Permalänk
Inaktiv

tips på material till kyl bygge

Tjena! tänkte bygga mig en kyllplatta eller ca fläkt platta.
den ska vara till min bärbara dator 15.6" och tror jag ska ha fyra stycken fläktar. kolla på bilden så kanske ni förstår man ska kunna höja och sänka effekten på flältarna. och den ska drivas med usb till datorn. Hur ska jag gå tillväga vilka saker behöver jag skriv och länka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon192230:

Tjena! tänkte bygga mig en kyllplatta eller ca fläkt platta.
den ska vara till min bärbara dator 15.6" och tror jag ska ha fyra stycken fläktar. kolla på bilden så kanske ni förstår man ska kunna höja och sänka effekten på flältarna. och den ska drivas med usb till datorn. Hur ska jag gå tillväga vilka saker behöver jag skriv och länka!

http://img259.imageshack.us/img259/117/flktplatta.png

Måste först säga hur mycket jag beundrar bilden;) Råder om du hade tänkt dig 120mm fläktar så hade jag satsat på Scythes smala Slip Stream fläktar:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Inaktiv

okey, vad ska jag använda mig av om jag vill ha så jag kan höja och sänka fläkt styrkan!

Permalänk
Medlem

USB ger 5V och 0,5A. Vilket betyder att fläktarna kommer köras på 5V = söligt. Samt, t.ex slip stream 800 RPM drar 0,08A vilket går bra, men allt över det så kommer USBn överbelastas och gå sönder. Så du måste leta strömsnåla fläktar, gärna med hög RPM eftersom de annars kommer snurra så söligt på 5V.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Inaktiv

okey om vi stryker usb strömkälla och fixar från elutag hur gör jag då?

Permalänk

Som ovanstående sa eller att du har en adapter så att du får ut 10V men då har du endast kvar 0,25A i teorin (Du kommer förmodligen förlora mer). Sedan så måste du ta reda på vilka sladdar som är strömförande i datorn.

För att tilläga så kommer förmodligen USB-porten att reagera i datorn som en okänd enhet. Inte för att detta gör så mycket vad jag vet men så att du vet.

Men ska du ha 4 fläktar och seriekoppla dessa på 5V så får de endast 1,125V var. Detta är extremt lite.
Däremot ifall du paralellkopplar de så får de 5 volt var men endast 0,0125A var. Så vitt jag vet drar fläktar en del ström så det jag kan rekomendera att du kör antingen 2 fläktar på en USB och de andra 2 på ytterliggare en.

exempel på strömförbrukning:
http://www.scythe-usa.com/product/acc/026/sy1225sl_detail.htm...
som du ser så funkar det inte att parallelkoppla eller seriekoppla 4 fläktar på endast en usb-port. Däremot paralellkoppla 2 fläktar på lägsta hastighet kan fungera med lite tur och en adapter.

Ifall man ska köra de på 10V:
10V
0,25A

Paralellkopplat:
hälften var: 0,125A var.
Detta går då på den näst lägsta hastigheten (med lite låg voltstyrka). Däremot går det på lägsta och då maxbelastas inte usb-porten hela tiden.

Permalänk
Medlem

Amperen är inte konstant.
I=u/r

Permalänk
Medlem

Köp en liten transformator hos Classe och stoppa in den i väggen:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Inaktiv

om ni kollar på bilden och stryker vi usb saken till datorn så att vi inte kopplar ihop kyl saken till datorn. jag köper 4 stycken 120mm fläktar och seriekopplar dom. och använder vi oss av sel från eluttaget och en transformator beskriv hur jag ska koppla och vart jag kan köpa sakerna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon192230:

om ni kollar på bilden och stryker vi usb saken till datorn så att vi inte kopplar ihop kyl saken till datorn. jag köper 4 stycken 120mm fläktar och seriekopplar dom. och använder vi oss av sel från eluttaget och en transformator beskriv hur jag ska koppla och vart jag kan köpa sakerna!

Köp t.ex http://www.ebay.com/itm/A10-12V-3A-ASUS-EEE-PC-LAPTOP-AC-ADAP... den och sen klipper du av kontakten som egentligen ska in i datorn och parallellkopplar dina fläktar där

Edit: Kom dock på att den där kanske har kontakt för amerikanskt uttag, men något liknande i alla fall.
Edit2: En strömkabel för svenskt uttag (europeiskt?) lär dock inte vara så dyr att köpa annars.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Du ska parallellkopla. Seriekopplar du t.ex 2 fläktar med samma spec så kommer spänningen halveras. Så om du seriekopplar 4st kommer de inte orka rotera.

Du ska allts dra alla fläktarnas plus till plus o minus till minus.
Inte första fläktens minus till andra fläktens plus o.s.v.

http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Batteri-och-Stromfor...
Inbyggd spänningsreglering. (12/9/7.5/6/5V)

För att räkna ut effekten så tar du fläktens amp x volt = watt (p=u×i)

Permalänk
Inaktiv

okey jag har nu bestämt mig för två stycken https://www.alina.se/Produkt.aspx?r=sc&T2=RL026 sånna fläktar. jag har en sådan laddar kabel liggandes som jag kan ta. ursäkta om jag tjatar men jag vill ej råka illa ut av att jag gör fel men ska jag koppla båda fläktarnas minus till minus på strämen och plus till plus på strömen?

Edit---- hur ska jag koppla in switch av/på knapp?

kommer med bilder senare i galeriet om hur jag konstruerat själva chassit till platan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon192230:

okey jag har nu bestämt mig för två stycken https://www.alina.se/Produkt.aspx?r=sc&T2=RL026 sånna fläktar. jag har en sådan laddar kabel liggandes som jag kan ta. ursäkta om jag tjatar men jag vill ej råka illa ut av att jag gör fel men ska jag koppla båda fläktarnas minus till minus på strämen och plus till plus på strömen?

korrekt.

Citat:

Edit---- hur ska jag koppla in switch av/på knapp?

kommer med bilder senare i galeriet om hur jag konstruerat själva chassit till platan!

Det kan du göra hur som helst. Gör du avbrott mellan plus o minus så kommer fläktarna stanna.
Om du bryter på minussidan eller plus eller båda spelar ingen roll.

Permalänk
Skrivet av Curemylife:

Måste först säga hur mycket jag beundrar bilden;) Råder om du hade tänkt dig 120mm fläktar så hade jag satsat på Scythes smala Slip Stream fläktar:)

Tjena! Jag har ju massa fläktar som ligger och skräpar hemma! Intresserad av tre st som ovanstående beskrev? Pröjsa frakt, så skickar jag!

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Inaktiv

vart bor du?