Permalänk
Medlem

XL2410T suddig/oskarp text

Hej!

Köpte en XL2410T för jag var sugen på en 120Hz-skärm. Tyvärr var de en väldig besvikelse när jag starta den för bilden är väldigt oskarp, som om man tagit en bild med väldigt dåligt focus.
All text är så suddig så det känns som jag är tillbaks till 1995 och nån kass crt-skärm.. Den går inte att använda

Är det ett måndagsexemplar jag har fått tag i eller är skärmen så kass på att visa vanlig text?
Eller finns de någon magisk inställning som jag inte hittat? Har googlat sunt en del men inte hittat något om detta.

Har en laptop med 6650M atm men ska köpa ny dator snart, kan de bero på grafikkortet?

Visa signatur

Intel 3550K@4,2GHz, GTX 1060 (I know, old stuff..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvartz:

Hej!

Köpte en XL2410T för jag var sugen på en 120Hz-skärm. Tyvärr var de en väldig besvikelse när jag starta den för bilden är väldigt oskarp, som om man tagit en bild med väldigt dåligt focus.
All text är så suddig så det känns som jag är tillbaks till 1995 och nån kass crt-skärm.. Den går inte att använda

Är det ett måndagsexemplar jag har fått tag i eller är skärmen så kass på att visa vanlig text?
Eller finns de någon magisk inställning som jag inte hittat? Har googlat sunt en del men inte hittat något om detta.

Har en laptop med 6650M atm men ska köpa ny dator snart, kan de bero på grafikkortet?

Stäng av AMA, inställningar jag kör för en vettig bild:

Under fliken Picture: Brightness 25, Contrast 25, Sharpness 1.8, AMA OFF
Under fliken Picture Advanced: Picture Mode Standard, Instant Mode ON

Hoppas det hjälper, MVH /Henrik

Permalänk
Medlem
Skrivet av HMB:

Stäng av AMA, inställningar jag kör för en vettig bild:

Under fliken Picture: Brightness 25, Contrast 25, Sharpness 1.8, AMA OFF
Under fliken Picture Advanced: Picture Mode Standard, Instant Mode ON

Hoppas det hjälper, MVH /Henrik

Sharpness, där va de! Gjorde väldig skillnad, nu är de en klar förbättring. Nu ska jag bara fixa till resten så jag är nöjd.
Tack Henrik!

/Adam

Visa signatur

Intel 3550K@4,2GHz, GTX 1060 (I know, old stuff..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvartz:

Sharpness, där va de! Gjorde väldig skillnad, nu är de en klar förbättring. Nu ska jag bara fixa till resten så jag är nöjd.
Tack Henrik!

/Adam

Råkade visst skriva fel, sharpness = 3, gamma = 1.8.

/Henrik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvartz:

Hej!

Köpte en XL2410T för jag var sugen på en 120Hz-skärm. Tyvärr var de en väldig besvikelse när jag starta den för bilden är väldigt oskarp, som om man tagit en bild med väldigt dåligt focus.
All text är så suddig så det känns som jag är tillbaks till 1995 och nån kass crt-skärm.. Den går inte att använda

Är det ett måndagsexemplar jag har fått tag i eller är skärmen så kass på att visa vanlig text?
Eller finns de någon magisk inställning som jag inte hittat? Har googlat sunt en del men inte hittat något om detta.

Har en laptop med 6650M atm men ska köpa ny dator snart, kan de bero på grafikkortet?

Jag hade ett sådant problem + jättekonstiga artefakter när det var tunga situationer i spel.. Det visade sig vara pga VGA-Kabeln. Testa att byta kabel.

Permalänk
Medlem

Ledsen, även om detta kommer försent måste jag säga att du har förmodligen gjort ditt sämsta köp i livet.

Jag har just den skärmen och den är totalt jävla värdelös, det enda som är bra är foten och ergonomin. 120hz är ett skämt pga trailing, den klarar inte av det över huvud taget, svärtan suger, färgerna är sämst och den har fet bleeding. Och då har jag ändå fått ett bra exemplar (det finns mardrömsex som jag sett andra fått).

Letar själv efter något att ersätta den med.

Visa signatur

#1:Win 7 / Corsair 650D, Crucial m4 128GB, MSI Z68A-GD65(G3), Corsair 750W HX, Gigabyte GTX770, Intel 2600K 4.2GHz, Corsair PC3-12800 8GB, ASUS Xonar DX / Sennheiser PC350SE, Razer Deathadder, SteelSeries Qck+, FILCO Majestouch Cherry MX Brown / BenQ XL2410T

Permalänk
Skrivet av Helchor:

Ledsen, även om detta kommer försent måste jag säga att du har förmodligen gjort ditt sämsta köp i livet.

Jag har just den skärmen och den är totalt jävla värdelös, det enda som är bra är foten och ergonomin. 120hz är ett skämt pga trailing, den klarar inte av det över huvud taget, svärtan suger, färgerna är sämst och den har fet bleeding. Och då har jag ändå fått ett bra exemplar (det finns mardrömsex som jag sett andra fått).

Letar själv efter något att ersätta den med.

Du verkar inte riktigt ha förstått vad skärmen är till för? E-sport är svaret, den är inte skapt för att det ska se så snygt ut som möjligt.

Btw: Jag finner det konstigt att du måste leta efter en ersättare om den är så dålig?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian Li pc_A05fn, Corsair H80/NF F12 PNP, Intel 330 180GB, Asus p8p67 WS revolution, Intel i5 2500k, WD green 2TB, 16GB Corsair vengeance 4x4GB CL9 LP, Palit GTX 670 2GB, Corsair AX860

Permalänk
Skrivet av Helchor:

Ledsen, även om detta kommer försent måste jag säga att du har förmodligen gjort ditt sämsta köp i livet.

Jag har just den skärmen och den är totalt jävla värdelös, det enda som är bra är foten och ergonomin. 120hz är ett skämt pga trailing, den klarar inte av det över huvud taget, svärtan suger, färgerna är sämst och den har fet bleeding. Och då har jag ändå fått ett bra exemplar (det finns mardrömsex som jag sett andra fått).

Letar själv efter något att ersätta den med.

Testat att ställa in inställningarna?
Sen tror jag man får ta det med bleeding pga TN-panel, samma med svärta och färgerna med...
Ett tips sälj den och spara 2000kr och köp en IPS skärm eftersom du endå inte fatta att det är en skärm för spel?

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Helchor:

Ledsen, även om detta kommer försent måste jag säga att du har förmodligen gjort ditt sämsta köp i livet.

Jag har just den skärmen och den är totalt jävla värdelös, det enda som är bra är foten och ergonomin. 120hz är ett skämt pga trailing, den klarar inte av det över huvud taget, svärtan suger, färgerna är sämst och den har fet bleeding. Och då har jag ändå fått ett bra exemplar (det finns mardrömsex som jag sett andra fått).

Letar själv efter något att ersätta den med.

Skrivet av ZOMBiEBRAiN:

Du verkar inte riktigt ha förstått vad skärmen är till för? E-sport är svaret, den är inte skapt för att det ska se så snygt ut som möjligt.

Btw: Jag finner det konstigt att du måste leta efter en ersättare om den är så dålig?

Skickades från m.sweclockers.com

Finns tre skolor, billigt, snabbt eller snyggt. Det finns väldigt få kombinationer av de tre.

En del älskar snabbt som i 120Hz för vad det gör för mjukhet i rörelser och känslan i highend E-Sport FPS.
En del klarar inte av en dålig färgåtergivning
En del bryr sig inte särskilt mycket och tar det som är billigast.

2410T är OK, riktigt bra bland förra generationen 120Hz paneler. 2420T är avsevärt bättre i färg med mera men det är den senaste generationen och lite annan prislapp.

Behöver du färger skall du gå på en bra IPS eller en bra cPVA istället.

Smaken är som baken, ingen idé att trasha någon för att de har andra behov. Olika verktyg för olika behov. Vet flertalet som har både en bra IPS och en 120Hz enbart för att använda dem till olika spel.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Ni verkar inte förstå vad jag menar när jag säger trailing. Leta upp vad det innebär och kom tillbaka och säg om det inte är störigt. Jag köpte monitorn i det enda syftet att kunna utnyttja 120hz, vilket jag inte kan just pga trailing (det blir "skuggor" runt objekt när man panorerar kameran snabbt i spel, främst fps). Dvs så motverkar den sitt enda syfte som sk gaming skärm, att klara 120hz, vilket den verkligen inte gör. Att spela på en 60hzare är bättre.

Min gamla 19" Dell Trinitron från 2001 klår upp denna skärm vilken dag som helst vad det gäller spel.

Visa signatur

#1:Win 7 / Corsair 650D, Crucial m4 128GB, MSI Z68A-GD65(G3), Corsair 750W HX, Gigabyte GTX770, Intel 2600K 4.2GHz, Corsair PC3-12800 8GB, ASUS Xonar DX / Sennheiser PC350SE, Razer Deathadder, SteelSeries Qck+, FILCO Majestouch Cherry MX Brown / BenQ XL2410T