Asus G75 – Bärbar gamingdator med Ivy Bridge och Kepler

Permalänk
Medlem
Skrivet av PC-Konsulten:

660M är en positiv överraskning ur värme och strömsynpunkt. Prestandamässigt hamnar den dock mellan GTX 560M och GTX 570M eftersom minnesbussen krympts till 128-bitar.

Grundat på?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Riktigt sugen på att byta ut min stationära mot en sådan.

Permalänk
Skrivet av elGrandeCabeza:

Hur ter sig det nya grafikkortet i jämförelse med det som sitter i den nuvarande modellen?
Någon med lite kunskap som kan förklara för en inte lika införstådd hur värd uppgraderingen är än om man klipper den modellen som finns ute på marknaden idag.

Pratar 17' och tänker främst grafikkort och processor, resten är lättare att ordna med.

//D

Verka bara skilja 10-15% på 560m till 660m så jag tycker inte det är värt att uppgradera om man nu redan har en G74 men funderar man på att köpa så kan det var värt att vänta på dom nya.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem

Nu är vi där igen...

Vi pratar om en gaming dator, eller hur?

Istället för:

- Core i7-3610QM 2,3 GHz
- 16 GB DDR3-minne
- Geforce GTX 660M

Varför inte:

- Core i5-2540M 2,6 Ghz
- 8 GB DDR3-minne
- Geforce GTX 670M/75M

Datorn är ju byggd för att spelas på? Då är det väll så hög prestanda i spel som vi eftersträvar?

Dra ner på allt utom grafikkortet för att hålla nere kostnaden, i5:an är tillräckligt stark och 8 GB RAM klarar man sig långt på. Det skulle vara en intressantare dator som jag tror skulle locka fler!

Visa signatur

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700k@4.6Ghz@H115i | ASUS RTX 3080 TUF OC | Corsair Dominator 16GB | Corsair AX860

Permalänk
Medlem

Ge mig en ultrabook med externt graffekort istället för dessa släpbara burkar..

Visa signatur

Underhållning: Fractal Design R5 | Intel i5-6600K | Asus Z170 Pro Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB | Aorus GeForce 1080Ti Xtreme 11G

Server: Antec P182 | Intel Xeon E3-1230v2 | Gigabyte GA-Z77-DS3H | Corsair PC3-12800 4x8GB | ESXi 5.1

Nas: Fractal Design XL | Intel i3-2100T | Gigabyte GA-Z68MX | Kingston HyperX 2x4GB | 8x3TB | Freenas 8.3

Permalänk
Skrivet av Slap:

Nu är vi där igen...

Vi pratar om en gaming dator, eller hur?

Istället för:

- Core i7-3610QM 2,3 GHz
- 16 GB DDR3-minne
- Geforce GTX 660M

Varför inte:

- Core i5-2540M 2,6 Ghz
- 8 GB DDR3-minne
- Geforce GTX 670M/75M

Datorn är ju byggd för att spelas på? Då är det väll så hög prestanda i spel som vi eftersträvar?

Dra ner på allt utom grafikkortet för att hålla nere kostnaden, i5:an är tillräckligt stark och 8 GB RAM klarar man sig långt på. Det skulle vara en intressantare dator som jag tror skulle locka fler!

Håller helt med! När ska Asus fatta att om man köper en speldator så vill man ha spelprestanda!?

Skrivet av Burks:

Grundat på?

Skickades från m.sweclockers.com

http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GTX-660M.71859.0....

Visa signatur

Dator [ MacBook Pro 13" late 2016 nTB | Core i5 6360U | 8GB RAM | 256 SSD ]
HTPC [ Apple TV (4th gen) 32GB ]
Mobil [ Nexus 6P 32 GB ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanTheManSwe:

Varför vill man köpa en gaming laptop som presterar sjukt mycket sämre än en stationär till samma pris?

För att det finns folk som reser en del som även gillar att spela och inte behöver vara på sitt rum hemma hos mamma och pappa kl 21.00

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem

Enligt vad jag tidigare läste så skulle G75 ha GTX670m, men då sades det även att det inte skulle bli Kepler utan en rebranded GTX570m :/ Nu är det tal om GTX660m men då en "äkta" Kepler.... vi får se när dem rullar in i butikerna vad som verkligen sitter i. Samt vad priset hamnar på, det lär dock iaf bli en del olika modeller såsom för G74SX.

En minst lika viktigt detalj i mitt tycke är om skärmen är högblank eller matt. Har matt på vaion och älskar det, läste i äldre previews att G75 kommer ha högblank skärm även på 3D modellen; hoppas det inte stämmer.

Permalänk
Medlem

Jag har hört att europeiska versionen av G75 ska ha GTX670M och 8GB RAM, inte som den Amerikanska versionen som har 660M och 16GB ram.

En väldigt trevlig överraskning tycker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninami:

Jag har hört att europeiska versionen av G75 ska ha GTX670M och 8GB RAM, inte som den Amerikanska versionen som har 660M och 16GB ram.

En väldigt trevlig överraskning tycker jag

Det skulle hjälpa oss om du delar med dig av din källa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Det skulle hjälpa oss om du delar med dig av din källa

Tyvärr har jag ingen källa att länka från. Har hört detta från folk som jobbar inom branschen. Så kan inte med 100% säkerhet säga att detta är sant men det är vad jag har hört. Och att Sweclockers har postat den Amerikanska speccen, inte den spec som G75 i Sverige kommer få.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninami:

Tyvärr har jag ingen källa att länka från. Har hört detta från folk som jobbar inom branschen. Så kan inte med 100% säkerhet säga att detta är sant men det är vad jag har hört. Och att Sweclockers har postat den Amerikanska speccen, inte den spec som G75 i Sverige kommer få.

ok. Men vilken bransch handlar det om?

Permalänk

Enligt en säker källa på Asus Sverige. Så kommer dom att fokusera på främst, att G75 tas hem med ett 670M och att vissa återförsäljare också kommer att sälja G75 med 660M.

/AP

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ali3nPredator:

Enligt en säker källa på Asus Sverige. Så kommer dom att fokusera på främst, att G75 tas hem med ett 670M och att vissa återförsäljare också kommer att sälja G75 med 660M.

/AP

Vad ska priset på en sådan bli då? Då är det alltså 670m med 8gb ram istället för 660m med 16gb?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

i7, 670/675M, 16GB Ram, utöver den önskan så är jag nöjd, iofs, en SSD borde vara standard för datorer över 12k. typ en lag som säger att SSD måste finnas som standard om priset överstiger 12k

Visa signatur

Mobil > SE Z5 DualSim Surfplatta > Nexus 9 Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring | Kopplad till 60" FullHD LED Sharp Aquos

Permalänk
Medlem
Skrivet av Operatören:

i7, 670/675M, 16GB Ram, utöver den önskan så är jag nöjd, iofs, en SSD borde vara standard för datorer över 12k. typ en lag som säger att SSD måste finnas som standard om priset överstiger 12k

Jo det känns väll som att en 4-kärnig processor är ett måste om man ska spela nu för tiden, men det ska ju vara balans och dessutom ska inte priset springa iväg...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Citat:

Skrivet av Asus.David:

ja, men kommer bero helt på specifikation i övrigt, skärm, cpu, ram, hdd/ssd, dvd/bluray etc. Sen eftersom de är ny både intel generation och ny nvidia generation så räkna med cirka 10-20% påslag mot nuvarande motsvarande G74or.

Slutcitat

Från tråd: #12135852

/AP

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel