Permalänk

120 HTZ SKRÄM 27 TUM, HJÄLP !

Ute efter marknades bästa 120 htz skärm eller om det kommer en inom en kort framtid som ni vet om, vill ha en 27 tum och helst stilren design : )

Visa signatur

Adam Mcintosh

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

den skärmen jag har, jätte bra och stor och nice stil på den. Dock så hade jag pixelfel på 3 av 4 skärmar. Men är säkert det ofta, men sista hittade jag inget på. Enda nackdelen enligt mig är att det är edge led backlight bleed i kanterna lite. Men de är det på 99% av den typen av skärm verkar det som

Visa signatur

-PC- HAF932 - i7 920d0 oc 3.8ghz - P6TDELUXE v2 - Asus 7950 3GB TOP - Samsung 830 128gb - 2xWD 1TB Black - Asus Xonar Essence STX - Logitech G400 - Sennheiser pc360G4me - Logitech Z5500 - S27a950d 120hz - 2233RZ 120hz
GAME | Dota2 | Age of Conan
Youtube: http://www.youtube.com/user/b4nto

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tänk på att Samsungs skärmar inte är kompatibla med Nvidias 3D system. Å andra sidan funkar Samsungs egna väldigt bra Vissa av Samsungs skärmar kan endast visa 120 hz genom displayporten, inte genom DVI kabeln. Vissa av nvidias graffen har ingen Displayport anslutning.

Bildmässigt är Samsung outstanding tycker jag. Bättre svärta, färger och snyggare design än de andra skärmarna som finns att köpa nu. Rekomenderar den skärmen jag har, den klarar 120 hz genom DVI porten och den har helt enkelt underbar bild. Lägg ner lite tid på att ställa in färger osv så kommer du inte ångra dig.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/produkt/2203347/s...950d-led-120hz
Den fungerar 120hz både över Displayport och DVI för det är en dual-link dvi. Man får dock ingen displayportkabel till, men dvi kabeln funkar lika bra.
och Fungerar med AMD i 3D inte Nvidia

Visa signatur

-PC- HAF932 - i7 920d0 oc 3.8ghz - P6TDELUXE v2 - Asus 7950 3GB TOP - Samsung 830 128gb - 2xWD 1TB Black - Asus Xonar Essence STX - Logitech G400 - Sennheiser pc360G4me - Logitech Z5500 - S27a950d 120hz - 2233RZ 120hz
GAME | Dota2 | Age of Conan
Youtube: http://www.youtube.com/user/b4nto

Permalänk
Medlem

En litet omdömme jag saxat från pricerunner på Samsung syncmaster S27A950D 120hz.

Sanslöst bra skärm!

Problemet var att hitta rätt inställningar
efter lite fipplande under dom 3 första dagarna så är jag nöjd.

Det här är 3dje 120Hz 3D skärmen jag äger och även den som är bäst av dom.
Dom tidigare skärmarna var Acer GD245HQ och en något bättre Asus VG236H
båda två är absolut inte värda pengarna nu när man ser vad Samsungen levererar.

Färger/kontrast är kanon bra för att vara en TN panel
svärtan är inte helt 100% svart men klart godkänd för en LED skärm utan Local Dimming.

Det som sticker ut med den här skärmen jämfört med allt annat i bildväg jag har testat är 3Dn och färgerna.
Det är inget försäljningsknep att färgerna ska ha "Photo Accuacy 100%"
Det syns tydligt
sånna här korrekta färger är få skärmar som fixar.

3D..
Minimalt med Crosstalk
Jag har jämfört flera olika skärmar och 3D TVs och på samma ställen där det var dubbelbilder på dom så finns dom inte på Samsungen.
vilket gör att 3D djupet blir riktigt häftigt + att bilden blir mer tydlig.

Inget Flimmer
Bra fabriksinställningar i 3D läget (jag kör med dom utan att ändra nåt)
Bra ljusnivå
Dom flesta skärmarna jag har testat har sett riktiga mörka ut i 3D lägena men Samsungen orkar leverera ljus även i 3D
Färgerna är så gott som lika bra som i 2D
man tappar lite färgmättnad.

