8. Då måste diskarna först tömmas, kopplas mot VMware som virtuell disk och sedan fyllas med data och då är ju inte längre filerna läsbara i vilken dator som helst utan bara i en virtuell miljö.

Nu förstår jag inte riktigt hur du satt upp dina shares riktigt om du måste "koppla" dom till en Win-burk?

Risken finns att du får tömma diskarna, men det finns nått som kallas Raw Device mapping, vilken möjliggör att du kan ge en virtuell maskin tillgång till din fysiska hårddisk. Hårddisken kan du sedan flytta till valfri dator och kopiera över filerna om det skulle behövas.

Permalänk
Medlem

Du kan rå-mappa diskarna direkt till din virtualla windows maskin. (raw device mapping) heter det på esxi språk.

Permalänk
Medlem

Nu när du tänkt virtualisera så glöm inte slå på vt-d i bios.
Esxi är som skrivet innan mycket kinkig på hårdvara. Så vill du köra det så finns det en lista med kompatibel hårdvara. Annars tycker jag du kan kolla på hyper-v som fungerar där Windows fungerar. Har du någon hårdvara liggande med vt-d stöd så tycker jag du kan labba lite innan och se vad du kan göra så du inte är helt grön.

Fördelen med att virtualisera är att du inte blir beroende till hårdvara. Du kan alltid flytta maskinen så länge du har samma hypervisor i botten. Du kan också kolla på migrering från fysisk maskin till virtuell. Då behöver du inte ens installera om din nuvarande installation.

Jag brukar ta för vana att sätta statisk adress i servern. Då hittar man den alltid så länge inte nätverkskortet är dött.

Permalänk
Skrivet av Dunder tuppen:

Du kan även testa andra hypervisors, som t.ex. Citrix XenServer, Proxmox VE och som Windowsalternativ finns Hyper-V Server 2008, dessa är inte lika kinkiga på hårdvara som ESXi är.

Jag har testat Hyper-V och gillade det inte riktigt så där. Lite väl avancerat för att köra en eller två VM.
Jag testade dock att konvertera min Domänkontrollant från hårdvara till VHD-fil och det fungerade perfekt.
Men det har nu slutat med att jag kör VMware Workstation 8.0 och jag har så sent som igår kväll virtualiserat min miljö.
Så småningom skall även min Smoothwall bli en VM så att ytterligare en dator kan kopplas bort.

Skrivet av Dunder tuppen:

Nu förstår jag inte riktigt hur du satt upp dina shares riktigt om du måste "koppla" dom till en Win-burk?
Risken finns att du får tömma diskarna, men det finns nått som kallas Raw Device mapping, vilken möjliggör att du kan ge en virtuell maskin tillgång till din fysiska hårddisk. Hårddisken kan du sedan flytta till valfri dator och kopiera över filerna om det skulle behövas.

Eftersom jag har fem diskar som i princip är fulla så är det ju inte så enkelt ett mappa dom på något sätt till någon version av virtualiserings-host.
Men låt säga att jag gör en Raw Device Mapping till VMware Workstation. Kommer jag då kunna läsa diskarna i vilken dator som helst?
Som det är nu så har jag dom inkopplade i HOST'en och delar ut dom på nätverket därifrån.

Skrivet av jocke92:

Nu när du tänkt virtualisera så glöm inte slå på vt-d i bios.
Esxi är som skrivet innan mycket kinkig på hårdvara. Så vill du köra det så finns det en lista med kompatibel hårdvara. Annars tycker jag du kan kolla på hyper-v som fungerar där Windows fungerar. Har du någon hårdvara liggande med vt-d stöd så tycker jag du kan labba lite innan och se vad du kan göra så du inte är helt grön.
Fördelen med att virtualisera är att du inte blir beroende till hårdvara. Du kan alltid flytta maskinen så länge du har samma hypervisor i botten. Du kan också kolla på migrering från fysisk maskin till virtuell. Då behöver du inte ens installera om din nuvarande installation.
Jag brukar ta för vana att sätta statisk adress i servern. Då hittar man den alltid så länge inte nätverkskortet är dött.

Nej helt grön är jag väl inte och jag har redan lekt i några veckor på min egen burk. Jag har konverterat några Acronis (*.tib) backuper till VMDK filer och startat dom virtuellt. Då har jag också kunnat konfigurera dom som jag vill ha dom innan jag igår kväll gick live (se ovan).

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Klimpen717:

Eftersom jag har fem diskar som i princip är fulla så är det ju inte så enkelt ett mappa dom på något sätt till någon version av virtualiserings-host.
Men låt säga att jag gör en Raw Device Mapping till VMware Workstation. Kommer jag då kunna läsa diskarna i vilken dator som helst?
Som det är nu så har jag dom inkopplade i HOST'en och delar ut dom på nätverket därifrån.
.

Om du raw-mappar dem borde det vara samma sak som om du skulle flytta dem till din stationära. Så jag skulle inte tro att du behöver vara orolig för din data på det sättet. Sedan delar du ju ut dem på samma sätt i den virtualiserade operativsystemet. Men eftersom du nu kör ett vanligt os i botten och ingen ren hypervisor så kan du ju lika gärna låta det vara som det är nu.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Om du raw-mappar dem borde det vara samma sak som om du skulle flytta dem till din stationära. Så jag skulle inte tro att du behöver vara orolig för din data på det sättet. Sedan delar du ju ut dem på samma sätt i den virtualiserade operativsystemet. Men eftersom du nu kör ett vanligt os i botten och ingen ren hypervisor så kan du ju lika gärna låta det vara som det är nu.

Om det GÅR att göra som du säger i VMWare så kommer jag nog att göra det.
För nu är det ju så att HOST systemet gör INGENTING annat än hostar VMs.
FÖRUTOM just att dela ut alla diskar med alla olika "shares" och då innebär det ju att om jag vill byta hårdvara och då installera om HOST'en så måste jag sätta mig och dela ut alla "shares" igen och allt som följer med det. Det hade varit bättre att ha det i en VM som aldrig behöver installeras om.
Å andra sidan tycker jag mig ha fått BETYDLIGT bättre läs och skriv hastighet över LAN nu då diskarna sitter via AHCI på ett moderna OS till skillnad mot förut då dom satt som IDE-mode i en Server 2003.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Klimpen717:

Om det GÅR att göra som du säger i VMWare så kommer jag nog att göra det.
För nu är det ju så att HOST systemet gör INGENTING annat än hostar VMs.
FÖRUTOM just att dela ut alla diskar med alla olika "shares" och då innebär det ju att om jag vill byta hårdvara och då installera om HOST'en så måste jag sätta mig och dela ut alla "shares" igen och allt som följer med det. Det hade varit bättre att ha det i en VM som aldrig behöver installeras om.
Å andra sidan tycker jag mig ha fått BETYDLIGT bättre läs och skriv hastighet över LAN nu då diskarna sitter via AHCI på ett moderna OS till skillnad mot förut då dom satt som IDE-mode i en Server 2003.

Den bättre prestandan kan bero på de nya optimeringarna i smb-protokollet som kom från vista och nyare. Ska dock tilläggas att jag inte vet så mycket om raw-kopplingarna.

Permalänk
Medlem

Vill bara reda ut lite angående påståendena att ESXi är kinkig med hårdvara, detta är en sanning med modifikation. Så länge man undviker att använda någon form av inbygg RAID och ser till att ha ett nätverkskort från Intel så fungerar det på mer eller mindre allt. Anledningen till att jag skriver Intel är att de är lätta att få tag i och kostar väldigt lite.

Den white list som Vmware har över kompatibel hårdvara är till för den som köper support. För att kunna öppna ett supportärende måste din hårdvara finnas med på listan.

Själv rullar jag 3 ESXi-hostar hemma på varierande hårdvara, den gemensama nämnare som finns är att alla har nätverkskort och processorer från Intel. Det sistanämda för att jag ska kunna nytja EVC. Det som rekomenderas om man ska upp i volym på antalet vm'ar är att ha mycket minne och flera fysiska diskar så man kan sprida lasten över flera spindlar. Detta då I/O i 9 fall av 10 är den största flaskhalsen i en virtuell miljö.

Permalänk
Medlem

Kort och gott använder man ESXi för att slippa en OS i botten som slukar prestandan. Istället får och tillåts VM's att använda den prestenda som de bör få göra, precis som om det vore fysiska enheter.

På frågan om det går att virtualisera även ESXi inne i t.ex Vmware workstation så funkar det men det är inget jag kan rekommendera. Det funkar på tok för långsamt om du frågar mig då jag själv har testat samma lösning.

Permalänk
Skrivet av EkrJkr:

På frågan om det går att virtualisera även ESXi inne i t.ex Vmware workstation så funkar det men det är inget jag kan rekommendera. Det funkar på tok för långsamt om du frågar mig då jag själv har testat samma lösning.

Jo det kan jag tänka mig. Jag gjorde en liknande grej när jag ville se om Hyper-V var något för mig. Då körde jag allt i min gaminrigg förtest.

Host'en är min dator som kör Windows 7 där jag sedan körde VMWare Workstation 8.0 och sedan en Virtuell Server 2008 r2 Standard med rollen Hyper-V aktiverad som i sin tur körde ne virtuell Server 2003 Small Business med Exchange och Domän.
Snacka om att det började gå sakta där i slutet på kedjan. Jag fick dock testa och kom fram till att Hyper-V inte var för mig.
Nu kör jag Live med en tunn enkel Server 2008 r2 som host och sedan min domänkontrollant/Exchange som den ena VM och en strippad Windows 7 som tankning/media/FTP dator.

Det fungerar perfekt och hårdvaran är bara en E8500 och 8GB DDR2.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av jocke92:

Den bättre prestandan kan bero på de nya optimeringarna i smb-protokollet som kom från vista och nyare. Ska dock tilläggas att jag inte vet så mycket om raw-kopplingarna.

Jag nu har jag testat vidare och insett att Server 2008 r2 gör ett aldeles för bra jobb för att få slippa ha hand om diskarna.
Alternativet var ju att raw-koppla dom in i de virtuella Server 2003 men då får jag ju troligen ÄNNU sämra prestanda eftersom jag kör "gamla" server OS och dessutom kör det i en Virtuell miljö med koppling av diskar och virtuellt nätverk.
Nu går det ju nästan max vad LANet klarar. Har mätt upp 85-90 MB i sekunden från Host'en till min burk (min burk kör SSD)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Klimpen717:

Jag nu har jag testat vidare och insett att Server 2008 r2 gör ett aldeles för bra jobb för att få slippa ha hand om diskarna.
Alternativet var ju att raw-koppla dom in i de virtuella Server 2003 men då får jag ju troligen ÄNNU sämra prestanda eftersom jag kör "gamla" server OS och dessutom kör det i en Virtuell miljö med koppling av diskar och virtuellt nätverk.
Nu går det ju nästan max vad LANet klarar. Har mätt upp 85-90 MB i sekunden från Host'en till min burk (min burk kör SSD)

Har också en host (HTPC) med ssd som jag tänkte föra över till och från servern med. Vad har du för hårddisk setup (raid eller inte?) som medger så höga överföringshastigheter som 85-90MB/s via SMB? (på min debian-server har jag aldrig nått över 40MB/s via SMB eller NFS).

Visa signatur

Pad: Apple iPad 12,9" (2018).
Desktop: Ghost S1 Ash - i7-4770 - MSI 1070 GTX - Noctua NH-L12.
Server: HP Z420 Xenon E5-2690 - 64GB - ESXi 6.7
NAS: HP Microserver G8 (16TB) - ReadyNAS U2 (20TB) - ReadyNAS U4 (16TB)

Permalänk
Medlem
Skrivet av malek:

Har också en host (HTPC) med ssd som jag tänkte föra över till och från servern med. Vad har du för hårddisk setup (raid eller inte?) som medger så höga överföringshastigheter som 85-90MB/s via SMB? (på min debian-server har jag aldrig nått över 40MB/s via SMB eller NFS).

Jag får inte heller vidare höga överföringshastigheter till/från Ubuntu med SMB. Mot en virtuell W2k8 R2 som ligger på en 3TB Hitachi Deskstar 7K3000 så får jag peak drygt 105MB/s och sedan landar det stabilt på ~85MB/s (stora filer). Till/från Ubuntu däremot ligger det på 30-40MB/s.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk

Jag har inte raidade disker eller något sådant.
Intel baserat moderkort med ICH9 krets. Intel CPU och ett nätverkskort från intel.
Alla nyaste drivrutiner till moderkort och LAN-kort samt en helt ny fräsch installation av Server 2008 r2.

I min egen burk har jag fetare hårdvara men dock inget LAN-kort från intel. I denna bruk sitter det en SSD så där är det inget som stoppar.

Nätverket är byggt av CAT6-kabel och gigabit-switchar från 3Com (dom är ca 7 år gamla och still going strong)
I helgen åker det i en SSD i hosten också...

Apropå det. Är det dumt att lägga båda min VM på samma disk (SSD) som HOST'ens OS ligger på? Det kan ju knappast spela någon roll. Jag vill nämligen ha fullt fart på VM när det gäller avstängning och uppstart.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Klimpen717:

Jag har inte raidade disker eller något sådant.
Intel baserat moderkort med ICH9 krets. Intel CPU och ett nätverkskort från intel.
Alla nyaste drivrutiner till moderkort och LAN-kort samt en helt ny fräsch installation av Server 2008 r2.

I min egen burk har jag fetare hårdvara men dock inget LAN-kort från intel. I denna bruk sitter det en SSD så där är det inget som stoppar.

Nätverket är byggt av CAT6-kabel och gigabit-switchar från 3Com (dom är ca 7 år gamla och still going strong)
I helgen åker det i en SSD i hosten också...

http://bild.jobbig.se/90mb_sek_lan.jpg

Apropå det. Är det dumt att lägga båda min VM på samma disk (SSD) som HOST'ens OS ligger på? Det kan ju knappast spela någon roll. Jag vill nämligen ha fullt fart på VM när det gäller avstängning och uppstart.

Funderar på samma sak. Har en SSD liggande och funderar på om jag skulle stoppa in den och köra Win2008-VM'en från den? Grundiden vore ju att alla diskar som stoppades in i servern landade i en stor pool som jag sen skar ut olika stora bitar av och tilldelade respektive VM? Om VM's sen kund samköra på en och samma tårtbit av poolen om det behövdes vore de ju bara en bonus

Visa signatur

Pad: Apple iPad 12,9" (2018).
Desktop: Ghost S1 Ash - i7-4770 - MSI 1070 GTX - Noctua NH-L12.
Server: HP Z420 Xenon E5-2690 - 64GB - ESXi 6.7
NAS: HP Microserver G8 (16TB) - ReadyNAS U2 (20TB) - ReadyNAS U4 (16TB)

Permalänk
Medlem

Jag har ESXi 5 installerat på en 96GB Kingston SSD (minns inte exakt beteckning men om jag fattat saken rätt så var fördelen med den att dess garbage collection funkade bra även om OS:et inte hade stöd för TRIM).

På den har jag också ISO's (för installation av diverse OS mm) samt de VMDKs som innehåller systempartitionerna till de VMs jag vill ska starta snabbt. Jag ser iaf ingen nackdel med denna setup.

Möjligtvis då att man får se upp och tänka på vad man gör ifall man ska installera om ESXi. Isf skulle jag kopiera över de VMs/VMDKs som ligger på SSDn, koppla ifrån alla diskar utom SSDn, installera om ESXi och sedan koppla in diskarna, kopiera tillbaka VMs/VMDKs till SSD och lägga till VMarna i inventoryt.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klimpen717:

Apropå det. Är det dumt att lägga båda min VM på samma disk (SSD) som HOST'ens OS ligger på? Det kan ju knappast spela någon roll. Jag vill nämligen ha fullt fart på VM när det gäller avstängning och uppstart.

En ssd är bra på att multitaska så det kommer inte vara några problem.