Permalänk
Medlem

Skillnad på olika HDMI kablar? eller?

Tjena!

Är det någon skillnad på olika HDMI - kablar ? Får du bättre bild om du köper en HDMI kabel för 500 kr eller en för 60 kr?

mvh

Daniel

Visa signatur

:)

Permalänk

På korta avstånd, säg typ en meter så kvittar det. När du är uppe i 5-10m så kan det vara bra och ha en bra kabel så att du inte får sämre bild.

Visa signatur

i7 8700K | 32 GB DDR4-3200 | Aorus Z390 Pro ITX | RTX 3080 FE
Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 Arctic | Loctua

MacBook Pro 14", basmodell

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ChineseBoy:

På korta avstånd, säg typ en meter så kvittar det. När du är uppe i 5-10m så kan det vara bra och ha en bra kabel så att du inte får sämre bild.

hur kan man få sämre bild om det är digitalt?
antingen funkar det eller inte

Permalänk
Medlem

En HDMI kabel funkar eller ej, finns inga mellanting. Ska den vara under 10 meter kan du ta den billigaste du hittar men ska du upp till t.ex. 15 meter får du vara beredd att lägga en del för att det ska funka.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av combatzone:

hur kan man få sämre bild om det är digitalt?
antingen funkar det eller inte

Nja. Sitter just nu med en kabel som har lite, lite glapp i kontakten. Det yttrar sig i att en av färgkanalerna i att varierande områden på tvn (inte över hela samtidigt) ibland har brus i en färgkanal på grund av saknad eller svåravläst signal. Bilden fungerar i stort men just den enda signalen av flera gör det inte, vilket ger en försämrad bild.

Permalänk

Jag tror han menar kanske va skillanaden är mellan v1.3 eller v1.4 HDMI?

Visa signatur

| Asus ROG STRIX Z370-F | i7 8700K 4.7 GHz |
| 16GB Corsair Vengeance | MSI GTX1080ti Sea Hawk EK |
| FSP Aurum 650W | Samsung 960Pro 512GB |
| Fractal Design Define R5 | Rog Swift PG348Q |

Permalänk
Medlem

Nästan så vi borde ha en sticky på detta...

#12051618

#12054467

http://www.expertreviews.co.uk/home-entertainment/1282699/hdm...

Skrivet av toxicstone:

Det finns massor av pengar i kablar. Dina pengar.

Dussintals ansedda och vanhedrande företag på marknaden hyllar sina HDMI kablar, och många ger en ren och skär lögn till konsumenterna om "fördelarna" med deras produkt.

Vad som är värre, är vinstpotential av kablar som är så stor,att nästan alla återförsäljare tvingar på en high-end HDMI kablar i hopp om att lura köparen till att spendera hundratals, om inte tusentals, mer än nödvändigt förtjänade kronor.

Här är saken: dyra HDMI-kablar ger ingen skillnad i bildkvalitet över billiga HDMI-kablar. CNET har nämnt detta tidigare minns dock inte artikeln, men här är vetenskapen om varför det är så.

Signalen
Det första man måste förstå är vad som överförs via kabeln i första hand. HDMI använder Transition Minimerad Differential signalering, eller TMDS.

TMDS har två grundläggande aspekter. Den första är att 1: or och 0: or vid källan (en Blu-ray-spelare eller HD-kabel / satellit box) är inte exakt 1: or och 0: or din TV använder för att skapa en bild - åtminstone inte i exakt samma ordning. Innan du skickar signalen ut via HDMI-utgång, är de 1: or och 0: or som arrangeras för att minimera hur många övergångar som finns. Så istället för 10101010, kan överföringen se ut 11110000.

Även om man kan tycka att denna omvandling är konstig, så gör det mycket mer troligt att överförd data kan byggas på den andra änden (som i, på displayen alltså).

Den andra delen av TMDS (DS delen) är HDMI-kabeln själv. Varje HDMI-kabel är faktiskt många, små koppartrådar. Två versioner av data skickas över olika trådar. En av dessa är ur fas med den "riktiga"-signalen. TVn tar emot all data, sätter out-of-fas signalen tillbaka i fas, då jämför den det med den "riktiga" signalen.
Varje ljud plockades upp längs vägen kommer nu vara ur fas, och som sådan är ett effektivt sätt förnekas och ignoreras.

Om du är en ljud person är detta liknelse med hur balanserade (XLR) kablar arbetar.

TMDS fungerar riktigt bra, vilket möjligtgör för korta kablar och ganska långa kablar att bära vad som är en ganska intensiv mängd data. Det innebär också att du kan få billiga kablar som fungerar lika bra som dyra.

