Rippa dvd till mp4 (H264 acc) bitrate

Permalänk
Medlem

Rippa dvd till mp4 (H264 acc) bitrate

Hej

Jag tror jag blir tokig på detta snart så jag hoppas någon kan hjälpa mig.

Jag har ca 100 dvd filmer som jag vill rippa till mp4 format H264 med acc men jag blir inte klok på hur man ska beräkna bitraten mm

Finns det inget program där jag helt enkelt kan välja att man vill ha samma kvalitet på ut filen som in filen? (skulle vara smidigt:).

Filmerna ska streamas från server till två 55" led tv av märken lg och samsung, formatet måste vara mp4 H264 Acc för att båda ska kunna spela filmerna . ( jag har testat med mkv som container men det tyckte inte samsungen var kul)

Hur går jag till väga för att kunna behålla samma ( så lik som möjligt) kvalitet på filmerna (både ljudet och bilden)

Jag har nog testat 15-tal program men det blir inte riktigt bra med något.
(förmodligen jag som inte ställer in dom rätt:)

Fråga: ska man ändra upplösningen från tex 720x576 till 12xx X 7xx. Som flera av programmen verkade Vilja eller är det helt onödigt?

Mycket tacksam för svar

/Aragon.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Hej

Jag tror jag blir tokig på detta snart så jag hoppas någon kan hjälpa mig.

Jag har ca 100 dvd filmer som jag vill rippa till mp4 format H264 med acc men jag blir inte klok på hur man ska beräkna bitraten mm

Finns det inget program där jag helt enkelt kan välja att man vill ha samma kvalitet på ut filen som in filen? (skulle vara smidigt:).

Filmerna ska streamas från server till två 55" led tv av märken lg och samsung, formatet måste vara mp4 H264 Acc för att båda ska kunna spela filmerna . ( jag har testat med mkv som container men det tyckte inte samsungen var kul)

Hur går jag till väga för att kunna behålla samma ( så lik som möjligt) kvalitet på filmerna (både ljudet och bilden)

Jag har nog testat 15-tal program men det blir inte riktigt bra med något.
(förmodligen jag som inte ställer in dom rätt:)

Fråga: ska man ändra upplösningen från tex 720x576 till 12xx X 7xx. Som flera av programmen verkade Vilja eller är det helt onödigt?

Mycket tacksam för svar

/Aragon.

Inte jätte insatt i detta men har du provat handbrake?

Visa signatur

CPU: Intel 2600K@ 4.5ghz, ASUS P8P67 Deluxe, 8 gb Corsair Vengeance 1600mhz, AMD 7970 3gb, Asus Full hd LED, 2 x OCZ Vertex2 60gb raid-0, 4TB HDD. Logitech G500, W7 Enterprise

Permalänk
Medlem

Hej igen

Tack för svaret. Jag har testat handbrake men resultatet var inte roligt när jag spelar filmerna på tv , på ipaden såg det ok ut men inte mer.

Andra program jag testat : dvdfab ( köpa alla deras produkter) winx platinum(tror jag det heter, roxio pro något ( kan inte läsa skyddad dvd), hmm kommer inte i håg mer namn ( jag skriver på ipaden nu så jag ser inte vilka program som är installerade.)

/aragon

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

Jag tycker att du ska ge Handbrake en chans till. Om du väljer att encoda med CRF 18 kommer du inte att se någon skillnad på input och output.

Permalänk
Medlem

hej

jag har testat handbrak med crf 18 men resultatet blir inget vidare ( videon ser ena stunden bra ut och i nästa minut blir den full av stora pixlar ( ser ut som när en tv boxer tappar mottagningen )
en annan nackdel är att handbrake saknar möjligheten att kopiera dvder med kopierings skydd.

//aragon

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Kör du single pass eller dual pass när du kodar videon i de olika programmen?

Permalänk
Skrivet av aragon:

hej

jag har testat handbrak med crf 18 men resultatet blir inget vidare ( videon ser ena stunden bra ut och i nästa minut blir den full av stora pixlar ( ser ut som när en tv boxer tappar mottagningen )

Låter väldigt konstigt. Vilket dekrypteringsprogram använder du?

Citat:

en annan nackdel är att handbrake saknar möjligheten att kopiera dvder med kopierings skydd.

//aragon

Handbrake kan inte "kopiera" DVDer alls, i ordets rätta bemärkelse. Handbrake kan bara reencoda filmer, dvs. överföra dem från ett format till ett annat, samtidigt som filmen komprimeras (ytterligare).

Det är dock möjligt att reencoda kopieringsskyddade filmer, men man måste använda ett externt dekrypteringsprogram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Kör du single pass eller dual pass när du kodar videon i de olika programmen?

