Corsair Obsidian 550D

Permalänk

Jag förstår inte varför det lite snåla utrymmet på baksidan blir sån stor grej. Har man väl tryckt dit bakplåten en gång så sitter den ju där. Det är väl inget man behöver ta loss dagligdags precis. Eller?

Annars gillar jag att chassit har fokus på att det ska bli tyst. Det är viktigt för mig. Fast Antec P280 är fortfarande en het kandidat till min nya dator.

Permalänk
Medlem

Vekar ju inte vara bättre än R3 på en enda punkt såvitt jag kan se, så varför någon skulle vilja betala såpass mycket mer är ett mysterium. Dåligt Corsair.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Såg galet plastigt ut.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Why o why sätter dem så man måste dra ut dammfilter i bak.. Speciellt när dem är nästan en halv meter långa. Jag sitter med mitt chassi ca 10cm från väggen, och det är så långt kablarna räcker. Om jag nu vill göra rent det så måste jag koppla bort allt.. Kanske inte är så jobbigt, om man gör det bara någon gång i månaden.
Men jag som gör rent datorn 1gång i veckan skulle nog tycka det är ganska dumt.

Håller med fullständigt! Trodde dom hade lärt sig efter 800D chassit att sätta filtret framåt.

Visa signatur

- Its all about the game

Permalänk
Medlem

Bra review! fint chassi, hade helt klart valt detta förre R3 om jag valt idag.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Varför skulle man välja detta över ett R3?
Seriös fråga då jag funderar mellan dessa och P280. Man får ju en R3 med extra 140mm fläkt för 799 nu. Min tanke var att köpa till en FR 120mm till i fronten och sen skulle man vara hemma. Eller har någon bra argument varför man skulle välja P280 eller 550D istället?

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Varför skulle man välja detta över ett R3?
Seriös fråga då jag funderar mellan dessa och P280. Man får ju en R3 med extra 140mm fläkt för 799 nu. Min tanke var att köpa till en FR 120mm till i fronten och sen skulle man vara hemma. Eller har någon bra argument varför man skulle välja P280 eller 550D istället?

Mitt grafikkort får inte plats i R3. Har 6st hårddiskar så måste använda alla burar också

Visa signatur

I could tell you a UDP joke, but you might not get it.

Permalänk
Medlem

Fult med silver mot den svarta fronten
En R3 eller ARC, med lite extra fläktar är ett bättre val, men om man inte ska ha extra fläktar, så är det ju bra med täckluckor på fläktplatserna (som på R3). Påminner lite om en gammal Silverstone Centurion som jag har haft
1300:- låter lite mycket.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Skrivet av dempa88:

Mitt grafikkort får inte plats i R3. Har 6st hårddiskar så måste använda alla burar också

Är väll bara några få mm typ 2-3mm du behöver för att få plats med kortet? Fram med filen så är det fixat;)

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk

550D? Trodde det skulle vara en SSD recension. Grymt besviken!

Permalänk
Avstängd

Hur pass mycket plats finns det i taket för en radiator?

Viktig fråga eftersom jag har planer på nytt bygge med vattenkylning

Permalänk
Medlem

Precis vad jag skrev direkt när jag fick se det i tråden. Plastigt, fult och dåliga lösningar för kabeldragningen. Väldigt lite chassi för pengarna och jag skulle hellre modda ett P280 än att köpa denna halvdana kompromiss.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Avstängd

Har P280 själv, suveränt chassi måste jag säga. En sak som jag saknar är en sido öppning för sido in/ut blås fläkt, då jag kör sli för nuvarande.

Permalänk

R3an slår det där chassit på fingrarna, nästan halva priset också. Det är av plåt och väldigt tyst för 800 kronor. De utvikbara sidopanelerna är väl det enda som är bättre i det här chassit, så det kan gärna få komma i R4'an...

Visa signatur

Intel 8086 @ 5,0GHz, NZXT 210i, Windows 10 Pro, Asus ROG Strix Z390-I Gaming, 32GB Ram, Samsung 970 EVO Plus 1TB, 16 TB HDD Synology 212j NAS 2*2TB, NvidiaShield Pro 2019, Amplifi Alien AX, 1000/1000mbit fiber, Xbox One X, Switch, Samsung Galaxy S10+...

Permalänk
Medlem

Om man nu vill köra vatten och plockar bort en lucka.. ser ju fan ut som den inte är färdigmonterad då.. nått galler som är lite snyggare.. och ja.. vem har cd/dvd numera? vore gött att kunna skruva bort dom oxo..

Edit: tack för klippet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Precis vad jag skrev direkt när jag fick se det i tråden. Plastigt, fult och dåliga lösningar för kabeldragningen. Väldigt lite chassi för pengarna och jag skulle hellre modda ett P280 än att köpa denna halvdana kompromiss.

Jag tror Antec 280 skulle bli minst lika tyst om man monterar lite bitumen material i toppen istället för fläktarna. Elr hittar något annat dämpande material, för det är förmodligen det enda som gör det mer högljutt än detta chassi och då får man även ett mer högkvalitativt chassi.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Entusiast

Ett minus till.

Chassit får ytterligare ett litet minuspoäng från mig:

Har man kablar sitter i frontpanelen, kan dessa vara lite besvärliga och sitter lite i vägen för frontluckan.
Det blir lite bökande för att öppna luckan. Även en viss risk att en av USB-kontakterna kommer i konflikt med frontluckan om den öppnas åt vänster.

Nu är det så att många sällan öppnar och stänger frontluckan så ofta eller lämnar saker anslutna i frontpanelen, men jag själv är en flitig användare av USB-portar i fronten och likaså använder en intern minneskortläsare rätt ofta.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av this:

Jag tror Antec 280 skulle bli minst lika tyst om man monterar lite bitumen material i toppen istället för fläktarna. Elr hittar något annat dämpande material, för det är förmodligen det enda som gör det mer högljutt än detta chassi och då får man även ett mer högkvalitativt chassi.

Jag håller helt med. P280 är i grunden ett bra chassi även om utförandet är lite sämre än P18X.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Jag håller helt med. P280 är i grunden ett bra chassi även om utförandet är lite sämre än P18X.

Desto mer recensioner man läser desto mer förbannad blir man på alla trade offs som tillverkarna gör. P280 har tex inte löstagbar hårddiskbur vilket är en trevlig funktion. Men jag antar att chassit inte bli lika stabilt då.

Hade bara 550D varit baserad på 650D's innandöme och haft topp i metall så hade det varit ett grymt chassi. Personligen kräver jag inte så jätte mycket kylning så jag hade då velat att topp och sida skulle varit helt tillförslutna. Anser att det räcker med front fläktar och fläkt bak, allt behöver inte vara jätte svalt, komponenterna tål mer än vad man tror.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av this:

Desto mer recensioner man läser desto mer förbannad blir man på alla trade offs som tillverkarna gör. P280 har tex inte löstagbar hårddiskbur vilket är en trevlig funktion. Men jag antar att chassit inte bli lika stabilt då.

Hade bara 550D varit baserad på 650D's innandöme och haft topp i metall så hade det varit ett grymt chassi. Personligen kräver jag inte så jätte mycket kylning så jag hade då velat att topp och sida skulle varit helt tillförslutna. Anser att det räcker med front fläktar och fläkt bak, allt behöver inte vara jätte svalt, komponenterna tål mer än vad man tror.

Det anser jag visst det kan bli, de äldre chassina i P-serien har borttagbara hårddiskburar och det har även en rad gamla chieftec-chassin som är mycket stabilare än alla dagens lådor. Så det har med kostnader att göra, de vill tjäna mer pengar på billiga lådor som går snabbt och enkelt att tillverka.

Hårddiskburen på P280 är ren idioti men anledningen att Antec gjorde den så är för att folk köper budgetlådan R3 och hävdar att den är lika bra som P183 vilket den inte är i närheten av.

Ja, problemet är ju att chassit är baserat på budgetmodellerna och inte 650D.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

Nu har jag sett om Sweclockers recension av P280 och måste säga att det chassit verkar klart vassare än detta. Det enda som stör mig med P280 är att frontpanelen är grå på ett i övrigt svart chassi. Jag hade såklart hellre valt en svart frontpanel också. Någon som vet om det finns? Har sökt själv men inte fått något svar.

Permalänk
Medlem

Något jag inte förstår med P280 är varför finns det inga slots till fläktar på sidan? Där vinner ju Corsair 550D anyday. Lär nog bli ett 550D iaf även ifall det inte är 100%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AzeeM:

Något jag inte förstår med P280 är varför finns det inga slots till fläktar på sidan? Där vinner ju Corsair 550D anyday. Lär nog bli ett 550D iaf även ifall det inte är 100%.

Jag kan inte riktigt förstå poängen med att tyst chassi om man ändå ska öppna upp och ha fler fläktar...

Permalänk

Priset, frontpanelens färg och placering (borde suttit på ovansidan) skulle lagts till som minus enl mig...

Verkar som fler tyckte så.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Skrivet av Brillmongot:

Hur pass mycket plats finns det i taket för en radiator?

Viktig fråga eftersom jag har planer på nytt bygge med vattenkylning

En 240 radiator får plats i toppen, syns tydligt på bilderna

Visa signatur

|| Desktop: Intel i7 4770K @4,5GHz / ASUS MAXIMUS VI IMPACT mITX / ASUS Radeon R9 290 DirectCU II OC 4GB @1100/6000MHz/ A-Data XPG 16GB 1600MHz CL9 @2133MHz CL10 / Seasonic Platinum SS-860XP2 860W / Samsung 840 Pro 256GB + 850 EVO 500GB/ Bitfenix Phenom Mini / Win 10 / Ubuntu ||

Permalänk

Vad heter CPU-kylaren de har inuti chassit?

Visa signatur

MAIN OS: W10PRO 64-bit, CPU: Intel 4790k @4,0GHz, CPU-kylare: Noctua NH-U9B SE2, GPU: ASUS DCII OC GTX 670, RAM: 32GB Kingston 1866MhZ, BRÄDA: ASUS Z97-A, SKÄRM: Benq BL2400PT + Samsung Syncmaster 940BW, LÅDA: Corsair 550D
LAPTOP ASUS 1215N | TV LG 55UF850V | NAS WD EX2 8TB | MOBIL YotaPhone 2 & Samsung Galaxy A3 | PLATTA Lenovo Yoga Tab 3 Pro & Linx7 32GB
KAMERA Canon 760D

Permalänk
Medlem

Hmm, jag undrar om man får plats med en 240 rad i fronten utan några större modifieringar? Det ser ut att vara förtrångt gentemot 5,25 bays och botten av chassit, de har verkligen snålat med utrymme :/ Vad tror ni?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av goblin:

Synd att utrymmet för kabeldragningen baktill är så litet.

Varför envisas lådtillverkare att ha så många 5.25"-platser? Det räcker med max en eller helst ingen alls. Bättre att använda utrymmet till 3.5"-platser och ett par mindre platser dedikerade till 2.5"-enheter.

Jag köpte detta chassi och frågar mig också varför 5.25 platserna inte går att ta bort. Tror det är 4 stycken som står tomma och mina ssd får ligga på varandra eftersom hårdiskplatserna är för få. Angående tyst. Tycker nog att Frac.R2 är aningen tystare. Inte riktigt säker. Toppen, hurra, hurra för att det är busenkelt att lossna/stänga sidoplåtarna vilket är ett helvete på Frac.R2.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Avstängd

Får nu dementera mitt påstående om att 550d inte är tystare än Frac.R2. Det är den. Ni får ursäkta men hade satt en av mina Noctua-fläktar 1/10 mm fel så de låg mot kylaren och inte det ljuddämpande silikonet = lite onödigt buller.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)