Viktigare är att förstå, när något går fel, går det verkligen fel. Det sägs ofta att med en HDMI-signal, får du antingen perfekt, eller ingenting. I själva verket har jag sagt det. Om du får en bild som ser korrekt ut, och det finns inga avbrott i ljud eller video, så får du allt som skickas. Om kabeln är trasig, eller är det en riktigt lång sikt med en under-byggda kabel för det mesta du bara får ingenting. Ingen bild alls.

Den fråga jag har ofta fått är vad som händer om du har rätt på den digitala avgrunden? Det balanserade utrymmet mellan "allt är bra" och "jag fick ingenting."

Förklaring kommer

Video
Som du har läst, den 1: or och 0: or i en HD-bild trav lyckligt tillsammans, mer eller mindre, från källan till din TV. Under korta serier, det är verkligen inte något annat än en trasig kabel (som i sig inte är så troligt) som skulle orsaka någon fråga. Under långa serier, är det möjligt att störning av något slag, eller en dåligt gjord kabel (mer om detta senare), kan minska den "kvalitet" signalen till den punkt där TV: n inte kan göra krona eller klave av det. Krona eller klave, det är en digital skämt.

På denna punkt, är du på kanten av det gitala stupet. Det mest troliga är flingor.

En HDMI-kabel "felaktig" leder till flingor (de ita pixlarna). Bil

En HDMI-kabel "felaktigtill gnistrar (de vita pixlar). Bild tagen på en 50-tums platt-TV som försöker isa en 1080/60 Bluray-konsert.

En närbild av HDMI-kabeln isar dem såkallade snöflingorna

Bild som tagits från en projicerade bild, 1080p källa och display.

Snöflingorna behöer inte alltid se så exterema ut
Sparkles inte alltid måste se så extrema. Här är ett mindre allvarligt exempel.

Obs dessa är fortfarande artefakter, vilket indikerar att kabeln inte kan passera den avsedda signalen. Samma Blu-ray som ovan, olika Blu-ray spelare på samma projektor. De olika färgerna i prickarna är där pga kameran.

Det ser ut som mycket snö, eller statiskt. De data som tas emot av TVn var inte tillräckligt för att räkna ut vad de misslyckade pixlar hade tänkt att vara. Din TV gillar dig :P, dock, och den vill verkligen visa dig en bild. Så den bygger upp resten av videon, minus de misslyckade pixlarna.

Det är viktigt att notera att dessa artefakterna är ganska osannolika, även över långa körningar det är mycket mer sannolikt att helt enkelt inte få något alls.

Om det är så osannolikt, varför jag då upp det? Eftersom det är viktigt att förstå att det är omöjligt för pixeln att vara annorlunda. Det är antingen exakt vad det är tänkt att vara, eller så är det inte och ser ut som en av bilderna ovan. För att en HDMI-kabel ska kunna ha "bättre bildkvalitet" än en annan, skulle det innebära att det slutliga resultatet mellan källan och displayen på något sätt skulle kunna vara annorlunda. Det är inte möjligt. Det är antingen allt som skickas, eller full av mycket synliga fel (snöflingor). Bilden kan inte ha mer brus eller mindre upplösning, värre färg eller någon annan bildkvalitets
skillnad. Pixlarna kan inte ändras. De kan antingen vara där (perfekt, yay!) Eller inte (ingenting fel, bu!).

Alla påståenden om skillnader i bildkvalitet är rester av de analoga dagarna, vilket var knappt giltiga då och inte alls giltiga nu. Det finns inget sätt för olika kablar att skapa en annan färgtemperatur, ändra kontrast, eller någon annan bildkvalitet etc.

Vid det här laget lär en del av er säga "men snöflingorna är störningar." Nej, jag anser att snöflingorna är ett exempel på ett signalfel och som sådan kräver en ny HDMI-kabel. Om du ser snöflingor (brus), behöver du en annan kabel.

En annan potentiell "defekt" är ett misslyckande HDCP kopieringsskydd, som ser ut som en total snöig bild, en blinkande bild eller något annat svårt att missa. Detta är faktiskt ännu mindre troligt, eftersom TMDS är mer sannolikt att misslyckas . Jag har dock sett detta i erkligheten, så det är värt att nämna.

LJUD
Flera företag hävdar att deras HDMI-kablar låter bättre än andra HDMI-kablar. Ett särskilt krav är att det inte finns någon felkorrigering på ljud och deras kablar är mer benägna att överföra all data.

Först av allt, är detta osant. Ljud över HDMI har faktiskt mer felkorrigering än videosignalen. Men även om detta inte var fallet, är det fortfarande rent nonsens. Dolby har omfattande felkorrigering inbyggd i sina codecs. Med andra ord, om du skickar Dolby Digital Plus, TrueHD eller bitström via HDMI från din Blu-ray-spelare, går data in på DAC i din mottagare bit-för-bit på samma sätt som vad som finns på skivan. DTS fungerar förmodligen på samma sätt, trots att de ignorerade mina upprepade förfrågningar om information. Billig mot dyr, är kabeln irrelevant när det gäller att överföra Dolby och DTS.