I vettiga encoders så är multipla pass bara användbart om man av någon anledning måste ha en viss bitrate (t.ex. om man ska bränna filmen på en skiva), lagrar man på hårddisk är constant ratefactor (a.k.a. CRF) eller liknande bättre.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem

Hej

När jag väljer crs i handbrake går det väll inte välja 2-pass?

Jag har testat att köra lite mer med dvd fab nu och märkte något konstigt.
När jag väljer 2-pass så ändrar den bitraten från i detta fallet 5455kb till 2134kb. Varför blir det så?
Är det möjligen så att det känner av när man kör 2-pass pricks hur mycket bitrate den behöver?

Jag har fått ett annat problem med som jag hoppas någon kan förklara.

När jag rippar med dvdfab så kan inte min samsung tv spela filmen men när jag rippar med imtoo. Så funkar det?

Jag ställer in dom lika dant (tror jag). Mp4,H264,acc samma bitrate i båda programen på både ljud och bild , den enda skillnaden jag sett är i imtoo finns ett val som heter Level där man kan göra ändringar från 0-51 ingen aning om vad det är. (någon kanske vet? )

Hur är det med upplösningen ska man låta den vara på 1024X xxx eller ska man ändra den till orginal 720X576? Jag vet att dvd skalar om bilden ( eller om det är tv som gör det). Men gäller även det när jag streamar filmen direkt från serven?

Ps: tack för alla svaren.

/Chali

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av defaultusername:

Låter väldigt konstigt. Vilket dekrypteringsprogram använder du?

Handbrake kan inte "kopiera" DVDer alls, i ordets rätta bemärkelse. Handbrake kan bara reencoda filmer, dvs. överföra dem från ett format till ett annat, samtidigt som filmen komprimeras (ytterligare).

Det är dock möjligt att reencoda kopieringsskyddade filmer, men man måste använda ett externt dekrypteringsprogram.

Använder två sätt. Antigen passkey (tror det var de? Det ett tag sedan) eller så rippar jag huvudfilmen med dvdfab dvdcopy och sedan öppnar den med handbrak ( när jag kopierar väler jag alltid dvd9 så det står 100% på kvalitet.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

aragon, du ska _inte_ ställa in någon bitrate för att få det du önskar.

Du vill ju att kvalitén ska vara konstant, då måste bitraten vara variabel eftersom filmen är variabel.

Det du behöver hitta är ett program som kan encoda med inställning kvalité eller CRF som nämnts innan i tråden.

Notera dock att belastningen på uppspelaren (dina tv apparater) kommer vara högre. Föreslår att du encodar din mest actionfyllda film som du har först och spelar upp och ser om du är nöjd innan du encodar resten. Sista du vill är att TVn ska lagga i långa actionscener på vissa filmer.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Hur är det med upplösningen ska man låta den vara på 1024X xxx eller ska man ändra den till orginal 720X576? Jag vet att dvd skalar om bilden ( eller om det är tv som gör det). Men gäller även det när jag streamar filmen direkt från serven?

Ingen mening att ha en högre upplösning än originalet om du vet vad det är. Du vill inte att kvaliten blir lidande eller filen extra stor (beroende på inställningarna) när du redan vet att spelaren skalar om själv.

Gramner:
Tack. Var flera år sedan jag testad den inställningen med ett gammalt program jag slutat använda för länge sedan så jag får testa igen men nuvarande gratis programmet (AviDemux) och hoppas på bättre resultat.

Permalänk
Medlem

Hej

nu har det gått ganska lång tid sedan jag skrev i denna tråden men jag behöver få lite mer info.

är dvd filmer i 16:9 original 1024x 576 eller 720x406 ? som max (kan tänka mig att äldre filmer har en lägre upplösning)

och om dom nu är 720x406 original och tv skalar upp dom till 1024x576 vad är då fördelen med att rippa filmerna till 1024x576 som tex programet imtoo vill , om det bara ger en större fil, eller blir det en bättre kvalitet på tv jämfört med att låta tv skala om filmen?

/aragon

Skrivet av shaglord:

aragon, du ska _inte_ ställa in någon bitrate för att få det du önskar.

Du vill ju att kvalitén ska vara konstant, då måste bitraten vara variabel eftersom filmen är variabel.

Det du behöver hitta är ett program som kan encoda med inställning kvalité eller CRF som nämnts innan i tråden.

Notera dock att belastningen på uppspelaren (dina tv apparater) kommer vara högre. Föreslår att du encodar din mest actionfyllda film som du har först och spelar upp och ser om du är nöjd innan du encodar resten. Sista du vill är att TVn ska lagga i långa actionscener på vissa filmer.

/s

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

är dvd filmer i 16:9 original 1024x 576 eller 720x406 ? som max (kan tänka mig att äldre filmer har en lägre upplösning)

PAL DVD:er är alltid 720x576 eller 704x576 (det sistnämnda är dock relativt ovanligt). Aspect ratio är anamorphic, d.v.s. pixlarna är inte kvadratiska.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem

hej och tack för svaret

AJ nu börjar jag få ont i huvudet;-)

ok så pixlarna är ej kvadratiska men om vi tar detta på idiot nivå så jag förstår.
om nu en pal dvd alltid är 720x576 4:3 vad blir det då i 16:9 om man vill behålla Aspect ratio?
är det 1024x576 eller 720x404?

och är det någon skillnad mellan att låta tex dvdfab rippa filmen till 1024x576 / 720x404 eller att det är tvn som skalar upp bilden?
vill även passa på att fråga vad som är en lämplig bit/pixel i H.264 acc mp4/mkv största skärmen dom spelas på är 55"
jag brukar köra med 0.25-0.3 är det lagom?

/aragon

Skrivet av Gramner:

PAL DVD:er är alltid 720x576 eller 704x576 (det sistnämnda är dock relativt ovanligt). Aspect ratio är anamorphic, d.v.s. pixlarna är inte kvadratiska.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

om nu en pal dvd alltid är 720x576 4:3 vad blir det då i 16:9 om man vill behålla Aspect ratio?
är det 1024x576 eller 720x404?

PAL DVD i 4:3 = 720x576
PAL DVD i 16:9 = 720x576
Det är bara sar som skiljer, d.v.s. vilken aspect ratio varje pixel har.

Skrivet av aragon:

och är det någon skillnad mellan att låta tex dvdfab rippa filmen till 1024x576 / 720x404 eller att det är tvn som skalar upp bilden?

Behåll samma upplösning och sar som originalet.

Skrivet av aragon:

vill även passa på att fråga vad som är en lämplig bit/pixel i H.264 acc mp4/mkv största skärmen dom spelas på är 55"
jag brukar köra med 0.25-0.3 är det lagom?

Bits/pixel är ett totalt meningslöst sätt att mäta bildkvalitet på, gör inte det.

Encoda med crf 18 i x264, det är en lagom utgångspunkt. Vill du ha bättre bildkvalitet, välj ett lägre värde. Vill du ha mindre filstorlek, välj ett högre värde.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem

Hej igen och tack för du orkar med att svara=)

först måste jag fråga vad är sar?

ok 16:9 är 720x576 med annan pixel ratio? men vaför vill då alla progam ändra filmerna till antingen 720x404 eller 1024x576 i 16:9? borde dom inte välja 720x576 om det är orginal?

jag använder som sagt dvdfab och jag kan ej hitta någon ställe man kan välja crf 18 , jag förmodar att du tänker på handbrake?
av någon konstig anledning fungerar ej handbrake alls för mig , filmerna går ej spela på de enheter jag behöver även att jag väljer samma som i dvdfab. (H264/aac =mp4) och spelar dom så i crf18 får jag störningar (som när digitalbox tappar täckning)

Och igen en jätte stort tack för att du orkar ta dig tid att svara (Detta har verkligen kliat hjärnan på mig)

/chali

Skrivet av Gramner:

PAL DVD i 4:3 = 720x576
PAL DVD i 16:9 = 720x576
Det är bara sar som skiljer, d.v.s. vilken aspect ratio varje pixel har.

Behåll samma upplösning och sar som originalet.

Bits/pixel är ett totalt meningslöst sätt att mäta bildkvalitet på, gör inte det.

Encoda med crf 18 i x264, det är en lagom utgångspunkt. Vill du ha bättre bildkvalitet, välj ett lägre värde. Vill du ha mindre filstorlek, välj ett högre värde.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

först måste jag fråga vad är sar?

Sample Aspect Ratio, även kallat Pixel Aspect Ratio, ej att förväxla med Storage Aspect Ratio.

Skrivet av aragon:

men vaför vill då alla progam ändra filmerna till antingen 720x404 eller 1024x576 i 16:9? borde dom inte välja 720x576 om det är orginal?

Fråga den som har gjort det programmet du använder.

Skrivet av aragon:

jag använder som sagt dvdfab och jag kan ej hitta någon ställe man kan välja crf 18 , jag förmodar att du tänker på handbrake?
av någon konstig anledning fungerar ej handbrake alls för mig , filmerna går ej spela på de enheter jag behöver även att jag väljer samma som i dvdfab. (H264/aac =mp4) och spelar dom så i crf18 får jag störningar (som när digitalbox tappar täckning)

Jag har aldrig rippat en DVD-skiva eller använt något av de programmen men skulle gissa på att det har något med kopieringsskyddet på DVD:n att göra.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.