Byta upp core 2 duo, mobo och ev. grafik. Vad?

Permalänk

Byta upp core 2 duo, mobo och ev. grafik. Vad?

Hej.

Har just nu problem med mitt Gigabyte 965p-ds4, core 2 duo e6300 på ca 1900MHz. Har ett radeon 1800xt. Problem med blue screen, omstarter spontant etc. Grejorna är gamla och prestandamässigt är jag väl ändå rätt nöjd, spelar knappast men kör illustrator och photoshop en del.
Jag kan inte säga vad som är fel, minnen, Mobo, grafik? Nätagget är nytt, newton R2 650w.

Jag har inte lust att lägga jättemycket pengar. Har tidigare sneglat på i5 2500k men jag klockar knappast och det kanske är lite väl. Sen kom jag att tänka på Llano som har integrerad grafik. Då kommer jag undan med ca 2400 max med nya minnen, processor och moderkort. Men jag vill ju samtidigat att en uppgradering ger någon slags boost. Är jag helt ute med Llano i så fall?

Intels integrerade grafik ska vad jag förstår vara metydligt sämre än Llanon.

Förslag?

Permalänk
Medlem

Trinity, dvs nästa generation Llano, är så pass nära nu så jag tycker att du ska vänta lite

EDIT: http://www.sweclockers.com/nyhet/15255-amd-trinity-slapps-den...

Visa signatur

3570k - 16gb 1600mhz - AsRock extreme4 ATX - EVGA GTX 680 - SSD: Intel 320 120gb - FD R4 - Cooler master Silent Pro 700w
~"Min högsta klock på 5.3 som exempel är "håll andan för helvete annars kraschar det"-stabil."~ scrooch

Permalänk
Medlem

Hej, ska byta upp mej till nya Ivy bridge när den kommer i slutet av april, från Asus p5q-e och core 2 duo på 3 GHz (Går stadigt 3.888 MHz). Skälet till att jag byter är att battlefield laggar och inte kommer i de FPS som jag vill (>40 FPS), annars funkar det hur bra som helst. Har en SSD disk på 120 GB som gör att allt annat går i raketfart.

Om du har lust kan du få köpa mobo och cpu och eventuellt minnena av mej och så komplettterar du själv med en SSD (om du inte redan har det?).

Ge ett bud, om du vill.

//Lasse

Permalänk

Lasse, utan att jag behöver slå upp mobot, har det USB3, gissar på inte? Har en SDD redan. Vad kan du tänka dig?

Permalänk

Känner till Trinity också men priset kommer att vara högre gissar jag.

Permalänk
Medlem

Hej, nej det har bara USB 2 (12 st). Hade tänkt att bygga HTPC av den egentligen, så jag släper det inte helt "gratis". 1.200:- ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av brandemannen:

Sen kom jag att tänka på Llano som har integrerad grafik. Då kommer jag undan med ca 2400 max med nya minnen, processor och moderkort. Men jag vill ju samtidigat att en uppgradering ger någon slags boost. Är jag helt ute med Llano i så fall?

Det beror nog på vilken processor i familjen Llano det är du har tänkt dig. Jag kan tänka mig att de lägst klockade varianterna inte ger mycket prestanda, meda den högre klockade ger en hel del. Jag sitter också på en E6300, samtidigt som sambon sitter på en Athlon II X4 631 (Llano fast utan fungerande grafikdel). Kort sagt springer hennes dator åttor runt min. De högpresterande Llanoprocessorerna kanske inte kan mäta sig med dagens högprestandasegment, dock är de utan tvekan mätbara med äldre generationer. Dock är jag inte så säker att en lågpresterande Llano skulle göra det.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk

Det skulle i så fall bli den snabbaste, kostar ca 1000:-. Vad tror ni om grafikdelen jmf med mitt gamla radeon då?
Lasse, ska överväga. Återkommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brandemannen:

Det skulle i så fall bli den snabbaste, kostar ca 1000:-. Vad tror ni om grafikdelen jmf med mitt gamla radeon då?
Lasse, ska överväga. Återkommer.

Du har gott om tid, Ivy kommer inte förrän om 3 veckor..

Permalänk
Skrivet av brandemannen:

Det skulle i så fall bli den snabbaste, kostar ca 1000:-. Vad tror ni om grafikdelen jmf med mitt gamla radeon då?
Lasse, ska överväga. Återkommer.

3870K skulle jag tagit om jag var du, den inbyggda kretsen pallar BF3 med low-medium settings i 720P vilket helt klart är godkänt i min mening!

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1669592/2012-04-08

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse468:

Hej, nej det har bara USB 2 (12 st). Hade tänkt att bygga HTPC av den egentligen, så jag släper det inte helt "gratis". 1.200:- ?

1200kr för en 2 core duo med ett gammalt moderkort och ddr2 minnen var väldigt magstarkt.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk

Jo, det var just den proppen jag tänkte på och moderkortet har allt jag behöver. men frågan är vad nästa generation kommer att kosta...

Permalänk
Skrivet av brandemannen:

Jo, det var just den proppen jag tänkte på och moderkortet har allt jag behöver. men frågan är vad nästa generation kommer att kosta...

Nästa kommer ju vara bulldozer/piledriver vilket kommer trissa upp priset lite

räkna med än 1500kr där!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk

Lasse, det är nog som sagt lite i överkant det där erbjudandet. För 800 kr till får jag ju en ny propp, nytt moderkort och nya minnen med garantier, grafikkort och sannolikt bättre prestanda. Tackar för ernjudandet dock. Jag ska avvakta trinity i första hand tror jag.
Mvh

Permalänk
Medlem

Inga problem, bara tänkt som ett alternativ till det du redan hade. Ska nog prova att göra en HTPC av grejorna med Linux.

Har inte funderat så mycket på vad det kunde vara värt, men är nog värt de pengarna för min egen del, i HTPC bygget.

//Lasse