Grafikkort: Prestanda per krona mars 2012

Permalänk
Medlem

Och jag köpte ett Asus DC ll Gtx 560ti för 1499:- för flera månader sen, nytt.

Pris då var 2000+ så lätt bästa köpet på många år

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Har varit så mycket missuppfattningar runt vad vi sagt, sura kommentarer och ilskna mail att vi helt enkelt kör med "when it's done" tillsvidare.

haha, som taget ur Americas Army FAQ

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Inaktiv

Köpte mitt Gigabyte 6850 beggat för exakt 1000kr för mer än ett år sedan plus någon månad. Snacka om att jag gjorde världens klipp!!

Permalänk
Medlem

Märklig timing på den här artikeln. Borde den inte vara mer relevant om några veckor när Keppler släpps?

Ser gärna en uppdaterad lista i början/mitten av April.

Visa signatur

X79, baby

Permalänk
Medlem

Sant..

Skrivet av rewt:

Märklig timing på den här artikeln. Borde den inte vara mer relevant om några veckor när Keppler släpps?

Ser gärna en uppdaterad lista i början/mitten av April.

Jag håller verkligen med dig, skulle vilja se detta igen när Keppler släppts...

Visa signatur

Life is short, make the best of it

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

Om man spelar bf3 med ett 560 ti så lär man inte spela över high då kortet inte fixar högre inställningar och då räcker 1 Gb fint. Så varför är det inte att rekommendera?

Har ett själv enl. signaturen och det fungerar inte alls bra, särskilt på Back to Karkand banorna.
Jag har överklockat min i5 till 3.7 Ghz, då jag ville utesluta att det berodde på CPU, det gav ingen märkbar skillnad.

Håller på att testa en grejsedan igår, klocka ner GPU från 950Mhz till 900,det som händer är att jag får som ryckig spelupplevelse. Svårt att förklara, påminner om micrpstuttering och det sker även på low settings.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Skrivet av warh0g:

Har ett själv enl. signaturen och det fungerar inte alls bra, särskilt på Back to Karkand banorna.
Jag har överklockat min i5 till 3.7 Ghz, då jag ville utesluta att det berodde på CPU, det gav ingen märkbar skillnad.

Håller på att testa en grejsedan igår, klocka ner GPU från 950Mhz till 900,det som händer är att jag får som ryckig spelupplevelse. Svårt att förklara, påminner om micrpstuttering och det sker även på low settings.

Skickades från m.sweclockers.com

Köp ett till och njut! Går riktigt bra i SLI!

Visa signatur

- i7 2600K @ 4,8GHz - MSI GTX 770 - Fractal Design 1000W R3 - 8 GB DDR3 @ 2000 MHz - 250GB Samsung 840 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Etrai:

Jag tycker, som jag givit uttryck för tidigare, att det saknas ett diagram. En annan forumläsare har varit snäll och satt ihop det tidigare, men jag tycker ändå att Swec på kunna förmå sig att ta fram det som "standard" i artiklarna av denna typ. Diagramen som presenteras är endimensionella, vilket gör det svårt att jämföra annat än absolutvärdet prestanda/krona. Jag skulle vilja få ett tvådimensionellt (punkt-?)diagram med prestanda på ena axeln och pris på den andra. Då blir det enkelt att se att om man har en budget, säg 3000 kr, vilket/vilka grafikkort som blir rätt, m.a.p. prestanda. Det är förvisso trivialt att ta tabellen med kort/prestanda/pris och klistra in i valfrit kalkylprogram, men jag vill inte behöva
Vad säger ni Swec-redaktionen?

Jag var själv lite intresserad av samma sak denna gång, och slängde därför ihop ett lite snabbt åt mig själv. Men jag tänkte dela med mig av det här, om någon annan också var intresserad:

Permalänk

Tack Sweclockers för en bra överblick på grafikkortens "valuta"!