Som kanske märks så finns det inget i 3D läget att slå ner på.
3D i dagsläget blir inte bättre än vad den är på Samsungen.

Testet och jämförelsen var från
Avatar 3D SBS
Bolt 3D SBS
Monster VS Aliens 3D SBS

kört från PowerDVD11
Side By Side valt på skärmen
Skärmen körs genom DVI från ett Nvidia GTX 580

inställningarna som jag kör med i 2D är följande:

Magic: OFF
ECO: ON (sätts på ON efter inställning av brightness)
ECO Sensitivity: High
ECO Brightness Level: Dimmer

Brightness: 9
Contrast: 50
Sharpness: 60
Response Time: Fastest
HDMI Black Level: Normal
Color: Red:54 Green:54 Blue:48
Color Tone : Custom
Gamma: Mode 3

Ändring av Nvidias kontrollpanel under "Adjust Desktop Color Settings"
välj: "Use Nvidia Settings" och ändra enbart Gamma till 0.92

(ECO sensorn funkar faktist riktigt bra och ljusterar ljuset beroende på hur ljust/mörkt det är i rummet)

några kanske undrar om man är helt insnöad och inte ser felen
jag letar fel hela tiden
felen jag hittar på den här skärmen är att det är lite ljusgenomsläpp i hörnen.
sen är bakgrundsbelysningen lite ojämn men det syns bara vid helsvart skärm.

Ett fel till är att Motion sensorn inte känner av att man sitter framför skärmen utan ändå slår igång energisparningen.

Ytterligare ett fel är att dom måste ha skrivit fel i specsen.
det ska stå IPS och inte TN.
det finns inga TN paneler som ger så här bra färger och betraktningsvinkel!.
eller så är det dags att tänka om

(lång utredning om skärmen men nu som först har man hittat en skärm som man är nöjd med..då kan man kosta på lite extra text:))

GRYMT JOBBAT SAMSUNG!
Skärmen Rekomenderas utan tvekan

Update1 2011-09-16: (nya inställningar för 2Dn..3D inställningarna är perfekta från början efter lite testande så dom kör jag med.)

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1005706
Är Asus senaste, perfekt av perfekt.

Har föregångaren till den, Asus VG236. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=657125
Lite billigare, men den har inte Lightboost (3D Vision 2)
Annars är den skitfin!

Permalänk

Den är skit snygg men den vetkar ha lite nackdelar :/ vet inte men kanske är nått

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Adam Mcintosh

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

En litet omdömme jag saxat från pricerunner på Samsung syncmaster S27A950D 120hz.

Sanslöst bra skärm!

Problemet var att hitta rätt inställningar
efter lite fipplande under dom 3 första dagarna så är jag nöjd.

Det här är 3dje 120Hz 3D skärmen jag äger och även den som är bäst av dom.
Dom tidigare skärmarna var Acer GD245HQ och en något bättre Asus VG236H
båda två är absolut inte värda pengarna nu när man ser vad Samsungen levererar.

Färger/kontrast är kanon bra för att vara en TN panel
svärtan är inte helt 100% svart men klart godkänd för en LED skärm utan Local Dimming.

Det som sticker ut med den här skärmen jämfört med allt annat i bildväg jag har testat är 3Dn och färgerna.
Det är inget försäljningsknep att färgerna ska ha "Photo Accuacy 100%"
Det syns tydligt
sånna här korrekta färger är få skärmar som fixar.

3D..
Minimalt med Crosstalk
Jag har jämfört flera olika skärmar och 3D TVs och på samma ställen där det var dubbelbilder på dom så finns dom inte på Samsungen.
vilket gör att 3D djupet blir riktigt häftigt + att bilden blir mer tydlig.

Inget Flimmer
Bra fabriksinställningar i 3D läget (jag kör med dom utan att ändra nåt)
Bra ljusnivå
Dom flesta skärmarna jag har testat har sett riktiga mörka ut i 3D lägena men Samsungen orkar leverera ljus även i 3D
Färgerna är så gott som lika bra som i 2D
man tappar lite färgmättnad.

Som kanske märks så finns det inget i 3D läget att slå ner på.
3D i dagsläget blir inte bättre än vad den är på Samsungen.

