Permalänk
Medlem

GA-X79-UD5 och 7970 OC Edition.

(Jag är lite osäker på var jag ska lägga denna tråd så moderator får flytta den till annan kategori om så önskas)

Jag har börjat testat Gigabytes GA-X79-UD5 tillsammans med deras 7970 som är överklockat ifrån fabrik till 1000/1375. Denna post är mest tänkt som en första snabbtitt på grejerna och vad de kan prestera tillsammans.

För mej var X79 en ny socket så det var en hel del nytt att sätta sej in i. I början kändes det ostabilt så fort jag klockade lite grand, men i de flesta fallen var det jag som inte tryckte på rätt pedal på tangenbordet. Jag kan nämna att det största (och faktiskt det enda jag kommer på just nu) problemet jag hade, var att få lite fart på minnena. Det tog lite tid innan jag kom på att jag var tvungen att ställa in QPI/VTT-spänningen manuellt. Tydligen så läses inte XMP-profilen in korrekt, eller så används helt enkelt inte just denna inställning. Så jag har stängt av XMP-profilen och ställt in spänningarna manuellt istället.

Lite bilder på moderkortet. Katthår och damm är gratis så jag inkluderar det i bilderna.

Mental note to myself: Kom ihåg om du arbetar med blåa eller gröna BIOS.

Lite om denna variant av 7970 då. När jag öppnade kartongen och såg fläktarna så ställde jag mentalt in mej på att höra en massa oväsen från fläktarna. Faktum är att när jag första gången startade kortet så var jag tvungen att lägga örat intill kortet för att kunna höra fläktarna. AUTO-inställningarna för fläktarna funkar riktigt bra, men för den ljudkräsne går det definitivt att justera bort ännu mer fläktljud.

Vad gäller klockningen så går det hur lätt som helst att köra kortet i 1100/1600. Jag har kört 14 timmar med nonstop 3D i 1200/1900 med lite höjda spänningar, så det känns också stabilt.

I testerna lite längre ner i denna post, så körs fläktarna på 100%. Då låter det ganska mycket, men jag har varit med om värre. När jag efter testrundorna kikat på temperaturen, så översteg temperaturen ALDRIG 70 grader. Gigabyte verka ha lyckats helt ok med denna kylare.

Lite bilder på grafikkortet då:

I testerna används en Intel 3930k:

ihopbyggt:

Efter de inledande testerna med luft, så övergick jag till vattenkylning. "Som vanligt" så passade inte detta monteringskitet heller, så det fick bli lite bondmek med buntband:

Lite inledande resultat då, utan några speciella tweaks, 5GHz på CPUn och 1220/1900 på grafikkortet:

3DMark Vantage

3DMark06:

3DMark05:

wprime:

sp32m:

Här ska kanske tilläggas att minnena inte är de allra bästa. Jag trixade länge innan jag googlade och insåg att ingen annan haft så här hög klock på dessa minnen. Nästa gång ska jag googla först och bespara mej tid.

sp1m:

Jag körde även lite 3DMark11. Testet går igenom, men resultatet är väldigt random. Förhoppningsvis ska det bli lite stabilare under kommande vecka och betydligt högre klock på vissa komponenter.

Permalänk
Medlem

Nice som vanligt! Dock borde du fixa till din version av Windows 7

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem

Om någon undrar så är detta Windows lagligt, men inte aktiverad.