Om kabeln är trasig eller om det finns någon katastrof som orsakar att data förloras mellan spelaren och mottagaren är avkodaren utformade för att stänga av ljudet istället för att skicka ut komprometterad data. Det finns inte en ljud version av "snöflingor, brus".
Istället får du bara ett total bortfall av ljudet. Så om du får ljud dropouts, är det möjligt att det är HDMI-kabeln. Men om du inte får grafikproblem också, är problemet sannolikt på annat håll.

Undantaget dock, åtminstone teoretiskt, är med PCM. Om du spelar en CD på en Blu-ray-spelare, är utgången PCM till mottagaren. Det är då möjligt att denna "nakna" data kan påverkas av olika mängder av jitter inneboende i alla olika kablar. Faktum är dock att de flesta människor inte använder PCM för någonting, så det är inte värt att oroa.

Måste bort men återkommer och skriver klart det sista sen så lägger jag om allt i ett inlägg senare, stavfel osv förekommer, rätt mycket text.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpus:

Tjena!

Är det någon skillnad på olika HDMI - kablar ? Får du bättre bild om du köper en HDMI kabel för 500 kr eller en för 60 kr?

mvh

Daniel

Tjena, oavsett kabel ska du ha en HDMI High Speed, high speed är en standard vars funktionalitet och duglighet inte får understiga vissa värden, likt en THX-certifiering på TV-apparater. Heter den High Speed ska du inte få något prestandatapp överföringsmässigt.
En kabel för 100kr som heter HDMI High Speed och en för 500kr HDMI High Speed behöver det alltså inte vara någon skillnad på. Sen finns de dom som gör kablar med guldplätering för extra bra kontakt vilket kan öka lägstavärdet samt kablar med lite extra koppar i själva kabeln.

Sen har du olika versioner av HDMI. Mer om HDMI och de olika versionerna kan du hitta här:

http://en.wikipedia.org/wiki/HDMI

Edit: en liten edit bara.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Nästan så vi borde ha en sticky på detta...

#12051618

#12054467

http://www.expertreviews.co.uk/home-entertainment/1282699/hdm...

Dold text

Det hjälper fortfarande inte, eftersom alla inte söker innan dom gör nya trådar

Permalänk
Medlem

Nej det är ingen skillnad sålänge kabeln är hel. Se till att köpa high speed hdmi. Det finns fär övrigt inye versionsnummer på kablar längre. De butiker som skriver ut versnsnummer gör fel.

Permalänk
Medlem

ChineseBoy : Tack för svaret!

Cruentusa: Okej tack!

Cryptoraptor: Nej jag syftade på om bilden försämras beroende på vilken HDMI sladd man har

ozo64: tack för svaret!

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av XpreS:

Tjena, oavsett kabel ska du ha en HDMI High Speed, high speed är en standard vars funktionalitet och duglighet inte får understiga vissa värden, likt en THX-certifiering på TV-apparater. Heter den High Speed ska du inte få något prestandatapp överföringsmässigt.
En kabel för 100kr som heter HDMI High Speed och en för 500kr HDMI High Speed behöver det alltså inte vara någon skillnad på. Sen finns de dom som gör kablar med guldplätering för extra bra kontakt vilket kan öka lägstavärdet samt kablar med lite extra koppar i själva kabeln.

Sen har du olika versioner av HDMI. Mer om HDMI och de olika versionerna kan du hitta här:

http://en.wikipedia.org/wiki/HDMI

Edit: en liten edit bara.

Tack så mycket för ditt utförliga svar! Det du säger är precis så jag trodde att det är, dvs har du en kort 1m kabel guldpläterad high speed kabel spelar inte priset eller märket någon roll.

Du verkar väldigt påläst, så jag frågar dig en annan fråga angående bild kablar. Om du har en HDMI kabel som ovan, och använder för att titta på Full-HD filmer igenom datorn, det blir ju jätte bra bild det är ingen tvekan om det, fast om jag då byter ut HDMI kabeln till en DVI-HDMI kabel, guldpläterad, kan jag få ut full effekt av bilden på TV:n då? klarar DVi-HDMI kabeln samma prestation som en HDMI kabel?

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Det är samma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpus:

Tack så mycket för ditt utförliga svar! Det du säger är precis så jag trodde att det är, dvs har du en kort 1m kabel guldpläterad high speed kabel spelar inte priset eller märket någon roll.

Du verkar väldigt påläst, så jag frågar dig en annan fråga angående bild kablar. Om du har en HDMI kabel som ovan, och använder för att titta på Full-HD filmer igenom datorn, det blir ju jätte bra bild det är ingen tvekan om det, fast om jag då byter ut HDMI kabeln till en DVI-HDMI kabel, guldpläterad, kan jag få ut full effekt av bilden på TV:n då? klarar DVi-HDMI kabeln samma prestation som en HDMI kabel?