Visa signatur

l CPU: X3 440 @ 3.6GHZ l Grafikkort: XFX 5850 1GB l Ram-minne: Corsair XMS3 4gb 1600MHZ DDR3 l Ljudkort: Creative X-Fi Xtreme Gamer l Moderkort: Gigabyte 880GA-UD3H l Bildskärm: 21,5'' LG FLATRON IPS226 l Ljudsystem: Proson Event 6+ JVC SP-EI + Sherwood förstärkare l Mobil: LG Optimus 7 + Nokia Lumia 920 l Spelkonsoler: l PS1 l NES-WII U l

Permalänk
Medlem

Feedback till testet.

Skulle det inte vara intressant för Swecare att man kunde skriva in i ett fält här på sidan, hur mycket datorn kostar som man tänker köpa (eller redan äger) utan grafikkort, sedan väljer ett av grafikkorten och får ett prestanda per krona på detta vis, prestanda per krona för en ny komplett dator?

Köper man en komplett dator med skärm(ar), tangentbord samt mus för 15000 utan grafikkort så blir det en helt annan bild på prestanda / krona.
Att spendera vid uppgradering enbart av grafikkort är nuvarande tabell klockren! Däremot inte för kompletta system.

Ett exempel på prestanda / krona mellan "grafikkorts uppgradering" och "kompletta system".
Grafikkorts-uppgradering: En 7970 för 4600kr presterar ca: 27% bättre än en 580 för 3600kr, här kan det tänkas spara en tusing med 580.
Helt ny dator: Ett komplett system utan grafikkort för 15000kr resulterar 19600kr för 7970 och 18600kr för 580. Valet givet för 7970!

Kontentan är att lägga en tusing extra på 3600kr är inte samma sak som på 18600kr. Skillnaden för uppgraderingskostnad från 580 till 7970 i procent är 22% vid uppgradering samt är 5% vid helt ny dator.

Eller vad tycker ni andra Swecare? Kanske bara jag som tänker så i dessa banor nu när Ivy och kepler är på väg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Failbygge:

Sånt här som värmer fint om hjärtat när man sitter på CF 7970(imorn kommer det andra men endå)
Eller inte...

Äh. Köper man high-end så skiter man ju automatiskt i prestanda per krona. Prestanda per watt är mer intressant...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Hjälpsam

Det är ju omöjligt att få med alla aspekter via en enkel tabell, man får ta den för vad den är en ganska grov hänvisning.
Två saker som inte framgår direkt är mängden minne, kort med mer minne kostar ju givetvis mer, men ger också en större säkerhet när det gäller att spela nyare spel, en annan är att även om en CF SLI lösning ofta ger fina resultat, så får man också dras med en hel del andra nackdelar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av rewt:

Märklig timing på den här artikeln. Borde den inte vara mer relevant om några veckor när Keppler släpps?

Ser gärna en uppdaterad lista i början/mitten av April.

Skrivet av freeAppz:

Jag håller verkligen med dig, skulle vilja se detta igen när Keppler släppts...

Läs tråden så får ni reda på vad som kommer.

________________________________________________________________________________________

Gillar sånt här! Bra jobbat Sweclockers! Kul att ni skall uppdatera när Kepler är släppt också!

Skulle ni inte kunna sätta upp en "Processorer: Prestanda per krona" i framtiden också?

Permalänk
Medlem

Average frames per second vs krona tycker jag är vettigare än nått prestanda index.
Som här: http://techreport.com/articles.x/22473/9

Dessutom så måste man ta med ytterligare en aspekt när man kollar på prestanda, då average frames per second inte säger något om microstutter eller dylikt. Läs mer här så förstår ni varför:
http://techreport.com/articles.x/21516

Är man intresserad av GPU-tester så bör man VERKLIGEN läsa den artikeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Average frames per second vs krona tycker jag är vettigare än nått prestanda index.

Prestanda index är ju "average frames per second" fast normaliserat mot GTX 580. Normaliseringen förändrar ju endast skalan, inte hur de presterar jämfört mot varandra. Och då "average frames per second" beror på vilka spel som de testas i så känns normaliseringen ganska vettigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Feedback till testet.

