Permalänk
Medlem

Varm skärm!

Fick för en tid sedan en utbytesskärm från Dell då min förra U2410 hade problem med inbränd färg.
Nya skärmen har jag märkt blir extremt varm, mätte just upp med en IR termometer på en solid färg på framsidan av skärmen och den gick då upp till ca. 56*C, är det normalt eller ska jag ringa och påtala det? I övrigt fungerar skärmen bra men rummet har helt klart blivit varmare efter skärmbytet.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

...mätte just upp med en IR termometer på en solid färg på framsidan av skärmen och den gick då upp till ca. 56*C...

Kan inte uttala mig om din U2410, men rent spontant låter det varmare än hälsosamt. Tog du tempen på din gamla skärm också? Enligt specifikationen på Dells hemsida är temperatur vid drift: 0 till 40 °C (vad man nu menar med det?).

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Kan inte uttala mig om din U2410, men rent spontant låter det varmare än hälsosamt. Tog du tempen på din gamla skärm också? Enligt specifikationen på Dells hemsida är temperatur vid drift: 0 till 40 °C (vad man nu menar med det?).

"Temperatur vid drift" är hur varmt rummet som skärmen används i får vara. Jag håller med om att 56 °C låter ganska mycket för en skärm.

Permalänk
Medlem

Min U2410 är också varm...
Just nu har jag bara suttit vid datorn i kanske 20min och mest surfat på sweclockers men på kvällarna då man suttit någon timme brukar man kunna känna att den är rätt så varm.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Mina två dellskärmar blir också väldigt varma. Men jag har haft dem ett tag och inte märkt några problem annars.

Permalänk

Köp en LED från samsung har en BX2431 och är sjukt nöjd, kall är den också. Suttit framför datan 2 timmar nu och den känns inte ens ljummen att ta på, snarare kall eller neutral (typ samma som rummet fast liite varmare)

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33

Permalänk
Medlem

kommer ihåg en gammal philips skärm som jag hade som alstrade värme på natten, hade jag fönstret öppet så kände jag värmen från skärmen ^^ haha!

Tycker 56 grader är också för varmt

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av kvicksilv3r:

Köp en LED från samsung har en BX2431 och är sjukt nöjd, kall är den också. Suttit framför datan 2 timmar nu och den känns inte ens ljummen att ta på, snarare kall eller neutral (typ samma som rummet fast liite varmare)

Vet inte ens vad jag ska säga. Du har inte så bra koll på skärmar va?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Att skärmen blir så varm, kan det ha något med ljusstyrkan att göra?
Har den nämligen inställd på 85% och kontrast på 45%. Problemet är att jag inte kan köra med mycket lägre ljusstyrka för det blir så jobbigt att läsa text annars och jag sitter i princip väldigt mycket med skolarbete (programmering).

Kan nämnas om att det främst är övre halvan och då speciellt högra sidan som blir riktigt varm.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Att skärmen blir så varm, kan det ha något med ljusstyrkan att göra?
Har den nämligen inställd på 85% och kontrast på 45%. Problemet är att jag inte kan köra med mycket lägre ljusstyrka för det blir så jobbigt att läsa text annars och jag sitter i princip väldigt mycket med skolarbete (programmering).

Kan nämnas om att det främst är övre halvan och då speciellt högra sidan som blir riktigt varm.

Mm, övre högra delen är varmare för mig också...
85% ljusstyrka? Jag kan inte ha den över 50%!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Vet inte ens vad jag ska säga. Du har inte så bra koll på skärmar va?

Va?

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33

Permalänk
Medlem
Skrivet av kvicksilv3r:

Han syftar på att det är två helt olika skärmar, U2410 som har en H-IPS panel med CCFL och Samsung BX2431 med en TN panel och LED. Går inte riktigt att jämföra dem två skärmarna.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av kvicksilv3r:

Vi pratar om en 16:10 IPS-skärm för ~4000kr nu. Om vi skulle jämföra din skärm med en U2410 så skulle man märka VÄLDIGT stora skillnad i färger och betraktningsvinklar. Även en vanlig svensson skulle se skillnaden.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

U2410 har CCFL-rör och blir därför rätt varm vid hög ljusstyrka.
Vad har du för omgivande temp i rummet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabrioth:

U2410 har CCFL-rör och blir därför rätt varm vid hög ljusstyrka.
Vad har du för omgivande temp i rummet?