Testet och jämförelsen var från
Avatar 3D SBS
Bolt 3D SBS
Monster VS Aliens 3D SBS

kört från PowerDVD11
Side By Side valt på skärmen
Skärmen körs genom DVI från ett Nvidia GTX 580

inställningarna som jag kör med i 2D är följande:

Magic: OFF
ECO: ON (sätts på ON efter inställning av brightness)
ECO Sensitivity: High
ECO Brightness Level: Dimmer

Brightness: 9
Contrast: 50
Sharpness: 60
Response Time: Fastest
HDMI Black Level: Normal
Color: Red:54 Green:54 Blue:48
Color Tone : Custom
Gamma: Mode 3

Ändring av Nvidias kontrollpanel under "Adjust Desktop Color Settings"
välj: "Use Nvidia Settings" och ändra enbart Gamma till 0.92

(ECO sensorn funkar faktist riktigt bra och ljusterar ljuset beroende på hur ljust/mörkt det är i rummet)

några kanske undrar om man är helt insnöad och inte ser felen
jag letar fel hela tiden
felen jag hittar på den här skärmen är att det är lite ljusgenomsläpp i hörnen.
sen är bakgrundsbelysningen lite ojämn men det syns bara vid helsvart skärm.

Ett fel till är att Motion sensorn inte känner av att man sitter framför skärmen utan ändå slår igång energisparningen.

Ytterligare ett fel är att dom måste ha skrivit fel i specsen.
det ska stå IPS och inte TN.
det finns inga TN paneler som ger så här bra färger och betraktningsvinkel!.
eller så är det dags att tänka om

(lång utredning om skärmen men nu som först har man hittat en skärm som man är nöjd med..då kan man kosta på lite extra text:))

GRYMT JOBBAT SAMSUNG!
Skärmen Rekomenderas utan tvekan

Update1 2011-09-16: (nya inställningar för 2Dn..3D inställningarna är perfekta från början efter lite testande så dom kör jag med.)

Låter väldigt låvande. men är det inte glasskiva på så om man har solen lyser på skärm ser man sig själv?:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Adam Mcintosh

Permalänk
Medlem

Är väll på gång med 120hz ips snart? Lär iofs inte vara billiga.

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk

Kör på denna; Samsung TFT 27" S27A950D LED 120Hz

Grymt bra skärm, värt varenda krona!

Visa signatur

Desktop: ASUS ROG Maximus XII APEX Z490 | Intel i9-10850K 5.2Ghz | G.Skill 32Gb Trident Z Neo | MSI GeForce RTX 4080 Super 16Gb Suprim X | Phanteks 500A | Seasonic PX850W Platina | Fury Renegade 2TB | Samsung 980 Pro 1TB | NZXT Kraken Z73 | Monitor: Alienware AW2721D 27” IPS QHD 240Hz | Varmilo VA88M TKL | Ducky One 2 Mini MX Silent Red | HyperX Cloud II | SteelSeries Rival 600 | XBOX Series X | Console: XBOX One Elite Series 2 Controller | Mobile: Apple iPhone 15 Pro Max 256Gb Blå Titan | TV: LG 65” OLED65C35LA EVO 4K | Laptop: Acer Predator Helios 16” / 2560 x 1600 / Mini-LED / 250Hz / Intel i9-13900HX / DDR5 32Gb 5600Ghz / 2Tb / NVIDIA RTX 4080 12Gb |

Permalänk
Skrivet av Mr Mayhem:

Kör på denna; Samsung TFT 27" S27A950D LED 120Hz

Grymt bra skärm, värt varenda krona!

men är det inte glasskiva på så om solen lyser på skärm ser man sin egna spegelbild?

Visa signatur

Adam Mcintosh

Permalänk
Medlem
Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

fast jag vill ju ha 120 htz?

Visa signatur

Adam Mcintosh

Permalänk
Medlem

allihopa förlåt att jag stör, men hur gör man en egen tråd ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adammcintosh:

fast jag vill ju ha 120 htz?

haha wops! det har du rätt i...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Kör på Samsung skärmen. Har nästan en likdan själv. Fast 23". Kanonbra bild och färgerna är mycket bra för att vara TN. 3Dn är den bästa på marknaden garanterat. Spelade för första gången Borderlands och Wings of Prey i 3D i går, jäklar vad jag blev imponerad...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adammcintosh:

Låter väldigt låvande. men är det inte glasskiva på så om man har solen lyser på skärm ser man sig själv?:)

Skickades från m.sweclockers.com

nej men om solen lyser på dig så ser du dig själv.. lyser solen på skärmen så måste du vinkla den rätt för att se solen..

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk

Enda nackdelen jag hittat med den skärmen är just den blanka ytan. Blir spegeleffekt om man har solen på sig men jag "filtrerar" bort det ganska fort, en kvart med neddragna persienner och det är inget problem för mig.
Huruvuda den står sig mot andra skärmar i 5000:- klassen vågar jag inte svara på, har varit begränsade till 2000kr och 22-24 innan. Men den är extremt bra i mina ögon. Att den är full-hd och att man sitter relativt nära har jag inte märkt någon pixelering heller.

Spelar kanske inte världens mörkaste spel på den heller, World of Tanks, Civ V och skyrim mest.

Visa signatur

Fractal Design North Vit/TG - Asus Z690-G - Intel Core i7 12700KF - Deepcool Assassin IV Vit - Asus x Noctua 4080 - Corsair 32GB LPX DDR5 - Samsung 980 Pro 1 TB - Asus TUF Gaming 1000W

Permalänk
Skrivet av MartinP74:

Enda nackdelen jag hittat med den skärmen är just den blanka ytan. Blir spegeleffekt om man har solen på sig men jag "filtrerar" bort det ganska fort, en kvart med neddragna persienner och det är inget problem för mig.
Huruvuda den står sig mot andra skärmar i 5000:- klassen vågar jag inte svara på, har varit begränsade till 2000kr och 22-24 innan. Men den är extremt bra i mina ögon. Att den är full-hd och att man sitter relativt nära har jag inte märkt någon pixelering heller.

Spelar kanske inte världens mörkaste spel på den heller, World of Tanks, Civ V och skyrim mest.

aah, det är som jag trodde då

Visa signatur

Adam Mcintosh

Permalänk
Skrivet av Adammcintosh:

men är det inte glasskiva på så om solen lyser på skärm ser man sin egna spegelbild?

Nä det kan jag aldrig tänka mig, visst den är blank och så men riktigt bra! Solen har lyst på denna skärm emellan åt och inte ser jag mig Inte vad jag har tänkt på iaf. Enda gången jag kan se mig är när jag har den av, men det är juh ganska logiskt.

Visa signatur

Desktop: ASUS ROG Maximus XII APEX Z490 | Intel i9-10850K 5.2Ghz | G.Skill 32Gb Trident Z Neo | MSI GeForce RTX 4080 Super 16Gb Suprim X | Phanteks 500A | Seasonic PX850W Platina | Fury Renegade 2TB | Samsung 980 Pro 1TB | NZXT Kraken Z73 | Monitor: Alienware AW2721D 27” IPS QHD 240Hz | Varmilo VA88M TKL | Ducky One 2 Mini MX Silent Red | HyperX Cloud II | SteelSeries Rival 600 | XBOX Series X | Console: XBOX One Elite Series 2 Controller | Mobile: Apple iPhone 15 Pro Max 256Gb Blå Titan | TV: LG 65” OLED65C35LA EVO 4K | Laptop: Acer Predator Helios 16” / 2560 x 1600 / Mini-LED / 250Hz / Intel i9-13900HX / DDR5 32Gb 5600Ghz / 2Tb / NVIDIA RTX 4080 12Gb |

Permalänk
Skrivet av Mr Mayhem:

Nä det kan jag aldrig tänka mig, visst den är blank och så men riktigt bra! Solen har lyst på denna skärm emellan åt och inte ser jag mig Inte vad jag har tänkt på iaf. Enda gången jag kan se mig är när jag har den av, men det är juh ganska logiskt.

Okej

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Adam Mcintosh

Permalänk
Medlem

Köpte precis en S27A950D, får hoppas den är så bra som KingCobra säger nu också.

Visa signatur

"Signatur"