Skulle det inte vara intressant för Swecare att man kunde skriva in i ett fält här på sidan, hur mycket datorn kostar som man tänker köpa (eller redan äger) utan grafikkort, sedan väljer ett av grafikkorten och får ett prestanda per krona på detta vis, prestanda per krona för en ny komplett dator?

Köper man en komplett dator med skärm(ar), tangentbord samt mus för 15000 utan grafikkort så blir det en helt annan bild på prestanda / krona.
Att spendera vid uppgradering enbart av grafikkort är nuvarande tabell klockren! Däremot inte för kompletta system.

Ett exempel på prestanda / krona mellan "grafikkorts uppgradering" och "kompletta system".
Grafikkorts-uppgradering: En 7970 för 4600kr presterar ca: 27% bättre än en 580 för 3600kr, här kan det tänkas spara en tusing med 580.
Helt ny dator: Ett komplett system utan grafikkort för 15000kr resulterar 19600kr för 7970 och 18600kr för 580. Valet givet för 7970!

Kontentan är att lägga en tusing extra på 3600kr är inte samma sak som på 18600kr. Skillnaden för uppgraderingskostnad från 580 till 7970 i procent är 22% vid uppgradering samt är 5% vid helt ny dator.

Eller vad tycker ni andra Swecare? Kanske bara jag som tänker så i dessa banor nu när Ivy och kepler är på väg?

Med din ide så finns det ju ett visst 1000-tal olika kombinationer och det skulle vara ett rejält stort projekt att räkna ut alla olika kombinationer, inte för att nämna hur ofta priserna förändras.

Tänker du ur ett rent procentuellt perspektiv avseende hur mycket grafik-kortet kostar procentuellt sett mot totalkostnaden utav en dator i olika prisnivåer så är nog en sådan ide möjlig att genomföra. Det finns hur som helst väldigt många variabler att ta hänsyn även i detta fall vilket gör en funktion som den du föreslagit smått problematisk att genomföra.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Med din ide så finns det ju ett visst 1000-tal olika kombinationer och det skulle vara ett rejält stort projekt att räkna ut alla olika kombinationer, inte för att nämna hur ofta priserna förändras.

Tänker du ur ett rent procentuellt perspektiv avseende hur mycket grafik-kortet kostar procentuellt sett mot totalkostnaden utav en dator i olika prisnivåer så är nog en sådan ide möjlig att genomföra. Det finns hur som helst väldigt många variabler att ta hänsyn även i detta fall vilket gör en funktion som den du föreslagit smått problematisk att genomföra.

Nej nej det är väldigt enkelt. Man har ett fält där man skriver in sin kompletta dators kostnad själv, bara ett belopp, därefter klickar man för ett av grafikkortsvalen och vips får du prestanda per krona för ditt system.
Det är absolut inget konstigt, lite php kunskaper räcker. Hade jag TID så hade jag pichat ett demo själv

Permalänk
Medlem

Har en liten fråga, är det någon här som har en aning om hur två stycken 9800gt 512 MB står sig mot dagens singelkort? var skulle jag få jämnlik prestanda (inte micro stutters medräknade osv)

Permalänk
Medlem

jag är nöjd med min 8800 gts (512) men uppskattar verkligen att swec tar an sig såna här artiklar. Allt ni gör förstärker kvalitetskänslan som man upplever när man går in på swec.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Äh. Köper man high-end så skiter man ju automatiskt i prestanda per krona. Prestanda per watt är mer intressant...

Prestanda öht snarare. Skiter väl i hur många watt riggen drar...

Permalänk

gör diagram som kräver 2.0 på högskoleprovet för att fatta .. och mvg i matte F

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Narien:

Har en liten fråga, är det någon här som har en aning om hur två stycken 9800gt 512 MB står sig mot dagens singelkort? var skulle jag få jämnlik prestanda (inte micro stutters medräknade osv)

Skulle nog säga runt hd6870 presanda.

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Medlem

Gigabyte 7850 kostar 28,72 kr per procentenhet prestandaindex... Gigabyte 580 kostar 33,29 kr.
Det innebär att 580 kostar ca 15,9% mer per prestandaenhet.
Enligt SWEC tabell så kostar det 31,2% mer per prestandaenhet.