Jepp, samma. Skillnaden är bara hur kontakterna ser ut och för vad de passar i etc.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Alpus:

Tack så mycket för ditt utförliga svar! Det du säger är precis så jag trodde att det är, dvs har du en kort 1m kabel guldpläterad high speed kabel spelar inte priset eller märket någon roll.

Du verkar väldigt påläst, så jag frågar dig en annan fråga angående bild kablar. Om du har en HDMI kabel som ovan, och använder för att titta på Full-HD filmer igenom datorn, det blir ju jätte bra bild det är ingen tvekan om det, fast om jag då byter ut HDMI kabeln till en DVI-HDMI kabel, guldpläterad, kan jag få ut full effekt av bilden på TV:n då? klarar DVi-HDMI kabeln samma prestation som en HDMI kabel?

Bildmässigt är det "oftast" samma sak, men hdmi stödjer högre upplösning än dvi singel-link även om det sällan används och hdmin kan även innehålla ljud och nätverk.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar!

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Kan dela med mig av egna erfarenheter:

Köpte en "hdmi" sladd på 1m för 50 spänn på någon random affär, när jag kom hem å slängde på den så fungerade den inte. -Skit kass.

Köpte en 1m när jag köpte ny pc-skärm, 180 kr på webhallen. "Kontakterna" kändes robusta och bra, något som visade sig raka motsatsen. Jag var duktig på att flytta skärmen fram/tillbaka -tiltade upp/ner, detta fick denna sladd att gå isönder vid kopplingen, först var det bara som "glapp" och gick att åtgärda om man trixade lite, tillslut dog den helt.

Köpte med en 2m till min TV när jag köpte den då jag fick ett "bättre" pris och behövde då just 2m och de hade inga andra (Media Markt) och den gick nog på 280kr. -Fungerar prima.

Fick en 10m av farsan, han hade lagt ganska mycket på den då han köpte med den med lite annat och han bryr sig inte riktigt om vad saker kostar. Den gick nog på över 500kr iaf. -Den fungerar prima, går mellan min dator och TV tvärs genom rummet.

Jag hade hållit mig ifrån de absolut billigaste, gå för något med en vettig prisklass för den längden du behöver.

Visa signatur

| Intel i7-3930K - 4.2Ghz | Asus P9X97 PRO | Corsair XMS3 Vengeance- 1866Mhz | ASUS GTX 670 DCU2 4GB | NXZT Haze90 - 1000W | Corsair Hydro H80 | CM Storm Sniper Black Edition | W7 x64 Ultimate | Benq G2412HD + LG 32'' LED-TV

Permalänk

Det är testat och en till 1000:- är inte visuellt bättre och kan inte uppfattas av testpersoner. Är kabeln som den ska vara så funkar den, 1,3 och 1,4 är väl dock skilnad på med tanke på uppløsningmöjligheten och i viss mån längd på kabel..

Visa signatur

Intel 2500K @4GHz | 2*4GB Crucial Vengance DDR3 | Asus P8Z68 Pro-V |Sapphire 7950 3Gb | Corsair 750w |
Samsung Spinpoint F3 + Seagate 250Gb | Windows 7 64bit | Logitech z-5400 | Benq 24" |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m4gnify:

Det hjälper fortfarande inte, eftersom alla inte söker innan dom gör nya trådar

Inte alltid lätt att söka.

Visa signatur

System: Intel core i7 2700k @ 4,8 ghz | Corsair Hydro H80 | Radeon HD7970 | Asus Maximus Gen3 | Corsair Vengeance 16GB 1600mhz | Samsung 830 60Gb SSD x 3 | NZXT Phantom + alla extra fläktar | Tangentbord: Corsair K90 och Q-Pad Mk-85 | Hörlurar: Sennheiser 350PC, Sennheiser 360PC och Sennheiser 598HD

Permalänk

Jag har den billigaste 15m kabeln från netonnet, den klarar 1080p 60hz utan problem.
Dyra kablar är humbug.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk

hmm

Skrivet av Alpus:

Tjena!

Är det någon skillnad på olika HDMI - kablar ? Får du bättre bild om du köper en HDMI kabel för 500 kr eller en för 60 kr?

mvh

Daniel

Läs min post på denna tråd #11916639 och sök gärna nästa gång innan du gör ny tråd.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Skrivet av Yrch:

Nästan så vi borde ha en sticky på detta...

#12051618

#12054467

http://www.expertreviews.co.uk/home-entertainment/1282699/hdm...

Dold text

Såg efteråt att du länkade till samma tråd som ajg skrev i, håller med att det är jobbigt att få upp samma fråga om och om igen, frågat efter sticky på det jag skrev men ej fått svar.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO