Permalänk
Medlem

Vattenkylning - Placering och uppbyggnad.

Hej! Är lite fundersam över det här med vattenkylning - tänkt att bygga mitt eget chassi och ska i detta ha vattenkylning som ska palla med 2 st 7970 och en i73820 överklockad till 4.5.

240+120 rad/ 360+120 rad har jag funderat på, 120 rad mellan Gpu och cpu. Tycker dock att detta förstör lite designen i bygget och undrar - hur viktigt för temperaturerna är denna extra kylpunkt mellan gpu och cpu?

Kan man istället köra 2x240 efter varandra eller kommer detta ge sämre genomsnitts temperatur? Se bild hur jag tänkt:

Summering av frågor
Är det superviktigt med en radiator mellan gpu och cpu även om man har en kraftfull pump?
Kommer två 240 rad på rad att vara tillräckligt för att kyla vattnet i loopen?
Behöver jag en radiator innan reservoaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fusy:

Hej! Är lite fundersam över det här med vattenkylning - tänkt att bygga mitt eget chassi och ska i detta ha vattenkylning som ska palla med 2 st 7970 och en i73820 överklockad till 4.5.

240+120 rad/ 360+120 rad har jag funderat på, 120 rad mellan Gpu och cpu. Tycker dock att detta förstör lite designen i bygget och undrar - hur viktigt för temperaturerna är denna extra kylpunkt mellan gpu och cpu?

Kan man istället köra 2x240 efter varandra eller kommer detta ge sämre genomsnitts temperatur? Se bild hur jag tänkt:
http://img27.imageshack.us/img27/8992/skissv3.jpg

Summering av frågor
Är det superviktigt med en radiator mellan gpu och cpu även om man har en kraftfull pump?
Kommer två 240 rad på rad att vara tillräckligt för att kyla vattnet i loopen?
Behöver jag en radiator innan reservoaren?

Du behöver absolut inte ha en radiator mellan blocken, kommer inte att göra någon märkbart skillnad. Vilket chassi använder du? kör en 360+240 om du får plats och kör den setup som du tycker är snyggast.

Visa signatur

Atari

Permalänk
Medlem
Skrivet av kuttle:

Du behöver absolut inte ha en radiator mellan blocken, kommer inte att göra någon märkbart skillnad. Vilket chassi använder du? kör en 360+240 om du får plats och kör den setup som du tycker är snyggast.

Jag tänkte bygga mitt egna i matx stuk för atx.

Så att ha radiatorer innan reservoar och pump är irrelevant?

Permalänk
Avstängd

Det du bör tänka på är att ha pumpen direkt efter tanken, och att pumpen ska vara lägre placerad än tanken, sen spelar det inte så stor roll vilken ordning du kör resten i, men för enkelhetens skull så är det nog lättast att seriekoppla radiatorerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fusy:

Jag tänkte bygga mitt egna i matx stuk för atx.

Så att ha radiatorer innan reservoar och pump är irrelevant?

Det ända du måste tänka på är att ha pumpen före reservoaren så att pumpen inte går torr, annars så spelar det absolut ingen roll hur du sätter komponenterna.

Tänk på att ha så få vinklar och så rakt som möjligt vid dragning av slangar (fast än jag själv kör lite zig zag)

Visa signatur

Atari

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kuttle:

Det ända du måste tänka på är att ha pumpen EFTER reservoaren så att pumpen inte går torr, annars så spelar det absolut ingen roll hur du sätter komponenterna.

Liten korrigering bara.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Tack för svaren - att res skall vara högre placerad än pumpen är ju ganska självklart om man inte vill bråka med att skapa vakuum i loopen.

Va fint - då kan jag göra det hela mer stilrent med en liten radiatorlåda i bygget

Vilken slangdragning tror ni är optimal? Just nu ser det ut såhär: Res -> Pump -> 240 -> 240 -> Gpu -> Cpu -> Res.
Tycker ni att jag ska börja med Cpu och sedan gå till gpu med tanke på att cpu gärna går kallare än gpu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fusy:

Tack för svaren - att res skall vara högre placerad än pumpen är ju ganska självklart om man inte vill bråka med att skapa vakuum i loopen.

Va fint - då kan jag göra det hela mer stilrent med en liten radiatorlåda i bygget

Vilken slangdragning tror ni är optimal? Just nu ser det ut såhär: Res -> Pump -> 240 -> 240 -> Gpu -> Cpu -> Res.
Tycker ni att jag ska börja med Cpu och sedan gå till gpu med tanke på att cpu gärna går kallare än gpu?

Skillnaden mellan olika "vägar" är minimal då vatten tar ett tag innan det blir varmt och eftersom det är så bra cirkulation i ett vattenkylningssystem så kommer det aldrig att ta upp så mycket värme att det blir betydliga tempskillnader (vattnet som kommer till radiatorerna är kanske 1 grad varmare än vattnet som lämnar och sedan kyls det ner till så mycket radiatorn klarar). Dra slangarna så det blir snyggt i stället.

Permalänk
Medlem

Okej! När man tänker efter så krävs det ju en jävla effekt för att värma vatten och me ett cirkulerande system hinner vattnet inte ta upp mycket värme.

Tack för svaren!
Bli att dra så det blir snyggt med res över pump som enda krav!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Liten korrigering bara.

Hehehe helt rätt men i mitt system så räknar jag som pumpen före men det blir efter om man tänker till

Visa signatur

Atari