Med ena fönstret öppet, två skärmar och burken påslagna så har jag runt 27*C om jag mäter rätt ut i luften riktat mot taket med IR termometern, så skulle tippa runt 24-27?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Med ena fönstret öppet, två skärmar och burken påslagna så har jag runt 27*C om jag mäter rätt ut i luften riktat mot taket med IR termometern, så skulle tippa runt 24-27?

Hmm, låter varmt såhär års Är du en väldigt frusen person eller sitter du och svettas?
Eller, så är det så att din termometer visar lite väl hög temp, vilket också skulle kunna förklara din höga skärmtemp.

Är bilden på skärmen jämn, eller har du "ljusblödning"?

Permalänk
Medlem

Nejdå bilden är jämn och fin, det finns ingen BLB.
Allt som oftast sitter jag och svettas när datorn är i load

Brukar ha fönster öppet samt element avstängt även på vintern.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Skrivet av FireFox:

Kan nämnas om att det främst är övre halvan och då speciellt högra sidan som blir riktigt varm.

Detta är normal i sig. Dels är det varmare där lysröret sitter och sen är det alltid varmt där invertern till högspänningen sitter, det är den komponent som alltid är varmast i en skärm.

40-45 grader typ i något hörn eller i överkant är mina erfarenheter av normalt. Beroende på hur långt in i skärmen högspänings invertern sitter kan det bli änu varmare på ytan. Själva komponentern är betydlige varmare än så. Har jobbat med service av skärmar tidigare och jag har ibland sett överhettade konverters som tom smälter plasten - men då är det fråga om komponentfel. Men dessa höga temperaturer är alltid lokaliserade till hotspots i närheten av varma komponenter.

Min 24" IPS/CCFL skärm är 44C som varmast i överkant men bara ca 36 mitt på skärmytan. Då kör jag i 140 cd/m2.

Teknisk support hos tillverkarne måste rimligen kunna svara på om 56C är normalt för din skärm. Låter högt om det är mitt på.

Permalänk
Skrivet av FireFox:

Med ena fönstret öppet, två skärmar och burken påslagna så har jag runt 27*C om jag mäter rätt ut i luften riktat mot taket med IR termometern, så skulle tippa runt 24-27?

Jag har en liten smifig pennformat IR-termometer. Kör jag den in i örat får jag ca 35.6C, det har jag som en kalibreringscheck

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Fick för en tid sedan en utbytesskärm från Dell då min förra U2410 hade problem med inbränd färg.
Nya skärmen har jag märkt blir extremt varm, mätte just upp med en IR termometer på en solid färg på framsidan av skärmen och den gick då upp till ca. 56*C, är det normalt eller ska jag ringa och påtala det? I övrigt fungerar skärmen bra men rummet har helt klart blivit varmare efter skärmbytet.

Låter rätt varmt men tror faktiskt det är rätt normalt. Stod framför just den dellen (och en 27" bredvid) på Inet för ett tag sen och kommer ihåg att jag tänkte, vad varmt här är

I recensionerna på Newegg ser man en del som klagar på samma sak http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168242600...

Annars, drar den ju en del, lite mindre än 75w "out of the box" enligt FlatpanelsHD http://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=...

De 75 Watten blir ju i princip värme och har du 24-27 grader i rummet innan är det kanske inte så konstigt med de temperaturerna. Sänker du ljusstyrkan blir den ju rimligtvis svalare. (testa )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

Jag har en liten smifig pennformat IR-termometer. Kör jag den in i örat får jag ca 35.6C, det har jag som en kalibreringscheck

Det är ju ett sätt

Skrivet av Yrch:

Låter rätt varmt men tror faktiskt det är rätt normalt. Stod framför just den dellen (och en 27" bredvid) på Inet för ett tag sen och kommer ihåg att jag tänkte, vad varmt här är

I recensionerna på Newegg ser man en del som klagar på samma sak http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168242600...

Annars, drar den ju en del, lite mindre än 75w "out of the box" enligt FlatpanelsHD http://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=...

De 75 Watten blir ju i princip värme och har du 24-27 grader i rummet innan är det kanske inte så konstigt med de temperaturerna. Sänker du ljusstyrkan blir den ju rimligtvis svalare. (testa )

Nej alltså rummet blir ungefär så varmt efter några timmar med skärmen påslagen.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2