Man får ta tabellerna med en nypa salt då prisvariationer kan ändra den tabellen mkt kraftigt. Kollade bara detta grafikkort då jag har ett. finns säkert fler exempel som skiljer sig markant. Bästa ni kan göra är att räkna själva om ni ser att priset avviker mkt från listpriset SWEC har angett, dom kan inte direkt hålla koll på alla märken och alla prissänkningar.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=818907
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1165202
http://www.sweclockers.com/recension/15131-amd-radeon-hd-7870...

Eller har jag räknat helt galet?

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aster:

Skulle nog säga runt hd6870 presanda.

Tack så mycket, vet dock ej om jag ska vara glad eller inte hade hoppats att en 560ti t.ex skulle varit en rejäl uppgradering >.< Aja, let's hope 600 serien för med sig något fint

Permalänk
Medlem

Vad jag tycker är märkligt är att 560ti's genomsnittspris är satt till 1600 SEK. Vad jag kan se på prisjakt så är det endast ett kort som kommer ner under det strecket.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s85152734&cols=532,531,...

Nu vet jag att priserna kan ha ändrats sedan inlägget skrevs men den senaste veckan tycker inte jag mig ha sett dem under eller runt 1600.

Med detta sagt menar jag att PPK blir lite missvisande då ett genomsnittspris på mer reella 1750kr hade ändrat mycket.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Davenco:

Vad jag tycker är märkligt är att 560ti's genomsnittspris är satt till 1600 SEK. Vad jag kan se på prisjakt så är det endast ett kort som kommer ner under det strecket.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s85152734&cols=532,531,...

Nu vet jag att priserna kan ha ändrats sedan inlägget skrevs men den senaste veckan tycker inte jag mig ha sett dem under eller runt 1600.

Med detta sagt menar jag att PPK blir lite missvisande då ett genomsnittspris på mer reella 1750kr hade ändrat mycket.

Citerar oss själva från artikeln..

Citat:

Precis som alltid är priser en färskvara och det sker ofta plötsliga förändringar. Som underlag används det billigaste grafikkortet med respektive grafikprocessor som finns i lager hos en större datorbutik, alternativt det snarast inkommande.

Vi kan inte göra mer än att använda lägsta pris vid publiceringstillfället, att försöka bedöma vad som är temporära eller mer permanenta nivåer kommer alltid reta någon. I det här fallet handlade det om GTX 560 Ti från PNY: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=876731

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Vill någon snäll själ förklara hur pris/prestanda indexet fungerar? Har vänt de in o ut samt bak o fram, men får ändå ingen vett ur det?

Visa signatur

Dator:: P9X79 Deluxe || Intel Core i7-3930K CPU @ 3.20GHz, Corsair H100 || Corsair Vengance 4x8 GB @ 1600MHz || Samsung 830 128GB || AMD Radeon HD 7870 ~Stock ||
Laptop:: ASUS Zenbook i7, 4gb ram, nVidia 620m

Permalänk
Entusiast
Skrivet av emilakered:

Citerar oss själva från artikeln..

Vi kan inte göra mer än att använda lägsta pris vid publiceringstillfället, att försöka bedöma vad som är temporära eller mer permanenta nivåer kommer alltid reta någon. I det här fallet handlade det om GTX 560 Ti från PNY: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=876731

Det skulle ju gå att göra en dynamisk tabell som hämtar information från prisjakt och räknar om sig själv när den laddas. Lite mer jobb att skapa den bara om man manuellt måste koppla varje kort i tabellen med ett par kort på prisjakt som den sedan räknar ut medelvärde på men då hade man fått med prisvariationer på ett helt annat sätt och tabellen hade varit relevant längre.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Lägg in Gtx 680!!

Permalänk
Medlem

Någon sorts dynamisk lista där bilden på servern uppdateras 1 gång i veckan skulle inte vara helt fel. Alla priserna har ändrats rejält sedan testet :-/

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.